Tuesday, August 31, 2010

ကေလာင္အမည္၊ အႏုပညာအမည္ေတြရဲ႕ အဓိပၸါယ္


တစ္ခါတေလမွာ ခင္မင္ရင္းႏွီးတဲ့ သူငယ္ခ်င္းတစ္ေယာက္ေယာက္က သူသိခ်င္တဲ့ ေမးခြန္းတစ္ခုခုကို ေမးလုိက္လို႔ ျပန္မေျဖႏုိင္တဲ့အခါ ကၽြန္ေတာ့္ကို မေက်မနပ္နဲ႔ ေျပာေလ့ရွိၾကတဲ့ စကားတစ္ခြန္း ရွိပါတယ္။ "မင္းကလည္းကြာ... စာေတြ ဒီေလာက္ဖတ္ေနၿပီး ဒါေလးေတာင္ မသိဘူးလား" တဲ့။ အေတာ္အခံရခက္တဲ့ စကားပါဗ်ာ။ ၿပီးေတာ့ နားေထာင္ရတာ ဘယ္လိုႀကီးမွန္းလည္း မသိဘူး။ စာဖတ္တာကို ၀ါသနာပါတဲ့အတြက္ လက္လွမ္းမီသေလာက္ ေတြ႔သမွ်စာကို ဖတ္ပါတယ္။ အခ်ိန္ရသလို စာဖတ္တဲ့အက်င့္ကလည္း စြဲေနပါၿပီ။ ဒါေပမယ့္ဗ်ာ... ဘယ္ေလာက္ပဲ စာဖတ္သည္ျဖစ္ေစ၊ "ကၽြန္ေတာ္မသိတာ ဘာမွမရွိဘူးဗ်" ဆိုတာမ်ိဳးေတာ့ ဘယ္လိုလုပ္ၿပီး ျဖစ္ႏုိင္မွာလဲဗ်။ ေလာကႀကီးမွာ ကၽြန္ေတာ္မသိတာေတြ၊ နားမလည္တာေတြ၊ မႀကံဳဖူး၊ မၾကားဖူး၊ မျမင္ဖူးတာေတြမွ အမ်ားႀကီးမွ တကယ့္အမ်ားႀကီး။ ကၽြန္ေတာ္သိတယ္လို႔ ထင္ရတာေတြက နည္းနည္းေလးမွ နည္းနည္းေလးပါဗ်ာ။ ရွိေနတဲ့ ပညာေတြနဲ႔ ကၽြန္ေတာ္သိထားတယ္ဆိုတာဟာ မဟာသမုဒၵရာနဲ႔ မိုးေရတစ္စက္ေလာက္ကို ကြာျခားပါတယ္ဗ်ာ။ နည္းနည္းေလးမွ တကယ့္နည္းနည္းေလးပါ။ အဲဒါကိုလည္း ကၽြန္ေတာ္သိပါတယ္၊ ၀န္ခံပါတယ္။ ရွက္စရာမွ မဟုတ္တာပဲဗ်ာ။ ကၽြန္ေတာ္က မသိတာကို မသိဘူးလို႔ ေျပာေပမယ္လို႔ တခ်ိဳ႕တခ်ိဳ႕ေတြက သိပ္မႀကိဳက္ၾကဘူးဗ်။ သူတို႔ထင္ေနတာက ကၽြန္ေတာ္က သိလ်က္သားနဲ႔ မေျဖခ်င္လို႔ "ဘူး" ခံလုိက္တယ္လို႔ကိုး။ မတတ္ႏိုင္ပါဘူးဗ်ာ။ ကၽြန္ေတာ္မသိတာကို မသိဘူးလို႔ ေျဖလုိက္ရတဲ့အတြက္ ကၽြန္ေတာ္ရတာက လိပ္ျပာသန္႔သန္႔ ေနႏုိင္ျခင္းပါပဲ။ အဲဒီရလဒ္အတြက္ က်န္တဲ့အရာေတြကို လ်စ္လ်ဴ႐ႈထားႏုိင္ရမွာေပါ့ေလ။

စကားေတြပ်ိဳးေနေလေတာ့ နည္းနည္းေလရွည္သြားပါတယ္။ အျခားမဟုတ္ပါဘူး။ တစ္ေန႔က သူငယ္ခ်င္းတစ္ေယာက္က နာမည္တစ္ခု လာေမးတာနဲ႔ ဆက္စပ္ၿပီး ဒီပို႔စ္ေလးကို ေရးျဖစ္သြားတာပါ။ အခန္းထဲမွာ ဂ်ာနယ္ဖတ္ေနရင္းနဲ႔ သူငယ္ခ်င္းက ေကာက္ကာငင္ကာ ေမးခြန္းတစ္ခု ေမးပါတယ္။ ဂ်ာနယ္ထဲမွာပါတဲ့ စာေရးဆရာတစ္ေယာက္ရဲ႕ နာမည္ကိုပါ။ အဲ... အဲလိုလည္း မဟုတ္ေသးဘူးဗ်။ ရွင္းေအာင္ေျပာရရင္ နာမည္ဆိုတာထက္ အဲဒီနာမည္ေနာက္က ပါလာတဲ့ ကြင္းစကြင္းပိတ္ထဲက စာလံုးေတြကို ေမးတာပါ။ ဥပမာဗ်ာ... ကၽြန္ေတာ့္နာမည္ပဲ ဆုိပါေတာ့။ ကိုဉာဏ္ (ပန္းေလာင္ေျမ) ဆိုတဲ့နာမည္နဲ႔ ကၽြန္ေတာ့္ဘေလာ့ဂ္မွာ ဟိုေရးဒီေရး ေရးတယ္ေပါ့ဗ်ာ။ ကုိဉာဏ္ဆိုတာကေတာ့ နာမည္မို႔ ထားလိုက္ပါေတာ့။ ေနာက္မွာပါတဲ့ ကြင္းစကြင္းပိတ္ထဲက "ပန္းေလာင္ေျမ" ဆိုတာ ဘာလဲေပါ့။ အဲဒီလိုမ်ိဳး ျပႆနာပါ။ သူေမးတဲ့ဟာကုိ ကၽြန္ေတာ္ ေသေသခ်ာခ်ာ မေျဖလိုက္ႏုိင္ဘူးဗ်။ တကယ္လည္း မသိတာပါ။ ျဖစ္ႏုိ္င္ေခ်ရွိတာကိုေတာ့ ေတြးေတြးဆဆနဲ႔ ေျပာလုိက္မိပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ မေသခ်ာဘူး၊ ထင္တာကိုေျပာတာပါလို႔ေတာ့ ႀကိဳတင္ေျပာလုိက္ရေသးတယ္။ ေတာ္ၾကာေန... ကၽြန္ေတာ္ေျပာလုိက္တာက မွားေနတယ္ဆိုရင္ အဲဒီေကာင္ကုိဉာဏ္က မသိဘဲနဲ႔ ေလွ်ာက္ေျပာလုိက္တယ္လုိ႔ ျဖစ္မွာစိုးလို႔ပါ။

အဲဒီေတာ့မွ ကၽြန္ေတာ္လည္း ေသေသခ်ာခ်ာ စဥ္းစားမိတယ္။ ဟုတ္ေပသားပဲဗ်။ ကၽြန္ေတာ္တို႔ဆီက စာေရးဆရာေတြရဲ႕ ကေလာင္နာမည္ေတြမွာ အဲဒီလို အထူးျပဳ စကားလံုးေလးေတြ အေတာ္ပါတာကိုးဗ်။ တခ်ိဳ႕ကလည္း ေဒသနာမည္၊ တခ်ိဳ႕က ေက်ာင္းနာမည္၊ တခ်ိဳ႕က ၿမိဳ႕နာမည္၊ တခ်ိဳ႕က အထူးျပဳဘာသာရပ္နာမည္၊ စသည္ စသည္ျဖင့္ေပါ့ေလ။ အမ်ားႀကီးမွ အမ်ားႀကီးပါပဲ။ အေနာက္ႏိုင္ငံက စာေရးဆရာေတြကေတာ့ သူတို႔နာမည္ကိုပဲ ကေလာင္နာမည္အျဖစ္ ေရးၾက၊ သံုးၾကတာကို သတိထားမိတယ္။ ကၽြန္ေတာ္တို႔ ျမန္မာေတြကေတာ့ ကေလာင္နာမည္ဆိုၿပီး သီးသီးသန္႔သန္႔ကို ေရြးၾက၊ မွည့္ၾက၊ ေပးၾက၊ ေရးၾကတာ ေတြ႔ရပါတယ္။ နာမည္အရင္းနဲ႔ စာေရးတဲ့လူဆိုတာ လက္ခ်ိဳးေရလို႔ရမယ္ ထင္ပါရဲ႕။

အထူးျပဳစကားလံုးေတြနဲ႔ အမည္ေပးထားၾကတဲ့ စာေရးဆရာေတြ၊ အႏုပညာရွင္ေတြကို ကၽြန္ေတာ္ျပန္စဥ္းစားၾကည့္မိတယ္။ လတ္တေလာ ေခါင္းထဲမွာ ေပၚလာသမွ်ကို ခ်ေရးမိတဲ့အခါ-

ၿမိဳ႕မ ၿငိမ္း
ဘိုကေလး တင့္ေအာင္
လူထု ဦးလွ
လူထု ေဒၚအမာ
လူထု စိန္၀င္း
ဂ်ာနယ္ေက်ာ္ ဦးခ်စ္ေမာင္
ဂ်ာနယ္ေက်ာ္ မမေလး
ဒဂုန္ ေရႊမွ်ား
ဒဂုန္ ခင္ခင္ေလး
ဒဂုန္ တာရာ
ထီလာစစ္သူ
႐ႈမ၀ ဦးေက်ာ္
ရေ၀ႏြယ္ (အင္းမ)
မိုးမိုး (အင္းလ်ား)
အေကာ္ဒီယံ အုန္းေက်ာ္
တြံေတး သိန္းတန္
လယ္တြင္းသား ေစာခ်စ္
ႏုႏုရည္ (အင္း၀)
ခ်စ္ႏုိင္ (စိတ္ပညာ)
ေမာင္လွမ်ိဳး (ခ်င္းေခ်ာင္းၿခံ)
ေမာင္စိန္၀င္း (ပုတီးကုန္း)
ေမာင္ခင္မင္ (ဓႏုျဖဴ)
ခ်စ္ေမာင္ (အ၀ကၽြန္း)
ခင္ေမာင္ေထြး (ပ်ဥ္းမနား)
ရွင္မိုး (ေဆးတကၠသိုလ္)
ရာမည ကိုကိုႏုိင္
ဆင္ျဖဴကၽြန္း ေအာင္သိန္း
ျမင္းမူ ေမာင္ႏိုင္မိုး
ေမာင္စိမ္းနီ (လယ္ေ၀း)
ခင္ေမာင္ညိဳ (ေဘာဂေဗဒ)
ကလ်ာ (၀ိဇၨာ/သိပၸံ)
ကိုကို (စက္မႈ)
တင့္ေဆြ (ဖ်ာပံု)
ေရႊကူ ေမႏွင္း
ေမာင္သန္းေဆြ (ထား၀ယ္)
ယဥ္ယဥ္ႏု (မႏၲေလး)
ေမာင္ကိုကို (အမရပူရ)
ကိုၿငိမ္း (မႏၲေလး)
၀င္း၀င္းျမင့္ (နန္းေတာ္ေရွ႕)
အေဖ်ာက္ေျမ ေမာင္ေဆြမြန္
မင္းနန္ (ေမာ္ကၽြန္း)
ေမာင္ရင့္မာ (ေက်ာင္းကုန္း)
ေမာင္ေကာင္းထိုက္ (ႏွီးပေဒါ)

အဲဒါေတြကေတာ့ ေခါင္းထဲေပၚလာသမွ်၊ စဥ္းစားလုိ႔ရသမွ်ေတြထဲက အထူးျပဳစကားလံုးေတြနဲ႔ နာမည္ေပးထားတဲ့ သူေတြကို ေရးခ်လိုက္တာပါ။ အမ်ားႀကီး က်န္ေနႏုိင္ပါတယ္။ အခုေရးခဲ့တာေတြဟာ လူကုန္လို႔ မယူဆေစလိုပါ။ ေျပာခ်င္တာကေတာ့ အထက္ပါအတုိင္း အထူးျပဳနာမည္ေတြနဲ႔ အမည္ေတြ ေပးၾကေလေတာ့ စာဖတ္သူေတြက ဘာလဲဆုိတာ စိတ္၀င္စားၾကတာ မလြန္ဘူးဟု ထင္ပါသည္။ တကယ္တမ္း ေျပာရမည္ဆိုလွ်င္ေတာ့ စာေရးသူ၊ သို႔မဟုတ္ အႏုပညာရွင္ရဲ႕ နာမည္ထက္ သူေရးတဲ့စာ၊ သူလုပ္တဲ့အလုပ္ကသာ ပိုအေရးႀကီးတယ္ဆိုတာ မွန္ပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ သူတို႔ရဲ႕အလုပ္အတြက္ သူတို႔ကို မွတ္တမ္းတင္တဲ့အခါ၊ ရင္ထဲမွာ အမွတ္ထင္ထင္ စြဲထင္ေနတဲ့အခါမွာေတာ့ နာမည္ေတြက အေရးႀကီးလာတယ္လို႔ ထင္မိပါတယ္။ ဆရာ လယ္တြင္းသား ေစာခ်စ္ရဲ႕ စာေတြကုိ သေဘာက်တဲ့ လူတစ္ေယာက္က လယ္တြင္းသားဆိုတာ ဘာျဖစ္လို႔ ထည့္ေပးထားရတာလဲဆိုတာ သိခ်င္မွာပါပဲ။ ထို႔အတူ လူထုစိန္၀င္းရဲ႕ ေဆာင္းပါးေတြကို အၿမဲတေစ ေစာင့္ဖတ္ရတဲ့ ပရိသတ္ကလည္း လူထုဆိုတာ ဘာကိုအစြဲျပဳၿပီး ထည့္ေပးထားတာလဲဆုိတာ သိထားခ်င္မွာပါပဲ။ ေဒသနာမည္၊ ၿမိဳ႕နာမည္ေတြကို သူ႔အတုိင္း ထည့္ထားတာဆုိရင္ေတာ့ ေျပာစရာမရွိဘူးေပါ့ေလ။ ဥပမာ... ခင္ေမာင္ေထြး (ပ်ဥ္းမနား)ဆိုရင္ ေၾသာ္... ဆရာခင္ေမာင္ေထြးက ပ်ဥ္းမနားကကိုးလို႔ ခန္႔မွန္းလို႔ရ၊ ေျပာလို႔ရတာကိုး။ ထို႔အတူ ေမာင္ကိုကို (အမရပူရ) ဆိုတာလည္း အမရပူရၿမိဳ႕ကို အစြဲျပဳၿပီး မွည့္ေခၚထားမွန္း သိသာပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ ခ်င္းေခ်ာင္းၿခံလို၊ ပုတီးကုန္းလို၊ အင္လ်ားလို၊ ရာမညလိုမ်ိဳး အထူးျပဳစကားလံုးေတြ ဆိုရင္ေတာ့ ေတာ္႐ံုစာဖတ္သူေတြက မသိႏုိင္ၾကဘူးလို႔ ထင္ပါတယ္။ ဒါကလည္း ကၽြန္ေတာ့္အထင္ပါ။

ကၽြန္ေတာ္ဒီပို႔စ္ကုိ ေရးရျခင္း ရည္ရြယ္ခ်က္က အထက္မွာေျပာခဲ့သလို ကၽြန္ေတာ္တို႔ဆီမွာ စာေရးဆရာေတြ၊ ကဗ်ာဆရာေတြ၊ အႏုပညာရွင္ႀကီးေတြ အမ်ားႀကီး ေပၚထြန္းခဲ့၊ ေပၚထြန္းဆဲ ရွိပါတယ္။ အခ်ိဳ႕အခ်ိဳ႕ေသာ စာေရးဆရာေတြ၊ အႏုပညာရွင္ေတြရဲ႕ နာမည္ေတြမွာ အထူူးျပဳေလးေတြ ပါေနတတ္ပါတယ္။ တခ်ိဳ႕အထူးျပဳေလးေတြက နားလည္လြယ္တယ္။ ခ်က္ခ်င္းသိႏုိင္တယ္။ ဒါေပမယ့္ အခ်ိဳ႕အခ်ိဳ႕ေလးေတြကေတာ့ သူ႔အဓိပၸါယ္နဲ႔သူ၊ သူ႔ခ်ိတ္နဲ႔သူပါ။ အဲဒီလို စကားလံုးေတြကို လုပ္ခ်င္စိတ္ရွိၾကသူမ်ား၊ လုပ္ႏိုင္စြမ္းရွိၾကသူမ်ားက ဦးစီးဦးေဆာင္ျပဳၿပီး မွတ္တမ္းသေဘာမ်ိဳး၊ စာတမ္းသေဘာမ်ိဳး ျပဳစုေရးသားထားၾကလွ်င္ျဖင့္ စာဖတ္သူေတြအတြက္ အင္မတန္ အက်ိဳးရွိမွာပဲလို႔ တိုက္တြန္းခ်င္တာပါ။

လူထုဆိုတဲ့ စကားလံုးကို ရွင္းျပတဲ့အခါ ကၽြဲကူးေရပါဆုိသလို ဟိုးအရင္က လူထုသတင္းစာအေၾကာင္း၊ လူထုေမာင္ႏွံအေၾကာင္း၊ လူထုစာအုပ္တုိက္အေၾကာင္း စသည္ျဖင့္ ပါလာမွာပါပဲ။ ထို႔အတူ ၿမိဳ႕မဆိုတဲ့ စကားလံုးကို ရွင္းျပရင္းနဲ႔ ၿမိဳ႕မရဲ႕ အဓိပၸါယ္ကြဲေတြအေၾကာင္း၊ ၿမိဳ႕မအဖြဲ႔ႀကီးအေၾကာင္း၊ ေပၚထြန္းခဲ့တဲ့ ၿမိဳ႕မပညာရွင္ေတြအေၾကာင္း သိလာရမယ္လို႔ ေမွ်ာ္လင့္ပါတယ္။

ကၽြန္ေတာ္ကုိဉာဏ္ကေတာ့ လုပ္ခ်င္စိတ္ရွိပါရဲ႕... ဒါေပမယ့္ လုပ္ႏိုင္စြမ္းမရွိဘူး ျဖစ္ေနပါတယ္။ အဲဒါေၾကာင့္ လုပ္ႏုိင္တဲ့လူမ်ားကို လုပ္ၾကေစခ်င္ေၾကာင္း အေလးအနက္ တိုက္တြန္းလိုတာပါ။ ကၽြန္ေတာ္ေရးတဲ့အထဲမွာ မပါတဲ့ နာမည္ေတြနဲ႔ အဓိပၸါယ္ေတြကိုလည္း ေျပာျပေပးႏုိင္ရင္ ေျပာျပေပးၾကပါဦးလို႔....။

အမွတ္တရ
ကိုဉာဏ္ (ပန္းေလာင္ေျမ)
၂၀၁၀ ျပည့္ႏွစ္၊ ၾသဂုတ္လ ၃၁ ရက္၊ အဂၤါေန႔။
နံနက္ ၉ နာရီ ၂၅ မိနစ္တြင္ၿပီး၏။

1 comment:

  1. နန္းေတာ္ေရွ႕ ဆရာတင္
    ေလဘာတီ မျမရင္
    ေမာင္လင္းယုန္ (ရွမ္းျပည္)
    သဲအိမ္ ေမာင္ေန၀ါ

    ReplyDelete

 
Web Statistics