Wednesday, September 22, 2010

စာေမွာ္လား၊ ေပါ့ပ္စာဖတ္ခန္းလား - ေမာင္စူးစမ္း


magicofreading.png

ဘာေၾကာင့္စာဖတ္
ပညာကိုသိခ်င္၍ စာဖတ္လွ်င္ သမား႐ိုးက် အနက္အဓိပၸါယ္ရွိေသာ စာၾကည့္တိုက္သို႔ သြားသင့္သည္။ ေခတ္ေပၚဂ်ာနယ္၊ မဂၢဇင္းတို႔ကုိ အခန္းတစ္ခန္း၌ ဖတ္လွ်င္ အင္ေဖာ္ေမးရွင္း ဖတ္ခန္းျဖစ္မည္။ စာေတာ့ စာပါပဲ။ ထိုစာကို စာေရးသူက ႏွစ္မ်ိဳးခြဲၾကည့္မိသည္။ ဒါကလည္း အေၾကာင္းရွိသည္။ စာေရးသူသည္ ဂ်ာနယ္၊ မဂၢဇင္းအစံု၌ ေဆာင္းပါးေတြ ေရးသားေနရသျဖင့္ ဂ်ာနယ္၊ မဂၢဇင္းေတြ အမ်ားႀကီးရသည္။ အားေပးလိုသည့္ သေဘာျဖင့္ စာနယ္ဇင္းတို႔ကိုလည္း ၀ယ္သည္။

ဤသို႔ မိမိရရွိေသာ ဂ်ာနယ္၊ မဂၢဇင္းအစံုကို စာေရးသူႏွင့္ ရင္းႏွီးေသာ ေက်းလက္စာၾကည့္တိုက္ သံုးတိုက္သို႔ ပို႔ေပးသည္။ အိမ္နီးခ်င္း ဖတ္လိုသူမ်ားကို ဂ်ာနယ္၊ မဂၢဇင္းေတြ ေပးလိုက္သည္။ သို႔ျဖင့္ စာေရးသူလက္ထဲမွ ဂ်ာနယ္၊ မဂၢဇင္းေတြ သူမ်ားလက္ထဲ ေရာက္ရွိသြားေသာအခါ သူတို႔ ဘာေၾကာင့္မ်ား စာဖတ္ရသနည္းဟု ဆင္ျခင္ျဖစ္သြားသည္။

မွားမလားေတာ့ မသိ။ စာေရးသူက ေကာက္ခ်က္တစ္ခုတည္းသာ ဆြဲသည္။ "သူတို႔ အင္ေဖာ္ေမးရွင္းေတြ သိခ်င္လို႔ ဂ်ာနယ္၊ မဂၢဇင္းေတြ ဖတ္သည္" ဟူ၍။ ထို႔ေၾကာင့္ ဂ်ာနယ္၊ မဂၢဇင္းတို႔ကို အေျခခံထားေသာ မည္သည့္ စာၾကည့္တုိက္ကုိမဆို အင္ေဖာ္ေမးရွင္း အေျချပဳစာၾကည့္ခန္း ျဖစ္သည္ဟု ယူဆမိသည္။ ဤေနရာတြင္ ပညာႏွင့္ အင္ေဖာ္ေမးရွင္း ခြဲျခားၿပီး စာေရးသူက နားလည္ထားသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ စာဖတ္ျခင္း ႏွစ္မ်ိဳးရွိလိမ့္မည္ဟု ျမင္သည္။ ပညာဗဟုသုတ ရခ်င္၍ စာဖတ္ျခင္းႏွင့္ အင္ေဖာ္ေမးရွင္း သိခ်င္၍ စာဖတ္ျခင္း ဟူ၍ျဖစ္သည္။

စည္ကားေအာင္
ယခုေခတ္က ကျပားေခတ္၊ မ်ိဳးစပ္ေခတ္၊ Hybrid ဟု ေခၚသည္။ ေပါင္းဆံုၾကျခင္း (Convergence) လို႔လည္း ေခၚသည္။ တစ္မ်ိဳးတည္း၊ တစ္ပါးတည္း သီးသန္႔ ဘာႏွင့္မွ် မေရာဘဲ ရပ္တည္ႏုိင္ေသာ သေဘာက ရွာမွရွားသြားၿပီ။ ထို႔ေၾကာင့္ ဤအေရာအစပ္တို႔ကို ထင္ဟပ္ေပးေသာ စကားလံုးအသစ္တို႔လည္း ေပၚလာသည္။ ဥပမာ - Retailainment ဆိုေသာ စကားမ်ိဳး၊ လက္လီအေရာင္းဆုိင္တို႔တြင္ ေဖ်ာ္ေျဖေရးတစ္ရပ္ ျဖစ္ေနရျခင္းကုိ ၫႊန္းသည္။ စူပါမတ္ကက္၊ ဟိုင္ပါမတ္ကက္၊ ကုန္တုိက္ႀကီးတို႔တြင္ ကုန္ပစၥည္း ပေဒသာမ်ိဳးစံုကုိ စကၡဳပသာဒလွေအာင္ စင္ေပၚတြင္ တင္ေပးရ႐ံု မဟုတ္ဘဲ ဆုိင္ထဲတြင္ ျမဴးဇစ္ဖြင့္ေပးရသည္။ ဗီဒီယို ျပေပးရသည္။ အဆုိေတာ္တို႔ႏွင့္ ဧည့္ခံရသည္။ ေဘာလံုးရာသီတြင္ ဆုိင္အတြင္း ႐ုပ္ျမင္သံၾကားမွ ေဘာလံုးပြဲ ျပေပးရသည္။ လက္လီေရာင္းရျခင္းႏွင့္ ေဖ်ာ္ေျဖေရး ေရာေပးရျခင္းျဖစ္သည္။

ပံုတူကူသည္လုိ႔ ေျပာလွ်င္ေျပာေစ ပညာအတြက္ ရည္ရြယ္ေသာ စာဖတ္ခန္းျဖစ္ေစ၊ အင္ေဖာ္ေမးရွင္း သိရန္အတြက္ စာဖတ္ျခင္းျဖစ္ေစ အျခားေပ်ာ္ရႊင္စရာတို႔ႏွင့္ ေရာေပးထားသင့္သည္ဟု ထင္သည္။ စာဖတ္ျခင္းႏွင့္ လက္ဖက္ရည္ဆုိင္ တြဲသင့္သည္။ မတြဲလည္း အနီးအနား ျဖစ္သင့္သည္။ ႐ုပ္ျမင္သံၾကားႏွင့္ ၿဂိဳဟ္တု ခ်န္နယ္လုိ္င္းေတြ တပ္ထားေပးသင့္သည္။ စာဖတ္ခန္းႏွင့္ ၀န္းက်င္သည္ ေပ်ာ္စရာေကာင္းၿပီး လူစည္ကားေနသင့္သည္။ အင္ေဖာ္ေမးရွင္း သိရန္အတြက္ စာဖတ္ေသာ စာဖတ္ခန္းတို႔သည္ ဆိတ္ၿငိမ္မႈ သိ္ပ္မလိုေပ။

သို႔ျဖင့္ စာနယ္ဇင္းတို႔တြင္ စာအေရးမ်ားေနေသာ စာေရးဆရာအေနျဖင့္ ေခတ္ေပၚစာၾကည့္ခန္းတို႔၏ သေဘာသဘာ၀ႏွင့္ အဓိပၸါယ္ကို သံေယာဇဥ္ျပန္တြယ္ၿပီး ဆင္ျခင္ၾကည့္မိေတာ့သည္။

႐ုပ္သံႏွင့္ စာၿပိဳင္ပြဲ
ပညာလိုခ်င္၍ စာဖတ္သည္ျဖစ္ေစ၊ အင္ေဖာ္ေမးရွင္းလိုခ်င္၍ စာဖတ္သည္ျဖစ္ေစ စာဖတ္လွ်င္ ေကာင္းသည္။ အေပ်ာ္ဖတ္ဖတ္၊ အပ်င္းေျပဖတ္ဖတ္၊ အခ်ိန္ကုန္ေစခ်င္၍ ဖတ္ဖတ္၊ အျမန္ဖတ္ဖတ္ မည္သို႔ပင္ဖတ္ဖတ္ ေကာင္းသည္ဟု စာေရးသူ ထင္သည္။ ေရာမေခတ္၊ ေခါမေခတ္က စာၾကည့္တုိက္၊ ေပတုိက္၊ ေက်ာက္စာတုိက္၊ ေရွးေဟာင္းစာၾကည့္တုိက္ႀကီးတို႔ကုိ ၾကည့္ၿပီး ဤအတိုင္း ျဖစ္ေစခ်င္လို႔ မရဟု စဥ္းစားမိသည္။

တစ္နည္းေျပာရလွ်င္ ေခတ္ေပၚ စာၾကည့္တုိက္တို႔သည္ ေပါ့ပ္ဆန္ေနသည္ျဖစ္၍ ေရွးေဟာင္းစာၾကည့္တုိက္တို႔၏ ကိုယ္ပြား၊ ေရွးေဟာင္း စာၾကည့္တုိက္တို႔၏ အေမြအႏွစ္အျဖစ္ မျမင္အပ္ေပ။ ဤသို႔ ေပါ့ပ္ဆန္ခုိင္းရသည္မွာလည္း ယေန႔ လူငယ္ေတြက သဘာ၀ဆီ (back to nature) ျပန္လွည့္ေနေသာေၾကာင့္ ျဖစ္သည္။ အသံ၊ အ႐ုပ္ႏွင့္ စာ ဟူေသာ မီဒီယမ္သံုးပါးတြင္ အသံႏွင့္ အ႐ုပ္မွာ လူ၏သဘာ၀ ျဖစ္သည္။ စာသည္ လူက ေနာက္မွထြင္ေသာ အရာျဖစ္သည္။

ယေန႔လူငယ္ေတြ သိပ္ၿပီး စာမဖတ္ခ်င္ေတာ့။ အ႐ုပ္ႏွင့္ အသံဘက္ သိပ္ၿပီး စိတ္အားထက္သန္ေနၾကသည္။ ဗီဒီယို၊ ေတးဂီတ၊ ႐ုပ္ျမင္သံၾကား၊ ဒီဗီဒီ၊ ဗီစီဒီ၊ အီးဗီဒီေတြ ပိုၿပီး စိတ္၀င္စားလာသည္။ ဤသည္မွာ စာဘက္ အာ႐ံုထားမႈကိုလည္း ေလွ်ာ့ပစ္ေနသည့္ သေဘာျဖစ္သည္။ တကၠႏိုလုိဂ်ီတို႔ကလည္း ႐ုပ္သံဗဟိုျပဳ၍ တီထြင္မႈတုိ႔ကိုသာ ျပဳလုပ္ေနၾကသည္။ ဆဲလ္ဖုန္း၊ ဒစ္ဂ်စ္တယ္ကင္မရာ၊ အိုင္ေပါ့၊ ၿဂိဳဟ္တု၊ အင္တာနက္ ျမဴးဇစ္ေဒါင္းလုပ္ စသည့္ ႐ုပ္သံပစၥည္းတို႔ကသာ အသစ္အဆန္း ထြင္ေနသည္။ တကၠႏိုလိုဂ်ီ တီထြင္သူတို႔ကုိယ္တုိင္က သဘာ၀ဘက္ဆီ ျပန္လွည့္ေနသည္။ ႐ုပ္သံတို႔သည္ လူ႔သဘာ၀ျဖစ္သည္။

ထို႔ေၾကာင့္ လူေရာ၊ တကၠႏိုလိုဂ်ီေရာ၊ ပတ္၀န္းက်င္တို႔ကပါ ႐ုပ္သံဘက္၊ သဘာ၀ဘက္ ျပန္လွည့္ေနခ်ိန္တြင္ စာဖတ္မႈ၊ စာဖတ္ခန္းတို႔သည္ ႐ုပ္သံတို႔ႏွင့္ ယွဥ္ၿပိဳင္ေနရသည္။

တစ္နည္းေျပာလွ်င္ စာဖတ္ျခင္း၏ ေမွာ္၊ ပဥၥလက္၊ The Magic of Reading ကို ျပႏုိင္ရမည္။ ဤကိစၥႏွင့္ ပတ္သက္၍ ထိုင္းႏိုင္ငံ၊ ဘန္ေကာက္ၿမိဳ႕တြင္ စာဖတ္ျခင္း၏ ေမွာ္ပဥၥလက္အေၾကာင္းကို ၀တၳဳေရးဆရာမ၊ ဘိဇနက္လုပ္ငန္းရွင္ႏွင့္ ဂ်ာနယ္လစ္တို႔က ေ၀ဖန္ေဆြးေႏြးျပၾကသည္။ တစ္ေယာက္တစ္မ်ိဳးပင္။

ထံုးစံအတိုင္း ဘယ္အခ်ိန္ကစၿပီး စာဖတ္၀ါသနာ ပါလာသနည္းဆုိေသာ ေမးခြန္းမွ စသည္။ ၀တၳဳေရးဆရာမက ငယ္စဥ္ေတာင္ေက်း ကေလးဘ၀ကတည္းက သူစာဖတ္ ဇြဲႀကီးပံုကို ေျပာသည္။ ဂ်ာနယ္လစ္က ဘယ္အခ်ိန္ကစၿပီး သူစာဖတ္၀ါသနာပါမွန္း မမွတ္မိပါ။ ပဥၥင္းခံ ဘုန္းႀကီးလုပ္မွ စာဖတ္၀ါသနာ ပါလာသည္ဟု ဆိုသည္။ ဘိဇနက္လုပ္ငန္းရွင္ကမူ သူလံုး၀ စာဖတ္၀ါသနာ မပါဟု ဆိုသည္။ စာကိုဖတ္ရမွာ သိပ္ေၾကာက္သည္။ စာအုပ္ကုိင္ရမွာ ေၾကာက္သည္။ သို႔ေသာ္ သူ ႐ုပ္ျပကာတြန္းေတြေတာ့ ဖတ္သည္ဟု ဆိုသည္။ ႐ုပ္ျပကာတြန္းသာဖတ္ေသာ ဘိဇနက္လုပ္ငန္းရွင္က ယခု ထုိင္းႏုိင္ငံတြင္ အေအာင္ျမင္ဆံုး လုပ္ငန္းရွင္ႀကီး ျဖစ္ေနသည္။

ဖိုရမ္ေဆြးေႏြးပြဲ ဥကၠ႒လုပ္သူက ပညာသည္ နည္းသံုးနည္းျဖင့္ ရႏုိင္ေၾကာင္း ေျပာျပသည္။ (၁) အေတြ႔အႀကံဳမွ တစ္ဆင့္၊ (၂) ေမးခြန္းေတြ ေမးျခင္းမွတစ္ဆင့္ႏွင့္ (၃) စာဖတ္ျခင္းမွ တစ္ဆင့္ ရရွိသည္ဟု ေထာက္ျပသည္။ ကမၻာေပၚရွိ အေက်ာ္အေမာ္ ပုဂၢိဳလ္ေက်ာ္ႀကီးတို႔ အေၾကာင္းကို တစ္ထုိင္တည္းႏွင့္ သိႏုိင္သည္။ ဤသည္ပင္ စာအုပ္၏ ေမွာ္ဟု ေျပာျပသည္။

စာအုပ္ေမွာ္၊ စာဖတ္ျခင္း၏ ေမွာ္ တို႔တြင္ စာၾကည့္တုိက္မ်ားသို႔ သြား၍ စာဖတ္ျခင္းလည္း ပါ၀င္ပါလိမ့္မည္။ သဘာ၀ဘက္ ျပန္လွည့္ေနေသာ လူငယ္တို႔ကမူ စာအုပ္ေမွာ္အေၾကာင္း၊ စာဖတ္ျခင္းေမွာ္အေၾကာင္းကို ဘယ္ေလာက္ စိတ္၀င္စားမလဲ မသိရေပ။
Ref: The Economist

No comments:

Post a Comment

 
Web Statistics