ယေန႔ျမန္မာႏိုင္ငံ၊ ျမန္မာ့ႏုိင္ငံေရး အေျခအေနတြင္ ဦးေႏွာက္အေရးႀကီးေၾကာင္း၊ ခံစားမႈ အီမိုးရွင္းသက္သက္သမားထက္ ဦးေႏွာက္သမားက ပိုလိုအပ္ေၾကာင္း သံုးပြင့္ဆုိင္ ပေလယာပံုသဏၭာန္ကိုၾကည့္ၿပီး ေျပာလို႔ရသည္။ သံုးပြင့္ဆုိင္ဟူသည္ (၁) စပြန္ဆာ၊ (၂) ႏို္င္ငံေရးေခါင္းေဆာင္မ်ား၊ (၃) မဲဆႏၵရွင္မ်ား။ ဒီသံုးပြင့္ဆုိင္က ယေန႔ႏုိင္ငံေရးကို ပံုေဖာ္သြန္းလုပ္ၾကမည္။ ႏို္င္ငံေရးဦးေႏွာက္က ဒီမွာ အေရးႀကီးလာၿပီ။ Political Brains သံုးဖက္လံုးမွာ ရွိၾကသည္။
ႏို္င္ငံေရးသိပၸံပညာရွင္တို႔ကေတာ့ ဤႏိုင္ငံေရးဦးေႏွာက္ထဲတြင္ အေၾကာင္းအက်ိဳးသံုးသပ္ေသာ ဆင္ျခင္တံုတရား Reason ႏွင့္ စိတ္ခံစားမႈ (ဖီလင္အီမိုးရွင္း) Emotion အားၿပိဳင္ၾကပံုကို စစ္တမ္းထုတ္ၾကသည္။
ျမန္မာ့ႏုိ္င္ငံေရး ေ၀ါဟာရနယ္ပယ္တြင္ ၀ါဒစြဲ၊ ပုဂၢိဳလ္စြဲ၊ ဂိုဏ္းဂဏစြဲ ဆိုေသာ စကားလံုးေတြ အေတာ္သံုးၾကသည္။ ဤေနရာတြင္ ပုစၧာတစ္ပုဒ္ တြက္ခ်က္ဆင္ျခင္ၾကည့္ဖို႔ ေပၚလာ၏။ ဆိုခဲ့ပါ ပေလယာတို႔၏ ႏိုင္ငံေရးဦးေႏွာက္ထဲတြင္ ဆင္ျခင္တံုတရားက ေနရာယူလႊမ္းမိုးခဲ့သလား၊ အီမိုရွင္းကပဲ တြန္းေဆာ္ခဲ့သလား ေမးခြန္းပုစၧာ။
ေပၚလစီေရးရာ၌ပင္ ၀ါဒကိုအေျခခံ၊ စည္းမ်ဥ္းစည္းကမ္းကိုအေျခခံ လုပ္ေဆာင္ၾကလွ်င္ ယင္းကို ဆင္ျခင္တံုတရားဟု ေယဘုယ် သံုးသပ္ႏိုင္သည္။ ထိုအခ်က္ကို ဦးေႏွာက္မုန္တုိင္းဆင္ Brain Storming ၾကည့္ၾကဦးစို႔။ စိန္ေခၚစဥ္းစားၾကဦးစို႔။ ထိုသို႔ ႏုိ္င္ငံေရးသမားတို႔ ၀ါဒေပၚလစီေရြးခ်ယ္ခ်မွတ္ က်င့္သံုးၾကရာတြင္ က်ိဳးေၾကာင္းဆင္ျခင္ၾကရာတြင္ "အိမ္နီးခ်င္း"က အေတာ္ၾသဇာ လႊမ္းခဲ့ၾကသလား သို႔မဟုတ္ အင္အားႀကီး အင္ပါယာတို႔က ၾသဇာေညာင္းခဲ့ၾကသလား။
ဥပမာ တစ္ေခတ္က လီနင္စတာလင္ ဆိုဗီယက္ယူနီယံအင္ပါယာ Logic စဥ္းစားနည္းမ်ိဳး အတုခိုးခဲ့ၾကသလား။ တ႐ုတ္ေမာ္စီတံုးတို႔၏ မဟာပစၥည္းမဲ့ ယဥ္ေက်းမႈေတာ္လွန္ေရး လုပ္တာမ်ိဳး၊ ျဖဳတ္ထုတ္သတ္လမ္းစဥ္ ခ်မွတ္က်င့္သံုးခဲ့တာမ်ိဳး။ ယင္းကို ဆင္ျခင္တံုတရားဟု ေခၚမည္လား၊ ခံစားမႈအီမိုးရွင္းအႀကိဳက္ဟု ေခၚမည္လား၊ ဘာ "စံ" လဲ၊ ဘာ "ႏႈန္း" လဲ၊ သဲကြဲစြာ ေ၀ဖန္ႏိုင္ဖို႔ လို၏။
ႏို္င္ငံေရးသည္ လူတို႔၏ အီမိုးရွင္းလႊမ္းေသာ အလုပ္ျဖစ္သည္မွာ ထင္ရွား၏။ သမိုင္းရာဇ၀င္မ်ားကို ၾကည့္။ ႏိုင္ငံေရးသည္ ေမတၱာဇာတ္လမ္းထက္ အမုန္းဇာတ္လမ္းဟု ႏုိ္င္ငံေရးပညာရွင္တခ်ိဳ႕က ခပ္ျပတ္ျပတ္ ခပ္ရဲရဲ ဖြင့္ဟၾကသည္။ ေထာက္ျပၾကသည္။ လူတို႔၏ ႏို္င္ငံေရးဦးေႏွာက္ထဲတြင္ ထိုအီမိုးရွင္းက သဘာ၀အေလ်ာက္ ေနရာယူထားၿပီးဟု ဆိုႏိုင္သည္။ လူတို႔သည္ အီမိုးရွင္းသတၱ၀ါမ်ား ျဖစ္ၾကေပသည္တကား။
ယခု (ဒီယခုက အေရးႀကီး ယခု) ႏို္င္ငံေရးမွာ လူမ်ိဳးေရး ဘာသာေရးမ်ား အေျခခံျခင္းကို ကမၻာအ၀ွမ္း ေလွ်ာ့ခ်ဖို႔ ႀကိဳးစားေနၾကၿပီ။ အေရွ႕-အေရွ႕အေလ်ာက္၊ အေနာက္-အေနာက္အေလ်ာက္၊ ယင္းစား လူတန္းစားထိပ္လႊာ (အီလစ္)ႏွင့္ ေအာက္ေျခ (ေပၚျပဴလစ္) တို႔ဆိုၿပီး ခြဲျခားၾကည့္လာသည္။ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းသည္ ထိပ္လႊာႏွင့္ ေအာက္ေျခ ေပါင္းစပ္ထားျခင္းဟု အၾကမ္းဖ်ဥ္း နားလည္ႏုိင္သည္။ ယင္းအေျခခံျဖင့္ ႏုိင္ငံေရးကို ၾကည့္ၾကသည္။
ထို႔ေၾကာင့္ ေပၚလစီ၀ါဒ တံဆိပ္ခတ္ၾကလွ်င္ (၁) Elitism (၂) Populism ဆုိၿပီး မ်က္ႏွာစာႏွစ္ဖက္ကို ၾကည့္ေသာနည္း ေပၚလာသည္။
ထို႔ျပင္ (၁) ကြန္ဆာေဗးတစ္၊ (၂) လစ္ဘရယ္၊ (၃) ဆိုရွယ္လစ္ဟု ဂိုဏ္းခြဲေျပာနည္းလည္း ရွိသည္။
၂၀၁၀ ယေန႔ ျမန္မာႏိုင္ငံ ေရြးေကာက္ပြဲမတုိင္မီႏွင့္ ေရြးေကာက္ပြဲအၿပီးကာလတို႔တြင္ ႏိုင္ငံေရးတံဆိပ္ ဘယ္လို ကပ္ၾကမည္လဲ၊ စဥ္းစားေတြးျမင္ၾကည့္ခ်င္စရာ ေကာင္းေနသည္။
(၁) ဘာသာေရးအေျခစိုက္
(၂) လူမ်ိဳးေရးႏွင့္ ယဥ္ေက်းမႈအေျခစိုက္
(၃) လူတန္းစားအေျခစိုက္
(၄) ႏို္င္ငံေရး၀ါဒ ေပၚလစီအေျခစိုက္
(၅) အီလစ္၊ ေပၚျပဴလစ္အေျခစိုက္
(၆) ႏုိင္ငံလံုးဆိုင္ရာအေျခစိုက္
(၇) ေဒသအေျခစိုက္
(၈) အမ်ိဳးသမီးအေျခစိုက္
စသည္ျဖင့္ ပါတီစံုေပၚလာႏိုင္သည္။
မည္သို႔ရွိေစ ႏိုင္ငံေရးဦးေႏွာက္ေတာ့ ရွိၾကၿပီးသားဟု မွတ္ယူရသည္။ သန္ရာသန္ရာ အမ်ိဳးမ်ိဳးအစားစား အဖံုဖံု။
ႏိုင္ငံေရးကို သံုးသပ္သည္ထက္ ႏိုင္ငံေရးဦးေႏွာက္သံုးသပ္သည့္ အေၾကာင္းအရာ ႐ႈေထာင့္သစ္တစ္မ်ိဳး ေရပန္းစားလာမည္ဟု The Political Brain by Drew Westen ကို ကိုးကားၫႊန္းျပဳ၍ ဆရာေမာင္စူးစမ္းက ရန္ကုန္တိုင္းမ္ အတြဲ ၆၊ အမွတ္ ၆၊ ေဖေဖာ္၀ါရီ ၁၁/၁၇-၂၀၁၀ မွာ ေရးလာျပန္ပါသည္။
ထင္ဆင့္ၫႊန္းသူ၏ ကုိယ္ပိုင္အျမင္
ႏုိင္ငံေရးတြင္ ခံစားမႈ (ဆိုၾကပါစို႔ အမုန္းေဒါသ၊ အာဃာတစြဲ၊ ဂိုဏ္းအုပ္စုပုဂၢိဳလ္စြဲ) ထက္ ဆင္ဆင္ျခင္ျခင္ စဥ္းစဥ္းစားစား သံုးသပ္ၿပီး Reality ပကတိအစစ္တရားက ဘာလဲ (ခါးသီးခ်င္ခါးသီး၊ စပ္ဖ်င္းဖ်င္း ျဖစ္ခ်င္လည္းျဖစ္) ေသခ်ာျမင္ေအာင္ၾကည့္ၿပီး ထိုခါးသီးမႈကုိပင္ တျဖည္းျဖည္း ခ်ိဳအီဆိမ့္သပ္ေလး ျဖစ္သြားေအာင္ ခပ္မွန္မွန္ ၀ါးစားၾကည့္ဖို႔ လိုမည္။ အဲဒီနည္းကသာ ၿငိမ္းခ်မ္းေသာ၊ စိမ္းလန္းေသာ၊ ဖြံ႔ၿဖိဳးတိုးတက္ေသာ၊ တည္ၿငိမ္သာယာေသာ တုိင္းသစ္ျပည္သစ္၊ ၿမိဳ႕သစ္ရြာသစ္ကို ဦးတည္ေစမည္ဟု ယံုၾကည္ေၾကာင္း၊ ႏိုင္ငံေတာ္သစ္သို႔ ေရာက္မည္ယံုၾကည္ေၾကာင္း....
မည္သူေတြ ဘာထင္ထင္၊ ႐ိုး႐ိုးရွင္းရွင္း ပြင့္ပြင့္လင္းလင္း ယံုၾကည္မိပါေၾကာင္း ခပ္ျပတ္ျပတ္ ေရးလုိက္စမ္းပါရေစ။ ေက်းဇူးတရားျဖင့္....
အမွတ္ (၆၀)၊ April 1, 2010
စာမ်က္ႏွာ - ၁၉
No comments:
Post a Comment