စကားပံုကို အနက္အဓိပၸါယ္ႏွင့္ ျပည့္စံု၍ လူအမ်ား စံျပဳပံုခိုင္းေျပာဆိုေလ့ရွိေသာ စကား၊ ေျပာထံုးစကားဟူ၍ ျမန္မာအဘိဓာန္အက်ဥ္းခ်ဳပ္တြင္ အနက္အဓိပၸါယ္ ဖြင့္ဆိုပါသည္။ ျမန္မာ့စြယ္စံုက်မ္းကမူ "စကားေျပာဆိုရာတြင္ ပိုမိုထိေရာက္ေစရန္ ခိုင္းႏိႈင္းေျပာဆိုေလ့ရွိေသာ စကားမ်ိဳးျဖစ္သည္" ဟူ၍ ေဖာ္ျပပါသည္။
စကားပံုမ်ားကို အဓိပၸါယ္ေလးနက္ေစရန္အတြက္လည္းေကာင္း၊ ဥပမာ ဥပစာအျဖစ္လည္းေကာင္း၊ စာ စကားတို႔ကို ရွင္းရွင္းႏွင့္ လိုရင္းေရာက္ေစရန္ အတြက္လည္းေကာင္း၊ စကားတန္ဆာဆင္လို၍လည္းေကာင္း အသံုးျပဳၾကသည္ဟု တင္ျပသူမ်ားလည္း ရွိပါသည္။
ျမန္မာဘာသာတြင္ စကားပံု၊ ဆို႐ိုး၊ ဆိုထံုးဟူ၍ ေခၚေ၀ၚသံုးႏႈန္းမႈမ်ား ရွိသကဲ့သို႔ ရခုိင္႐ိုးရာတြင္မူ မင္းႏွင့္ ပတ္သက္လွ်င္ "ရာဇာပံု" ဟု ေခၚတြင္ၿပီး ျပည္သူမ်ားႏွင့္ ပတ္သက္လွ်င္ "ထံုးပံု" ဟု ေခၚဆိုသည္ဟု အမွတ္အသားရွိေလသည္။
ျမန္မာစကားပံုမ်ားတြင္ အဓိကအားျဖင့္ ဥပမာ (Similes or Parables) စကားပံုမ်ား၊ ဥပစာ (Metaphor) စကားပံုမ်ားႏွင့္ စကားပံု (Proverbs) စစ္စစ္မ်ားဟူ၍ သံုးမ်ိဳးေတြ႔ရေၾကာင္း ပညာရွင္မ်ားက ခြဲျခားၾကပါသည္။ "စႏၵဂုတ္ စစ္တိုက္သလို"၊ "ဇနကသေဘၤာပ်က္သည့္အလား" အစရွိေသာ ကဲ့သို႔၊ အလားပမာ တို႔တြဲ၍ စကားပမာျပဳ၍ သံုးစြဲသည္ကို ဥပမာစကားပံုဟူ၍လည္းေကာင္း၊ "မိႈရတဲ့မ်က္ႏွာ"၊ "သူခိုးေျပးမွ ထိုးေဆးထ" တို႔ကဲ့သို႔ စကားတင္စား၍ သံုးစြဲသည္ကို ဥပစာစကားပံု ဟူ၍လည္းေကာင္း၊ "ငုတ္မိသဲတိုင္ တက္ႏုိင္ဖ်ားေရာက္" ကဲ့သို႔ေသာ စကားမ်ိဳးကို စကားပံုစစ္အျဖစ္ ခြဲျခားေဖာ္ျပၾကပါသည္။
စကားပံုမ်ား ျဖစ္ေပၚတိုးတက္လာပံုကို ေလ့လာၾကေသာအခါ ႐ိုးရာလုပ္ငန္းမ်ား၊ စာေပမ်ား၊ ေရေျမနီးစပ္မႈမ်ားမွ ေပၚေပါက္လာေၾကာင္း ေတြ႔ရေလသည္။
"မိုးလြန္မွထြန္ခ်"၊ "လယ္ထြန္သြားႏြားေမ့"၊ "ေဖာင္စီးရင္းေရငတ္"၊ "ေကာက္သင္းေကာက္က အႏွံႀကီးႀကိဳက္" ဟူေသာ စကားပံုမ်ားသည္ ႐ိုးရာလုပ္ငန္းမ်ားမွ ေပၚေပါက္လာျခင္းျဖစ္ပါသည္။
"သူခိုးဓား႐ိုးကမ္း"၊ "က်ားေသအသက္သြင္း"၊ "ပညာရဲရင့္ ပြဲလယ္တင့္"၊ "ေတာင္တိုင္းတြင္ ပတၱျမားမရွိ"၊ "ေတာတုိင္းတြင္ စႏၵကူးမရွိ"၊ "ပြဲမင္းလည္း ေငြမွား"၊ "ေဆးသမားလည္း သားေသ"၊ "ေဗဒင္သမားလည္း ႏြားေပ်ာက္" အစရွိေသာ စကားပံုမ်ားသည္ ဇာတ္ေတာ္၀တၳဳ၊ ေမတၱာစာ၊ ပ်ိဳ႕ အစရွိေသာ စာေပမ်ားမွ ရရွိျခင္းျဖစ္ပါသည္။
ျမန္မာစကားပံုတြင္ "ကၽြဲပါးေစာင္းတီး" ကို ထိုင္းစကားပံုတြင္ "ႏြားနားတေယာထိုး"၊ တ႐ုတ္စကားပံုတြင္ "ကၽြဲပါးေႁပြမႈတ္"၊ မြန္စကားပံုတြင္ "ႏြားနားဗ်ပ္ေစာင္းတီး" ဟူ၍လည္းေကာင္း၊ ျမန္မာစကားပံုတြင္ "ငရဲကလာသူ ျပာပူမေၾကာက္" ကို ပေလာင္စကားပံုတြင္ ထိုနည္းအတိုင္းပင္ ေတြ႔ရပါသည္။ ျမန္မာစကားပံုတြင္ "မိုးလြန္မွ ထြန္ခ်"၊ "မိုးေသာက္မွ ၾကက္တင္"၊ "ေန၀င္မွ စပါးလွန္း" ဟူေသာ စကားပံုမ်ိဳးကို လရွီစကားပံုတြင္ "ကေလးက်ၿပီးကာမွ ေလွခါးေထာင္သည္"၊ "သားေကာင္လြန္ၿပီးကာမွ ေခြးေဟာင္သည္" ဟူ၍ ေတြ႔ရေလရာ ဤစကားပံုမ်ားသည္ ေရေျမနီးစပ္ရာမွ တိုးပြားလာေသာ စကားပံုမ်ား ျဖစ္ႏိုင္ေၾကာင္း ယူဆၾကေလသည္။
အခ်ိဳ႕စကားပံုမ်ားသည္ တစ္ခုႏွင့္တစ္ခု ဆန္႔က်င္ဘက္မ်ားရွိသည္။ "တစ္ရြာမေျပာင္း သူေကာင္းမျဖစ္" ဟူေသာ စကားပံုႏွင့္ "ေသခ်င္သည့္က်ား ေတာေျပာင္း" ဟူေသာ စကားပံု၊ "ေၾကာက္လြဲ ရဲမင္းျဖစ္" ဟူေသာ စကားပံုႏွင့္ "ေၾကာက္တတ္လွ်င္ ၀န္ကင္း" ဟူေသာ စကားပံုတို႔ျဖစ္၏။ ဤသို႔ ဆန္႔က်င္ပါက မည္သည့္စကားပံုဆိုထံုးကို အမွီအားထား ျပဳရမည္နည္း။ စကားပံုသည္ ဥပမာ ဥပစာသာ ျဖစ္သည္။ ဥပေဒ မဟုတ္ေပ။ မလြဲမေသြ လုိက္နာရန္ တာ၀န္မရွိေပ။ မိမိတြင္ ေပၚေပါက္ေနေသာ အေျခအေန၊ အခ်ိန္အခါႏွင့္ လုိက္ေလ်ာညီေထြသာ ကုိယ္ပုိင္အေတြး၊ ကုိယ္ပိုင္ အသိျဖင့္ က်င့္သံုးရန္ ျဖစ္ေပသည္။
စာမ်က္ႏွာ - ၃၃၉ မွ ၃၄၁
No comments:
Post a Comment