ႏိုင္ငံေရးသဒၵါ
ျမန္မာ့အနာဂတ္ ႏုိင္ငံေရးသည္ ၂၀၁၀ ျပည့္ ေရြးေကာက္ပြဲကို မလႊဲမေရွာင္သာ ျဖတ္သန္းရေတာ့မည္ျဖစ္သည္။ ေရြးေကာက္ပြဲကို ႏိုင္ငံေရးသိပၸံ ပညာရွင္တို႔က နည္းသံုးနည္းျဖင့္ ၾကည့္သည္။ ပထမနည္းသည္ Narrative Approvel သဒၵါက်မ္းစံ ျဖစ္သည္။ ေရြးေကာက္ပြဲကို ႏိုင္ငံေရးသဒၵါ၌ မရွိမျဖစ္ေသာ အေျခခံစံအျဖစ္ ၾကည့္ျခင္းျဖစ္သည္။ သဒၵါ၌ ကတၱားကံ ကမၼကံ ရွိရသလို ႏိုင္ငံေရး၌လည္း ေရြးေကာက္ပြဲတို႔ ရွိရမည္။ ေရြးေကာက္ပြဲမရွိေသာ ႏုိင္ငံေရးသည္ သဒၵါမပီသေပ။
ထို႔ေၾကာင့္ ေရြးေကာက္ပြဲတို႔သည္ ႏုိင္ငံေရးသဒၵါျဖစ္၍ အေျခခံသေဘာအရ ႀကိဳဆိုအပ္သည္။ ဒုတိယနည္းမွာ ေရြးေကာက္ပြဲကို ပကတိယုတၱိျဖင့္ ၾကည့္ျခင္းျဖစ္သည္။ ယခုလိုနည္းကို အေျပာင္းအလဲကို ျဖစ္ေစႏုိင္ေသာအင္ဂ်င္ Engine for Change အျဖစ္ ႐ႈျမင္ျခင္းဟူ၍လည္း ေပၚေပါက္သည္။ ေရြးေကာက္ပြဲသည္ အေျပာင္းအလဲတစ္စံုတစ္ရာကို ျဖစ္ေပၚေစေသာ အင္ဂ်င္စက္ျဖစ္သည္။ ဒီမိုကေရစီအေျပာင္းအလဲကို ျဖစ္ေစေသာအင္ဂ်င္သည္ ေရြးေကာက္ပြဲတို႔သာ ျဖစ္သည္။
တတိယနည္းသည္ ေရြးေကာက္ပြဲသည္ သက္ဆုိင္ရာပေလယာတို႔က လူထုဆႏၵယူရန္ ျပင္ဆင္ေသာဖိုရမ္ သို႔မဟုတ္ ယာဥ္ ျဖစ္သည္။ တစ္နည္းေျပာလွ်င္ ေရြးေကာက္ပြဲသည္ လူထု၏ ေရြးခ်ယ္မႈအတြက္ အေျခခံအက်ဆံုး လမ္းဖြင့္ပြဲႀကီး ျဖစ္သည္။ လာမည့္ ၂၀၁၀ ျပည့္ႏွစ္ ေရြးေကာက္ပြဲကို အႂကြင္းမဲ့ဆန္႔က်င္လွ်င္ တာလီဘန္တို႔ႏွင့္ တူသြားမည္။ တာလီဘန္တို႔သည္ ေရြးေကာက္ပြဲကို ႏုိင္ငံေရးသဒၵါအျဖစ္ လက္မခံေပ။ အာဖဂန္နစၥတန္ သမၼတေရြးေကာက္ပြဲတို႔ကို တာလီဘန္တို႔က အျပင္းအထန္ ဆန္႔က်င္သည္။ ဖ်က္ဆီးသည္။
အမ်ိဳးသားေရး၀ါဒ
သို႔ျဖင့္ ၂၀၁၀ ျပည့္ႏွစ္ ေရြးေကာက္ပြဲကို ေဖာ္ျပခဲ့ေသာ နည္းသံုးနည္းအနက္ တစ္နည္းနည္းျဖင့္ ႐ႈျမင္ၾကည့္ႏုိင္သည္။ တာလီဘန္ကဲ့သို႔ ၾကည့္လွ်င္မူ အစြန္းေရာက္အေျခခံ၀ါဒီ ျဖစ္သြားမည္။ တာလီဘန္တို႔သည္ ေရြးေကာက္ပြဲကို ႏုိင္ငံေရးသဒၵါအျဖစ္ အသိအမွတ္မျပဳေပ။
စာေရးသူက ၂၀၁၀ ျပည့္ႏွစ္ ေရြးေကာက္ပြဲတြင္ တုိင္ႏွစ္တုိင္ျဖဳတ္ရန္ အဆိုျပဳသည္။ အိုင္ဒီအိုလိုဂ်ီႏွင့္ ေခတ္ၿပိဳင္သမုိင္းတို႔သည္ ျမန္မာ့ေခတ္သစ္ကာလႏွင့္ မဆီေလ်ာ္ မအပ္စပ္ၿပီျဖစ္၍ ျမန္မာ့ႏုိင္ငံေရး တိုးတက္မႈအတြက္ လမ္းၫႊန္အျဖစ္ အသံုးမတည့္ဟု တင္ျပေရးသားေနသည္။ အုိင္ဒီအိုလိုဂ်ီႏွင့္ သမုိင္းကို တုိင္ႏွစ္တုိင္အျဖစ္ျဖဳတ္ရန္ တိုက္တြန္းေသာအခါ အမ်ိဳးသားေရး၀ါဒ Nationalism ၏ က႑ကို စစ္ေဆးစရာ ေပၚသည္။
ႏို္င္ငံေရးေတြးေခၚမႈတို႔၌ ႐ိုး႐ိုးစင္းစင္း ၿပီးစလြယ္ အလြယ္ေတြးမႈ (Simplistic Thinking) တို႔ကို ေရွာင္အပ္သည့္ အေျခအေနကို ပံုေသႀကိဳတင္ၿပီး သံုးသပ္ထားသည္။ ႀကိဳတင္ၿပီး ေကာက္ခ်က္ဆြဲထားသည့္ မိမိအစြဲအလမ္းတို႔ႏွင့္ တရားေသပံုေသ ၾကည့္သည္။ အျဖဴ သို႔မဟုတ္ အမဲဆိုၿပီး ပံုေသမ်က္ႏွာစာ ႏွစ္နည္းျဖင့္သာ ၾကည့္သည္။ တစ္ယူသန္ေျပာလည္း ရသည္။ အမ်ိဳးသားေရး၀ါဒႏွင့္ ပတ္သက္လွ်င္လည္း စိတ္ဖြင့္၍ စဥ္းစားၾကည့္ရန္လိုသည္။ အေသပိတ္ မစဥ္းစားသင့္ေပ။ အထူးသျဖင့္ ဂလိုဘယ္လို္က္ေဇးရွင္း ပထ၀ီႏိုင္ငံေရး ျမင္ကြင္းတို႔က ပို၍ လႊမ္းမိုးေနေသာ အခ်ိန္တြင္ အမ်ိဳးသားေရး၀ါဒ၏ အနက္အဓိပၸါယ္သည္ တစ္မ်ိဳးတည္း မရွိႏိုင္ၿပီ။
ငါးမ်ိဳး
အမ်ိဳးသားေရး၀ါဒသည္ အုိင္ဒီအိုလိုဂ်ီပါတီ မဟုတ္ ဆိုေသာအခ်က္ကုိပင္ စိန္ေခၚစဥ္းစားၾကည့္ၾကသည္။ ႏိုင္ငံေရးသိပၸံပညာရွင္တို႔က အမ်ိဳးသားေရး၀ါဒကို ငါးမ်ိဳး ခြဲျပသည္။ ၎တို႔မွာ -
(၁) လစ္ဘရယ္ အမ်ိဳးသားေရး၀ါဒ၊
(၂) ကြန္ဆားေဗးတစ္ အမ်ိဳးသားေရး၀ါဒ၊
(၃) ၾသဇာနယ္ခ်ဲ႕ခ်င္ေသာ အမ်ိဳးသားေရး၀ါဒ၊
(၄) ကို္လိုနီဆန္႔က်င္ေရး အမ်ိဳးသားေရး၀ါဒ၊
(၅) ကို္လိုနီေခတ္လြန္ အမ်ိဳးသားေရး၀ါဒတို႔ဟူ၍ ျဖစ္ၾကသည္။
အမ်ိဳးသားေရး၀ါဒသည္ အသြင္အမ်ိဳးမ်ိဳး ရွိေလရာ ၂၀၁၀ ျပည့္ႏွစ္ ေရြးေကာက္ပြဲ၌ မည္သည့္ပံုစံ အမ်ိဳးသားေရး၀ါဒကို ဆြဲကိုင္မည္နည္းဟု ေစာင့္ၾကည့္ရန္ ေပၚသည္။ အမ်ိဳးသားေရး၀ါဒကို တုိင္တစ္တုိင္အျဖစ္ ထူမည္ဟု ဆိုသည့္တုိင္ေအာင္ တိုင္ခြဲေတြ အမ်ိဳးမ်ိဳး ရွိပါလိမ့္မည္။
အၫႊန္း - Political Ideologies by Andrew Hayward
ေရြးေကာက္ပြဲ ႏိုင္ငံေရး
စာမ်က္ႏွာ - ၁၃၅ မွ ၁၄၁
အိုင္ဒီယိုလိုဂ်ီ က ျမန္မာ့နုိင္ငံေရးမွာ အသံုးမဝင္ေပမယ့္ ေခတ္ျပိဳင္သမိုင္းကေတာ့ အသံုးဝင္နိုင္စရာ ရွိပါတယ္။ ဒီေန့ စီးပြားေရး ေရွ့တန္းကို ေရာက္လာျကတဲ့ တရုတ္တို့ ဗီယက္နမ္တို့ဟာ က်ြ်န္ေတာ္တို့ အတြက္ အတုယူစရာေတြ အမ်ားၾကီး လုပ္ခဲ့ျပီး ျဖစ္မွာပါ။ ဘယ္လို နည္းစနစ္ေတြကိုပဲ သံုးသံုး ကိုယ့္အမ်ိဳးသား အက်ိဳးစီးပြားကိုသာ ေရွ့တန္းတင္ရမွာမို့ အမ်ိဳးသားေရးဝါဒကလည္း ပစ္ပယ္လို့မရေသးတဲ့ အေျကာင္းရပ္တစ္ခု ျဖစ္ပါတယ္။
ReplyDelete