ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ အတည္ျပဳျပ႒ာန္းထားေသာ အေျခခံဥပေဒသည္ ျပည္ေထာင္စု/သမၼသေဘာတရား ျဖစ္ေသာေၾကာင့္ ေရြးေကာက္ပြဲတြင္ မဲအမ်ားဆံုးရရွိေသာပါတီသည္ အစိုးရဖြဲ႔စည္းခြင့္ရွိေသာ သေဘာမဟုတ္ေပ။ အစိုးရအဖြဲ႔ကို အေမရိကန္ပံုစံမွာကဲ့သို႔ သမၼတျဖစ္သူက ေရြးခ်ယ္ခန္႔ထားသည့္ စနစ္ျဖစ္ေပသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ မည္သို႔ေသာ အစိုးရျဖစ္သည္ ဆိုေသာအခ်က္သည္ ႏုိင္ငံေတာ္သမၼတအေပၚတြင္ ရာႏႈန္းျပည့္ မူတည္ေနျခင္း ျဖစ္ေပသည္။
သမၼတကို ေရြးခ်ယ္ခန္႔ထားသည့္စနစ္မွာ ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ အေျခခံဥပေဒသစ္အရ တစ္မူထူးျခားသည္ကို ေတြ႔ရသည္။ ႏုိင္ငံေတာ္သမၼတေလာင္း သံုးဦး ရွိမည္ျဖစ္ရာ ထိုသမၼတေလာင္း သံုးဦးအနက္ ႏွစ္ဦးကို အမ်ိဳးသားလႊတ္ေတာ္ႏွင့္ ျပည္သူ႔လႊတ္ေတာ္ လႊတ္ေတာ္ႏွစ္ရပ္က အဆိုတင္သြင္းမည္ျဖစ္ၿပီး က်န္တစ္ဦးကို တပ္မေတာ္မွတစ္ဦး တင္သြင္းမည္ျဖစ္သည္။ သမၼတေလာင္း သံုးဦးအနက္ တစ္ဦးကို သမၼတအျဖစ္၊ က်န္ႏွစ္ဦးကို ဒုတိယသမၼတမ်ားအျဖစ္ ေရြးခ်ယ္ေပးျခင္းကို လႊတ္ေတာ္ႏွစ္ရပ္ေပါင္းျဖစ္သည့္ ျပည္ေထာင္စုလႊတ္ေတာ္ႀကီး တစ္ခုလံုးက သမၼတေရြးခ်ယ္ေရး အဖြဲ႔အျဖစ္ျဖင့္ ဆံုးျဖတ္မည္ျဖစ္သည္။ ထိုလႊတ္ေတာ္ႏွစ္ရပ္ေပါင္း ျပည္ေထာင္စုလႊတ္ေတာ္တြင္ အေရြးခ်ယ္ခံ ကုိယ္စားလွယ္ ၄၉၈ ဦးႏွင့္ ခန္႔အပ္ခံရသူ ၁၆၆ ဦး ေပါင္း ၆၆၄ ဦးရွိရာ သမၼတေရြးခ်ယ္ေရးအဖြဲ႔၀င္ ၆၆၄ ဦး ရွိေနသည္ဆိုေသာ သေဘာျဖစ္သည္။ တစ္နည္းအားျဖင့္ လႊတ္ေတာ္ႏွစ္ရပ္ေပါင္း ၆၆၄ ဦးက သမၼတေလာင္းကို ဆံုးျဖတ္မည္ျဖစ္၍ လႊတ္ေတာ္ႏွစ္ရပ္တြင္ မဲအမ်ားဆံုး ရထားေသာပါတီသည္ သမၼတေလာင္းေရြးခ်ယ္ေရး၊ သမၼတေရြးခ်ယ္ေရးအဖြဲ႔တို႔တြင္ လႊမ္းမိုးႏိုင္လိမ့္မည္ဆိုေသာ သေဘာျဖစ္သည္။

သမၼတေရြးခ်ယ္ရာတြင္ ဆႏၵမဲေပါင္း ၆၆၄ မဲ ရွိေနေသာေၾကာင့္ သမၼတေသခ်ာေပါက္ျဖစ္ရန္ (၅၀ ရာခုိင္ႏႈန္း + ၁) လုိအပ္သည့္ အားေလ်ာ္စြာ ေထာက္ခံမဲ ၃၃၃ ဦးရွိရန္ လိုအပ္ပါသည္။ သမၼတေလာင္း သံုးဦးအၾကား Three Way ယွဥ္ၿပိဳင္မႈျဖစ္၍ ၃၃၃ မဲ မလိုဟု ယူဆပါက ယူဆႏုိင္ပါသည္။ သမၼတေလာင္းသံုးဦးအၾကား မဲအညီအမွ်ျပန္႔သြားလွ်င္ ဆႏၵမဲ ၂၂၀ ကို ျပတ္ျပတ္သားသား ေက်ာ္လြန္ရရွိသူ သမၼတျဖစ္ႏိုင္ေခ် ရွိေသာ္လည္း သမၼတေလာင္း သံုးဦးအနက္ တစ္ဦးကို လူႀကိဳက္နည္းခဲ့လွ်င္ ႏွစ္ဦးတည္း ယွဥ္ၿပိဳင္သည့္သေဘာ ျဖစ္သြားကာ ဆႏၵမဲ ၃၃၃ ရရွိရန္ လိုအပ္သြားမည္ျဖစ္သည္။ ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ လက္ရွိတရား၀င္တည္ရွိေနမည့္ ႏိုင္ငံေရးပါတီမ်ား၏ အေနအထားကိုၾကည့္လွ်င္ ပါတီႀကီးတစ္ခုခုက ေနရာေပါင္း ၃၃၀ ခန္႔ ရရွိေရးမွာ ခက္ခဲသြားၿပီဟု ေယဘုယ်ေျပာႏုိင္ပါသည္။ ဆိုလိုသည္မွာ သမၼတျဖစ္ရန္အတြက္ မိမိတို႔မဟုတ္ေသာ အင္အားစုမ်ား၏ ေထာက္ခံမႈလည္း လိုအပ္သည္ဆိုေသာ သေဘာျဖစ္သည္။
စနစ္ေျပာင္း အုပ္ခ်ဳပ္သူမေျပာင္း အယူအဆဘက္မွ ေျပာရလွ်င္ တပ္မေတာ္ကလိုလားေသာ ကုိယ္စားလွယ္တစ္ဦး သမၼတျဖစ္ရန္အတြက္ လႊတ္ေတာ္ေပၚတြင္ ထိုကိုယ္စားလွယ္ေလာင္းအေနျဖင့္ ေထာက္ခံမဲ ၃၃၃ မဲရရွိေရး ၀ိုင္း၀န္းကူညီမည့္ ႏုိင္ငံေရးအရ အေျမာ္အျမင္ႀကီးသူမ်ား လိုအပ္သည္ဆိုေသာ အခ်က္ျဖစ္သည္။ အကယ္၍ ႏိုင္ငံေရးအင္အားစုမ်ားဘက္က ထိုသို႔ သေဘာထားႀကီးေၾကာင္း လက္ေတြ႔သက္ေသျပခဲ့ပါက တပ္မေတာ္သည္ ႏိုင္ငံေရးသမားမ်ားႏွင့္ လက္တြဲ၍ ႏိုင္ငံကို တည္ေဆာက္ႏိုင္ေၾကာင္း တစ္စတစ္စ ယံုၾကည္လာပါလိမ့္မည္။ ထိုသို႔ သေဘာထားႀကီးေသာ ႏိုင္ငံေရးအင္အားစုမ်ား ရွိေနေၾကာင္း တပ္မေတာ္က သိရွိသြားသည့္ေန႔သည္ အစဥ္တစ္စိုက္ရွိခဲ့ေသာ သံသယမ်ား ဖယ္ရွားႏုိင္ၿပီး မိတ္ေဆြသဖြယ္ အျပဳသေဘာဆက္ဆံေရး စသည့္ေန႔ ျဖစ္ပါလိမ့္မည္။
ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ ႏုိင္ငံတည္ေဆာက္ေရးတြင္ အေရးႀကီးသည္မွာ Civil Military Relationship ေခၚ စစ္ဘက္-အရပ္ဘက္ ဆက္ဆံေရး ထူေထာင္ႏုိင္ေရး ျဖစ္သည္။
အတြဲ (၆) အမွတ္ (၂၉)
စာမ်က္ႏွာ - ၁၆
No comments:
Post a Comment