[ေမာင္စူးစမ္း]
ေလးမ်ိဳးအခ်ိဳ႕ပညာရွင္တို႔က ဒီမုိကေရစီအေၾကာင္း ေဆြးေႏြးလွ်င္ ကမၻာ့ေရးရာအေၾကာင္းကို ေနာက္ခံထားခ်င္ၾကသည္။ သူတို႔ေနာက္ခံထားခ်င္ေသာ ပံုကားခ်ပ္ကလည္း ေလးမ်ိဳးရွိသည္။ (၁) စစ္ေအးေခတ္၊ (၂) အင္အားႀကီးႏုိင္ငံတို႔ခ်င္း အားၿပိဳင္မႈ၊ (၃) အဏုျမဴေခတ္၊ (၄) အာဏာရွင္စနစ္ ႏွင့္ နယ္ခ်ဲ႕စနစ္တို႔ဆုိင္ရာ သီအိုရီႏွင့္ လက္ေတြ႔ တို႔ျဖစ္ၾကသည္။ ၎တို႔အား ေခတ္ၿပိဳင္ေရာင္ျပန္ဟပ္မႈဟု သတ္မွတ္သည္။
ဆိုခဲ့ပါ ပံုကားခ်ပ္ႀကီးကို ဉာဏ္ျဖင့္ ႐ႈျမင္ရာ၌ Foresight (ေခၚ) ႀကိဳတင္သိျမင္ႏုိင္စြမ္းဉာဏ္ႏွင့္ ႐ႈျမင္ရန္ ခက္ခဲသည္။ အနာဂတ္ကို ႀကိဳတင္ျမင္ႏုိင္စြမ္း ဆုိသည္မွာ မျဖစ္ႏုိင္ေသာအလုပ္ဟု ယူဆၾကသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ကမၻာပံုကားခ်ပ္ႀကီးတို႔ကို ၾကည့္႐ႈရာ၌ ျဖစ္ရပ္ႀကီးမွာ ျဖစ္ၿပီးမွ သံုးသပ္ေသာဉာဏ္ (Hindsight) ျဖင့္ ႐ႈျမင္ၾကရသည္။ ဒုတိယအျမင္အျဖစ္ သံုးသပ္လွ်င္ ဒီမိုကေရစီသည္ လက္ေတြ႔ပုိင္းႏွင့္ ပိုၿပီး စပ္ဆုိင္သည္။
စမ္းသပ္နည္း
ပံုကားခ်ပ္ႀကီးကို အေျခခံေသာ အေတြးေခၚပညာရွင္တို႔က ေဒသသန္႔သန္႔ သမုိင္းဟူ၍ မရွိႏိုင္ဟု ယူဆၾကသည္။ သူတို႔အဆိုအရ မည္သည့္ကိစၥမဆို ကမၻာ့စံခ်ိန္စံၫႊန္းတို႔ႏွင့္ တစ္စံုတစ္ရာ အဆက္အစပ္ရွိရမည္။ ေဒသသမုိင္းဟူ၍ သန္႔သန္႔မရွိႏုိင္။ ေဒသပံုျပင္တို႔က စနစ္ကို ပံုေလာင္းသည္ထက္ ကမၻာ့အတုိင္းအတာရွိ စံတို႔ကသာ ေဒသပံုျပင္ကုိ ပံုေလာင္းသည္ဟု ယူဆသည္။ သို႔ျဖင့္ ႏုိင္ငံတစ္ႏုိင္ငံ၏ ဒီမိုကေရစီလကၡဏာတို႔ ကမၻာ့စံခ်ိန္စံၫႊန္းျဖင့္ အကဲျဖတ္မွာလား သို႔တည္းမဟုတ္ ေဒသထူးျခားခ်က္ျဖင့္ အကဲျဖတ္မွာလားဟူ၍ ေဆြးေႏြးရန္ ျပႆနာေပၚသည္။
ေဒသထူးျခားခ်က္ဆိုသည္မွာ ဖြဲ႔စည္းပံုအေျခခံဥပေဒ၊ အလံုးစံုအက်ံဳး၀င္ေသာ ႏုိင္ငံေရးယဥ္ေက်းမႈႏွင့္ စနစ္၏ ခုိင္ခံ့မႈတို႔ကို ရည္ၫႊန္းသည္။ လူတုိင္းသိေနေသာ အခ်က္မွာ က်င္းပေတာ့မည့္ ေရြးေကာက္ပြဲသည္ ႏုိင္ငံေရးစနစ္သစ္ကိုလည္းေကာင္း၊ ႏုိင္ငံသားတို႔၏ အခြင့္အေရးကိုလည္းေကာင္း ေပၚထြန္းေစမည္ဆိုေသာ အခ်က္ျဖစ္သည္။ အစားအစာတစ္ခု၏ အရသာကို စားၾကည့္မွ သိရသကဲ့သို႔ ႏိုင္ငံေရးစနစ္တစ္ခု၏ တည္တံ့ခုိင္ၿမဲမႈကို လက္ေတြ႔စမ္းသပ္ၾကည့္မွသာ သိရွိႏိုင္သည္။
သပိတ္ေမွာက္လံႈ႔ေဆာ္
စင္စစ္အားျဖင့္ ပကတိအေျခအေနကိုသာ ႐ႈျမင္ရန္ မဟုတ္ဘဲ သက္ဆုိင္ရာ ပေလယာတို႔၏ ေစတနာတုိ႔ကိုလည္း ထည့္တြက္ရန္လိုသည္။
ယခင္ လက္၀ဲႏိုင္ငံေရးစကားႏွင့္ေျပာလွ်င္ ေပၚထြန္းမည့္ ႏိုင္ငံေရးစနစ္သစ္ ခုိင္ၿမဲေရးသည္ ကမၼပိုင္းႏွင့္ ကတၱားပိုင္းေပၚတြင္ မူတည္သည္။ ဆိုလိုသည္မွာ သက္ဆုိင္ရာ ပေလယာအားလံုးတို႔သည္ ေစတနာေကာင္းျဖင့္ စနစ္သစ္ ေပၚထြန္းခိုင္မာေရးကို ကူညီအားေပးသင့္သည္ဟု ဆိုျခင္းျဖစ္သည္။
ဤေနရာ၌ အခ်ိဳ႕ေသာအုပ္စုက ေရြးေကာက္ပြဲကို သပိတ္ေမွာက္ရန္ ႏိႈးေဆာ္လ်က္ရွိသည္။ ၎တို႔သည္ ေလလံုးထြား၊ မီး႐ွဴးမီးပန္းပစ္ၿပီး ႏိုင္ငံေရးလုပ္ေသာေခတ္သည္ နိဂံုးခ်ဳပ္သြားၿပီဆိုေသာ အခ်က္ကို နားမလည္ႏုိင္ေသာသူမ်ား ျဖစ္ပံုရသည္။ ယခုေခတ္သည္ ပညာေခတ္ျဖစ္ေလရာ ျပႆနာအရပ္ရပ္ကို ေလးေလးနက္နက္ ခ်င့္ခ်ိန္စဥ္းစားေသာေခတ္ ျဖစ္ေနသည္။ အ႐ူးေခ်းပန္း ေသြးထိုးလံႈ႔ေဆာ္ေသာေခတ္သည္ ကုန္ဆံုးၿပီ။
သူငယ္နာ
လူတို႔သည္ အက်ိဳးအေၾကာင္း ဆင္ျခင္တတ္ၾကသျဖင့္ အျခားေရြးခ်ယ္စရာနည္းလမ္း၊ ေအာ္တာေနးတစ္ကို ေ၀ဖန္ဆင္ျခင္၍ ေမးခြန္းထုတ္တတ္ ေနၾကသည္။ ေရြးေကာက္ပြဲ သပိတ္ေမွာက္လွ်င္ မိမိက ဘာကို အစားထိုး ျပႏုိင္သနည္းဟု စဥ္းစားရမည္။ မိမိတင္ျပမည့္ ေအာ္တာေနးတစ္သည္ ေလလံုးထြား မီး႐ွဴးမီးပန္းပစ္ျခင္း မျဖစ္ရေပ။ လက္ေတြ႔ျဖစ္ႏိုင္ေျခ ရွိရမည္။ ေအာ္တာေနးတစ္မျပဘဲ ေရြးေကာက္ပြဲ သပိတ္ေမွာက္ရန္ကုိသာ ႏိႈးေဆာ္ျခင္းသည္ လူ႔အႏၶ ဆန္လြန္းလွသည္။ အဓိပၸါယ္ရွိေသာ ျဖစ္ႏုိင္ဖြယ္ရွိေသာ၊ ေလာက္ေလာက္လားလားရွိေသာ ေအာ္တာေနးတစ္ကို ျပရမည္။ ေအာ္တာေနးတစ္မဲ့ ေရြးေကာက္ပြဲလံႈ႔ေဆာ္မႈသည္ ဦးေႏွာက္မဲ့ေသာ လံႈ႔ေဆာ္မႈသာ ျဖစ္သည္။ မႏူးမနပ္ ကေလးဆန္လြန္းသည္။ သူငယ္နာဆန္လြန္းသည္။ ႏုိင္ငံေရးစနစ္ေျပာင္းမႈ အစီအစဥ္တြင္ ေလႀကီးမိုးႀကီးႏွင့္ ကန္႔ကြက္ရရင္ၿပီးေရာဆိုေသာ ပံုသဏၭာန္မ်ိဳးသည္ ေခတ္မစားႏုိင္ၿပီ။
ထို႔ေၾကာင့္ ေရြးေကာက္ပြဲသပိတ္ေမွာက္၍ လံႈ႔ေဆာ္သူတို႔အား ျဖစ္ႏုိင္ေျခရွိေသာ ဟုတ္တိပတ္တိရွိေသာ ေအာ္တာေနးတစ္တို႔ကို ျပပါဟု ေမးခြန္းထုတ္လိုသည္။
အၫႊန္း - The Meaning of The 21st Century
No comments:
Post a Comment