"က်င့္၀တ္" ပိုင္း ဆုိင္ရာမ်ားကို ဦးစားေပး ေရးလြန္းတာနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး ေစာဒကတက္သူတခ်ိဳ႕ ေတြ႔ဖူးတယ္။ ေခတ္ေတြ ေျပာင္းတာနဲ႔အတူ က်င့္၀တ္စံႏႈန္းေတြလည္း လုိက္ပါေျပာင္းလဲမွ ေခတ္နဲ႔ လုိက္ေလ်ာညီေထြ ျဖစ္ေတာ့မွာေပါ့လို႔ ေျပာသူလည္း ရွိတယ္။
တရားေဟာ ဆရာလိုပဲ
ေနရာတုိင္းမွာ ဆရာႀကီး သခင္ကိုယ္ေတာ္မိႈင္းရဲ႕ စာရိတၱစံႏႈန္းနဲ႔ လုိက္တုိင္းေနလို႔ေတာ့ ဘယ္ျဖစ္မွာလဲလို႔ ေျပာသူရွိသလုိ လူတုိင္းကို ဂ်ာနယ္ေက်ာ္ ဦးခ်စ္ေမာင္ စိတ္ထားမ်ိဳး ထားဖို႔ခ်ည္း ေျပာေနရင္ စာနယ္ဇင္း အလုပ္လုပ္မယ့္သူေတာင္ ရွိမွာ မဟုတ္ေတာ့ဘူးလို႔ ေျပာသူလည္း ရွိတယ္။ ပညာတတ္ အေမရိကန္တစ္ေယာက္ကေတာ့ "ခင္ဗ်ားက တရားေဟာဆရာတစ္ေယာက္လို သီလျဖဴစင္ဖို႔ခ်ည္း ေဟာေနတဲ့သူတစ္ေယာက္ (Boralist) ျဖစ္ေနၿပီ" လို႔ ေကာက္ခ်က္ခ်သြားဖူးတယ္။ သူကိုယ္တုိင္က အေမရိကန္ တကၠသိုလ္တစ္ခုမွာ သတင္းစာပညာ သင္ၾကားပို႔ခ်တဲ့ ပါေမာကၡတစ္ေယာက္ ျဖစ္ပါတယ္။
လူ႔ႏႈန္းစံေတြ ထိန္းဖို႔
ဒီေခတ္ႀကီးမွာက ဘယ္နယ္ပယ္ကို ၾကည့္လုိက္ ၾကည့္လုိက္ က်င့္၀တ္ေဖာက္ဖ်က္ က်ဴးလြန္မႈေတြ အလြန္အမင္း ဆိုး၀ါးခ်င္တုိင္း ဆိုး၀ါးေနတာကို ျမင္ေတြ႔ေနရတဲ့အတြက္ လူအျဖစ္ သတ္မွတ္ခ်က္စံႏႈန္းေတြကို ထိန္းႏုိ္င္သေလာက္ ထိန္းၾကေစဖို႔ ရည္ရြယ္ၿပီး ေရးေနရတာ ျဖစ္တယ္။ မိတ္ေဆြ အေမရိကန္ ေက်ာင္းဆရာေျပာသလို "သီလသမား" ေတာ့ မဟုတ္ပါဘူး။ သမၼတေရဂန္ကို စာသင္ေက်ာင္းေတြမွာ ဓမၼက်မ္းစာေတြ ျပန္လည္သင္ၾကားဖို႔ ေဆာ္ၾသခဲ့တာေၾကာင့္ လူေတြက "Boralist" သီလသမားလို႔ ကင္ပြန္းတပ္ခဲ့ၾကတယ္။ ဘာမွ မဆုိင္ပါဘူး။ ေရဂန္ဟာ ကြန္ဂရက္လႊတ္ေတာ္ကို လိမ္ခဲ့၊ အေမရိကန္ျပည္သူေတြကို ညာခဲ့တဲ့ "အီရန္ဂိတ္" အ႐ႈပ္ေတာ္ပံုေၾကာင့္ ရာထူးက ျဖဳတ္ခ်ခံရလုဆဲ ျဖစ္ခဲ့တဲ့ လူလိမ္ႀကီးတစ္ေယာက္ ျဖစ္ပါတယ္။ ေလးစားစရာ ဘာတစ္ခုမွ မရွိပါဘူး။
လူႀကီးလူေကာင္းမဟုတ္
ေရဂန္လို သီလသမား အမည္ခံမ်ိဳးကို မေလးစားသလို အရက္ေသစာ ေရွာင္ၾကဥ္ေရးတို႔၊ တိရစၧာန္အသား မစားေရးတို႔ လံႈ႔ေဆာ္ေဟာၾကား ေနသူတိုင္းကိုလည္း လူႀကီးလူေကာင္းလို႔ သေဘာမထားပါဘူး။ ဘယ္နယ္ပယ္မွာပဲျဖစ္ျဖစ္ ဆုိင္ရာ ဆုိင္ရာ က်င့္၀တ္မ်ားကို လိုက္နာေစာင့္ထိန္း သူမ်ားကိုသာ လူေကာင္းလို႔ သေဘာထားပါတယ္။ အေမရိကန္သမၼတ ရာထူးကို လက္ခံဖို႔အတြက္ က်င့္၀တ္နဲ႔ စည္းကမ္း သတ္မွတ္ခ်က္ေတြကို လုိက္နာ ေစာင့္ထိန္းပါမယ္လို႔ က်မ္းသစၥာကို က်ိန္ဆိုရပါတယ္။ ဒီက်မ္းသစၥာကို ခ်ိဳးေဖာက္တာနဲ႔ တစ္ၿပိဳင္နက္ အဲဒီပုဂၢိဳလ္ဟာ က်မ္းစူးသြားပါၿပီ။ သမၼတျဖစ္ဖို႔ မထို္က္တန္ေတာ့ပါဘူး။ ေရဂန္တို႔ ကလင္တန္တို႔ဟာ အဲဒီလို သမၼတမ်ိဳးေတြပါ။
၀ိနည္းနဲ႔ညီမွ ရဟန္း
ဒီခတ္ဒီအခါႀကီးမွာ ဆရာႀကီး သခင္ကို္ယ္ေတာ္မိႈင္းစံ၊ ဂ်ာနယ္ေက်ာ္ ဦးခ်စ္ေမာင္စံ ဆိုတဲ့ စံႏႈန္းမ်ိဳးေတြနဲ႔ ေနရာတကာ လုိက္တုိင္းတာလို႔ မျဖစ္ဘူူးဆိုတာ လက္ခံပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ သူ႔နယ္ပယ္အလုိက္ သတ္မွတ္ထားတဲ့ အနိမ့္ဆံုး က်င့္၀တ္စံႏႈန္းေတြကိုေတာ့ ပစ္ပယ္လို႔ မရပါဘူး။ ရဟန္းေတာ္တစ္ပါးအျဖစ္ သတ္မွတ္ခံရဖို႔အတြက္ သတ္မွတ္ထားတဲ့ ၀ိနည္းေတာ္ေတြနဲ႔ ညီဖို႔လိုပါတယ္။ ခ်မ္းလြန္းေအးလြန္းတဲ့ ေဒသေရာက္ေနတဲ့အတြက္ အေအးဒဏ္ ကာကြယ္ဖို႔ဆိုၿပီး ၀ီစကီေသာက္လို႔ မရပါဘူး။ ဒါဆိုရင္ ဗုဒၶဘာသာ ရဟန္းေတာ္လို႔ မေခၚႏိုင္ေတာ့ပါဘူး။
ဆရာ၀န္ေကာင္းဆိုတာ
ဆရာ၀န္တစ္ေယာက္ကို ဆရာ၀န္ေကာင္းျဖစ္ဖို႔ပဲ လူေတြက လိုခ်င္တာပါ။ သူ အရက္ေသာက္တာ၊ မိန္းမမ်ားမ်ား ယူတာေတြကို လူနာေတြက စိတ္မ၀င္စားပါဘူး။ လူေတြအေပၚမွာ ဆရာ၀န္က်င့္၀တ္နဲ႔အညီ ျပဳမူဆက္ဆံရင္ ေက်နပ္ပါတယ္။ "Boralists" ေတြကသာ ငါးပါးသီလၿမဲတဲ့ ဆရာ၀န္ျဖစ္ဖို႔ ေတာင္းဆုိၾကမွာ ျဖစ္တယ္။ ကို္ယ္တုိင္လည္း အရက္မေသာက္ပါဘူး။ အိမ္ေထာင္လည္း တစ္ခါပဲ ျပဳဖူးပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ တျခားသူတစ္ေယာက္ကို အရက္ေသာက္႐ံု၊ မိန္းမႏွစ္ေယာက္ ယူ႐ံုနဲ႔ေတာ့ မေကာင္းတဲ့လူလို႔ မသတ္မွတ္ပါဘူး။ သူ႔အလုပ္မွာသူ တာ၀န္ေက်ပြန္ၿပီး လူ႔ေလာကမွာလည္း လူႀကီးလူေကာင္းတစ္ေယာက္လို ျပဳမူေနထုိင္ရင္ ဘာမွ ေျပာစရာ မရွိပါဘူး။
စီးပြားေရး အဓိကေခတ္
ခက္တာက ေခတ္ႀကီးတစ္ခုလံုးက စီးပြားေရး အဓိကျဖစ္ေနေလေတာ့ လူေတြအားလံုးလိုလိုဟာလည္း ပိုက္ဆံရဖို႔ကိုသာ ဦးစားေပး လုပ္ေဆာင္ေနၾကရတယ္။ သူေတာ္ေကာင္းျဖစ္ဖို႔၊ လူႀကီးလူေကာင္း ျဖစ္ဖို႔ဆိုတာ ထားေတာ့၊ သာမန္က်င့္၀တ္ ေစာင့္ထိန္းသူတစ္ေယာက္ ျဖစ္ဖို႔ေတာင္ သိပ္အေလးမထားၾကေတာ့ဘူး။ အဲဒါေၾကာင့္ က်င့္၀တ္၊ က်င့္၀တ္နဲ႔ ခဏ ခဏ ေအာ္ေပးေနရတာပါ။ Boralists ေတြလို သိပ္အျမင့္ႀကီး မေတာင္းဆိုပါဘူး။ ဆရာ၀န္က ဆရာ၀န္ ပီသဖို႔၊ ေက်ာင္းဆရာက ေက်ာင္းဆရာ ပီသဖို႔၊ ၀န္ထမ္းက ၀န္ထမ္းပီသဖို႔၊ စစ္သားက စစ္သားပီသဖို႔၊ စာနယ္ဇင္းသမားက စာနယ္ဇင္းသမား ပီသဖို႔ ဆိုတာေလာက္ပဲ လိုခ်င္တာပါ။
စံႏွစ္မ်ိဳးႏွစ္စား
မိတ္ေဆြ အေမရိကန္ သတင္းစာပညာ ပါေမာကၡကလည္း က်င့္၀တ္အေျခခံေလာက္ေတာ့ ထိန္းသိမ္းမႈ ရွိရမွာေပါ့လို႔ လက္ခံတယ္။ ဒါေပမယ့္ စံသတ္မွတ္ခ်က္က်ေတာ့ သူနဲ႔ကုိယ္နဲ႔ ဘယ္လုိမွ မတူေတာ့ဘူး။ ဥပမာ - ဒိုင္ယာနာ မင္းသမီး ကိစၥဆိုပါေတာ့။ ကိုယ့္အျမင္က မင္းသမီးေလး သူ႔အေဖာ္နဲ႔ ႏုိက္ကလပ္သြားတာ၊ ျမင္းပြဲသြားတာ၊ ကၽြန္းကေလးတစ္ကၽြန္းေပၚ အပန္းေျဖခရီး ထြက္တာမ်ိဳးေတြကို ေနာက္က တေကာက္ေကာက္လုိက္၊ ဓာတ္ပံုခိုး႐ုိက္ၿပီး လူသိရွင္ၾကား ေဖာ္ထုတ္ေရးသားတာမ်ိဳးကို သတင္းသမား လုပ္ရပ္ မဟုတ္ဘူး၊ အ၀ါေရာင္ စာနယ္ဇင္းသမား လုပ္ရပ္၊ သည္းေျခခိုက္ စာနယ္ဇင္း (Sensational paper) လုပ္ရပ္လုိ႔ ျမင္တယ္။ အေမရိကန္ ပါေမာကၡက ဒါဟာ Sensational မဟုတ္ဘူး။ Human interest story (လူထုစိတ္၀င္စားတဲ့ သတင္း) ျဖစ္လို႔ ေရးသားေဖာ္ျပသင့္တယ္လို႔ ျမင္တယ္။
ဘက္လိုက္တာ လူ႔သဘာ၀
ေနာက္ၿပီး သူ ေက်ာင္းမွာစာသင္ေတာ့ သတင္းစာဆိုတာ ဘယ္ေတာ့မွ ဘက္မလိုက္ရဘူး။ သမာသမတ္ ရွိရမယ္လုိ႔ သင္ၿမဲျဖစ္တယ္။ နယူေယာက္တုိင္းတုိ႔၊ ၀ါရွင္တန္ပို႔စ္တို႔ ဘက္မလုိက္ဘူးလား။ တိုင္းတို႔၊ နယူးစ္၀ိခ္တို႔ေရာ သမာသမတ္ ရွိၾကသလားလို႔ ေမးလိုက္ေတာ့ သူ ဘာမွ မေျပာေတာ့ဘူး။ ဘယ္ေျပာႏုိင္မွာလဲ၊ ဘက္မလိုက္တဲ့ သတင္းစာဆိုတာ ရွိမွ မရွိတာ။ ေလာကသားတုိင္းဟာ သူ႔ပင္ကိုအခံ ယံုၾကည္မႈက ေပၚထြက္လာတဲ့ အသိနဲ႔ ေလာကကို ႐ႈျမင္သံုးသပ္ၿမဲ ျဖစ္တယ္။ အဲဒါေၾကာင့္ ဘက္လိုက္တယ္ဆိုတာ လူ႔သဘာ၀ပဲ။ ဘက္မလိုက္ဘူးဆိုတာ ရွိကို မရွိႏုိင္တဲ့ အရာျဖစ္တယ္။
ျပည္သူ႔ဘက္သားဆိုတာ
လမ္းသြားရင္း ကေလးတစ္ေယာက္ကို လူႀကီးတစ္ေယာက္က မညႇာမတာ ထိုးႀကိတ္ ႐ိုက္ႏွက္ေနတာကို ေတြ႔ပါလ်က္နဲ႔ ကိုယ္နဲ႔မဆုိင္သလို မ်က္ႏွာလႊဲ ေရွာင္ကြင္းသြားတဲ့ စိတ္ဓာတ္မ်ိဳးကို မဆုိင္ရာ ၀င္မ႐ႈပ္တတ္တဲ့ စိတ္လို႔ ခ်ီးက်ဴးရမွာလား၊ တကယ္လို႔ အ႐ုိက္ခံရတဲ့ ကေလး ေသဆံုးသြားရင္ ေရွာင္သြားတဲ့လူဟာ လူသတ္မႈကို မတားဆီးတဲ့အတြက္ အားေပးသူအျဖစ္ ပူးတြဲ တရားခံလို႔ မသတ္မွတ္သင့္ဘူးလား။ အမွားနဲ႔ အမွန္၊ ဓမၼနဲ႔ အဓမၼၾကားမွာ ႏွာေစးေနတဲ့သူဟာ တာ၀န္မဲ့သူ ျဖစ္တယ္။ လူ႔တာ၀န္ ပ်က္ကြက္ပါတယ္။ ျပည္သူ႔ဘက္သားဆိုတာ ျပည္သူ႔ဘက္က အၿမဲ ရပ္တည္ေပးရမွာပါ။ ဒါမွ ျပည္သူ႔ေခတ္ကို ေရာက္ႏို္င္မွာ ျဖစ္ပါတယ္။
၈-၈-၂၀၁၀
အလြန္ေကာင္းေသာ article ပါ...ေက်းဇူးအထူးတင္ပါသည္.
ReplyDeleteဟုတ္ကဲ့ ကၽြန္ေတာ္ကလည္း ေက်းဇူးတင္ပါသည္။ လာေရာက္ဖတ္႐ႈမႈအတြက္ႏွင့္ ကြန္းမန္႔အတြက္ ျဖစ္ပါသည္။ ေပ်ာ္ရႊင္ပါေစခင္ဗ်ား။
ReplyDelete