လယ္သမားတို႔သည္ လမိုင္းဟူေသာ လယ္နတ္သို႔ ကိုးကြယ္တတ္ၾကသည္။ သဘင္ပညာသည္တို႔သည္လည္း မိမိတို႔ ပညာဆုိင္ရာ လမုိင္းနတ္ကို ပူေဇာ္ပသၾကသည္။ လမိုင္းနတ္ ခ်ီးေျမႇာက္ မစ,ျခင္း ခံရသူသည္ သဘင္ပညာရည္ ေျပာင္ေျမာက္၍ သဘင္သက္၀င္သည္ဟု ေရွးကာလက ယံုၾကည္ၾကသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ကခုန္တတ္ေသာ္လည္း သဘင္ဟန္ သဘင္ရည္ မ၀ေသးသူ၊ ဇာတ္ဟန္ မက်ေသးသူကို လမုိင္းမကပ္ေသး ဟူ၍လည္းေကာင္း၊ သဘင္ဟန္-သဘင္႐ုပ္ ၀င္စားက်နသူကို လမုိင္းကပ္ၿပီ ဟူ၍လည္းေကာင္း တင္းစား၍ ဆိုၾကသည္။ ထိုနည္းျဖင့္ သဘာ၀သ႐ုပ္ ဟပ္စပ္သည္ကို လမိုင္းကပ္သည္ဟူ၍ သံုးစြဲၾကရာ၊ အသားက်ၿပီးေသာ အႏုပညာသည္တို႔အတြက္ သ႐ုပ္ေဆာင္မႈ ပီျပင္ေျပာင္ေျမာက္ ျပည့္၀ျခင္း ဟူသမွ်ကို ဆုိသည္။ ထိုမွတဆင့္ အဆင္ေျပသည္၊ ပနံရသည္ ဟပ္သည္ဟူေသာ အဓိပၸါယ္ျဖင့္လည္း လမိုင္းကပ္သည္ဟူ၍ပင္ သံုးႏႈန္းၾကျပန္သည္။
တစ္ေယာက္ဆိုလိုေသာ အာေဘာ္သေဘာထားႏွင့္ အျခားသူတစ္ေယာက္ ဆိုလိုေသာ အာေဘာ္သေဘာထားတုိ႔ ညီၫြတ္တိုက္ဆုိင္၍ ေလသံတေျပးတည္း ေျဖာင့္စင္းေျပျပစ္ျခင္းကို ဆိုသည္။ တဆင့္အားျဖင့္ တစ္ဦးႏွင့္တစ္ဦး သင့္ျမတ္ျခင္းကို တင္စား၍ ဆိုသည္။ ႏွဲ၊ ေႁပြ စသည္တို႔ကို အမႈတ္သင္ေသာအခါ သင္စ၌ ေလသံ အေလွ်ာ့အျပင္း မညီ၍ အသံမမွန္ကန္ဘဲ မႈတ္အားေကာင္း၍ အက်င့္ရလာမွ ေလေပးေျဖာင့္ကာ အသံမွန္လာတတ္ေလသည္။ ဤသို႔ ေလေပးေျဖာင့္ျခင္းကို သေဘာယူ၍လည္း တိုက္ဆုိင္ေျပေလ်ာသြားျခင္းကို တင္စားဆိုႏုိင္သည္။
လူမ်ားသည္ အိုမင္းမစြမ္းေသာအခါ လမ္းေလွ်ာက္ရာ၌ လက္ကုိင္ဒုတ္သည္ သူတစ္ပါးအား ေထာက္ကန္ေပးေနရသူလည္း ျဖစ္သည္။ တစ္ဖန္ ႐ုိက္ႏွက္ခုခံစရာ ရွိလွ်င္လည္း ထိုလက္ကုိင္ဒုတ္ကိုပင္ အသံုးျပဳၾကသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ဒုတ္ကို ကုိင္သူက ေစခုိင္းရာတြင္ လက္ကုိင္ဒုတ္က ျပဳလုပ္သမွ်မွာ သူ႔အက်ိဳးအတြက္ သူ႔အား ကုိင္ေဆာင္ေနသူ၏ အက်ိဳးအတြက္သာ ျဖစ္သည္။ ဒုတ္ကုိင္သူသည္ သူ႔လက္ သူ႔ေျချဖင့္ မျပဳလို၊ မျပဳစြမ္းေသာ အခါမ်ိဳး၌ လက္ကုိင္ဒုတ္ကို ေစစားေလ့ရွိသည္။ ထိုသေဘာကို တင္စား၍ ကုိယ္စြမ္းကုိယ္စကို ကုိယ့္အတြက္ အသံုးမျပဳရဘဲ သူတစ္ပါး၏ ျခယ္လွယ္ေစစားမႈအေလွ်ာက္ သူတစ္ပါး အက်ိဳးကိုသာ ခုိင္းသမွ် မျငင္းမဖယ္ လုပ္ေဆာင္ေပးေနရသူကို လက္ကုိင္ဒုတ္ဟုပင္ ေခၚသည္။
လက္ေ၀ွ႔ထိုးသတ္ရာတြင္ ျမင္သာေသာ ေနရာမွ ခ်ိန္ရြယ္ၿခိမ္းေျခာက္ဟန္ျပဳေသာ လက္သီးျဖင့္ မထိုးသတ္ဘဲ တစ္ဖက္မျမင္သာေသာ ကြယ္ရာလက္သီးျဖင့္ အမွတ္မထင္ ထိုးသတ္တိုက္ခုိက္ျခင္းကို လက္သီးပုန္းထိုးသည္ဟု ဆိုသည္။ ထိုနည္းအတူ ဒူးပုန္းတုိက္သည္လည္း ရွိသည္။ ထိုသို႔ ထုိးသတ္ျခင္းသည္ အမွတ္မဲ့ မေမွ်ာ္လင့္ရာက ထိုးသတ္ျခင္းျဖစ္၍ ကာကြယ္ႏုိင္ခဲၿပီး အထိလည္း နာတတ္၏။ ထိုသေဘာကို တင္စား၍ အေပၚယံ မိတ္ေဆြဟန္ေဆာင္လ်က္ မသိေစေသာ အျခားနည္းျဖင့္ တိတ္တဆိတ္ အႏၲရာယ္ျပဳျခင္း၊ ထိပါးျခင္းကို ဆိုသည္။
ရက္ကန္းရက္ရာတြင္ ရက္ကန္းစင္၌ ရက္ၿပီး အထည္ကို ပတ္ေသာ ဒလိမ့္တံုး ရွိသည္။ ထိုဒလိမ့္တံုးကို လိပ္ပတ္ဟု ေခၚရာ ရက္လုပ္ေသာ အထည္ အဆင္ အကြက္ အစင္းတို႔သည္ ရက္စ တစ္လက္မ၊ ႏွစ္လက္မခန္႔တြင္ မူလဆင္ထားေသာ အကြက္အဆင္ မသိမသာ မေပၚထင္ေသးဘဲ၊ ၆ လက္မ မွ ၁၀ လက္မခန္႔အထိ လိပ္ပတ္ တစ္ပတ္နီးပါးလည္ေအာင္ ရက္မိေသာအခါမွ မူလျပင္ဆင္ အကြက္ေဖာ္ပံုကို ထင္ထင္လင္းလင္း အျပည့္အ၀ ျမင္သာသည္ကို တင္စား၍ သံုးသည္။
RELATED:
အသံုးမ်ားေသာ ျမန္မာဗန္းစကားမ်ား (က)
အသံုးမ်ားေသာ ျမန္မာဗန္းစကားမ်ား (ခ)
အသံုးမ်ားေသာ ျမန္မာဗန္းစကားမ်ား (ဂ)
အသံုးမ်ားေသာ ျမန္မာဗန္းစကားမ်ား (င)
အသံုးမ်ားေသာ ျမန္မာဗန္းစကားမ်ား (စ)
အသံုးမ်ားေသာ ျမန္မာဗန္းစကားမ်ား (ဆ)
အသံုးမ်ားေသာ ျမန္မာဗန္းစကားမ်ား (ဇ၊ စ်၊ ည၊ ဋ)
အသံုးမ်ားေသာ ျမန္မာဗန္းစကားမ်ား (တ)
အသံုးမ်ားေသာ ျမန္မာဗန္းစကားမ်ား (ထ၊ ဒ)
အသံုးမ်ားေသာ ျမန္မာဗန္းစကားမ်ား (ဓ၊ န)
အသံုးမ်ားေသာ ျမန္မာဗန္းစကားမ်ား (ပ)
အသံုးမ်ားေသာ ျမန္မာဗန္းစကားမ်ား (ဖ)
အသံုးမ်ားေသာ ျမန္မာဗန္းစကားမ်ား (ဗ)
အသံုးမ်ားေသာ ျမန္မာဗန္းစကားမ်ား (ဘ)
အသံုးမ်ားေသာ ျမန္မာဗန္းစကားမ်ား (မ)
အသံုးမ်ားေသာ ျမန္မာဗန္းစကားမ်ား (ယ၊ ရ)
No comments:
Post a Comment