Monday, February 15, 2010

ပုဂၢလိကလုပ္ပုိင္ခြင့္၏ ႏုိင္ငံေရးေဘာဂေဗဒ - ေအာင္ထြဋ္


ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ အသြင္ကူးေျပာင္းေရးဟု ေျပာရမည့္ လုပ္ငန္းစဥ္ႀကီးတစ္ခု ျဖစ္ေပၚေနသည္ျဖစ္ရာ သိသာထင္ရွားမႈ အရွိဆံုးနယ္ပယ္မွာ စီးပြားေရးနယ္ပယ္ျဖစ္သည္။ စီးပြားေရးနယ္ပယ္တြင္ ျဖစ္ေပၚေနေသာ အေျပာင္းအလဲမ်ားကို ပုဂၢလိကပိုင္ျပဳလုပ္ေရး လုပ္ငန္းစဥ္ဟုလည္း ေခၚဆိုႏိုင္ပါသည္။

၁၉၉၀ ျပည့္လြန္ႏွစ္မ်ားတြင္ ေစ်းကြက္စီးပြားေရးစနစ္ကို စတင္က်င့္သံုးခဲ့ေသာ္လည္း ပုဂၢလိကလုပ္ငန္းမ်ား တည္ရွိခြင့္ကိုသာ ခြင့္ျပဳျခင္းျဖစ္ၿပီး ႏိုင္ငံ၏ အဓိကစီးပြားေရး လုပ္ငန္းႀကီးမ်ားစြာကို ႏုိင္ငံပုိင္အျဖစ္ ဆက္လက္လုပ္ကိုင္ေနခဲ့သည္ကို ေတြ႔ရသည္။ ပုဂၢလိက စီးပြားေရးလုပ္ငန္းမ်ား တည္ေထာင္လုပ္ကိုင္ခြင့္ အလို႔ငွာ လိုအပ္ေသာ ကုန္ထုတ္စြမ္းအားစုမ်ားကို အစိုးရက ေထာက္ပံ့ေနေသာေၾကာင့္ ကုန္လုပ္စြမ္းအားစုမ်ား ရယူသံုးစြဲခြင့္တြင္ အခက္အခဲမ်ား ရွိခဲ့ပါသည္။ တစ္နည္းအားျဖင့္ ေျပာရလွ်င္ အစိုးရသည္ ကုန္လုပ္စြမ္းအားစုမ်ား ရယူသံုးစြဲခြင့္ကို ထိန္းခ်ဳပ္သူ၊ ျပ႒ာန္းသူထက္ပို၍ ကုန္လုပ္စြမ္းအားစုမ်ားကိုပါ ကုိယ္တိုင္ေထာက္ပံ့သူျဖစ္ေနခဲ့ရာ ေမာ္ေတာ္ယာဥ္၊ တယ္လီဖုန္း၊ လွ်ပ္စစ္ဓာတ္အား၊ ေလာင္စာဆီအားလံုး အစိုးရထံမွ ၀ယ္ယူခဲ့ရသည္ကို ေတြ႔ရသည္။ ယခု ျဖစ္ေပၚေနေသာ အသြင္ကူးေျပာင္းေရး လုပ္ငန္းစဥ္တြင္ မည္သို႔ေသာ ရည္ရြယ္ခ်က္မ်ား ပါ၀င္ေစကာမူ ႏိုင္ငံေတာ္သည္ မူလေနရာမွန္ျဖစ္ေသာ ကုန္လုပ္စြမ္းအားစုမ်ား ရယူသံုးစြဲခြင့္ကို ထိန္းခ်ဳပ္သူ၊ ျပ႒ာန္းသူ တစ္နည္းအားျဖင့္ ျပည္သူ႔ေရးရာ ၀န္ေဆာင္မႈေပးသူအျဖစ္ ေျပာင္းလဲရပ္တည္ျခင္းျဖစ္၍ ႀကိဳဆိုလိုက္ပါသည္။

ပုဂၢလိကပိုင္ ျပဳလုပ္ေရးလုပ္ငန္းစဥ္သည္ ေယဘုယ်အားျဖင့္ စီးပြါးေရးႏွင့္ သက္ဆုိင္သည္ဟု ယူဆဖြယ္ရာရွိေသာ္လည္း အမွန္အားျဖင့္ ႏုိင္ငံေရး၊ စီးပြားေရး၊ လူမႈေရးနယ္ပယ္အားလံုး ပါ၀င္ပတ္သက္ေနသည္သာ ျဖစ္ေပသည္။ လက္ေတြ႔ဥပမာမ်ားအရ ပုဂၢလိကပိုင္ ျပဳလုပ္ေရးလုပ္ငန္းစဥ္သည္ သက္ဆုိင္ရာႏိုင္ငံ၏ ႏုိင္ငံေရးႏွင့္ စီးပြားေရး သက္၀င္ရွင္သန္ေရးအတြက္ မျဖစ္မေန လုပ္ကုိင္ရမည့္ အဆင့္တစ္ခုျဖစ္ၿပီး သက္ဆုိင္ရာ အစိုးရအေနျဖင့္ ျပည္သူလူထုႏွင့္ ယံုၾကည္မႈ တည္ေဆာက္ရန္ အခြင့္အလမ္းႀကီးတစ္ခုလည္း ျဖစ္ေပသည္။

ပုဂၢလိကပိုင္ျပဳလုပ္ျခင္းလုပ္ငန္းစဥ္သည္ သေဘာတရားအားျဖင့္ ပုဂၢလိကပိုင္က႑ကို ပိုမိုတာ၀န္ယူေစျခင္းႏွင့္ တာ၀န္ခံေစျခင္းမ်ားကို ျဖစ္ေပၚေစျခင္းျဖစ္ရာ က်ယ္ျပန္႔ေသာ စီးပြါးေရးႏွင့္ လူမႈေရး အက်ိဳးသက္ေရာက္မႈမ်ား ျဖစ္ေပၚေစတတ္ေပသည္။ ထိုစီးပြားေရးႏွင့္ လူမႈေရးအက်ိဳးသက္ေရာက္မႈမ်ားသည္ ပီျပင္ေကာင္းမြန္ခဲ့လွ်င္ ႏိုင္ငံေရး တည္ၿငိမ္မႈမ်ားကို ျဖစ္ေပၚေစၿပီး မပီျပင္ခဲ့လွ်င္ ႏုိင္ငံေရး မတည္ၿငိမ္မႈကို ပိုမိုျဖစ္ေပၚေစသည္ကို ေတြ႔ရသည္။

တစ္နည္းအားျဖင့္ ေျပာရလွ်င္ ပုဂၢလိကပိုင္ျပဳလုပ္ျခင္းေၾကာင့္ ျဖစ္ေပၚလာေသာ လူမႈေရးအက်ိဳးဆက္မ်ားသည္ ႏိုင္ငံေရး ေျပာင္းလဲမႈမ်ားကို ျဖစ္ေပၚေစေသာေၾကာင့္ ထိုလုပ္ငန္းစဥ္၏ Transparency (ပြင့္လင္းမႈ) and Accountability (တာ၀န္ယူမႈ) သည္ အဆံုးတြင္ ႏုိင္ငံေရးအမ်ိဳးမ်ိဳးကို ျဖစ္ေပၚေစသည္ဆိုေသာ အခ်က္ျဖစ္သည္။ တစ္ဖက္တြင္လည္း အခ်ိဳ႕ေသာ ပုဂၢလိကပိုင္ျပဳသည့္ လုပ္ငန္းစဥ္မ်ားသည္ ျဖစ္ေပၚေစလိုေသာ ႏိုင္ငံေရးကို ရည္ရြယ္၍ ႏိုင္သူ (Winner)၊ ႐ံႈးသူ (Loser) မ်ားကို ႀကိဳတင္ျပ႒ာန္း အေကာင္အထည္ေဖာ္ေသာ သေဘာရွိရာ Transparency and Accountability သည္ ေ၀၀ါးသြားတတ္ေပသည္။

ပုဂၢလိကပိုင္ျပဳျခင္းဆိုသည္မွာ အစိုးရကေထာက္ပံ့ေနေသာ ကုန္လုပ္စြမ္းအားစုမ်ားကို ပုဂၢလိကမ်ားသို႔ လႊဲေျပာင္းေပးျခင္းျဖစ္သည္။ အခ်ိဳ႕လုပ္ငန္းမ်ားမွာ ပုဂၢလိကနယ္ပယ္ကို ယခင္က လုပ္ကုိင္ခြင့္မေပးခဲ့ေသာ လုပ္ငန္းမ်ား ျဖစ္သည္။ (ဥပမာ- ေလာင္စာဆီလုပ္ငန္း)။ အခ်ိဳ႕လုပ္ငန္းမ်ားမွာ ပုဂၢလိကက႑သို႔ ယခင္ကတည္းက လုပ္ကိုင္ခြင့္ေပးၿပီးသား လုပ္ငန္းမ်ားျဖစ္သည္။ (ဥပမာ- ခ်ိဳခ်ဥ္စက္႐ံု)။

မည္သို႔ပင္ျဖစ္ေစ ေစ်းကြက္စီးပြါးေရးစနစ္တြင္ ႏိုင္ငံေတာ္မ်ား၏ အခန္းက႑သည္ ကုန္လုပ္စြမ္းအားစုမ်ား ေထာက္ပံ့သူမဟုတ္ဘဲ ကုန္လုပ္စြမ္းအားစုမ်ား ရယူသံုးစြဲခြင့္ကို ေရွာေရွာ႐ွဴ႐ွဴျဖစ္ေအာင္ ျပ႒ာန္းသူသာ ျဖစ္ေပသည္။

အထက္ပါ သေဘာတရားမ်ားအရ အစိုးရက ေထာက္ပံ့ေနေသာ ကုန္လုပ္စြမ္းအားစုမ်ားကို ပုဂၢလိကက႑သို႔ လႊဲေျပာင္းေပးျခင္းမွာ မ်ားစြာသင့့္ေတာ္ေသာ လုပ္ငန္းစဥ္ျဖစ္ေပသည္။ ဤေနရာတြင္ အဓိကက်သည္မွာ မည္သို႔ လႊဲေျပာင္းေပးသနည္းဆိုေသာ နည္းလမ္းျဖစ္သည္။ ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ ပုဂၢလိကပုိင္ျပဳလုပ္ျခင္းႏွင့္ ပုဂၢလိကမ်ားကို လုပ္ပုိင္ခြင့္ျပဳသည့္ လုပ္ငန္းမ်ား တိုးခ်ဲ႕ခြင့္ျပဳျခင္းကို တစ္ၿပိဳင္နက္ျပဳလုပ္ေနေသာ္လည္း အဆိုပါလုပ္ငန္းစဥ္မ်ားႏွင့္ ပတ္သက္၍ ပုဂၢလိကက႑ထံသို႔ သတင္းအခ်က္အလက္မ်ား ေပးပို႔ျခင္း မရွိသေလာက္ျဖစ္သည္ကို ေတြ႔ရသည္။ ေယဘုယ်အားျဖင့္ အစိုးရမ်ားသည္ သတင္းလံုၿခံဳမႈကို ဦးစားေပးၾကသည္ဆိုေသာ္လည္း ယခုကိစၥသည္ လွ်ိဳ႕၀ွက္လုပ္ငန္းစဥ္တစ္ခု မဟုတ္ဘဲ ႏိုင္ငံသားပုဂၢလိကမ်ားအား က်ယ္က်ယ္ျပန္႔ျပန္႔ သိရွိေစျခင္းျဖင့္သာ အေကာင္အထည္ေဖာ္ရမည့္ လုပ္ငန္းမ်ားျဖစ္ေပသည္။

မည္သို႔ပင္ျဖစ္ေစ ႏိုင္ငံေတာ္ကသာ လုပ္ကုိင္ခြင့္ရွိခဲ့သည့္ လုပ္ငန္းမ်ားကို ပုဂၢလိကမ်ားသို႔ လုပ္ကုိင္ခြင့္ ျပဳရာတြင္လည္းေကာင္း၊ ႏိုင္ငံပိုင္စီးပြားေရးလုပ္ငန္းမ်ားကို ပုဂၢလိကပိုင္ ျပဳလုပ္ရာတြင္လည္းေကာင္း ေအာက္ပါ Institutional Capacity မ်ား လိုအပ္သည္ဟု ပညာရပ္ဆုိင္ရာက်မ္းမ်ားက ဖြင့္ဆိုပါသည္။
၁။ ပြင့္လင္း၍ ထင္သာျမင္သာရွိေစျခင္း (Transparency) ႏွင့္ တာ၀န္ယူမႈ တာ၀န္ခံမႈရွိေစျခင္း (Accountability)
၂။ တည္ဆဲဥပေဒမ်ားအရ ၀င္ေငြရလမ္း မေဖာ္ျပႏိုင္ေသာ ေငြမည္းမ်ားကို စစ္ေဆးျခင္းႏွင့္ ဥပေဒေဘာင္အတြင္း ေရာက္ရွိေစျခင္း။
၃။ လုပ္ငန္းမ်ား တိုးခ်ဲ႕ရန္အလို႔ငွာ ဘဏ္ေခ်းေငြမ်ား အသင့္ရွိေစျခင္း။

  • (က) ပုဂၢလိကဘဏ္ႀကီးမ်ား က်ယ္က်ယ္ျပန္႔ျပန္႔ ပါ၀င္ကူညီႏုိင္ရန္ လမ္းဖြင့္ေပးျခင္း။
  • (ခ) ထိုသို႔ လမ္းဖြင့္ေပးရာတြင္ ဘဏ္မ်ား ေျခေခ်ာ္လက္ေခ်ာ္ မျဖစ္ေအာင္ အာမခံစနစ္တစ္ခု အသက္သြင္းေပးျခင္း။
၄။ လုပ္ငန္းမ်ား လႊဲေျပာင္းယူရန္ ကုမၸဏီမ်ား ဖြဲ႔စည္းထူေထာင္ခြင့္ကို အလ်င္အျမန္ စီစဥ္ေပးျခင္း။
၅။ အမ်ားျပည္သူ က်ယ္က်ယ္ျပန္႔ျပန္႔ အက်ိဳးေက်းဇူးရွိေစရန္အလို႔ငွာ အမ်ားပိုင္ကုမၸဏီမ်ား ထူေထာင္ခြင့္ေပးျခင္း၊ လိုအပ္ပါက အစိုးရက ကနဦးမတည္ေငြ ရွယ္ယာထည့္၀င္ေပးျခင္း၊ ရွယ္ယာရွင္မ်ား အက်ိဳးစီးပြါး အကာအကြယ္ေပးမည့္ ေစာင့္ၾကည့္အဖြဲ႔အစည္းမ်ား ထူေထာင္ေပးျခင္း။
၆။ အရင္းအႏွီးေရာ နည္းပညာပါ လုိအပ္ခ်က္ရွိသည့္ လုပ္ငန္းမ်ားကို ပုဂၢလိကပိုင္ျပဳရာတြင္ ႏုိင္ငံျခားရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈမ်ား လုိအပ္သည့္အားေလ်ာ္စြာ ႏုိင္ငံျခားရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈမ်ား တရား၀င္ ၀င္ေရာက္ခြင့္ကို အလ်င္အျမန္စီစဥ္ေပးျခင္း၊ ရာႏႈန္းျပည့္ ခြင့္မျပဳႏုိင္သည့္ လုပ္ငန္းမ်ားကို ဖက္စပ္လုပ္ကိုင္ေစျခင္း၊ တရားမ၀င္ ႏုိင္ငံျခားအရင္းအႏွီးမ်ား ၀င္ေရာက္မလာႏိုင္ေစရန္ တားဆီးေပးျခင္း။

…. စသည့္ လုပ္ငန္းစဥ္မ်ားကို Comprehensive သေဘာ တစ္ပါတည္းေဆာင္ၾကဥ္းေပးရန္ လုိအပ္ပါသည္။ ႏုိင္ငံေတာ္မ်ား၏ စီးပြါးေရးကို ျပဳျပင္စီရင္ျခင္းသည္ ကားတစ္စီးကို ေမာင္းႏွင္ေနစဥ္ ျပဳျပင္စီရင္ျခင္းျဖစ္ရာ မ်ားစြာခက္ခဲသည့္တုိင္ အႀကိမ္ႀကိမ္ျပန္လည္ျပင္ရျခင္း မျဖစ္ေစရန္ကိုလည္း "အစေကာင္းမွ အေႏွာင္းေသခ်ာ" သေဘာေဆာင္ရြက္ရန္ လိုအပ္ေပသည္။

(The Voice Weekly ဂ်ာနယ္ အတြဲ ၆ အမွတ္ ၁၅ မွ ျပန္လည္ကူးယူေဖာ္ျပပါသည္)

1 comment:

 
Web Statistics