ကဗ်ာဟူသည္
ကဗ်ာဆိုသည္မွာ ေလးနက္သာယာေအာင္ ဖြဲ႔စပ္ထားေသာ စကားလံုးအစုပင္ ျဖစ္ေလသည္။ ေလ့လာလုိက္စား၊ စိတ္ကူးဉာဏ္ပြါးသူတို႔သာ ႏိုင္နင္းကၽြမ္းက်င္စြာ ဖြဲ႔စပ္သီကံုးႏိုင္သည့္ အရာျဖစ္၍၊ ေလ့က်က္ဉာဏ္၀င္စားသူတို႔သည္သာ ပို၍ ထိမိနက္နဲစြာ စိတ္၀င္စားတတ္ေသာ အရာျဖစ္ေသာေၾကာင့္ "ပညာရွိတို႔၏ ဥစၥာ" ဟူ၍လည္း တင္စား၀ိၿဂိဳဟ္ျပဳၾကေလသည္။ အျပန္အလွန္အားျဖင့္လည္း ကဗ်ာဖြဲ႔ဆိုႏုိင္စြမ္းသူအား ပညာရွိက၀ိဟူ၍လည္း သတ္မွတ္ၾကျပန္ေလသည္။
ကဗ်ာသည္ စကားလံုးမ်ားကို ေရြးခ်ယ္ဖြဲ႔စပ္ထားေသာ စကားစုမွ်ပင္ မဟုတ္ေပ။ အသံစြန္းတည္းဟူေသာ ကာရန္အသံထပ္မ်ား စနစ္တက် ပါ၀င္ေအာင္လည္း ဖြဲ႔ထားေပသည္။ ေလးနက္ေသာ အေတြးအေခၚမ်ားလည္း သြတ္သြင္းထားေပသည္။ တင္စားမႈ၊ ဉာဏ္ကစားမႈမ်ားလည္း ပါေလသည္။ စိတ္၀င္စားစရာ အေၾကာင္းရပ္လည္း ပါရွိေပသည္။ လွပေသာစကားလံုး၊ တိုတိုႏွင့္ ထိမိေသာ စကားလံုးမ်ားကိုလည္း ေရြးစပ္သီကံုးထားေပသည္။ ဤသို႔ အခ်င္းအဂၤါအရပ္ရပ္ႏွင့္ ျပည့္စံုေသာ စကားစုကိုသာ ကဗ်ာဟူ၍ ေခၚဆိုႏိုင္ေပသည္။ ဤသို႔ေသာ အခ်င္းအဂၤါရပ္မ်ား ပါရွိသျဖင့္လည္း ကဗ်ာသည္ ႏွစ္သက္စဖြယ္ ျဖစ္ရေပသည္။ စိတ္၀င္စားဖြယ္ ျဖစ္ရေပသည္။ ရြတ္ဆို၍ ၿငိမ့္ေညာင္းသာယာရေပသည္။ စဥ္းစား၍ ေလးနက္ရေပသည္။ တိုတိုႏွင့္ အဓိပၸါယ္ ထိမိရေပသည္။ ဤသို႔လွ်င္ ကဗ်ာသည္ စကားေျပႏွင့္ ကြားျခားေနေပသည္။ အဖြဲ႔အႏြဲ႔အေကာင္းဆံုးေသာ စကားေျပသည္ပင္ ကဗ်ာ၏ အရသာကို ႏိႈင္းယွဥ္၍ မွီႏိုင္ဖြယ္မရွိေပ။
ကဗ်ာအစိတ္အပိုင္း
ကဗ်ာတစ္ပုဒ္တြင္ အေၾကာင္းအရာ၊ အေတြးအေခၚ၊ ကာရန္အဖြဲ႔အႏြဲ႔ဟူ၍ အေျခခံသံုးရပ္ ပါ၀င္ရမည္ကို ေကာင္းစြာသေဘာေပါက္ၾကေပလိမ့္မည္။ ကာရန္အဖြဲ႔အႏြဲ႔သာလွ်င္ ပါရွိ၍၊ အေၾကာင္းအရာ၊ အေတြးအေခၚ မပါလွ်င္လည္း ကဗ်ာဟူ၍ မဆိုႏိုင္ေပ။
တစ္ဖန္ အေၾကာင္းအရာပါရွိေသာ္လည္း အေတြးအေခၚ မရွိပါက ကာရန္ရွိပါလ်က္လည္း ကဗ်ာဟူ၍ မသတ္မွတ္ႏိုင္ကိုလည္း သတိျပဳရေပဦးမည္။ ကာရန္မိ၍ အေၾကာင္းအရာ အဓိပၸါယ္ရွိ႐ံုမွ်ကို ကဗ်ာဟူ၍ ေခၚဆိုရန္ ခက္ခဲေပသည္။ ကဗ်ာ၏ အဂၤါႀကီးႏွစ္ရပ္ ျပည့္စံုသျဖင့္ ကဗ်ာဟု ေခၚလိုပါမူလည္း "အရသာမရွိေသာကဗ်ာ" သို႔မဟုတ္ "ကဗ်ာေပါ့" တစ္ပုဒ္ဟူသည္ထက္ ပို၍ ေခၚဆိုလက္ခံႏုိင္မည္မဟုတ္ေပ။
အေတြးအေခၚ ပါရွိ႐ံုမွ်ႏွင့္လည္း ကဗ်ာဟူ၍ မဆိုႏုိင္ေပ။ အေတြးအေခၚႏွင့္ အဓိပၸါယ္သာလွ်င္ရွိ၍ ကာရန္ဟူ၍ တစ္လံုးမွ် မညီၫြတ္ေသာ စကားစုတို႔ကို ကဗ်ာဟူ၍ မေခၚဆိုႏိုင္ပါ။
ထို႔ေၾကာင့္ အေၾကာင္းအရာတစ္ခုခုကို အရသာေပၚေအာင္ တင္စားဖြဲ႔ႏြဲ႔၍ ကာရန္စနစ္တက် တင္ျပေရးသီေသာ စကားကိုသာ ကဗ်ာဟူ၍ ေခၚဆိုႏိုင္ေပသည္။ အေၾကာင္းအရာ၊ အေတြးအေခၚႏွင့္ ကာရန္တို႔ ျပည့္စံုလံုေလာက္မွသာလွ်င္ ကဗ်ာဟု ေခၚဆိုႏုိင္ေပမည္။
ကဗ်ာသံုးမ်ိဳး
ထူးျခားကဗ်ာ၊ ဖြဲ႔စရာကား
ဂါထာပံုေသ၊ စကားေျပႏိႈက္
ဆိုခိုက္မိန္႔တန္႔၊ ရွင္းရွင္းသန္႔၏
မတြန္႔ညင္းညင္း၊ ပိုဒ္တြင္းသက္သက္
ေထြေငၚနက္၏။
[ရွင္မဟာသီလ၀ံသ]
ပါဠိဘာသာအားျဖင့္ ဗႏၶဟူေသာ ပုဒ္ကို ျမန္မာတို႔က အစီအကံုး အဖြဲ႔အႏြဲ႔ဟု ဘာသာျပန္ၾကသည္။ ပုဒ္၊ ပဒ၊ ၀ါက်တို႔ကို ေျပျပစ္ေခ်ာေမာစြာ စပ္ဆိုသီကံုးေသာ အဖြဲ႔ပင္ျဖစ္၏။ ယင္း "အဖြဲ႔"ဟု ေခၚေသာ ဗႏၶသည္ ပဇၨ၊ ဂဇၨ၊ ၀ိမိႆ ဟူ၍ သံုးမ်ိဳးရွိေလသည္။ ကာရန္ႏွင့္ ေရးစပ္ေသာအဖြဲ႔ကို ပဇၨ၊ စကားေျပႏွင့္ ေရးစပ္ေသာအဖြဲ႔ကို ဂဇၨ၊ ကာရန္ စကားေျပ ႏွစ္ေထြေရာၿပီး ေရးစပ္ေသာအဖြဲ႔ကို ၀ိမိႆဟူ၍ အသီးသီး ေခၚေလသည္။
ကာရန္ႏွင့္ေရးစပ္ေသာ ပဇၨ အဖြဲ႔မွာ ကဗ်ာပင္ျဖစ္သည္။ ကဗ်ာဆိုေသာ စကားမွာ ကာေ၀ယ်၊ ကဗၺ၊ ကာဗ်၊ ကဗ် ဟူေသာ သကၠတ၊ ပါဠိတို႔မွ ဆင္းသက္လာသည္။ မူလ ဘူတ ပုဒ္ရင္းမွာ က၀ိျဖစ္သည္။ က၀ိဟူေသာ ပုဒ္မွ ကာေ၀ယ်ဟုလည္းေကာင္း၊ ကဗၺဟုလည္းေကာင္း၊ ကာဗ်ဟုလည္းေကာင္း၊ ကဗ်ဟုလည္းေကာင္း အမ်ိဳးမ်ိဳး ျပန္႔ပြားသြားသည္။ ယင္းတို႔မွတဆင့္ ျမန္မာ့ဘာသာကဗ်ာ ျဖစ္လာ၏။
ကဗ်ာဟူသည္ က၀ိျဖစ္ေသာေၾကာင့္ သို႔မဟုတ္ က၀ိတို႔၏ ဥစၥာျဖစ္ေသာေၾကာင့္ ကဗ်ာဟုေခၚေၾကာင္းႏွင့္ ၀ိၿဂိဳဟ္ျပဳၾကသည္။
က၀ိဟူေသာ ပါဠိစကားကို ပညာရွိသုခမိန္ အစရွိသျဖင့္ ျပန္ဆိုၾကသည္။ က၀ိ၏ အနက္ရင္းမွာ ကဗ်ာဆရာ ျဖစ္သည္။ ကဗ်ာကို စပ္ဆိုေသာေၾကာင့္ပင္ က၀ိျဖစ္သည္။ ကဗ်ာသည္ က၀ိပိုင္ ဥစၥာျဖစ္သည္။ ကဗ်ာဖြဲ႔ဆိုေသာေၾကာင့္ က၀ိ ျဖစ္၍ က၀ိေၾကာင့္လည္း ကဗ်ာျဖစ္ရသည္။ က၀ိသည္ စိႏၲာက၀ိ၊ သုတက၀ိ၊ အတၳက၀ိ၊ ပဋီဘာနက၀ိ ဟူ၍ ေလးမ်ိဳးရွိသည္။ တစ္ခုခုကို ႀကံစည္၍ ကဗ်ာဖြဲ႔ျခင္း၊ ၾကားဖူး၍ ကဗ်ာဖြဲ႔ျခင္း၊ အနက္ႏွင့္စပ္၍ ကဗ်ာဖြဲ႔ျခင္း၊ ထိုးထြင္းဉာဏ္၏ အစြမ္းျဖင့္ ကဗ်ာဖြဲ႔ျခင္းဟူ၍ ျပန္ဆိုၾကသည္။
ကုိယ္ပိုင္ဉာဏ္ျဖင့္ ေတြးေတာႀကံဆ၍ ေရးစပ္ေသာ ကဗ်ာဆရာကို စိႏၲာက၀ိ၊ ဗဟုသုတ သုေတသနျပဳ၍ ေရးစပ္ေသာ ကဗ်ာဆရာကို သုတက၀ိ၊ တိုက္႐ိုက္ဘာသာျပန္၍ ေရးစပ္ေသာ ကဗ်ာဆရာကို အတၳက၀ိ၊ တင္စားၿပီး ဘာသာျပန္၍ ေရးစပ္ေသာ ကဗ်ာဆရာကို ပဋီဘာနက၀ိဟု ဆိုသင့္ေလသည္။ ဤေလးမ်ိဳးျဖင့္ ကဗ်ာကို ဖြဲ႔ဆိုေသာ ကဗ်ာဆရာ ေလးမ်ိဳးျဖစ္၏။
ကဗ်ာဆရာ
အလကၤာဋီကာဆရာက ကဗ်ာဆရာတစ္ေယာက္ ျဖစ္ေျမာက္ရန္အတြက္ အခ်က္သံုးခ်က္၊ အဂၤါသံုးရပ္ႏွင့္ ညီၫြတ္ရမည္ဟု ဆိုေလသည္။ ယင္းတို႔မွာ-
(၁) ပင္ကုိယ္သဘာ၀ ထုိးထြင္းဉာဏ္၊
(၂) စင္ၾကယ္သန္႔ရွင္းေသာ ဗဟုသုတ၊
(၃) မဆုတ္မနစ္ ႀကိဳးစားအားထုတ္ျခင္း။
ဤအဂၤါသံုးပါးႏွင့္ ညီၫြတ္မွ ကဗ်ာဆရာေကာင္းတစ္ေယာက္ ျဖစ္ႏုိင္မည္ဟု ဆိုလိုျခင္းျဖစ္သည္။ ကဗ်ာဆရာေကာင္း ျဖစ္မွလည္း ကဗ်ာေကာင္းကို ေရးစပ္ႏုိင္ေပမည္။
ပင္ကုိယ္သဘာ၀ဉာဏ္သည္ ကဗ်ာဆရာအတြက္ လြန္စြာအေရးႀကီးေသာ လကၡဏာပင္ျဖစ္သည္။ အလကၤာဆရာႀကီးကမူ "မဟာကဗ်ာ အစရွိေသာ ကဗ်ာက်မ္း၊ ကျခင္း၊ သီျခင္း၊ တီးမႈတ္ျခင္းတို႔ကို ျပေသာ သံဂီတက်မ္း၊ ျပရန္ဇာတ္ျဖစ္ေသာ နာဋက အစရွိေသာ က်မ္းမ်ိဳးတို႔၌ ခ်ထားအပ္ေသာ စိတ္မ်က္စိရွိကုန္ေသာ ပညာရွိတို႔သည္ မယ္ဘြဲ႔ ေမာင္ဘြဲ႔ အစရွိေသာ အဖြဲ႔တို႔ကို ေရးသားစီကံုးၾက၏။ ထိုအဖြဲ႔အႏြဲ႔အစီအကံုးတို႔သည္ လြန္စြာအံ့ၾသဖြယ္ မျဖစ္ၾက" ဟူ၍ ဆိုေလသည္။ သူတစ္ပါးတို႔ေရးေသာ ကဗ်ာ၊ ျပဇာတ္မ်ားကို ၾကည့္႐ႈနည္းမွီးၿပီး မေရးရ။ ကုိယ္ပိုင္ဉာဏ္ျဖင့္ တီထြင္ၿပီးေရးမွ ခ်ီးက်ဴးဖြယ္ရာ ကဗ်ာျဖစ္မည္ဟု ဆိုလိုျခင္းျဖစ္သည္။ သို႔ေၾကာင့္ ကဗ်ာဆရာတြင္ ပထမ ပင္ကုိယ္ဉာဏ္ ရွိရမည္ဟု ဆိုျခင္းျဖစ္သည္။
ဒုတိယအခ်က္ ျပည့္စံုရမည့္အဂၤါမွာ စင္ၾကယ္သန္႔ရွင္းေသာ ဗဟုသုတပင္ျဖစ္၏။ ေထြေထြလာလာ မ်ားစြာေသာ အၾကားအျမင္ အေတြ႔အႀကံဳတို႔ကို ဗဟုသုတဟုေခၚသည္။ ဗဟုသုတ ဟူသမွ်ကို စင္ၾကယ္သန္႔ရွင္းသည္ဟု မဆိုႏိုင္ေခ်။ အခ်ိဳ႕ေသာ ဗဟုသုတမွ စင္ၾကယ္သန္႔ရွင္း၍ အခ်ိဳ႕မွာ အညစ္အေၾကးတို႔ျဖင့္ ေရာေထြးေနသည္။ ျမတ္စြာဘုရားသခင္ လက္ထက္ေတာ္က အရွင္ေဒ၀ဒတ္သည္ ဘုရားငယ္တစ္ဆူဟု ဆိုရေလာက္ေအာင္ ဗဟုသုတႂကြယ္၀ေပသည္။ သို႔ရာတြင္ သူ၏ ဗဟုသုတမွာ သန္႔ရွင္းစင္ၾကယ္ျခင္း မရွိေခ်။ ညီၫြတ္ေနေသာ သံဃာမ်ားကို မည္သို႔မည္ပံု ကြဲျပားေအာင္လုပ္မည္၊ ျမတ္စြာဘုရားကို မည္သို႔ ဒုကၡေရာက္ေအာင္ လုပ္မည္ဟူေသာ ဗဟုသုတတို႔ ျဖစ္ေန၏။ ထိုကဲ့သို႔ေသာ ဗဟုသုတမ်ိဳးမွာ အက်ိဳးမရွိေခ်။ မသန္႔ရွင္း မစင္ၾကယ္ေသာ ဗဟုသုတပင္ ျဖစ္၏။
"အၾကင္သူတို႔သည္ မ်ားစြာေသာ က်မ္းဂန္အထူးကို ဆည္းပူးျခင္း မရွိေခ်။ ဤဗဟုသုတ မရွိသူတို႔ဥည္ အားႀကီးျပင္းထန္စြာေသာ ေမာဟသည္ ႏွိပ္စက္အပ္ကုန္သည္ျဖစ္၍ တစ္စံုတစ္ခုေသာ သေဘာကိုမွ်လည္း စင္စစ္မသိႏိုင္ကုန္။ ဤေလာက၌ အၾကင္သူတို႔အား ဆရာတို႔၏ ေျခရင္း၌ကပ္၍ ပညာသင္ၾကားျခင္း မရွိကုန္။ ထိုသူတို႔ျဖင့္ ဘယ္အက်ိဳးရွိအံ့နည္း၊ စင္စစ္ ထိုသူတို႔သည္ "ထြီ"မူေအာင္ စပ္ဆုပ္ဖြယ္ ေကာင္းသူတို႔တည္း။ အၾကင္သူတို႔သည္ ဆရာတို႔၏ ေျခ၌ကပ္ေသာ ျမဴမႈန္႔တို႔ျဖင့္ႁပြမ္းေသာ ဦးေခါင္းရွိေအာင္ ဆည္းကပ္၍ ပညာသင္ၾကားကုန္၏။ ထိုသူတို႔သည္သာ ယဥ္ေက်းေသာ လူေကာင္းျဖစ္ကုန္၏။ အက်ိဳးအျပစ္ကို စိတ္ျဖာခြဲျခမ္းႏုိင္ကုန္၏" ဟု အလကၤာဆရာ ဆိုေလသည္။ စင္ၾကယ္ေသာ ဗဟုသုတရွာေဖြရန္ နည္းေကာင္းပင္ျဖစ္သည္။
ကဗ်ာဆရာအတြက္ တတိယအခ်က္ ျပည့္စံုရမည့္ အဂၤါမွာ မဆုတ္မနစ္ လံု႔လႀကိဳးကုတ္ အားထုတ္ျခင္းျဖစ္သည္။ "စာသင္ဟူက၊ က်မ္းထိုမွ်ကို၊ ေတြ႔ကမေရွာင္၊ ေၾကာင္ပုဇြန္စား၊ ကၽြတ္ကၽြတ္၀ါးသို႔" ျဖစ္ရမည္။ ဤသို႔လွ်င္ "ဥဇုဘူတ၊ လံု႔လျပင္းစြာ၊ သူ႔ထက္ငါဟု၊ ႏႈတ္မွာရြရြ၊ ႀကိဳးပမ္းကလွ်င္၊ သိပၸေက်းဇူး၊ အထူးသိျမင္၊ ပညာရွင္ဟု၊ မထင္မေပၚ၊ မေက်ာ္ေစာဘဲ၊ တီမွာ လြဲအံ့"။
"အၾကင္သူသည္ သဒၵါေခၚ ဗ်ာက႐ိုဏ္းက်မ္းကို တတ္၏။ အဘိဓာန္ေခၚၾကေသာ နိဃ႑ဳက်မ္း၊ ဆန္းက်မ္း၊ အလကၤာက်မ္းတို႔၏ လိမၼာတတ္ေျမာက္၏။ အၿမဲထုတ္အပ္ေသာ လံု႔လ၀ီရိယရွိ၏။ ထိုသူသည္ စာေပစီကံုးျခင္း မရွိေသာ္လည္း ပညာရွိက၀ိစာဆိုတို႔တြင္ ပါ၀င္၍ မႏံု႔ေသာ ေက်ာေစာကိတၱိကို ရႏုိင္သည္သာလွ်င္တည္း"
အလကၤာဆရာႀကီးတို႔၏ အာေဘာ္မွာ ကဗ်ာေရးလွ်င္ သူတစ္ပါးေရးေသာ ကဗ်ာကို နည္းယူၿပီး မေရးႏွင့္၊ ကုိယ္ပိုင္ထြင္ဉာဏ္ျဖင့္ ေရးႏုိင္ေစရန္ ကဗ်ာ၏ အေျခခံမ်ားျဖစ္ေသာ သဒၵါအဘိဓာန္၊ ဆန္းႏွင့္ အလကၤာတို႔ကို ေလ့လာရမည္။ ဆရာေကာင္း ဆရာျမတ္တို႔ထံ နည္းခံၿပီး ႀကိဳးစားသင္ၾကားရမည္။ သို႔ျဖင့္ ကဗ်ာဆရာေကာင္းတစ္ေယာက္ ျဖစ္ေျမာက္လာႏုိင္ေပသည္။
ကိုးကား -
(၁) ကဗ်ာလမ္းၫႊန္၊ ဦးေသာ္ဇင္
(၂) ကဗ်ာအတတ္သင္၊ လွသမိန္
ကိုဉာဏ္ (ပန္းေလာင္ေျမ) စုစည္းတင္ျပသည္။
၂၀၁၀ ျပည့္ႏွစ္ မတ္လ ၂၁ ရက္၊ တနဂၤေႏြေန႔။
နံနက္ ၈ နာရီ ၄၀ မိနစ္တြင္ၿပီး၏။
No comments:
Post a Comment