Monday, June 28, 2010

စာနယ္ဇင္းသမားလည္း စိတ္ေကာင္းရွိဖို႔ ပထမ - လူထုစိန္၀င္း


peopleseinwin.jpg
သတင္းစာပညာ သင္တန္းတို႔၊ ေက်ာင္းတို႔မရွိတဲ့ ေရွးအခါက သတင္းစာတိုက္ေတြမွာ သတင္းေထာက္ေတြ အယ္ဒီတာေတြ ဘယ္လုိေရြးခ်ယ္ ခန္႔ထားၾကသလဲဆိုတဲ့ ေမးခြန္းမ်ဳိး မၾကာခဏ အေမးခံရတယ္။ အထူးသျဖင့္ ဂ်ာနယ္ထုတ္ေ၀သူေတြနဲ႔ အယ္ဒီတာႀကီးေတြက ေမးေလ့ရွိတယ္။

မ်ားသထက္မ်ား၊ ရွားသထက္ရွား
ဂ်ာနယ္သစ္ေတြ တစ္ေစာင္ၿပီးတစ္ေစာင္ တိုးလာတာနဲ႔အမွ် "ဂ်ာနယ္လစ္" လိုအပ္ခ်က္ေတြလည္း မ်ားသထက္မ်ားလာၿပီး အရည္အခ်င္းရွိသူေတြ ရွားသထက္ ရွားလာတာကို ႀကံဳေတြ႔ေနၾကရတဲ့အတြက္ ေမးၾကတာ ျဖစ္ပံုရတယ္။ ေရွးေရွးတုန္းကဆိုတာထား ကြၽန္ေတာ္တို႔ေခတ္မွာေတာင္ အခုေလာက္ စာနယ္ဇင္းေတြ အမ်ားႀကီးရွိတာ မဟုတ္ေတာ့ လုိအပ္ခ်က္လည္း ခုေလာက္မမ်ားပါဘူး။ ကြၽန္ေတာ္တို႔ေခတ္က တ႐ုတ္သတင္းစာ သံုးေလးေစာင္နဲ႔ ကုလားသတင္းစာ သံုးေလးေစာင္၊ အဂၤလိပ္သတင္းစာ ႏွစ္ေစာင္၊ သံုးေစာင္ အပါအ၀င္မွ ေန႔စဥ္ထုတ္သတင္းစာ သံုးဆယ္ေက်ာ္၊ ေလးဆယ္နီးပါးေလာက္ပဲ ရွိတယ္။ လူဦးေရကလည္း ၂၇ သန္းေလာက္ပဲ ရွိတယ္ေလ။

ဂ်ာနယ္ေတြရာေက်ာ္
အခုေတာ့ လူဦးေရ သန္း ၅၀ ၀န္းက်င္ ေရာက္ေနၿပီး အပတ္စဥ္ထုတ္ဂ်ာနယ္ တစ္ရာေက်ာ္နဲ႔ လစဥ္ထုတ္မဂၢဇင္း တစ္ရာေက်ာ္ထိ ရွိေနတယ္လို႔ သိရတယ္။ အဲဒီေတာ့ စာနယ္ဇင္းသမား လိုအပ္ခ်က္လည္း မ်ားလာတာေပါ့။ ေရွးအခါက သတင္းစာအလုပ္ လုပ္ခ်င္သူေတြဟာ နီးစပ္ရာ အဆက္အသြယ္ရွာၿပီး ၀ါရင့္သတင္းေထာက္ႀကီးေတြေနာက္ တေကာက္ေကာက္လိုက္ရင္း ပညာယူရတယ္။

သတင္းေထာက္ႀကီး ခိုင္းတဲ့ေနရာသြား၊ ယူခိုင္းတာယူ၊ ေမးခိုင္းတာေမး၊ မွတ္ခိုင္းတာမွတ္ လုပ္ရတယ္။ အဲဒီလို ႏွစ္ႏွစ္တန္သည္ သံုးႏွစ္တန္သည္ေလာက္ လုပ္ၿပီးမွ ကိုယ္တိုင္သတင္းေရးၿပီး သတင္းေထာက္ႀကီးကို ျပခြင့္ရတယ္။ သတင္းေထာက္ႀကီးက အေတာ္အတန္ စိတ္ခ်ရေလာက္ၿပီထင္မွ သတင္းစာတုိက္ကို ေထာက္ခံၿပီး အလုပ္သြင္းေပးတာ။သတင္းေထာက္ႀကီးေနာက္ တေကာက္ေကာက္လိုက္ေနရတဲ့ ကာလတစ္ေလွ်ာက္လံုး ၀င္ေငြတစ္ျပားမွ ရွိတာမဟုတ္ဘူး။ ကိုယ့္ထမင္း ကိုယ္စားၿပီး လိုက္ေနရတာျဖစ္တယ္။

ထြက္ခဲ၊ ေျပာင္းခဲတယ္
မလုပ္ရ မေနႏိုင္ေလာက္ေအာင္ကို ၀ါသနာအစြဲအလမ္း ႀကီးသူမ်ားမွ ဒီလိုလုပ္ၾကတာ ျဖစ္တဲ့အတြက္ သတင္းစာေလာကထဲ ေရာက္သြားၿပီးမွ ျပန္ထြက္သြားတဲ့သူ ရွားတယ္။ အမ်ားစုက ေသတစ္ပန္သက္တဆံုး လုပ္ကိုင္သြားၾကတယ္။ ဟိုတိုက္ဒီတိုက္ ခဏခဏ ေျပာင္းသူလည္းနည္းတယ္။ သတင္းေထာက္ႀကီးေနာက္ တေကာက္ေကာက္လိုက္ၿပီး ပညာသင္ခ်ိန္ကတည္းက နီးစပ္ခဲ့တဲ့တိုက္ကိုပဲ သံေယာဇဥ္ တြယ္ေနေလ့ရွိတယ္။ သတင္းေထာက္အျဖစ္ နာမည္ေလးရလာလို႔ လစာပိုေပးၿပီး ေခၚတာရွိရင္ေတာင္ ေျပာင္းလုပ္ခ်င္ၾကတာ မဟုတ္ဘူး။ ကိုယ့္တိုက္ ကိုယ့္သတင္းစာ ဆိုတဲ့အစြဲ ရွိတယ္။ သံေယာဇဥ္ ႀကီးမားတယ္။ ကြယ္လြန္သြားရွာၿပီျဖစ္တဲ့ သတင္းစာဆရာႀကီး ျမန္မာ့အလင္း ဦးသန္းၫြန္႔ဆိုရင္ အလုပ္စလုပ္ကတည္းက ပင္စင္ယူတဲ့အခ်ိန္ထိ ျမန္မာ့အလင္း သတင္းစာတုိက္ တစ္ခုတည္းမွာပဲ လုပ္ခဲ့တယ္ဆိုတာကို အင္မတန္ ဂုဏ္ယူ၀ံ့ႂကြားခဲ့တာ ျဖစ္ပါတယ္။

တကၠသိုလ္သတင္းေထာက္
ကြၽန္ေတာ္တို႔ ေခတ္ေလာက္ေရာက္ေတာ့ ေလ့က်င့္သင္ယူမႈပံုစံ နည္းနည္းေျပာင္းသြားတယ္။ တကၠသိုလ္ ေက်ာင္းသားေတြဟာ တကၠသိုလ္ေၾကညာခ်က္ေတြ သတင္းစာတိုက္ေပါင္းစံုကို လည္ပို႔ရာက သတင္းစာတိုက္ေတြနဲ႔ ရင္းႏွီးၿပီး တကၠသိုလ္သတင္းစံု ေရးပို႔တဲ့ တကၠသိုလ္သတင္းေထာက္မ်ားအျဖစ္ လုပ္ကိုင္လာၾကတယ္။ ေနာက္ ေက်ာင္းၿပီးသြားေတာ့ သတင္းစာတုိက္ေတြမွာ လခစားအျဖစ္ အခ်ိန္ျပည့္ ၀င္လုပ္သြားၾကတယ္။ ဒါေပမယ့္ ဒါက လူနည္းစုပါ။ အမ်ားစုကေတာ့ ေရွးကပံုစံအတိုင္း ဆရာသတင္းေထာက္ႀကီးေတြဆီမွာ လက္ပူးလက္ၾကပ္ ဆည္းပူးၿပီးမွ ေရာက္လာၾကတာ ျဖစ္တယ္။ အေျခခံသင္႐ိုးေၾကတဲ့ ေနရာမွာေတာ့ တကၠသိုလ္က လာသူေတြထက္ ေရွး႐ိုးနည္းနဲ႔ သတင္းစာသမား ျဖစ္လာသူေတြက သာတယ္။

စြယ္စံုရသူေတြ
ဒီအခ်က္ကို ကြၽန္ေတာ္တို႔ ၀န္မခံဘဲေနလို႔ မရပါဘူး။ တခ်ဳိ႕ ဘယ္ေလာက္ထိ တတ္သလဲဆိုရင္ ညဖက္ စာစီသမားေတြ ျပန္သြားခ်ိန္က်မွ "စက္ရပ္" သတင္းအျဖစ္ထည့္ရမယ့္ သတင္းႀကီး၀င္လာရင္ ကိုယ္တိုင္စာသြားစီၿပီးကို ပါေအာင္လုပ္တာ။ လိုအပ္လာရင္ စက္လည္း ၀င္႐ိုက္တတ္တယ္။ ႐ိုက္ၿပီးသား စာရြက္ေတြ အထပ္လိုက္ႀကီးကိုကိုင္ၿပီး ေရေနလိုက္ပံုမ်ား လုပ္ေနက် "ေခါက္ခြာ" သမားအတိုင္း "ျဖတ္ ျဖတ္ ျဖတ္" နဲ႔ကိုေနတာ။ ဘဏ္ေငြကိုင္ ေငြစကၠဴေတြ ေရေနသလို သိပ္ၾကည့္လို႔ ေကာင္းတယ္။ ကြၽန္ေတာ္တို႔တစ္ေတြက ဒါမ်ဳိးေတြ ဘယ္တတ္မွာလဲ။

ဘယ္သူအရည္အခ်င္းရွိသလဲ
ဒီေခတ္ လူငယ္ေတြ ေမးေလ့ေမးထရွိတဲ့ ေနာက္ေမးခြန္းတစ္ခု ရွိေသးတယ္။ သတင္းစာပညာ သင္တန္းေတြ၊ ေက်ာင္းေတြ တက္ထားသူနဲ႔ မုဆိုးစိုင္သင္လုပ္ၿပီး ျဖစ္လာသူ ဘယ္သူက အရည္အခ်င္းပိုရွိတယ္ ထင္သလဲဆိုတဲ့ ေမးခြန္းျဖစ္တယ္။ ဒီေမးခြန္းကေတာ့ ေျဖဖို႔ နည္းနည္းခက္တယ္။ ေယဘုယ်သေဘာ ၿခံဳေျဖလို႔ရတာမ်ဳိး မဟုတ္ဘူး။ တစ္ဦးခ်င္းနဲ႔ပဲ ဆိုင္တဲ့ကိစၥ ျဖစ္တယ္။ ကမၻာ့အေကာင္းဆံုးဆိုတဲ့ တကၠသိုလ္ႀကီးေတြက ထြက္လာသူတိုင္း အေတာ္ဆံုး အေကာင္းဆံုးေတြ ျဖစ္လာတာ မဟုတ္ဘူး။

ခပ္ည့ံညံ့နဲ႔ ေအာင္လာသူေတြလည္း ရွိတယ္။ ေက်ာင္းမွာ အေတာ္ဆံုးစာရင္း၀င္ ျဖစ္ေပမယ့္လည္း လက္ေတြ႔အလုပ္ခြင္ထဲက်ေတာ့ ဘယ္လိုမွ သံုးမရ သင္မရတဲ့ သူေတြလည္း အမ်ားႀကီး ရွိပါတယ္။

ကုိယ္ရည္ကုိယ္ေသြးနဲ႔ဆုိင္
တခ်ဳိ႕ ဘယ္တကၠသိုလ္မွ မေရာက္၊ ဘယ္သင္တန္းမွ မတက္ဖူးေပမယ့္ သတင္းစာႀကီးတစ္ေစာင္ကို ထိပ္တန္းေရာက္ေအာင္ ဦးစီးလုပ္ကိုင္ႏုိင္သူလည္း ရွိပါတယ္။ အေျခခံပညာ အားနည္းရတဲ့အထဲမွာ ႀကိဳးစားအားထုတ္မႈလည္း မရွိလို႔ ဘယ္လိုမွ တြန္းတင္လို႔မရတဲ့ သူမ်ဳိးေတြလည္း အမ်ားႀကီးရွိပါတယ္။ ဒီကိစၥဟာ လူတစ္ဦးခ်င္းစီရဲ႕ ကိုယ္ရည္ကိုယ္ေသြး၊ အိုင္က်ဴေတြ၊ အီးက်ဴေတြနဲ႔ ဆုိင္တယ္လို႔ပဲ ေျပာရလိမ့္မယ္ ထင္ပါတယ္။

အေသအခ်ာေျပာရဲတာက
ဘာပဲျဖစ္ျဖစ္ ေသေသခ်ာခ်ာ ေျပာရဲတာတစ္ခုကေတာ့ ဘယ္ပညာရပ္မဆို စနစ္တက် သင္ယူေလ့လာထားျခင္းဟာ အေကာင္းဆံုးပဲ ဆိုတာျဖစ္တယ္။ စနစ္တက် သင္ယူထားသူနဲ႔ သင္မထားသူဟာ နင္လား၊ ငါလား အႀကိတ္အနယ္ ယွဥ္ၿပိဳင္ၾကရတဲ့ အခါက်ေတာ့ သိသိသာသာ ကြာျခားပါတယ္။ အေျခခံပညာ (Formal education) သိပ္အားနည္းေနသူ တစ္ေယာက္ကို ကုလသမဂၢ ညီလာခံႀကီးလႊတ္ၿပီး သတင္းယူခိုင္းလို႔ မျဖစ္ႏိုင္ပါဘူး။

အေျခခံပညာကိုက အားနည္းလြန္းေတာ့ ဒီေခတ္ ကြန္ပ်ဴတာ၊ အင္တာနက္ နည္းပညာေတြကို စြမ္းအင္ျပည့္ အသံုးခ်ႏိုင္ေအာင္ သင္ဖို႔ခက္သလို၊ ႏိုင္ငံေပါင္းစံုက သတင္းသမားေတြၾကားမွာ ကိုယ္လိုခ်င္တာရေအာင္ ယွဥ္ၿပိဳင္ရယူဖို႔လည္း ခက္မွာ ေသခ်ာတယ္။

သင္႐ိုးကၽြတ္ေအာင္သင္
ဒါေၾကာင့္ လူငယ္ေတြဟာ ဘာပညာသင္သင္ စနစ္တက် သင္႐ိုးကြၽတ္ေအာင္ သင္ယူၾကဖို႔ အႀကံေပးခ်င္တယ္။ ရက္တုိသင္တန္းလို က်ဴရွင္လို လက္ပူတုိက္ေပးတဲ့ သင္တန္းေလးေတြေလာက္နဲ႔ ေက်နပ္မေနေစခ်င္ဘူး။ လက္ေတြ႔ အေတြ႔အႀကံဳက ေက်ာင္းသင္ပညာထက္ ပိုအေရးႀကီးတယ္ဆိုတဲ့ တယူသန္အစြဲ မထားသင့္ဘူး။ သေဘာတရားမပါတဲ့ လက္ေတြ႔သမားဟာ အကန္းနဲ႔တူသလို၊ လက္ေတြ႔မပါတဲ့ သေဘာတရားသမားဟာလည္း အက်ဳိးနဲ႔တူပါတယ္။ ႏွစ္မ်ဳိးစလံုးျပည့္စံုေလ ေကာင္းေလျဖစ္တယ္။

စိတ္ေကာင္းရွိဖို႔
Formal education ေခၚတဲ့ အေျခခံပညာ အေရးႀကီးသလို၊ လက္ေတြ႔အေတြ႕အႀကံဳလည္း အေရးႀကီးပါတယ္။ စာနယ္ဇင္းသမားဆိုတာ အမ်ားဖတ္ဖို႔ စာေတြေရးေနသူျဖစ္ေတာ့ စိတ္ေကာင္းရွိဖို႔လည္း အင္မတန္ အေရးႀကီးတယ္လို႔ ျဖည့္စြက္ေျပာခ်င္တယ္။ ကိုယ္နာမည္ႀကီးဖို႔၊ ကိုယ့္ၾသဇာထူေထာင္ဖို႔၊ ကိုယ္ခ်မ္းသာေအာင္လုပ္ဖို႔၊ ၾသဇာအာဏာ ရွိသူမ်ားအၾကား ၀င္ဆံ့ေအာင္လုပ္ဖို႔ဆိုတဲ့ မသမာတဲ့ ရည္ရြယ္ခ်က္ရွိသူမ်ားေၾကာင့္ စတုတၳမ႑ိဳင္ႀကီး ျခစားခဲ့ရတဲ့ အျဖစ္မ်ဳိးေတြ အမ်ားႀကီး ႀကံဳေတြ႔ခဲ့ဖူးလို႔ ေျပာရတာျဖစ္ပါတယ္။

No comments:

Post a Comment

 
Web Statistics