Thursday, November 05, 2009

အနာဂတ္အိုင္ဒီးလ္ ႏိုင္ငံေရးေခါင္းေဆာင္ - စိုးျမင့္သိန္း


(၁)
Ideal အုိင္ဒီးလ္ကို အဘိဓာန္က satisfying one's highest ideas; perfect အျပည့္စံုဆံုး၊ မိမိစိတ္ႀကိဳက္ အေတြ႔ဆံုးဟု အနက္ဖြင့္ေပးသည္။ …. သို႔ျဖင့္ ကၽြန္ေတာ္၏အႀကိဳက္ အနာဂတ္ေခါင္းေဆာင္ကို စိတ္ကူးစံ ပံုေဖာ္ၾကည့္မိသည္။ ပန္းခ်ီေရးသလိုေပါ့ဟု စိတ္ထဲခံစားၿပီး ကၽြန္ေတာ္၏ အိုင္ဒီးလ္။

မၾကာခင္ကလည္း တပ္မေတာ္အၿငိမ္းစားအရာရွိ၊ အယ္ဒီတာမီဒီယာသမားတစ္ေယာက္က အနာဂတ္ ကၽြန္ေတာ္တို႔ႏိုင္ငံ ႏိုင္ငံေရးေခါင္းေဆာင္ဟာ ဖြဲ႔စည္းပံုဥပေဒနဲ႔အညီ ေပၚေပါက္လာရာမွာ တပ္ကလည္း ျဖစ္ခ်င္ျဖစ္မယ္၊ အရပ္ဘက္ကလည္း ျဖစ္ခ်င္ျဖစ္မယ္၊ အဲဒီပုဂၢိဳလ္ဟာ ၿပီးခဲ့တဲ့ ႏိုင္ငံေရးေခတ္ေတြကလို အေတြးအေခၚေဟာင္း စိတ္ဓာတ္ေဟာင္းသမား မဟုတ္ဘဲ လူသစ္စိတ္သစ္ အေတြးအေခၚသစ္သမား ျဖစ္သင့္တယ္ထင္တာပဲဟု လက္ဖက္ရည္၀ိုင္းတစ္ခုမွာ ေဆြးေႏြးလာပါသည္။ ကၽြန္ေတာ္ ႏွစ္သက္မိသည္။ သူက ဆက္လက္၍ အဲဒီလိုေခါင္းေဆာင္မ်ိဳးကို စိတ္ကူးပံုေဖာ္ေရးၾကည့္ပါလားဟု ကၽြန္ေတာ့္အား အႀကံေပးပါသည္။ အဲဒါက နည္းနည္းေတာ့ တာ၀န္ႀကီးျမင့္ပါသည္။ သတိႏွင့္ ေရးၾကည့္ပါမည္။ စိတ္ကူးယဥ္ေစတနာ ေန႔လည္အိပ္မက္ဟုေျပာေသာ္ ရပါမည္။။ သို႔ႏွင့္….

(၂)
Statesman- ႏိုင္ငံေခါင္းေဆာင္ဟု အဘိဓာန္က ဆိုျပန္သည္။ Statesmanlike- ဉာဏ္အေျမာ္အျမင္ႀကီးမား၍ ႏိုင္ငံေခါင္းေဆာင္ပီသေသာ၊ Statesmanship- ႏိုင္ငံေခါင္းေဆာင္၏ အရည္အေသြးစြမ္းရည္ဟု ဆိုပါသည္။

ကမၻာေက်ာ္ Think and Grow Rich စာအုပ္ေရးသားသူ နပိုလီယံဟီးလ္ကေတာ့ "ေခါင္းေဆာင္၏ ဂုဏ္အဂၤါမ်ား" အျဖစ္ ေအာက္ပါအတုိင္း ေဖာ္ျပခဲ့သည္-
(၁) ခုိင္ခံ့ေသာသတၱိ၊ (၂) မိမိကုိယ္မိမိ ထိန္းသိမ္းျခင္း၊ (၃) တရား/မတရားကိုသိေသာ ထက္ျမက္ေသာအသိစိတ္၊ (၄) ဆံုးျဖတ္ခ်က္အတိအက်ခ်မွတ္ျခင္း၊ (၅) စီမံကိန္းစီမံခ်က္တို႔ကို အတိအက်ေရးဆြဲျခင္း၊ (၆) ရသည့္ေငြေၾကးဥစၥာထက္ပို၍ လုပ္အားေပးျခင္း၊ (၇) ႏွစ္လိုဖြယ္ ကိုယ္ရည္ကုိယ္ေသြးရွိျခင္း၊ (၈) စာနာတတ္ျခင္း၊ (၉) အေသးစိတ္စိစစ္ရာ၌ အထူးကၽြမ္းက်င္ျခင္း၊ (၁၀) တာ၀န္အျပည့္ယူရန္ ၀န္မေလးျခင္း၊ (၁၁) ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္ျခင္းမ်ား ရွိရမည္ဟူလို…

အတြဲ(၅) အမွတ္(၄၀) ရန္ကုန္တိုင္းမ္မွာေတာ့ ဆရာႀကီးေမာင္စူးစမ္းက Scholarship and Statesmanship ကို ၫႊန္းၿပီး "စတိတ္မင္ဋီကာ ၁၆ ခ်က္" ဟု ေရးသားလာ၏။ ……… ေခါင္းေဆာင္မွန္ရင္ေတာ့ သူ႔ဟာနဲ႔သူ အရည္အခ်င္းရွိလို႔ ျဖစ္လာတာခ်ည္း၊ အရည္အခ်င္းမရွိဘဲႏွင့္ေတာ့ ေခါင္းေဆာင္ျဖစ္ဖို႔ ေ၀းလိမ့္မည္။ လာမည့္ ၂၀၁၀ ျပည့္ႏွစ္ ေရြးေကာက္ပြဲ၌ ႏိုင္ငံေရးေခါင္းေဆာင္ေတြ အမ်ိဳးမ်ိဳးေပၚမည္။ ပါတီစံုေရြးေကာက္ပြဲျဖစ္၍ ႏိုင္ငံေရးေခါင္းေဆာင္ေတြ ေပၚလာတာ မေကာင္းဘူးလား ေမးစရာျဖစ္ပါမည္။ ေကာင္းပါသည္ဟု ေယဘုယ် အေျဖထြက္ပါသည္။ သို႔ေသာ္ ကၽြမ္းက်င္ႏိုင္ငံေရးပညာရွင္တို႔ကေတာ့ Statesman စတိတ္မင္ကို သီးျခားခြဲထုတ္ ေလ့လာမႈျပဳၾကသည္။

အဘိဓာန္အနက္ကိုေက်ာ္၍ စတိတ္မင္ကို ႏိုင္ငံေရးသိပၸံက ဖြင့္ဆိုထားသည္။ (၁၆)ပါး ဖြင့္သည္-
(၁) အေတြးအေခၚ အေျမာ္အျမင္ရွိသူ
(၂) ေခတ္မီအေတြးအေခၚမ်ားႏွင့္ ယဥ္ပါးသူ
(၃) ဒီမိုကေရစီတန္ဖိုးနားလည္သူ
(၄) ညႇိႏိႈင္းေဆြးေႏြးတတ္ေသာ ဉာဥ္ရွိသူ
(၅) ႏိုင္ငံေရးအကဲျဖတ္ခ်က္ ေကာင္းစြာျပဳႏုိင္သူ
(၆) အမ်ိဳးသားအက်ိဳးစီးပြားႏွင့္ အမ်ိဳးသားပန္းတုိင္ကို ကာကြယ္ႏိုင္သူ
(၇) စ်ာန္၀င္စားမႈမဲ့ေသာ အစစ္အမွန္၀ါဒကို ခြဲျခားႏုိင္သူ
(၈) လက္ေတြ႔မက်ေသာ စိတ္ကူးယဥ္မႈကို ဖယ္ရွားႏိုင္သူ
(၉) ကာလ၏ ပင္ရင္းအနက္အဓိပၸါယ္ကိုသိသူ
(၁၀) အခြင့္အလမ္းကို အမိဖမ္းႏိုင္သူ
(၁၁) စိန္ေခၚမႈေတြကို ရင္ဆုိင္၀ံ့သူ
(၁၂) ဘယ္ဟာအေရးႀကီးသလဲဟု ေရြးႏိုင္သူ
(၁၃) ဘယ္ဟာက ဆီေလ်ာ္ၿပီး ဘယ္ဟာက မဆီေလ်ာ္ဟု ခြဲျခားႏိုင္သူ
(၁၄) အေရအတြက္ထက္ အရည္အခ်င္းကို ပို၍အားထားသူ
(၁၅) သ႐ုပ္ခြဲစစ္မႈ Analysis ထက္ ေပါင္းစပ္ဖြဲ႔စည္းျခင္း Synthesis ကို အေလးသန္သူ
(၁၆) လူ႔ဘ၀၏ အႏုၾကမ္းကို ခံစားတတ္သူ (၀တၳဳေရးဆရာေတြလို…) ဟူ၍ ျဖစ္သည္။

ႏိုင္ငံေရးသိပၸံပညာရွင္တို႔က ႏိုင္ငံေရးေခါင္းေဆာင္တို႔သည္ ဘယ္ေလာက္ပဲ လိမၼာပါးနပ္ပါေစ၊ ဘယ္လိုပဲ ပညာတတ္ပါေစ၊ ဘယ္ေလာက္ပဲ ကြန္႔ျမဴးဉာဏ္ရွိပါေစ… ေဖာ္ျပခဲ့ေသာ ဂုဏ္ပုဒ္(၁၆)ပါး မရွိဘဲ စတိတ္မင္ျဖစ္မလာႏိုင္ဟု ေထာက္ျပၾကသည္။ ႏိုင္ငံေရးသိပၸံပညာရွင္တို႔သည္ သူတို႔မွာ လက္ေတြ႔အေတြ႔အႀကံဳ မရွိတုိင္း စတိတ္မင္၏ ဂုဏ္ပုဒ္ကိုေဖာ္ရာ၌ အရမ္းေလာဘႀကီးေနသည္ဟု ေ၀ဖန္ခ်က္လည္း ထြက္ေနသည္။ စတိတ္မင္ဂုဏ္ပုဒ္တို႔သည္ စစ္ဘက္၊ အရပ္ဘက္ ႏွစ္ဖက္စလံုးတြင္ အက်ံဳး၀င္ပါလိမ့္မည္။ ဂုဏ္ပုဒ္(၅) ႏိုင္ငံေရးအကဲျဖတ္ခ်က္ ေကာင္းမြန္မႈကို အဓိကထားသည္။

(၄)
အေရးႀကီးမွတ္ခ်က္
မိတ္ေဆြ ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားက "ခံစားမႈအီမိုးရွင္းနဲ႔ ႏိုင္ငံေရးမလုပ္ရဘူး"လို႔ ခင္ဗ်ားတို႔က (ဆရာေမာင္စူးစမ္း၊ ဆရာေက်ာ္၀င္းႏွင့္ ကၽြန္ေတာ္စိုးျမင့္သိန္း) ေျပာေျပာေနတယ္။ ခံစားမႈမပါဘဲ ဘာမွ လုပ္လို႔မရပါဘူးဗ်ာ။ အဲဒါႀကီးက အဓိပၸါယ္မရွိဘူးထင္တာပဲ… ဟု ေဆြးေႏြးလာၾကသည္။ ေရလုပ္ငန္းပညာရွင္တစ္ေယာက္ (ႏိုင္ငံေရးသမားေဟာင္း)ကလည္း တစ္ေန႔ ကၽြန္ေတာ့္အား လာေျပာသည့္ (ခံစားမႈ… ခံစားမႈ….)

ခံစားမႈေနာက္ကို လိုက္ၾကည့္ပါ။ ဥပမာ- မိန္းကေလးတစ္ေယာက္ လမ္းေပၚမွာ လႈပ္စိလႈပ္စိ ေလွ်ာက္သြားတယ္ဆိုပါေတာ့။ အင္မတန္ၾကည့္လို႔လွတဲ့ ႂကြတဲ့ ျမင္ကြင္းဆိုပါေတာ့။ ဒီမွာ ခံစားခ်က္ မ႐ိုးမရြ ေပၚလာၿပီဆိုပါေတာ့… ေပၚလာတဲ့အတုိင္း စိတ္ေနာက္ကိုယ္ပါ ကုိယ္ထိလက္ေရာက္ ေစာ္ကားေမာ္ကားလို႔ ရမလား၊ ခင္ဗ်ားစဥ္းစား… ဂတ္ေရာက္႐ံုးေရာက္ အခ်ဳပ္ထဲေရာက္ ေထာင္ထဲေရာက္သြားမယ္၊ ေသခ်ာတယ္။

ႏိုင္ငံေရးလည္း ဒီလုိပဲ။ ကၽြန္ေတာ္ဆို ဗကပလက္နက္ကိုင္ ျဖဳတ္ထုတ္သတ္သမားေတာင္ ျဖစ္သြားခဲ့ေသးတာပဲ။ ခံစားမႈေနာက္ကို လုိက္တာေလ… ခံစားမႈ၊ ခံစားမႈ။

Reality ဆိုတဲ့ တကယ့္အေျခအေနက ဘာလဲ၊ ဘယ္လိုစခန္းသြားရင္ သင့္မလဲ၊ ျဖစ္ႏုိင္ေခ်ရွိမလဲ၊ မျဖစ္ႏိုင္တာႀကီးက ဘာလဲ၊ အႏၲရာယ္လက္တစ္ကမ္းက ဘာလဲ၊ အက်ိဳးမဲ့က ဘာလဲ၊ အက်ိဳးရွိက ဘာလဲ၊ အက်ိဳးမဲ့အက်ိဳးရွိဆုိတာကလည္း အားလံုးေသာေက်ာင္းသား၊ အလုပ္သမား၊ လယ္သမား၊ ကာယဉာဏ ပညာရွင္ ပညာတတ္၊ ဆရာ၀န္အင္ဂ်င္နီယာ၊ တပ္မေတာ္သား၊ တပ္မေတာ္အရာရွိ၊ လူႀကီး၊ လူငယ္၊ ကေလး၊ အဘိုးအဘြား၊ မိဘဆရာသမား၊ ရဟန္းရွင္လူ အလံုးစံုကို ၫႊန္းတဲ့သေဘာတရား။

မွန္လည္းမွန္ အက်ိဳးလည္းရွိ တစ္ဖက္လူလည္း လက္ခံႏိုင္တဲ့ ေကာင္းေသာလမ္းစဥ္ ဘုရားအဆံုးအမနဲ႔အညီ ဂုဏ္ပုဒ္(၅) ႏိုင္ငံေရးအကဲျဖတ္ခ်က္ ေကာင္းမြန္မႈကို အဓိကထားသည္ဟု ေမာင္စူးစမ္းေရးတာ - အဲဒါဟု ကၽြန္ေတာ္က ထပ္ဆင့္ဋီကာ ဖြင့္မိသည္။

(Northern Star ဂ်ာနယ္ အမွတ္ ၃၈ မွ ျပန္လည္ကူးယူေဖာ္ျပပါသည္)

No comments:

Post a Comment

 
Web Statistics