Friday, May 07, 2010

သႀကၤန္တြင္းမွာ ရလုိက္တဲ့ ဒီမိုကေရစီ - စိုးျမင့္သိန္း


သႀကၤန္မွာ သီလယူၿပီး စာဖတ္ရာက ရလုိက္တဲ့ ဆင္ျခင္စရာေတြကို "သႀကၤန္တြင္းမွာ ရလုိက္တဲ့ ဒီမိုကေရစီေတြ" လို႔ တင္စားလုိက္တာ ျဖစ္ပါတယ္။ မွ်ေ၀ခြင့္ျပဳပါ။

ပထမဆံုး မဟာဂႏၶာ႐ံုဆရာေတာ္ႀကီး အရွင္ဇနကာဘိ၀ံသရဲ႕ "အေျချပဳ သဒၵါ" က်မ္းစာ နိဂံုးခ်ဳပ္မွာ "ဤအေျချပဳထက္ ေကာင္းသည္ဟု ပညာရွိ သူေတာ္ေကာင္းအေပါင္းတို႔ အသိအမွတ္ ျပဳေလာက္ေသာ အေျချပဳတစ္မ်ိဳး ေပၚေပါက္လာသည့္အခါ ထိုက်မ္းစာသစ္ အခြင့္သာေအာင္ ဤက်မ္းစာအေျချပဳက ေရွာင္တိမ္းကြယ္ပရစ္ပါေစ" လို႔ ဆုေတာင္းထားတာကို မွ်ေ၀ပါရေစ။ ကၽြန္ေတာ္ေရးတဲ့စာထက္ ပိုေကာင္းတဲ့စာ ေရးႏုိင္ပါက ကၽြန္ေတာ့္စာလည္း ေရွာင္တိမ္းေပးပါ့မယ္၊ ဒီလိုဆင္ျခင္လို႔ ရပါတယ္။ ပိုေကာင္းတဲ့ အသစ္ေပၚလာရင္ ေနရာဖယ္ေပးမယ္ဆိုတဲ့ သေဘာထားဟာ ဒီမိုကေရစီသေဘာထားေပါ့။

ဂ်ာမန္ဒႆနဆရာႀကီး နီေရွး (Nietzsche 1844-1900) ကေတာ့ ဘာသာေရး အေတြးအေခၚေတြကို ႀကိဳက္သူမဟုတ္၊ သူက တစ္ေနရာမွာ [သူရဲေကာင္းမ်ားသည္ ဘာသာေရးအဆံုးအမမ်ားႏွင့္ ဘ၀ကို ၿငီးေငြ႔ေစၿပီး လူအမ်ားကို ဘ၀၏ ေက်းကၽြန္အျဖစ္သို႔ တြန္းပို႔ေနေသာ ႐ိုးရာအစဥ္အလာ စိုက္ထူထားတဲ့ ေက်ာက္ျပားေတြကို ႐ုိက္ခ်ိဳးပစ္ရမည္။ သူရဲေကာင္းမ်ားသည္ ဘ၀ကို အေကာင္းျမင္ မ်က္စိျဖင့္ ၾကည့္ေနရမည္။ သူရဲေကာင္းမ်ားသည္ ခြန္အားဗလ ျပည့္၀ၾကရမည္။ တီထြင္ဖန္တီးတတ္ၾကရမည္။ ရႊင္လန္းၾကရမည္။ လြတ္လပ္စြာ ေနထုိင္တတ္ၾကရမည္] လို႔ ေရးပါတယ္။

ဟုတ္ေယာင္ပဲ... အဲ-အဲဒီအေတြးအေခၚကို ကၽြန္ေတာ္တို႔ ျမန္မာ့ဒႆနိကေဗဒ ပါေမာကၡဆရာႀကီး ေဒါက္တာခင္ေမာင္၀င္းက ခုလို ျပတ္ျပတ္သားသား ပယ္ခ်ခဲ့တာ ဖတ္ရသဗ်။

အထက္ပါအယူအဆသည္ တစ္ခ်ိန္က ဂ်ာမနီႏိုင္ငံအား လႊမ္းမိုးခဲ့သည္။ (၂၀)ရာစုအတြင္း ကမၻာစစ္ႀကီး ႏွစ္ႀကိမ္ ျဖစ္ပြားခဲ့သည္။ ဤကမၻာစစ္ႀကီး ႏွစ္ပြဲစလံုး၌ပင္ အထက္ပါ နိေခ်း၏ သူရဲေကာင္း၀ါဒကို လက္ကိုင္ထားခဲ့ေသာ ဂ်ာမနီႏိုင္ငံသည္ စစ္႐ံႈးခဲ့ရ၏။ ဤသည္ကပင္ သူရဲေကာင္း၀ါဒမွာ လက္ေတြ႔တြင္ အလုပ္မျဖစ္ေၾကာင္း ျပသခဲ့ဟန္ ရွိ၏။

ယေန႔ ျမန္မာႏိုင္ငံမွာ ဒီမိုကေရစီ ကူးေျပာင္းေရးကာလမွာ သူရဲေကာင္း၀ါဒ သံုးမရေတာ့ဘူးဆိုတာလည္း ဆရာႀကီး ေမာင္စူးစမ္းက အႀကိမ္ႀကိမ္ ေရးခဲ့ၿပီးပါၿပီ။ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္းကို ဒုိင္းလုပ္ၿပီး ေရွ႕ကို အတင္းဇြတ္တက္မယ့္ ပုဂၢိဳလ္ေတြ၊ အဖြဲ႔အစည္းေတြ သတိထားဖို႔ပါပဲ။

တစ္ခါ ေျပာင္းလဲျခင္းႏွင့္ ပတ္သက္ေသာ ျပင္သစ္ဒႆနဆရာႀကီး Henri Bergson ဟင္နရီဘတ္ဆြန္၏ အေရးအသားမူရင္း Text တစ္ခု -
[ေျပာင္းလဲေနေသာ ျဖစ္စဥ္ႀကီးကို စိတ္ကူးပံုကားခ်ပ္ ေရးဆြဲၾကည့္ပါ။ ဗဟိုခ်က္မဆိုတာ ရွိေကာင္းရွိပါမည္။ ထိုဗဟိုခ်က္မသည္ပင္ ထာ၀ရမတည္ၿမဲ၊ ေျပာင္းလဲျခင္းျဖစ္ေန၍ ေျပာင္းလဲျခင္းကိုသာ အမွန္တရားဟု ေခၚရမည္။

ေျပာင္းလဲေနေသာ ျဖစ္စဥ္ႏွင့္အတူ လုိက္ပါျခင္းကသာ အမွန္တရားကို သိႏိုင္မည္ျဖစ္ၿပီး မေျပာင္းလဲဘူးဆိုေသာ concept (စိတ္ကူးခ်က္)ေတြကို တည္ေဆာက္ျခင္းသည္ အမွန္တရားမရဘဲ မွားယြင္းေသာလမ္းစဥ္ လုိက္ျခင္းသာ ျဖစ္မည္။ concept ေနာက္လုိက္ Rationalism ဆင္ျခင္ျခင္း၀ါဒသည္ မွား၏။ ေျပာင္းလဲေနေသာ ျဖစ္စဥ္ႏွင့္ ထပ္တူလုိက္သြားျခင္းသာ intuition အမွန္တရား (အလုိလို ထိုးထြင္းသိ အမွန္တရား) ျဖစ္သည္။ ေျပာင္းလဲျခင္းႏွင့္အတူ စိတ္က လုိက္ပါျခင္း ျဖစ္၏။]

ေကာင္းၿပီ။ ယေန႔ေခတ္စားေနေသာ အေမရိကန္ႏုိင္ငံျခားေရး၀ါဒ ေပၚလစီႏွင့္ ေမာင္စူးစမ္း၊ ေက်ာ္၀င္းတုိ႔ မၾကာခဏ ေရးျပေနေသာ Pragmatism ပရက္မာ၀ါဒကေကာ ဘာလဲ။ Pragmatism ဆိုတာ လက္ေတြ႔စစ္ေဆးလိုတဲ့ အမွန္တရား၊ ဆင္ျခင္ၿပီးရတဲ့ အမွန္တရားမဟုတ္ဟု အဓိပၸါယ္ထြက္ပါတယ္။ ဒီ၀ါဒရဲ႕ ဗိသုကာ ၀ီလ်ံဂ်ိမ္းရဲ႕ ပင္ကိုအေရးအသားကို မိတ္ဆက္ေပးပါ့မယ္။

ေလာကမွာ လူအခ်ိဳ႕က စကားလွလွမ်ား အသံုးျပဳတတ္ၾကသည္။ အသံေန အသံထား ေကာင္းၾကသည္။ ထိုအခါ ကၽြန္ေတာ္တို႔ နားေယာင္သြားတတ္သည္။ သို႔ေသာ္ စကားလံုးမ်ား ေနာက္ကြယ္၌ ဗလာနတၳိ ဘာမွ်မရွိ၊ အသံသာရွိ အဆံမရွိ အဓိပၸါယ္မရွိ အယူအဆမ်ား ျဖစ္ေနတတ္၏။ Pragmatism အလိုအရ သံတံုးတစ္တံုး၊ မာသလားျခစ္ၾကည့္၊ ျခစ္လို႔ရရင္ သံတံုးမဟုတ္၊ ျခစ္လို႔မရရင္ သံတံုး... ဒီလို မွတ္စတမ္း။ Pragmatism အရ မည္မွ် ခမ္းနားႀကီးက်ယ္ေသာ စကားလံုး၀ါက်ျဖစ္ပါေစ... လက္ေတြ႔စစ္ေဆးလို႔မရလွ်င္ လႊင့္သာပစ္လိုက္ပါ။ ယင္းတို႔၌ အဓိပၸါယ္မရွိပါ... ဟူလို။

ထို႔ေၾကာင့္ အရာ၀တၳဳတစ္ခုကို သိေသာသိျခင္းသည္ တစ္ခုတည္းမဟုတ္။ ယင္းသည္လည္း အစဥ္ေျပာင္းလဲေနေသာ ျဖစ္စဥ္ျဖစ္၍ ေျပာင္းလဲေနျခင္းကို အမွန္တရားဟု ၀ီလ်ံဂ်ိမ္းက ဆိုျခင္းျဖစ္သည္။

ထို႔ေနာက္ ဘ၀သည္ အဓိပၸါယ္မရွိ၊ ဘ၀ကို မိမိပုိင္၍ အျခားသူေတြက မပိုင္၊ မိမိဘ၀သာ မိမိဖန္တီးႏိုင္သည္ဟု Exit တို႔က ခံယူ၏။ ယင္းမွာ အစြန္းေရာက္ျခင္းတစ္မ်ိဳးဟု ေဒါက္တာခင္ေမာင္၀င္းက ေ၀ဖန္လိုက္သည္။

ဘ၀တြင္ ျဖစ္ပ်က္ခဲ့သမွ် အခ်ိဳ႕သည္ ယခုဘ၀ကံ (မိမိအလုပ္မ်ား)ေၾကာင့္ ျဖစ္ရၿပီး တခ်ိဳ႕သည္ အတိတ္ကံ၏ အက်ိဳးမွ်သာျဖစ္ေၾကာင္း ေတြ႔ေနရသည္။ အနာဂတ္ကိုေတာ့ မခြဲျခားႏိုင္ပါ။ ပစၥဳပၸန္မွာေတာင္ ႐ိုးသားႀကိဳးစားရင္း မိမိလိုေသာအက်ိဳးကို မရေသာအခါ မိမိကုိယ္မိမိ အတိတ္ကံက အဆံုးအျဖတ္ေပးေနသည္ဟု မွတ္ယူရန္ျဖစ္ေၾကာင္း ေရးခဲ့သည္။ (ဒႆနိကေဗဒ ပါေမာကၡႀကီးသာ အစဥ္လုပ္လိုၿပီး ၀န္ႀကီးတို႔၊ သံအမတ္ႀကီးတို႔ မလုပ္ခ်င္ဘဲ လုပ္ခဲ့ရေၾကာင္း ေဒါက္တာခင္ေမာင္၀င္းက သံုးသပ္ျပခဲ့သည္။)

ဘ၀မွာ အဓိပၸါယ္ရွာ၍ မေတြ႔သည္မွာ မွန္ပါ၏။ သို႔ေသာ္ ရယ္ဖြယ္ေကာင္းသည္ဟုမူ မေျပာ၀ံ့ပါဟု ဆရာႀကီး ေဒါက္တာခင္ေမာင္၀င္းက ဆိုပါသည္။ အသက္ (၇၀)ေက်ာ္အထိ ဤဘ၀တြင္ ေနထိုင္ၿပီးေသာ္လည္း ဘ၀၏ အဓိပၸါယ္ကို တိတိက်က် မေျပာႏိုင္ေသးပါ။ တစ္ခါတစ္ရံ Existentialist မ်ား ေျပာသကဲ့သို႔ ကၽြန္ေတာ္၏ဘ၀အတြင္း ကၽြန္ေတာ္ ပိတ္မိေနသည္ဟု ခံစားရပါသည္။ ဤသို႔ ပိတ္မိေနသျဖင့္ ဤဘ၀မွ ထြက္ခ်င္သလားလို႔ ေမးလွ်င္ မထြက္ခ်င္ေသးပါ။ ျဖစ္ႏုိင္ပါက ႏွစ္ေပါင္း ၁၅၀ ေလာက္ အနည္းဆံုး ေနၾကည့္ခ်င္ပါသည္ဟု ေရးခဲ့သည္။

ကၽြန္ေတာ္ (စိုးျမင့္သိန္း)လည္း ဆရာႀကီးနည္းတူ ဤဘ၀မွာ ပိတ္မိေနေသာ္လည္း မထြက္ခ်င္ေသးဘဲ ႏွစ္ေပါင္း ေနာက္ထပ္ ၆၀ (အသက္ ၁၂၀) ထိ ေနၾကည့္ခ်င္ပါသည္။

ဘ၀ကို စဥ္းစားရာ၌ ဤဘ၀ကိစၥေလာက္ႏွင့္ ရွင္း၍မရဘဲ အတိတ္ဘ၀ကို ထည့္သြင္းစဥ္းစားမွသာ ေျဖရွင္း၍ ရပါလိမ့္မည္။ အတိတ္ကံကို ထည့္သြင္းစဥ္းစားရပါမည္။ ဉာဏ္ႏွင့္၀ီရိယကိုသာ စိုက္ထုတ္ေနရၿပီး ဤသို႔ စိုက္ထုတ္တုိင္း ေအာင္ျမင္ေနလွ်င္ ကံေကာင္းသည္ဟု မွတ္ယူ၀မ္းသာရပါမည္။ ဤဉာဏ္ႏွင့္ ၀ီရိယကို အစြမ္းကုန္ စိုက္ထုတ္ေသာ္လည္း ေအာင္ျမင္ျခင္းမရွိခဲ့ေသာ္ အတိတ္ကံဟု မွတ္ယူ၍ စိတ္ကုိ တည္ၿငိမ္စြာထားရန္ ျဖစ္ပါသည္။ Exit မ်ားကဲ့သို႔ ပူပန္ေနရန္ မလိုပါ။ ထို႔ေၾကာင့္ စိတ္တည္ၿငိမ္မႈကို ရလိုလွ်င္ ကံကိုယံုပါ။ သို႔ေသာ္ ဉာဏ္ႏွင့္ ၀ီရိယကို အစြမ္းကုန္ စိုက္ထုတ္ပါ...ဟု ေဒါက္တာခင္ေမာင္၀င္းက အႀကံေကာင္း ေပးပါသည္။

ဆရာႀကီးက ဆက္လက္ေရးသားရာမွာ ဒႆနပညာ၏ တာ၀န္သည္ ႐ႈေထာင့္ကို ေလ့လာျခင္းမည္၏။ ယင္းကို ဂ်ာမန္ဒႆနဆရာႀကီး Edmund Husserl 1858-1938 က ေထာက္ျပခဲ့၏။ သူ႔အလိုအရ မည္သည့္အရာရာကို ၾကည့္ၾကည့္... လူသည္ ႐ႈေထာင့္ကို သံုးရသည္။ ႐ႈေထာင့္တစ္ခုမွ ၾကည့္ေလ့ရွိသည္။ ရွမ္း႐ိုးမကို အနီးမွ ၾကည့္/ အေ၀းၾကည့္။ လႏွင့္ၾကယ္ေတြကို အမွန္အတုိင္းၾကည့္ (ၾကယ္က လထက္ႀကီးၿပီး ေ၀းသည္ကို သတိျပဳ)

ကၽြန္ေတာ္တို႔ ဗုဒၶဘာသာ အလိုအားျဖင့္ သံသရာတြင္ လည္ပတ္ေနၾကေသာ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔အားလံုး၌ အေျခခံ႐ႈေထာင့္ သံုးမ်ိဳးရွိ၏။ ပထမ႐ႈေထာင့္မွာ ေလာဘ႐ႈေထာင့္ ျဖစ္၏။ ဒုတိယ႐ႈေထာင့္မွာ ေဒါသ႐ႈေထာင့္ ျဖစ္၏။ တတိယ႐ႈေထာင့္မွာ ေမာဟ႐ႈေထာင့္ ျဖစ္၏။ ဤ႐ႈေထာင့္သံုးမ်ိဳးမွ ကၽြန္ေတာ္တို႔သည္ ေလာကႀကီးကိုၾကည့္ရာ ကၽြန္ေတာ္တို႔ျမင္ရေသာ အရာမ်ားမွာ သူ႔အရွိအတုိင္း ရွိေနၾကေသာအရာမ်ား မဟုတ္ၾကေတာ့ဘဲ ေလာဘျဖင့္ အေရာင္ဆိုးမႈ၊ ေဒါသျဖင့္ အေရာင္ဆိုးမႈ၊ ေမာဟျဖင့္ အေရာင္ဆိုးမႈမ်ားကို ခံေနရေသာ ေလာကႀကီးျဖစ္ေန၏-လို႔ ေဒါက္တာခင္ေမာင္၀င္းက ေရးျပပါသည္။
က်မ္းကိုး
(၁) အရွင္ဇနကာဘိ၀ံသ၊ အေျချပဳသဒၵါ
(၂) ေဒါက္တာခင္ေမာင္၀င္း၊ ဒႆနေဗဒ အေနာက္တိုင္းဒႆနေဗဒကို ျမန္မာ့မ်က္စိျဖင့္ ၾကည့္ျခင္း။
(၃) ေမာင္စူးစမ္း၊ ေရြးေကာက္ပြဲ ႏိုင္ငံေရး Electorial Politics

Northern Star ဂ်ာနယ္
အမွတ္ (၆၃)၊ May 6, 2010
စာမ်က္ႏွာ - ၁၇

No comments:

Post a Comment

 
Web Statistics