Thursday, July 29, 2010

အသံုးမ်ားေသာ ျမန္မာဗန္းစကားမ်ား (တ)


myanmarwords.png

တစ္ေကာင္ဖြား
ထူးခၽြန္သူ၊ ရွားမွရွားသူ
ထိုစကားမွာ မ,တစ္ေထာင္ တစ္ေကာင္ဖြားဟူေသာ စကားမွလာသည္။ မိန္းမေပါင္းတစ္ေထာင္ သားသမီး ဖြားျမင္ရာတြင္မွ ထိုလူမ်ိဳးတစ္ေယာက္သာ ဖြားျမင္ႏုိင္ေအာင္ ရွားပါးလွေသာဟူ၍ အဓိပၸါယ္ရသည္။ အလြန္ထူးခၽြန္သူကို ခ်ီးေျမႇာက္တင္စား၍ ေခၚဆိုေသာ စကားျဖစ္သည္။

တစ္ပင္တုိင္
တစ္ဦးတည္း တစ္မ်ိဳးတည္း၊ အေဖာ္အဖက္မပါ တစ္ပါးတည္း။
ေရွးျမန္မာ ဘုရင္မ်ားလက္ထက္က သမီးေတာ္တစ္ပါးပါးကို နန္းေဆာင္သီးျခားျဖစ္ေသာ တစ္ပင္တိုင္နန္းျဖင့္ ခ်ီးေျမႇာက္ထားေလ့ရွိသည္။ ထိုမင္းသမီးမွာ အိမ္ေရွ႕မင္း၏ မိဖုရားေလာင္းျဖစ္ၿပီး၊ ေနာင္ေတာ္အိမ္ေရွ႕မင္း ထီးနန္းဆက္ခံရပါက မိဖုရားႀကီးျဖစ္ရန္ အလားအလာရွိေလသည္။ ထိုသို႔ တစ္ပင္တုိင္နန္းျဖင့္ တသီးတျခား တစ္ပါးတည္း စံျမန္းေစသည္ကိုစြဲ၍ အျခားအေဖာ္အဖက္ အတြဲအစပ္မပါေသာ အရာမ်ားကို တင္စား၍ ဥပမာ "တစ္ပင္တုိင္ မုန္႔ဟင္းခါး" (ဟင္းျပစ္၊ ဟင္းႀကဲ ႏွစ္မ်ိဳးမပါဘဲ ဟင္းရည္တစ္မ်ိဳးတည္းသာ ပါသည္။)၊ "တစ္ပင္တိုင္ မင္းသမီး" (အတြဲအဖက္မပါဘဲ တစ္ဦးတည္း ေခါင္းေဆာင္၍ ကျပရသည္။)၊ "တစ္ပင္တုိင္ တီးလံုး" (အျခားတူရိယာမ်ား မဖက္ဘဲ တူရိယာ တစ္ခုတည္းျဖင့္သာ တီးမႈတ္သည္။) စသည္ျဖင့္ ေခၚေ၀ၚသံုးစြဲၾကသည္။

တစ္ဖက္ကမ္းခတ္သည္
ေပါက္ေရာက္ကၽြမ္းက်င္သည္။
ဤစကားမွာ ပါဠိစကားမွ တိုက္႐ုိက္ျပန္ဆိုျခင္း ျဖစ္ေလသည္။ "ပါရ = တစ္ဖက္ကမ္း" ၊ "ဂု = ေရာက္ျခင္း"။ တစ္ဖက္ကမ္းသို႔ ကူးေျမာက္ေပါက္ေရာက္သူကို "ပါရဂူ" ဟု ဆိုသည္။ ပညာတစ္ရပ္ရပ္၌ အစမွအဆံုး တတ္ေျမာက္ျခင္းကို ပင္လယ္၊ သမုဒၵရာႏွင့္ တင္စားကာ အလြန္က်ယ္၀န္းလွေသာ (၀ါ) ကူးခတ္၍ ကမ္းသို႔ေရာက္ရန္ ခက္ခဲလွစြာေသာ မဟာသမုဒၵရာ ျဖစ္လ်က္ပင္ အဆံုးအဖ်ား တစ္ဖက္ကမ္းသို႔ ေပါက္ေရာက္သည္ဟု တင္စားဆိုေလသည္။ ျမန္မာဘာသာ၌လည္း ထူးခၽြန္ျပည့္စံုစြာ တတ္ေျမာက္ျခင္းကိုပင္ တစ္ဖက္ကမ္းခတ္သည္ဟု ဆိုၾကသည္။

တဖြဖြေျပာသည္
ထပ္တလဲလဲေျပာသည္။
ျမန္မာတို႔သည္ ဂါထာမႏၲာန္ မန္းမႈတ္ေသာအခါ သကၠတဂါထာ မႏၲာန္မ်ားတြင္ အစ၌ ပါေလ့ရွိေသာ "ဥံဳ" ဟူေသာ အသံႏွင့္ "ဖြ" ဟူေသာ အသံကို အာဏာစက္ရွိေစရန္ ျပင္းျပင္းထန္ထန္ မန္းမႈတ္ေလ့ရွိၾကသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ဂါထာအႀကိမ္ႀကိမ္ အထပ္ထပ္ ရြတ္ဆိုသည္ကို ပမာျပဳ၍ (ဥံဳတလဲလဲ၊ ဖြတလဲလဲ) ဟူ၍ ဥံဳႏွင့္ ဖြကို တျပန္စီ ရြတ္ဆိုသကဲ့သို႔ အဖန္ဖန္ေျပာဆိုျခင္းကို တင္စား၍လည္း သံုးစြဲေျပာဆိုၾကသည္။ ထပ္ကာထပ္ကာ၊ ႀကိမ္ဖန္မ်ားစြာဟူေသာ အနက္ရ၏။ အစ ေသ၀ပ္ၿငိမ္သက္ၿပီးကိစၥကို ျပန္၍ပြေအာင္ ဖြကာဖြကာ လံႈ႔ဆြေဖာ္ထုတ္ ေျပာဆုိျခင္းဟူ၍ အခ်ိဳ႕ ယူဆၾကသည္။

တီးေခါက္သည္
စမ္းသပ္သည္။
သံစံုတူရိယာပစၥည္းျဖစ္ေသာ ပတၱလား ေၾကးေနာင္ စသည္တို႔ ေကာင္း-မေကာင္း အသံသာ-မသာ စသည္တို႔ကို သိလိုေသာအခါ ကုိယ္တြယ္ၾကည့္႐ႈျခင္းျဖင့္ မၿပီးဘဲ တီးေခါက္ၾကည့္ရေလသည္။ ဤသည္ကိုစြဲ၍ တစ္စံုတစ္ရာကို သိလို၍ အကဲေထာက္ျခင္း၊ ေယဘုယ် ဆန္းစစ္ျခင္းတို႔ကို တီးေခါက္ၾကည့္သည္၊ တီးေခါက္သည္ဟု ဆိုေလသည္။ ထိုမွတဖန္ တိုက္႐ုိက္ေမးစမ္းျခင္း မဟုတ္ဘဲ သြယ္၀ိုက္ေသာနည္းျဖင့္ သေဘာထားစံုစမ္းမႈကို တီးေခါက္သည္ဟုပင္ ဆိုေလသည္။ ထို႔ျပင္ ထိုသို႔ သိရွိရျခင္းကို တီးမိေခါက္မိသည္ ဟူ၍လည္း ဆိုၾကသည္။ ထိုမွတဆင့္ ပညာတစ္ရပ္ရပ္ကို အေတာ္အသဲ့ ေလ့က်က္မိျခင္းကိုလည္း တီးမိသည္၊ ေခါက္မိသည္ဟုပင္ ဆိုၾကသည္။

ေတာခိုသည္
ဥပေဒႏွင့္ ဆန္႔က်င္မႈကိုုျပဳ၍ ေရွာင္တိမ္းသည္၊ အစိုးရကို ေတာ္လွန္၍ ဥပေဒအျပင္သို႔ ဖယ္ထြက္သည္။
အစိုးရကို ဆန္႔က်င္၍ လက္နက္ကိုင္တိုက္ခိုက္သူမ်ားသည္ ဥပေဒလက္လွမ္းမီရာ ၿမိဳ႕ကို ဖယ္ေရွာင္၍ ေတာစြန္ေက်းလက္ႏွင့္ စိမ့္ၿမိဳင္ ေတာနက္ရာသို႔ တိမ္းေရွာင္ ခိုလံႈကာ ဆူပူထႂကြေလ့ရွိသည္ကို စြဲ၍ ဆူပူေသာင္းက်န္းရန္ ႀကံရြယ္ခ်က္ျဖင့္ ဥပေဒလက္လွမ္းမမီရာသို႔ တိမ္းေရွာင္ ခိုကိုးျခင္း၊ ထြက္ေျပးပုန္းခိုျခင္းတို႔ကို တင္စား၍ သံုးႏႈန္းသည္။

ေတာသည္
၀င္၍ေျပာသည္၊ ၾကား၀င္သည္၊ အားေပးအားေျမႇာက္ျပဳသည္။
တူရိယာသံႏွင့္အတူ သီခ်င္းဆိုရာတြင္ သီဆိုသူလည္း အသက္႐ွဴခြင့္ အနားရ၍ စည္း၀ါးလည္း အတုိင္းအတာ ျပည့္မီကိုက္ညီ တိက်ေစရန္ သီခ်င္းမပါဘဲ တီးလံုးခ်ည္းသက္သက္၊ စည္း၀က္၊ တစ္စည္း၊ ႏွစ္စည္းစသည္ အခိုက္အတန္႔အားျဖင့္ ၾကားညႇပ္ျဖည့္ဆက္ တီးမႈတ္ေပးရသည္ကို ေတာသည္ဟု ဆိုသည္။ ထိုမွတစ္ပါး သီခ်င္းစ၍ မဆိုမီ အသံျပသည့္သေဘာျဖင့္ တီးလံုးခ်ည္းသက္သက္ အစပ်ိဳး၍ တီးမႈတ္သည္ကိုလည္း ေတာသည္ဟု ဆိုသည္။ ထိုသေဘာကို တင္စား၍ လူတစ္ဦးတစ္ေယာက္ ျပဳမူေျပာဆိုသည္ကို ၀င္စြက္သည့္ သေဘာျဖင့္ျဖစ္ေစ၊ လိုက္ေလ်ာေထာက္ခံေသာ သေဘာအားျဖင့္ျဖစ္ေစ ေျပာဆိုျခင္းစသည္ႏွင့္ ေျပာဆိုေလေအာင္ စကားေၾကာင္း၍ လံႈ႔ႏိႈးလမ္းခင္းေပးျခင္းတုိ႔ကို တင္စား၍ ေတာသည္ဟုပင္ ဆုိသည္။

တံေတြးကြက္ ပက္လက္ေမ်ာသည္
သူတစ္ပါး စက္ဆုတ္ကဲ့ရဲ႕ျခင္း ခံရသည္။
လူမ်ားသည္ အလြန္စက္ဆုတ္ရြံရွာေသာအခါ ႏႈတ္မသန္႔ဘိသကဲ့သို႔ ရင္ပ်ိဳ႕၍ တံေတြးေထြးကာ ႏႈတ္သန္႔စင္တတ္ၾကေလသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ လူတစ္ေယာက္အား လူေပါင္းမ်ားစြာက ရြံရွာေသာအခါ ထိုသူတို႔၏ တံေတြးမ်ားသည္ စုေပါင္းလိုက္လွ်င္ မ်ားျပားျပည့္လွ်ံ လာလိမ့္မည္ဟု ေတြးဆဖြယ္ရွိေလသည္။ လြန္ကဲသည္ကို ထိုသူတို႔ေထြးမည့္ တံေတြးအစုကို ပမာျပဳ၍ တင္ျပေသာအားျဖင့္ တံေတြးကြက္၌ ပက္လက္ေမ်ာလွေအာင္ပင္ ရွိမည္ဟု ဆိုလိုေသာအခါ တံေတြးကြက္ ပက္လက္ေမ်ာမည္ဟု ဆိုၾကသည္။

ေတာင္ေက်ာ္သည္
အက်ပ္အတည္း ေက်ာ္လြန္သည္
လမ္းခရီးတြင္ ဆီးဆို႔ေနေသာ ေတာင္ႀကီးမ်ားသည္ အခက္အခဲတစ္ရပ္ပင္ ျဖစ္ေလသည္။ ထိုေတာင္ကို ေက်ာ္ႏိုင္ျခင္းသည္ အခက္အခဲတစ္ခုကို လြန္ေျမာက္ျခင္းပင္ မည္ေပသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ႀကီးမားေသာ အခက္အခဲ တစ္စံုတစ္ရာ ေက်ာ္လြန္ႏုိင္ျခင္းကို ေတာင္ေက်ာ္သည္ဟု ဆိုသည္။ "ေရာဂါေၾကာင့္ ဒီေတာင္ကိုေတာ့ ေက်ာ္ႏုိင္မည္မထင္ဘူး" စသည္ျဖင့္ အႏၲရာယ္အႀကီးဆံုး ေသေဘးကို ရည္မွတ္၍လည္း ေတာင္ႏွင့္ ခိုင္းႏိႈင္းတင္စား၍ ဆိုတတ္ၾကသည္။ အႀကီးဆံုး အခက္အခဲကို ေက်ာ္လြန္လွ်င္ ေတာင္ေက်ာ္ၿပီဟု ဆိုၾကရာ၊ ေရွ႕တြင္ ထိုမွ်ေလာက္ အခက္အခဲမရွိေတာ့ဟု ဆိုရာေရာက္ေလသည္။

တံုးေက်ာ္သည္
ျဖစ္မည့္အႏၲရာယ္ ကင္းပသည္။
ထိုစကားကို ေတာင္ေက်ာ္သည္ ဟူသကဲ့သို႔ သစ္တံုးအတားအဆီးေက်ာ္သည့္ အဓိပၸါယ္မ်ိဳး ယူဆၾကသည္။ သို႔ရာတြင္ ထိုသို႔မဟုတ္ေပ။ ဘုန္းေတာ္ႀကီးမ်ား ပ်ံလြန္ေတာ္မူေသာအခါ မီးက်ည္တံုး ပစ္လႊတ္ပူေဇာ္၍ အၿပီးသတ္ သၿဂႋဳဟ္ၾကေလသည္။ ဤအခါတြင္ အခ်ိဳ႕တံုးသည္ ေလာင္တိုက္ကို မထိမွန္ဘဲ တစ္ဖက္သို႔ ေက်ာ္ထြက္သြားတတ္ေပရာ လူအမ်ားက ဘုန္းေတာ္ႀကီး၏ ဘုန္းဂုဏ္ေတာ္ေၾကာင့္ တံုးကပင္ ေရွာင္လႊဲျဖတ္ေက်ာ္သြားရသည္ဟု ယူဆၾကရေလသည္။ ထိုစကားျဖင့္ ဆရာေတာ္သည္ "တံုးေက်ာ္သည္" စသည္ျဖင့္ တံုးအေက်ာ္ခံရျခင္းကို ထူးကဲေသာ အဖ်က္အဆီးဒဏ္ကို ခံႏိုင္သည့္ ဂုဏ္အျဖစ္ သံုးႏႈန္းစကားလႊင့္ၾကေလသည္။ ထိုမွတဆင့္ လူမ်ားအတြက္ ေသေဘးကင္းသည္၊ ေသေဘးၿပီးသည္ ဟူေသာအဓိပၸါယ္ျဖင့္လည္း တံုးေက်ာ္သည္ဟုပင္ ဆိုၾကျပန္သည္။ ထို႔ေၾကာင့္ လူတစ္ေယာက္ေယာက္အား ေသဆံုးေလၿပီကဲ့သို႔ သတင္းထြက္ေပၚၿပီးမွ တကယ္ေသေပ်ာက္ျခင္း မရွိခဲ့ေသာ္ ထိုသူသည္ ေသျခင္းၿပီးသြား၍ ေတာ္ေတာ္ႏွင့္ ေသေတာ့မည္ မဟုတ္ဟူ၍ မဂၤလာအတိတ္ ယူၾကေသာအခါ ေသမင္းက မထိမေတြ႔ဘဲ ေက်ာ္သြားၿပီဟူေသာ သေဘာျဖင့္ ေသမင္း၏ အသြင္သေဘာျဖစ္ေသာ (ေသၿပီးေနာက္ အဆံုးသၿဂႋဳလ္ရာျဖစ္သည္) မီးက်ည္တံုးကို တင္စားကာ "တံုးေက်ာ္သည္" ဟုပင္ ဆုိၾကေလသည္။ ေသမင္းေက်ာ္သည္၊ ေသမင္းၿပီးသည္ဟူေသာ သေဘာပင္ ျဖစ္သည္။ အခ်ိဳ႕ကလည္း တံုးသည္ အေ၀းမွေျပးလာေသာအခါ အႏၲရာယ္ျပဳမည့္ သေဘာရွိ၍ စိုးရိမ္စရာရွိေသာ္လည္း ထိမွန္စဖြယ္ေနရာကို ေက်ာ္လြန္သြားေသာအခါ ထိုအႏၲရာယ္က ေနာက္ထပ္စိုးရိမ္စရာ မရွိေတာ့၍ လြတ္ေျမာက္ကင္းစင္သည့္ သေဘာကို တင္စား၍ ဆိုသည္ဟု မွတ္ယူၾကသည္။ ေျပာသံမွာကား "ဒု" ေက်ာ္သည္ဟူ၍ မဆိုဘဲ သစ္တံုးသေဘာႏွင့္ လြဲမွားကာ အရင္းအျမစ္ေပ်ာက္လ်က္ "တံုးေက်ာ္သည္" ဟုပင္ ေျပာၾကသည္။ မည္သို႔ပင္ျဖစ္ေစ တင္စားေသာ စကားသာပင္ျဖစ္သည္။

Related:
အသံုးမ်ားေသာ ျမန္မာဗန္းစကားမ်ား (က)
အသံုးမ်ားေသာ ျမန္မာဗန္းစကားမ်ား (ခ)
အသံုးမ်ားေသာ ျမန္မာဗန္းစကားမ်ား (ဂ)
အသံုးမ်ားေသာ ျမန္မာဗန္းစကားမ်ား (င)
အသံုးမ်ားေသာ ျမန္မာဗန္းစကားမ်ား (စ)
အသံုးမ်ားေသာ ျမန္မာဗန္းစကားမ်ား (ဆ)
အသံုးမ်ားေသာ ျမန္မာဗန္းစကားမ်ား (ဇ၊ စ်၊ ည၊ ဋ)

No comments:

Post a Comment

 
Web Statistics