ဒီမိုကေရစီကႏုႏု မုန္တုိင္းကထန္ထန္
(ေဘးမွရပ္ၾကည့္မေနႏိုင္ေတာ့သည့္လူတစ္ေယာက္၏ အထူးစုိးရိမ္ေသာက)
ေက်ာ္၀င္း
အခါလည္လြန္ ရင္တမမ
ျမန္မာ့ေႏြဦး အခါလည္ေက်ာ္လာသည္ႏွင့္ ေဘးမွ ရပ္ၾကည့္ေနၿမဲ စာေရးသူမွာ ရင္မေနရေတာ့သည္။ ဤအခိုက္မွာပင္ ဘယ္လ္ဂ်ီယံ၊ ဘရပ္ဆဲလ္ အေျခစိုက္ International Crisis Group ၏ ၂၀၁၂ ဧၿပီ ၁၁ ရက္ ရက္စဲြျဖင့္ ထုတ္ျပန္လုိက္ေသာ “ Reform in Myanmar: One Year On ” အမည္ရွိ စာတမ္းကိုဖတ္လိုက္ရရာ ပို၍ပင္ ဂ႐ုဓမၼထားေစာင့္ၾကည့္ေနမိသည္။ အဆုိပါ စာတမ္းက ျမန္မာ့ဒီမုိကရက္တုိင္ေဇးရွင္း၏ အံ့ဖြယ္ေအာင္ျမင္မႈမ်ားကို မီးေမာင္း ထုိးျပထားသလို ျဖစ္တန္ရာ စိန္ေခၚခ်က္မ်ားကိုလည္း ေဖာ္ထုတ္သတိေပးထားသည္။ ဆုိခဲ့ပါ စိန္ေခၚခ်က္မ်ားထဲမွ တစ္ခုမွာ ယခုလုိ “အေျပာင္းအလဲမ်ားေၾကာင့္ လူထု၏ ေမွ်ာ္လင့္ခ်က္မ်ားျမင့္မားလာခ်ိန္၊ ကာလတာရွည္ ရွိေနခဲ့ေသာ ထိန္းခ်ဳပ္မႈမ်ားလည္း ေလ်ာ့ပါးလာခ်ိန္၊ ဤကဲ့သုိ႔ေသာ အေျခအေန အခ်ိန္ အခါမ်ဳိးတြင္ မတည္ၿငိမ္မႈမ်ား ထြက္ေပၚလာႏုိင္စရာ အလားအလာရွိေပသည္...”စသျဖင့္။
အားလံုးသိၾကသည့္အတုိင္း အလုပ္သမားမ်ား၏ သဘာ၀က်ေသာ လိုလားေတာင္းဆုိမႈမ်ား၊ ၿမိဳ႕ျပလူထု၏ ဖေယာင္းတုိင္မီးကုိင္ ဆႏၵေဖာ္ထုတ္မႈမ်ား၊ ေက်ာင္းသားလူငယ္မ်ား၏ အႏွစ္ႏွစ္အလလ မျပည့္၀ခဲ့ရေသာခ်ဥ္ျခင္း. .. စသည္ စသည္မ်ားကို ဆက္တိုက္ဆုိသလို ၾကားေနျမင္ေနရရာ အရာအားလံုးကို စာနာနားလည္ႏုိင္ေသာ္လည္း စုိးရိမ္မကင္းျဖစ္ရသည္မ်ားကိုမူ မတားႏုိင္။ ႏုိင္ငံတကာအေတြ႕အႀကံဳ မ်ားအရ ႏုနယ္ေသာဒီမုိကေရစီ၏ ကတိမ္းကပါးျဖစ္ႏုိင္ေျခမ်ားႏွင့္ႏိႈင္းယွဥ္ခ်င့္တြက္ၿပီး ဘုရားတေနရေတာ့သည္။ သို႔ႏွင့္တုိင္ စာေရးသူစုိးရိမ္သလုိကား မျဖစ္ခဲ့ပါ။ အခါလည္စ ကေလးငယ္မွ်သာရွိေသးေသာ ျမန္မာ့ဒီမုိကေရစီမွာ ဆုိခ့ဲပါ စိန္ေခၚခ်က္မ်ားကို အံ့ၾသဖြယ္ေကာင္းေလာက္ေအာင္ လွလွပပျဖတ္ေက်ာ္ႏုိင္ခဲ့ပါသည္။ ဤအတြက္ ဒီမုိကရက္တစ္ စိတ္ရွည္သည္းခံမႈကို လက္ေတြ႕ျပသ
ခဲ့ၾကေသာ အစုိးရေရာ လူထုကိုပါ ခ်ီးက်ဴးေက်းဇူးတင္မိသည္။
ဤသုိ႔ သက္မခ်လို႔မွ မဆံုးတတ္ေသးမီမွာပင္ ေနာက္ထပ္စိန္ေခၚခ်က္ႀကီးတစ္ခုႏွင့္ ရင္ဆုိင္လုိက္ရျပန္သည္။ ယခုတစ္ႀကိမ္တြင္ကား ယခင္ကလို မဟုတ္ေလေတာ့။
ဒီမုိကရက္တစ္စည္း ေဘာင္မ်ားကိုေက်ာ္ကာ အၾကမ္းဖက္အသြင္အျဖစ္ ဦးတည္လာသည္။ သာမန္တုိးမိတိုက္မိသည့္ ၀ိေရာဓိေလးမွာ မၿပီးႏုိင္၊ မစီးႏုိင္ ေျပခ်ိန္တန္လို႔မွ မေျပႏုိင္ျဖစ္ေလရာ ဆက္စပ္စဥ္းစားစရာေတြ မနည္းမေနာရွိလာေတာ့သည္။ ဤကိစၥမွာ သမုိင္းႏွင့္ဆုိင္သလိုလက္ရွိ ႏုိင္ငံတကာအခင္းအက်င္းႏွင့္လည္း ဆက္စပ္ႏုိင္သည္ျဖစ္ရာ ျမန္မာ့ဇာတ္ပြဲတစ္ပြဲမွ သံဆန္းတစ္ပုဒ္လို “မေျပးေသာ္ ကန္ရာရွိေန၍၊ ေဒြးႏွစ္ေဖာ္ သံ၀ါညိႇ” ၾကသည္မ်ဳိးပင္ျဖစ္ေကာင္းျဖစ္ေလမည္လား စဥ္းစားဖုိ႔ရွိလာသည္။ အကယ္၍မ်ား ညီေနာင္သားခ်င္းခ်င္း အေက်အလည္ညိႇၾကရမည့္ ဒီမုိကရက္တုိင္ေဇးရွင္း ထက္ေက်ာ္ၿပီး အမ်ဳိးသားေရးျပႆနာျဖစ္လာမည္ဆုိလွ်င္ ခါတိုင္းလုိ ေဘးမွရပ္ၾကည့္မေနႏုိင္ေတာ့ပါ။ ႏုိင္ငံသားတစ္ဦး၏ အထူးစိုးရိမ္ေသာကဟု ဆုိရေတာ့မည္ျဖစ္ပါသည္။
- ဇာစ္ျမစ္ႏွင့္ ဆက္စပ္အေျခအေနမ်ား
နာမည္ေက်ာ္ အနာဂတိၱ ဆရာေဂ်ာ့ဖရီးမင္းက သူ၏ အေရာင္းသြက္စာအုပ္ “ The Next 100 Years ” စာအုပ္တြင္ ၂၁ ရာစုအတြင္း ေပါက္ကြဲလွ်ံက်လာႏုိင္စရာရွိသည့္ “ပထ၀ီႏုိင္ငံေရး အႏၲရာယ္လမ္းေၾကာင္းမ်ား” ( Geopolitical Fault Lines) မ်ားကို ေရတြက္ျပရာ “ထိစပ္နယ္ေျမမ်ား” ( Borderlands ) ကို အထူးအႏၲရာယ္တစ္ခုအျဖစ္ေဖာ္ျပထားပါသည္။ ထိစပ္နယ္ေျမ ဆုိသည္မွာ သာမန္နယ္စပ္ေဒသ ( Frontier ) ႏွင့္မတူပါ။ အိမ္နီးခ်င္း ႏုိင္ငံႏွစ္ခု၏ ဆက္စပ္နယ္ေျမျဖစ္သည့္တုိင္ အခ်ဳပ္အျခာအာဏာပုိင္ဆုိင္မႈ၊ အႀကိမ္ႀကိမ္အေျပာင္းအလဲရွိသည့္ေဒသမ်ဳိးကို ဆုိလိုသည္။ ဤေဒသမ်ဳိးတြင္ ေထြျပားေသာယဥ္ေက်းမႈေပါင္းစံု ရွိေနတတ္သလို သစၥာခံမႈအမ်ဳိးမ်ဳိးလည္း ရွိေနတတ္ရာ မတည္ၿငိမ္မႈ၏ ေရခံေျမခံမ်ား အျပည့္ရွိေန သည္ဟုဆုိပါသည္။ ႐ႈပ္ေထြးေသာ ႏုိင္ငံတကာဆက္စပ္အေျခအေနႏွင့္ဆံုမိႀကံဳမိလွ်င္ ဤေဒသမ်ဳိးရွိ သာမန္ဘာသာေရး၊ လူမ်ဳိးေရးအဓိက႐ုဏ္းမ်ားသည္ပင္ ဆုိးဆုိးရြားရြားအေျခအေနထိ ဦးတည္သြားတတ္သည္ဟုဆုိခဲ့ပါအနာဂတိၱဆရာက သတိေပးထားသည္။ ဥပမာ-ျပင္သစ္ႏွင့္ ဂ်ာမနီၾကားမွ အဲလ္ဆက္ႏွင့္ေလာ္ရိန္း၊ အိႏိၵယႏွင့္ပါကစၥတန္ၾကားမွ ကက္ရွ္မီးယား၊ ဆားဘီးယားႏွင့္ အယ္လ္ေဘးနီးယားၾကားမွ ကုိဆုိဗိုစသည္တုိ႔ျဖစ္သည္။ လက္ရွိမကၠဆီကိုႏွင့္ အေမရိကန္နယ္စပ္မွာလည္း အလားတူ အႏၲရာယ္ထိစပ္နယ္ေျမဟု ေထာက္ျပပါသည္။
ျမန္မာႏုိင္ငံတြင္လည္း ဤသို႔ေသာ ထိစပ္နယ္ေျမမ်ဳိး ရွိသေလာက္ရွိသည္။ ယေန႔ျပႆနာ ႀကံဳေနရေသာ ဘူးသီးေတာင္၊ ေမာင္ေတာေဒသမွာ ဤလိုနယ္ေျမမ်ဳိးျဖစ္သည္။ ဤသို႔ျဖစ္ရသည္မွာလည္း ကိုလုိနီစနစ္၏ အေမြဆုိးဟု ဆုိရပါလိမ့္မည္။ ေျပာရလွ်င္ ဇာတ္၏အစမွာ ၁၈၂၄ ခုႏွစ္ အဂၤလိပ္-ျမန္မာ ပထမစစ္ပြဲပင္ျဖစ္သည္။
ဤစစ္ပြဲအၿပီးမွာပင္ ရခုိင္ျပည္နယ္တစ္ခုလံုးမွာ အဂၤလိပ္ကိုလုိနီျဖစ္သြားခဲ့ရေတာ့သည္။ဤသည္ႏွင့္ မေရွးမေႏွာင္းမွာပင္ အဂၤလိပ္အစုိးရက ေျမ႐ုိင္းေ၀ငွသည့္ဥပေဒမ်ားျပ႒ာန္းလိုက္ေသာအခါ စစ္တေကာင္းနယ္မွ မြတ္ဆလင္ဘာသာ၀င္မ်ား အလံုးအရင္းႏွင့္ ၀င္ေရာက္လာၾကၿပီး ဘူးသီးေတာင္၊ ေမာင္ေတာ၊ေက်ာက္ေတာ္၊ မင္းျပား၊ ေျမပံု စသည့္ေဒသတို႔တြင္ ရြာမ်ားတည္ေထာင္ေနထုိင္လာၾကသည္။ ကနဦးကာလကမူ ႐ိုးသားေအးေဆးေသာ ရခုိင္တုိင္းရင္းသားမ်ားႏွင့္ မည္သည့္ျပႆနာမွရွိခဲ့သည္ မဟုတ္ပါ။ ေအးအတူပူအမွ် ရင္းႏွီးခ်စ္ၾကည္စြာ ေနထုိင္ခဲ့ၾကသည္သာျဖစ္ပါသည္။ သို႔တေစ လူမ်ဳိးသဘာ၀အရ ေမြးႏႈန္းမတူသည့္ အခ်က္ကေရရွည္တြင္ အကြာအေ၀းတစ္ခုျဖစ္တည္လာေစခဲ့သည္။ ၁၈၃၂ ခုႏွစ္က စစ္ေတြခ႐ုိင္၏လူဦးေရမွာ တစ္သိန္းေက်ာ္သာရွိခဲ့ရာမွ ၁၉၃၁ ခုႏွစ္တြင္ ေျခာက္သိန္းေက်ာ္ရွိလာၿပီး ၁၉၄၁ ခုႏွစ္တြင္မူ ခုနစ္သိန္းခြဲေက်ာ္အထိတုိးပြားလာခဲ့သည္။ ဤသို႔ တိုးပြားလာသည္မွာလည္း အဓိကအားျဖင့္ စစ္တေကာင္းသားမ်ားပင္ျဖစ္ရာ
၁၉၄၂ ခုႏွစ္ ဘူးသီးေတာင္၊ ေမာင္ေတာ၏ စစ္တေကာင္းသားလူဦးေရမွာ သံုးေသာင္းေက်ာ္အထိျဖစ္လာၿပီး မူလ တုိင္းရင္းသားရခုိင္တုိ႔မွာ အနည္းစုျဖစ္လာေတာ့သည္။
ဤအခ်ိန္ေလာက္မွစ၍ အနည္းစု အမ်ားစု တိုးမိတုိက္မိသည္မ်ား စတင္လာခဲ့ျခင္းျဖစ္သည္။ ဤအေျခအေနကို ပို၍ ဆုိးရြားေစသည္မွာ ဒုတိယကမၻာစစ္ႀကီးပင္ျဖစ္သည္။ စစ္အစပုိင္း အဂၤလိပ္တပ္မ်ား အဆုတ္တြင္ စစ္ေတြခ႐ိုင္အတြင္း လက္နက္ခဲယမ္းအေျမာက္အျမား က်န္ရစ္ခဲ့ရာမွ သာမန္ ၀ိေရာဓိမ်ားမွာ လက္နက္ကုိင္အၾကမ္းဖက္ အဓိက႐ုဏ္းမ်ားအထိ အေျခအေနဆိုးလာေလေတာ့သည္။ ေနာက္ဆံုး ရခုိင္တုိင္းရင္းသားအေျမာက္အျမား စစ္တေကာင္းနယ္ထဲသို႔ ဒုကၡသည္မ်ားအျဖစ္ ေျပာင္းေရႊ႕သြားရသည္မ်ားပင္ရွိသည္။ စစ္ႀကီးအၿပီး အဂၤလိပ္တပ္မ်ား ျပန္အေရာက္ အဆုိပါ ရခုိင္ဒုကၡသည္ မ်ားကို မူလေနရာေဟာင္းသို႔ ျပန္လည္အေျခခ်ေပးခဲ့ေသာ္လည္း အာဃာတအမုန္းမီးပြားမ်ားကိုကား မၿငိႇမ္းသတ္ႏုိင္ေတာ့ပါေခ်။
စစ္ၿပီးေခတ္ အ႐ႈပ္အေထြးမ်ားေအာက္တြင္ ျပႆနာမွာ အၾကမ္းဖက္ႏုိင္ငံေရးသေဘာေဆာင္လာၿပီး မူဂ်ာဟစ္အမည္ျဖင့္ လွ်ဳိ႕၀ွက္လက္နက္ကုိင္အဖြဲ႕အစည္းမ်ားေပၚထြက္လာခဲ့ သည္။ လြတ္လပ္ေရးေခတ္ဦး ရန္ကုန္ အစုိးရကာလ ၁၉၄၉-၅၀ မွာဆုိလွ်င္ ဘူးသီးေတာင္ႏွင့္ ရေသ့ေတာင္တုိ႔မွာ မူဂ်ာဟစ္သူပုန္မ်ားလက္ေအာက္တြင္က်ေရာက္ခဲ့ရသည္။ မူဂ်ာဟစ္တိ႔ု၏ရည္မွန္းခ်က္မွာ သီးျခားအစၥလာမ္မစ္ႏုိင္ငံတည္ေထာင္ေရးပင္ျဖစ္သည္။ (Hugh Timker:The Union of Burma-Page 34)ထိုေနာက္ပုိင္း (၁၉၅၁-၅၂ ႏွင့္ ၅၄) ျမန္မာ့တပ္မေတာ္၏ စစ္ဆင္ေရးမ်ားျဖင့္ အဆင့္ဆင့္ႏွိမ္နင္းၿပီး မွသာ တစ္စံုတစ္ရာ တည္ၿငိမ္ေျခကိုျပန္လည္ရယူႏုိင္ခဲ့ျခင္းျဖစ္
သည္။ သုိ႔တေစ ျပႆနာကို အၿပီးအျပတ္ေျဖရွင္းႏုိင္ခဲ့သည္ကား မဟုတ္။ စစ္ေအးလြန္ေခတ္၏ အေျခအေနသစ္ေအာက္တြင္ ႐ိုဟင္ဂ်ာဆုိေသာ အမည္သစ္ျဖင့္ျပန္လည္လႈပ္ရွားလာျပန္သည္။ ယခုတစ္ႀကိမ္ ထူးျခားခ်က္ကား ဒီမုိကေရစီခ်န္ပီယံဆိုေသာ မီဒီယာအခ်ဳိ႕ကုိယ္တုိင္က မီးေလာင္ရာေလပင့္လုပ္လာၾကျခင္းပင္ျဖစ္သည္။
အမွန္စင္စစ္ ယေန႔ရခုိင္အေရးမွာ အဆုိပါမီဒီယာအခ်ဳိ႕ စြပ္စြဲေျပာဆုိေနသလို လူနည္းစု ဘာသာ၀င္မ်ား၏အေရးမဟုတ္။ လူနည္းစုတုိင္းရင္းသားမ်ား၏ အေရး ပို၍ပင္မဟုတ္။ ကိုလိုနီအေမြဆုိးမွ အေၾကာင္းခံေပၚ ထြက္လာေသာ အတိမ္းအေစာင္းမခံသည့္ ထိစပ္နယ္ေျမျပႆနာပင္ျဖစ္သည္။ ဤျပႆနာကို မ်က္ေမွာက္ေခတ္ႏုိင္ငံတကာ အခင္းအက်င္းမွ ထြက္ေပၚလာ တန္ရာေသာ အေမွာင့္ပေယာဂမ်ားႏွင့္ခ်ိတ္ဆက္စဥ္းစားလိုက္လွ်င္ ႏုနယ္လွေသးေသာ ျမန္မာ့ဒီမုိကေရစီေရးအတြက္သာမက ျမန္မာ့အခ်ဳပ္အျခာအာဏာအတြက္ပါ မထိတ္သာမလန္႔သာ အက်ဳိးဆက္မ်ား ခုနစ္စဥ္အမွ်င္အတန္းျဖစ္ေကာင္းျဖစ္လာႏုိင္ ေလမလား စဥ္းစား
စရာေတြရွိေနသည္။ အထူးသျဖင့္ စစ္ေအးလြန္ဂလိုဘယ္လိုက္ေဇးရွင္း၏ ႏုိင္ငံတကာ အၾကမ္းဖက္၀ါဒအႏၲရာယ္။ ဤအႏၲရာယ္မွာ ေလ်ာ့ပါးသက္သာသြားၿပီဆုိၾကေသာ္လည္း တကယ္ေတာ့ ပစ္မွတ္ေျပာင္းသြားျခင္းသာျဖစ္သည္။ ယခင္ဖြံ႕ၿဖိဳးၿပီး ေရွ႕တန္းေရာက္ႏုိင္ငံႀကီးမ်ားမွ အားနည္းခ်ည့္နဲ႔ေသာ ဖြံ႕ၿဖိဳးဆဲႏုိင္ငံမ်ားသို႔
ခ်ိန္ရြယ္ခ်က္ ေျပာင္းသြားျခင္းသာျဖစ္သည္။ ဤသို႔ ပစ္မွတ္ေရြးခ်ယ္ၾကရာတြင္လည္း အစုိးရႏွင့္လူထုၾကား ယံုၾကည္မႈမေကာင္းလွေသာ ႏုိင္ငံငယ္ေလးမ်ားကိုဦးစားေပးေလ့ရွိ သည္ကို သတိခ်ပ္ၾကဖုိ႔လုိမည္ထင္ပါသည္။
- ျမန္မာ့စိတ္ရင္း
ဂလိုဘယ္လိုက္ေဇးရွင္းေခတ္၏ ေနာက္ထပ္ ထူးျခားျဖစ္စဥ္တစ္ရပ္မွာ “ေရၾကည္ရာ ျမက္ႏုရာ ေရႊ႕ေျပာင္းေနထုိင္ၾကသည္မ်ား”
( Migration) ေရွ႕ေရာက္လာျခင္းပင္ျဖစ္သည္။ တစ္ႏုိင္ငံမွ တစ္ႏုိင္ငံသို႔ သမား႐ုိးက် ေရႊ႕ေျပာင္းေနထုိင္ၾကသည္ႏွင့္ ထိစပ္နယ္ေျမအတြင္း စိမ့္၀င္ပ်ံ႕ႏွံ႔ၾကသည္တုိ႔မွာ သေဘာသဘာ၀ခ်င္းမတူၾကပါေခ်။ ထိစပ္နယ္ေျမျပႆနာမ်ား သစၥာခံမႈေထြျပားသည္သာျဖစ္၍ အႏၲရာယ္လမ္းေၾကာင္းဟု သတ္မွတ္ၾကရေသာ္လည္း သမား႐ုိးက်ေရႊ႕ေျပာင္းေနထုိင္မႈမွာျဖစ္႐ုိးျဖစ္စဥ္သေဘာ မွ်သာျဖစ္ပါသည္။ ေရႊ႕ေျပာင္းေနထုိင္ၾကသူမ်ားဘက္မွ ၎တုိ႔ ေရာက္ရွိရာႏုိင္ငံအေပၚ သစၥာခံၾကသလုိ သက္ဆုိင္ရာႏိုင္ငံမ်ားဘက္မွလည္းသူတို႔တစ္ေတြကို ႏုိင္ငံသားအခြင့္အေရးအဆင့္ ဆင့္ေပးၾကသည္သာျဖစ္ ပါသည္။ သို႔တုိင္ေအာင္္္္္္္္္္္္္္္္္္အျဖစ္သာ သေဘာယူၿပီး Nationality အျဖစ္ကား မည္သည့္ႏုိင္ငံကမွ သေဘာထားၾကသည္မဟုတ္ပါ။ ယေန႔ အရင့္က်က္ဆံုး ဒီမုိကေရစီႏုိင္ငံ အေမရိကမွာပင္ ဤအတုိင္းျဖစ္သည္။
ျမန္မာ့သမုိင္းကို ျပန္ၾကည့္လိုက္လွ်င္ ပုဂံေခတ္ဦးေလာက္က ပင္ ႏုိင္ငံရပ္ျခားႏွင့္ ကူးလူးဆက္ဆံမႈမ်ား ရွိသေလာက္ရွိခဲ့သည္သာျဖစ္ပါသည္။ ဥပမာ-ဗ်တ္၀ိ၊ ဗ်တၱဇာတ္လမ္းကုိပင္ၾကည့္..။ သူတို႔ညီေနာင္မွာ ပင္လယ္ျဖတ္၍ေရာက္ရွိလာေသာ တစ္ေျမရပ္ျခားမွ ဘာသာျခားေတြျဖစ္သည္။ သို႔တေစ ဗုဒၶဘာသာ၀င္ ပုဂံသားေတြက သူတို႔ႏွစ္ေယာက္ကို သူရဲေကာင္းအျဖစ္ ခ်စ္ၾကသည္။ သူတုိ႔ ကြယ္လြန္သည္အထိပင္ သံုးဆယ့္ခုနစ္မင္းစာရင္းသြင္း ကိုးကြယ္သည္အထိ ခ်စ္ခဲ့ၾကသည္။
ထားေတာ့-ဤဇာတ္လမ္းမွာ သမုိင္းမဟုတ္၊ ပံုျပင္မွ်သာဟု ဆိုေစဦး၊ အျခားအေထာက္အထားေတြ မနည္းမေနာရွိသည္။ ကုန္းေဘာင္ေခတ္ကဆုိလွ်င္ မြတ္ဆလင္ဘာသာ၀င္တစ္ဦးကိုပင္ ဘုရင္ကုိယ္တုိင္က ၿမိဳ႕ေတာ္၀န္အျဖစ္ ေျမႇာက္စားဖူးသည္။ အမရပူရၿမိဳ႕၀န္ဘုိင္ဆတ္။ ထုိ႔ထက္ ယေန႔ထက္တုိင္ ျမန္မာလူထုမေမ့ႏုိင္ၾကေသးသည့္ ဗုိလ္ခ်ဳပ္တုိ႔ႏွင့္အတူ က်ဆံုးခဲ့ရေသာ ဆရာႀကီးဦးရာဇတ္မွာ မြတ္ဆလင္ဘာသာ၀င္ သူေတာ္ေကာင္းႀကီးျဖစ္သည္။ ဤတြင္ ေျပာလိုသည္မွာ လူမ်ဳိး၊ဘာသာ မခြဲျခားဘဲ သူရဲေကာင္းဆုိလွ်င္ ခ်စ္ခင္ျမတ္ႏုိးတတ္သည့္ ျမန္မာ့အစဥ္အလာ ျမန္မာ့စိတ္ရင္းအေၾကာင္းျဖစ္ပါသည္။
ဤအစဥ္အလာ ဤစိတ္ရင္းကို ျမန္မာေတြထိန္းသိမ္းၾကရပါလိမ့္မည္။ လက္ေတြ႕က်က် ျပသရပါလိမ့္မည္။ ဒီမုိကေရစီႏွင့္ ထိုက္တန္ေသာလူမ်ဳိးျဖစ္ေၾကာင္းကမၻာက သိေစရပါမည္။ တစ္ၿပိဳင္နက္တည္းမွာပင ္႐ႈပ္ေထြးေပြလီ မာယာမ်ားလွေသာ ကမၻာ့ႏုိင္ငံေရးက်ားကြက္တြင္ အမ်ဳိးသား ေရးသတိမေမ့မေလ်ာ့ရွိၾကဖုိ႔လည္းလိုမည္ထင္ပါသည္။ ဂရိတ္ပါ၀ါယွဥ္ၿပိဳင္ပြဲတြင္ ႏုိင္ငံငယ္ေလးမ်ားေျမဇာပင္ျဖစ္ၾကရသည့္ သာဓကေတြ၊ သမုိင္း၊ ဇာတ္ခံုထက္တြင္ မျမင္ခ်င္အဆံုး ေတြ႕ခ့ဲရၿပီ
မဟုတ္ပါေလာ။ ဒုတိယကမၻာစစ္အႀကိဳကာလက ၿဗိတိသွ်နန္းရင္း၀န္ ခ်ိန္ဘာလင္၏ ဟစ္တလာ ေခ်ာ့ျမႇဴေရးေပၚလစီအရ အဲလ္ဆက္ႏွင့္ ေလာ္ရိန္းဖက္ဆစ္က်ားစာျဖစ္ခဲ့ရသည္ကို သတိခ်ပ္ၾကရပါလိမ့္မည္။ လာေတာ့မည့္ လႊတ္ေတာ္အေနႏွင့္ အဆုိပါသတိ၊ အဆုိပါအသိျဖင့္ အခါလည္သား ျမန္မာ့ဒီမုိကေရစီကို ထိန္းသိမ္းကာကြယ္ေစာင့္ေရွာက္ႏုိင္ပါေစသတည္း။ ။
စာၫႊန္း -
၁ ။ ကိုလိုနီေခတ္ ဘားမားဂဇက္တီးယားစာေစာင္မ်ား
၂ ။ The Union of Burma (Myanmar) by - Hugh Timker
၃ ။ The Next 100 Years by - George Friedman
(ေဘးမွရပ္ၾကည့္မေနႏိုင္ေတာ့သည့္လူတစ္ေယာက္၏ အထူးစုိးရိမ္ေသာက)
ေက်ာ္၀င္း
အခါလည္လြန္ ရင္တမမ
ျမန္မာ့ေႏြဦး အခါလည္ေက်ာ္လာသည္ႏွင့္ ေဘးမွ ရပ္ၾကည့္ေနၿမဲ စာေရးသူမွာ ရင္မေနရေတာ့သည္။ ဤအခိုက္မွာပင္ ဘယ္လ္ဂ်ီယံ၊ ဘရပ္ဆဲလ္ အေျခစိုက္ International Crisis Group ၏ ၂၀၁၂ ဧၿပီ ၁၁ ရက္ ရက္စဲြျဖင့္ ထုတ္ျပန္လုိက္ေသာ “ Reform in Myanmar: One Year On ” အမည္ရွိ စာတမ္းကိုဖတ္လိုက္ရရာ ပို၍ပင္ ဂ႐ုဓမၼထားေစာင့္ၾကည့္ေနမိသည္။ အဆုိပါ စာတမ္းက ျမန္မာ့ဒီမုိကရက္တုိင္ေဇးရွင္း၏ အံ့ဖြယ္ေအာင္ျမင္မႈမ်ားကို မီးေမာင္း ထုိးျပထားသလို ျဖစ္တန္ရာ စိန္ေခၚခ်က္မ်ားကိုလည္း ေဖာ္ထုတ္သတိေပးထားသည္။ ဆုိခဲ့ပါ စိန္ေခၚခ်က္မ်ားထဲမွ တစ္ခုမွာ ယခုလုိ “အေျပာင္းအလဲမ်ားေၾကာင့္ လူထု၏ ေမွ်ာ္လင့္ခ်က္မ်ားျမင့္မားလာခ်ိန္၊ ကာလတာရွည္ ရွိေနခဲ့ေသာ ထိန္းခ်ဳပ္မႈမ်ားလည္း ေလ်ာ့ပါးလာခ်ိန္၊ ဤကဲ့သုိ႔ေသာ အေျခအေန အခ်ိန္ အခါမ်ဳိးတြင္ မတည္ၿငိမ္မႈမ်ား ထြက္ေပၚလာႏုိင္စရာ အလားအလာရွိေပသည္...”စသျဖင့္။
အားလံုးသိၾကသည့္အတုိင္း အလုပ္သမားမ်ား၏ သဘာ၀က်ေသာ လိုလားေတာင္းဆုိမႈမ်ား၊ ၿမိဳ႕ျပလူထု၏ ဖေယာင္းတုိင္မီးကုိင္ ဆႏၵေဖာ္ထုတ္မႈမ်ား၊ ေက်ာင္းသားလူငယ္မ်ား၏ အႏွစ္ႏွစ္အလလ မျပည့္၀ခဲ့ရေသာခ်ဥ္ျခင္း. .. စသည္ စသည္မ်ားကို ဆက္တိုက္ဆုိသလို ၾကားေနျမင္ေနရရာ အရာအားလံုးကို စာနာနားလည္ႏုိင္ေသာ္လည္း စုိးရိမ္မကင္းျဖစ္ရသည္မ်ားကိုမူ မတားႏုိင္။ ႏုိင္ငံတကာအေတြ႕အႀကံဳ မ်ားအရ ႏုနယ္ေသာဒီမုိကေရစီ၏ ကတိမ္းကပါးျဖစ္ႏုိင္ေျခမ်ားႏွင့္ႏိႈင္းယွဥ္ခ်င့္တြက္ၿပီး ဘုရားတေနရေတာ့သည္။ သို႔ႏွင့္တုိင္ စာေရးသူစုိးရိမ္သလုိကား မျဖစ္ခဲ့ပါ။ အခါလည္စ ကေလးငယ္မွ်သာရွိေသးေသာ ျမန္မာ့ဒီမုိကေရစီမွာ ဆုိခ့ဲပါ စိန္ေခၚခ်က္မ်ားကို အံ့ၾသဖြယ္ေကာင္းေလာက္ေအာင္ လွလွပပျဖတ္ေက်ာ္ႏုိင္ခဲ့ပါသည္။ ဤအတြက္ ဒီမုိကရက္တစ္ စိတ္ရွည္သည္းခံမႈကို လက္ေတြ႕ျပသ
ခဲ့ၾကေသာ အစုိးရေရာ လူထုကိုပါ ခ်ီးက်ဴးေက်းဇူးတင္မိသည္။
ဤသုိ႔ သက္မခ်လို႔မွ မဆံုးတတ္ေသးမီမွာပင္ ေနာက္ထပ္စိန္ေခၚခ်က္ႀကီးတစ္ခုႏွင့္ ရင္ဆုိင္လုိက္ရျပန္သည္။ ယခုတစ္ႀကိမ္တြင္ကား ယခင္ကလို မဟုတ္ေလေတာ့။
ဒီမုိကရက္တစ္စည္း ေဘာင္မ်ားကိုေက်ာ္ကာ အၾကမ္းဖက္အသြင္အျဖစ္ ဦးတည္လာသည္။ သာမန္တုိးမိတိုက္မိသည့္ ၀ိေရာဓိေလးမွာ မၿပီးႏုိင္၊ မစီးႏုိင္ ေျပခ်ိန္တန္လို႔မွ မေျပႏုိင္ျဖစ္ေလရာ ဆက္စပ္စဥ္းစားစရာေတြ မနည္းမေနာရွိလာေတာ့သည္။ ဤကိစၥမွာ သမုိင္းႏွင့္ဆုိင္သလိုလက္ရွိ ႏုိင္ငံတကာအခင္းအက်င္းႏွင့္လည္း ဆက္စပ္ႏုိင္သည္ျဖစ္ရာ ျမန္မာ့ဇာတ္ပြဲတစ္ပြဲမွ သံဆန္းတစ္ပုဒ္လို “မေျပးေသာ္ ကန္ရာရွိေန၍၊ ေဒြးႏွစ္ေဖာ္ သံ၀ါညိႇ” ၾကသည္မ်ဳိးပင္ျဖစ္ေကာင္းျဖစ္ေလမည္လား စဥ္းစားဖုိ႔ရွိလာသည္။ အကယ္၍မ်ား ညီေနာင္သားခ်င္းခ်င္း အေက်အလည္ညိႇၾကရမည့္ ဒီမုိကရက္တုိင္ေဇးရွင္း ထက္ေက်ာ္ၿပီး အမ်ဳိးသားေရးျပႆနာျဖစ္လာမည္ဆုိလွ်င္ ခါတိုင္းလုိ ေဘးမွရပ္ၾကည့္မေနႏုိင္ေတာ့ပါ။ ႏုိင္ငံသားတစ္ဦး၏ အထူးစိုးရိမ္ေသာကဟု ဆုိရေတာ့မည္ျဖစ္ပါသည္။
- ဇာစ္ျမစ္ႏွင့္ ဆက္စပ္အေျခအေနမ်ား
နာမည္ေက်ာ္ အနာဂတိၱ ဆရာေဂ်ာ့ဖရီးမင္းက သူ၏ အေရာင္းသြက္စာအုပ္ “ The Next 100 Years ” စာအုပ္တြင္ ၂၁ ရာစုအတြင္း ေပါက္ကြဲလွ်ံက်လာႏုိင္စရာရွိသည့္ “ပထ၀ီႏုိင္ငံေရး အႏၲရာယ္လမ္းေၾကာင္းမ်ား” ( Geopolitical Fault Lines) မ်ားကို ေရတြက္ျပရာ “ထိစပ္နယ္ေျမမ်ား” ( Borderlands ) ကို အထူးအႏၲရာယ္တစ္ခုအျဖစ္ေဖာ္ျပထားပါသည္။ ထိစပ္နယ္ေျမ ဆုိသည္မွာ သာမန္နယ္စပ္ေဒသ ( Frontier ) ႏွင့္မတူပါ။ အိမ္နီးခ်င္း ႏုိင္ငံႏွစ္ခု၏ ဆက္စပ္နယ္ေျမျဖစ္သည့္တုိင္ အခ်ဳပ္အျခာအာဏာပုိင္ဆုိင္မႈ၊ အႀကိမ္ႀကိမ္အေျပာင္းအလဲရွိသည့္ေဒသမ်ဳိးကို ဆုိလိုသည္။ ဤေဒသမ်ဳိးတြင္ ေထြျပားေသာယဥ္ေက်းမႈေပါင္းစံု ရွိေနတတ္သလို သစၥာခံမႈအမ်ဳိးမ်ဳိးလည္း ရွိေနတတ္ရာ မတည္ၿငိမ္မႈ၏ ေရခံေျမခံမ်ား အျပည့္ရွိေန သည္ဟုဆုိပါသည္။ ႐ႈပ္ေထြးေသာ ႏုိင္ငံတကာဆက္စပ္အေျခအေနႏွင့္ဆံုမိႀကံဳမိလွ်င္ ဤေဒသမ်ဳိးရွိ သာမန္ဘာသာေရး၊ လူမ်ဳိးေရးအဓိက႐ုဏ္းမ်ားသည္ပင္ ဆုိးဆုိးရြားရြားအေျခအေနထိ ဦးတည္သြားတတ္သည္ဟုဆုိခဲ့ပါအနာဂတိၱဆရာက သတိေပးထားသည္။ ဥပမာ-ျပင္သစ္ႏွင့္ ဂ်ာမနီၾကားမွ အဲလ္ဆက္ႏွင့္ေလာ္ရိန္း၊ အိႏိၵယႏွင့္ပါကစၥတန္ၾကားမွ ကက္ရွ္မီးယား၊ ဆားဘီးယားႏွင့္ အယ္လ္ေဘးနီးယားၾကားမွ ကုိဆုိဗိုစသည္တုိ႔ျဖစ္သည္။ လက္ရွိမကၠဆီကိုႏွင့္ အေမရိကန္နယ္စပ္မွာလည္း အလားတူ အႏၲရာယ္ထိစပ္နယ္ေျမဟု ေထာက္ျပပါသည္။
ျမန္မာႏုိင္ငံတြင္လည္း ဤသို႔ေသာ ထိစပ္နယ္ေျမမ်ဳိး ရွိသေလာက္ရွိသည္။ ယေန႔ျပႆနာ ႀကံဳေနရေသာ ဘူးသီးေတာင္၊ ေမာင္ေတာေဒသမွာ ဤလိုနယ္ေျမမ်ဳိးျဖစ္သည္။ ဤသို႔ျဖစ္ရသည္မွာလည္း ကိုလုိနီစနစ္၏ အေမြဆုိးဟု ဆုိရပါလိမ့္မည္။ ေျပာရလွ်င္ ဇာတ္၏အစမွာ ၁၈၂၄ ခုႏွစ္ အဂၤလိပ္-ျမန္မာ ပထမစစ္ပြဲပင္ျဖစ္သည္။
ဤစစ္ပြဲအၿပီးမွာပင္ ရခုိင္ျပည္နယ္တစ္ခုလံုးမွာ အဂၤလိပ္ကိုလုိနီျဖစ္သြားခဲ့ရေတာ့သည္။ဤသည္ႏွင့္ မေရွးမေႏွာင္းမွာပင္ အဂၤလိပ္အစုိးရက ေျမ႐ုိင္းေ၀ငွသည့္ဥပေဒမ်ားျပ႒ာန္းလိုက္ေသာအခါ စစ္တေကာင္းနယ္မွ မြတ္ဆလင္ဘာသာ၀င္မ်ား အလံုးအရင္းႏွင့္ ၀င္ေရာက္လာၾကၿပီး ဘူးသီးေတာင္၊ ေမာင္ေတာ၊ေက်ာက္ေတာ္၊ မင္းျပား၊ ေျမပံု စသည့္ေဒသတို႔တြင္ ရြာမ်ားတည္ေထာင္ေနထုိင္လာၾကသည္။ ကနဦးကာလကမူ ႐ိုးသားေအးေဆးေသာ ရခုိင္တုိင္းရင္းသားမ်ားႏွင့္ မည္သည့္ျပႆနာမွရွိခဲ့သည္ မဟုတ္ပါ။ ေအးအတူပူအမွ် ရင္းႏွီးခ်စ္ၾကည္စြာ ေနထုိင္ခဲ့ၾကသည္သာျဖစ္ပါသည္။ သို႔တေစ လူမ်ဳိးသဘာ၀အရ ေမြးႏႈန္းမတူသည့္ အခ်က္ကေရရွည္တြင္ အကြာအေ၀းတစ္ခုျဖစ္တည္လာေစခဲ့သည္။ ၁၈၃၂ ခုႏွစ္က စစ္ေတြခ႐ုိင္၏လူဦးေရမွာ တစ္သိန္းေက်ာ္သာရွိခဲ့ရာမွ ၁၉၃၁ ခုႏွစ္တြင္ ေျခာက္သိန္းေက်ာ္ရွိလာၿပီး ၁၉၄၁ ခုႏွစ္တြင္မူ ခုနစ္သိန္းခြဲေက်ာ္အထိတုိးပြားလာခဲ့သည္။ ဤသို႔ တိုးပြားလာသည္မွာလည္း အဓိကအားျဖင့္ စစ္တေကာင္းသားမ်ားပင္ျဖစ္ရာ
၁၉၄၂ ခုႏွစ္ ဘူးသီးေတာင္၊ ေမာင္ေတာ၏ စစ္တေကာင္းသားလူဦးေရမွာ သံုးေသာင္းေက်ာ္အထိျဖစ္လာၿပီး မူလ တုိင္းရင္းသားရခုိင္တုိ႔မွာ အနည္းစုျဖစ္လာေတာ့သည္။
ဤအခ်ိန္ေလာက္မွစ၍ အနည္းစု အမ်ားစု တိုးမိတုိက္မိသည္မ်ား စတင္လာခဲ့ျခင္းျဖစ္သည္။ ဤအေျခအေနကို ပို၍ ဆုိးရြားေစသည္မွာ ဒုတိယကမၻာစစ္ႀကီးပင္ျဖစ္သည္။ စစ္အစပုိင္း အဂၤလိပ္တပ္မ်ား အဆုတ္တြင္ စစ္ေတြခ႐ိုင္အတြင္း လက္နက္ခဲယမ္းအေျမာက္အျမား က်န္ရစ္ခဲ့ရာမွ သာမန္ ၀ိေရာဓိမ်ားမွာ လက္နက္ကုိင္အၾကမ္းဖက္ အဓိက႐ုဏ္းမ်ားအထိ အေျခအေနဆိုးလာေလေတာ့သည္။ ေနာက္ဆံုး ရခုိင္တုိင္းရင္းသားအေျမာက္အျမား စစ္တေကာင္းနယ္ထဲသို႔ ဒုကၡသည္မ်ားအျဖစ္ ေျပာင္းေရႊ႕သြားရသည္မ်ားပင္ရွိသည္။ စစ္ႀကီးအၿပီး အဂၤလိပ္တပ္မ်ား ျပန္အေရာက္ အဆုိပါ ရခုိင္ဒုကၡသည္ မ်ားကို မူလေနရာေဟာင္းသို႔ ျပန္လည္အေျခခ်ေပးခဲ့ေသာ္လည္း အာဃာတအမုန္းမီးပြားမ်ားကိုကား မၿငိႇမ္းသတ္ႏုိင္ေတာ့ပါေခ်။
စစ္ၿပီးေခတ္ အ႐ႈပ္အေထြးမ်ားေအာက္တြင္ ျပႆနာမွာ အၾကမ္းဖက္ႏုိင္ငံေရးသေဘာေဆာင္လာၿပီး မူဂ်ာဟစ္အမည္ျဖင့္ လွ်ဳိ႕၀ွက္လက္နက္ကုိင္အဖြဲ႕အစည္းမ်ားေပၚထြက္လာခဲ့ သည္။ လြတ္လပ္ေရးေခတ္ဦး ရန္ကုန္ အစုိးရကာလ ၁၉၄၉-၅၀ မွာဆုိလွ်င္ ဘူးသီးေတာင္ႏွင့္ ရေသ့ေတာင္တုိ႔မွာ မူဂ်ာဟစ္သူပုန္မ်ားလက္ေအာက္တြင္က်ေရာက္ခဲ့ရသည္။ မူဂ်ာဟစ္တိ႔ု၏ရည္မွန္းခ်က္မွာ သီးျခားအစၥလာမ္မစ္ႏုိင္ငံတည္ေထာင္ေရးပင္ျဖစ္သည္။ (Hugh Timker:The Union of Burma-Page 34)ထိုေနာက္ပုိင္း (၁၉၅၁-၅၂ ႏွင့္ ၅၄) ျမန္မာ့တပ္မေတာ္၏ စစ္ဆင္ေရးမ်ားျဖင့္ အဆင့္ဆင့္ႏွိမ္နင္းၿပီး မွသာ တစ္စံုတစ္ရာ တည္ၿငိမ္ေျခကိုျပန္လည္ရယူႏုိင္ခဲ့ျခင္းျဖစ္
သည္။ သုိ႔တေစ ျပႆနာကို အၿပီးအျပတ္ေျဖရွင္းႏုိင္ခဲ့သည္ကား မဟုတ္။ စစ္ေအးလြန္ေခတ္၏ အေျခအေနသစ္ေအာက္တြင္ ႐ိုဟင္ဂ်ာဆုိေသာ အမည္သစ္ျဖင့္ျပန္လည္လႈပ္ရွားလာျပန္သည္။ ယခုတစ္ႀကိမ္ ထူးျခားခ်က္ကား ဒီမုိကေရစီခ်န္ပီယံဆိုေသာ မီဒီယာအခ်ဳိ႕ကုိယ္တုိင္က မီးေလာင္ရာေလပင့္လုပ္လာၾကျခင္းပင္ျဖစ္သည္။
အမွန္စင္စစ္ ယေန႔ရခုိင္အေရးမွာ အဆုိပါမီဒီယာအခ်ဳိ႕ စြပ္စြဲေျပာဆုိေနသလို လူနည္းစု ဘာသာ၀င္မ်ား၏အေရးမဟုတ္။ လူနည္းစုတုိင္းရင္းသားမ်ား၏ အေရး ပို၍ပင္မဟုတ္။ ကိုလိုနီအေမြဆုိးမွ အေၾကာင္းခံေပၚ ထြက္လာေသာ အတိမ္းအေစာင္းမခံသည့္ ထိစပ္နယ္ေျမျပႆနာပင္ျဖစ္သည္။ ဤျပႆနာကို မ်က္ေမွာက္ေခတ္ႏုိင္ငံတကာ အခင္းအက်င္းမွ ထြက္ေပၚလာ တန္ရာေသာ အေမွာင့္ပေယာဂမ်ားႏွင့္ခ်ိတ္ဆက္စဥ္းစားလိုက္လွ်င္ ႏုနယ္လွေသးေသာ ျမန္မာ့ဒီမုိကေရစီေရးအတြက္သာမက ျမန္မာ့အခ်ဳပ္အျခာအာဏာအတြက္ပါ မထိတ္သာမလန္႔သာ အက်ဳိးဆက္မ်ား ခုနစ္စဥ္အမွ်င္အတန္းျဖစ္ေကာင္းျဖစ္လာႏုိင္ ေလမလား စဥ္းစား
စရာေတြရွိေနသည္။ အထူးသျဖင့္ စစ္ေအးလြန္ဂလိုဘယ္လိုက္ေဇးရွင္း၏ ႏုိင္ငံတကာ အၾကမ္းဖက္၀ါဒအႏၲရာယ္။ ဤအႏၲရာယ္မွာ ေလ်ာ့ပါးသက္သာသြားၿပီဆုိၾကေသာ္လည္း တကယ္ေတာ့ ပစ္မွတ္ေျပာင္းသြားျခင္းသာျဖစ္သည္။ ယခင္ဖြံ႕ၿဖိဳးၿပီး ေရွ႕တန္းေရာက္ႏုိင္ငံႀကီးမ်ားမွ အားနည္းခ်ည့္နဲ႔ေသာ ဖြံ႕ၿဖိဳးဆဲႏုိင္ငံမ်ားသို႔
ခ်ိန္ရြယ္ခ်က္ ေျပာင္းသြားျခင္းသာျဖစ္သည္။ ဤသို႔ ပစ္မွတ္ေရြးခ်ယ္ၾကရာတြင္လည္း အစုိးရႏွင့္လူထုၾကား ယံုၾကည္မႈမေကာင္းလွေသာ ႏုိင္ငံငယ္ေလးမ်ားကိုဦးစားေပးေလ့ရွိ သည္ကို သတိခ်ပ္ၾကဖုိ႔လုိမည္ထင္ပါသည္။
- ျမန္မာ့စိတ္ရင္း
ဂလိုဘယ္လိုက္ေဇးရွင္းေခတ္၏ ေနာက္ထပ္ ထူးျခားျဖစ္စဥ္တစ္ရပ္မွာ “ေရၾကည္ရာ ျမက္ႏုရာ ေရႊ႕ေျပာင္းေနထုိင္ၾကသည္မ်ား”
( Migration) ေရွ႕ေရာက္လာျခင္းပင္ျဖစ္သည္။ တစ္ႏုိင္ငံမွ တစ္ႏုိင္ငံသို႔ သမား႐ုိးက် ေရႊ႕ေျပာင္းေနထုိင္ၾကသည္ႏွင့္ ထိစပ္နယ္ေျမအတြင္း စိမ့္၀င္ပ်ံ႕ႏွံ႔ၾကသည္တုိ႔မွာ သေဘာသဘာ၀ခ်င္းမတူၾကပါေခ်။ ထိစပ္နယ္ေျမျပႆနာမ်ား သစၥာခံမႈေထြျပားသည္သာျဖစ္၍ အႏၲရာယ္လမ္းေၾကာင္းဟု သတ္မွတ္ၾကရေသာ္လည္း သမား႐ုိးက်ေရႊ႕ေျပာင္းေနထုိင္မႈမွာျဖစ္႐ုိးျဖစ္စဥ္သေဘာ မွ်သာျဖစ္ပါသည္။ ေရႊ႕ေျပာင္းေနထုိင္ၾကသူမ်ားဘက္မွ ၎တုိ႔ ေရာက္ရွိရာႏုိင္ငံအေပၚ သစၥာခံၾကသလုိ သက္ဆုိင္ရာႏိုင္ငံမ်ားဘက္မွလည္းသူတို႔တစ္ေတြကို ႏုိင္ငံသားအခြင့္အေရးအဆင့္ ဆင့္ေပးၾကသည္သာျဖစ္ ပါသည္။ သို႔တုိင္ေအာင္္္္္္္္္္္္္္္္္္အျဖစ္သာ သေဘာယူၿပီး Nationality အျဖစ္ကား မည္သည့္ႏုိင္ငံကမွ သေဘာထားၾကသည္မဟုတ္ပါ။ ယေန႔ အရင့္က်က္ဆံုး ဒီမုိကေရစီႏုိင္ငံ အေမရိကမွာပင္ ဤအတုိင္းျဖစ္သည္။
ျမန္မာ့သမုိင္းကို ျပန္ၾကည့္လိုက္လွ်င္ ပုဂံေခတ္ဦးေလာက္က ပင္ ႏုိင္ငံရပ္ျခားႏွင့္ ကူးလူးဆက္ဆံမႈမ်ား ရွိသေလာက္ရွိခဲ့သည္သာျဖစ္ပါသည္။ ဥပမာ-ဗ်တ္၀ိ၊ ဗ်တၱဇာတ္လမ္းကုိပင္ၾကည့္..။ သူတို႔ညီေနာင္မွာ ပင္လယ္ျဖတ္၍ေရာက္ရွိလာေသာ တစ္ေျမရပ္ျခားမွ ဘာသာျခားေတြျဖစ္သည္။ သို႔တေစ ဗုဒၶဘာသာ၀င္ ပုဂံသားေတြက သူတို႔ႏွစ္ေယာက္ကို သူရဲေကာင္းအျဖစ္ ခ်စ္ၾကသည္။ သူတုိ႔ ကြယ္လြန္သည္အထိပင္ သံုးဆယ့္ခုနစ္မင္းစာရင္းသြင္း ကိုးကြယ္သည္အထိ ခ်စ္ခဲ့ၾကသည္။
ထားေတာ့-ဤဇာတ္လမ္းမွာ သမုိင္းမဟုတ္၊ ပံုျပင္မွ်သာဟု ဆိုေစဦး၊ အျခားအေထာက္အထားေတြ မနည္းမေနာရွိသည္။ ကုန္းေဘာင္ေခတ္ကဆုိလွ်င္ မြတ္ဆလင္ဘာသာ၀င္တစ္ဦးကိုပင္ ဘုရင္ကုိယ္တုိင္က ၿမိဳ႕ေတာ္၀န္အျဖစ္ ေျမႇာက္စားဖူးသည္။ အမရပူရၿမိဳ႕၀န္ဘုိင္ဆတ္။ ထုိ႔ထက္ ယေန႔ထက္တုိင္ ျမန္မာလူထုမေမ့ႏုိင္ၾကေသးသည့္ ဗုိလ္ခ်ဳပ္တုိ႔ႏွင့္အတူ က်ဆံုးခဲ့ရေသာ ဆရာႀကီးဦးရာဇတ္မွာ မြတ္ဆလင္ဘာသာ၀င္ သူေတာ္ေကာင္းႀကီးျဖစ္သည္။ ဤတြင္ ေျပာလိုသည္မွာ လူမ်ဳိး၊ဘာသာ မခြဲျခားဘဲ သူရဲေကာင္းဆုိလွ်င္ ခ်စ္ခင္ျမတ္ႏုိးတတ္သည့္ ျမန္မာ့အစဥ္အလာ ျမန္မာ့စိတ္ရင္းအေၾကာင္းျဖစ္ပါသည္။
ဤအစဥ္အလာ ဤစိတ္ရင္းကို ျမန္မာေတြထိန္းသိမ္းၾကရပါလိမ့္မည္။ လက္ေတြ႕က်က် ျပသရပါလိမ့္မည္။ ဒီမုိကေရစီႏွင့္ ထိုက္တန္ေသာလူမ်ဳိးျဖစ္ေၾကာင္းကမၻာက သိေစရပါမည္။ တစ္ၿပိဳင္နက္တည္းမွာပင ္႐ႈပ္ေထြးေပြလီ မာယာမ်ားလွေသာ ကမၻာ့ႏုိင္ငံေရးက်ားကြက္တြင္ အမ်ဳိးသား ေရးသတိမေမ့မေလ်ာ့ရွိၾကဖုိ႔လည္းလိုမည္ထင္ပါသည္။ ဂရိတ္ပါ၀ါယွဥ္ၿပိဳင္ပြဲတြင္ ႏုိင္ငံငယ္ေလးမ်ားေျမဇာပင္ျဖစ္ၾကရသည့္ သာဓကေတြ၊ သမုိင္း၊ ဇာတ္ခံုထက္တြင္ မျမင္ခ်င္အဆံုး ေတြ႕ခ့ဲရၿပီ
မဟုတ္ပါေလာ။ ဒုတိယကမၻာစစ္အႀကိဳကာလက ၿဗိတိသွ်နန္းရင္း၀န္ ခ်ိန္ဘာလင္၏ ဟစ္တလာ ေခ်ာ့ျမႇဴေရးေပၚလစီအရ အဲလ္ဆက္ႏွင့္ ေလာ္ရိန္းဖက္ဆစ္က်ားစာျဖစ္ခဲ့ရသည္ကို သတိခ်ပ္ၾကရပါလိမ့္မည္။ လာေတာ့မည့္ လႊတ္ေတာ္အေနႏွင့္ အဆုိပါသတိ၊ အဆုိပါအသိျဖင့္ အခါလည္သား ျမန္မာ့ဒီမုိကေရစီကို ထိန္းသိမ္းကာကြယ္ေစာင့္ေရွာက္ႏုိင္ပါေစသတည္း။ ။
စာၫႊန္း -
၁ ။ ကိုလိုနီေခတ္ ဘားမားဂဇက္တီးယားစာေစာင္မ်ား
၂ ။ The Union of Burma (Myanmar) by - Hugh Timker
၃ ။ The Next 100 Years by - George Friedman
No comments:
Post a Comment