ဒီမိုကေရစီ၌ ဗားရွင္းအမ်ိဳးမ်ိဳး ရွိႏိုင္သည္ဟုဆိုလွ်င္ ျဖစ္ထြန္းေတာ့မည့္ ျမန္မာ့ဒီမိုကေရစီကို ေဒသပံုျပင္ Local Narrative ပံုသဏၭာန္ျဖင့္ နားလည္ၾကရမည္ ျဖစ္သည္။ ဒီမိုကေရစီသေဘာတရားႏွင့္ ပတ္သက္၍ ေလာကအလံုးစံု အက်ံဳး၀င္ေသာ ယူနီဗာဆယ္ စံတို႔ျဖင့္သာ အကဲျဖတ္ရမည္ဟူေသာ အျမင္ရွိသလုိ အျခားတစ္ဖက္၌လည္း ေဒသထူးျခားခ်က္တို႔ျဖင့္ ဒီမိုကေရစီကို ဒီဇိုင္းဆြဲရမည္ဟူေသာ အျမင္ရွိသည္။ ယခု ေခတ္စားလာေသာ တတိယအျမင္မွာ ဒီမိုကေရစီကို ယူနီဗာဆယ္စံတို႔ႏွင့္ ေဒသပံုျပင္တို႔ကို သမူဟျပဳ ေရာစပ္ေပးသည့္ အျမင္ျဖစ္သည္။
ယူနီဗာဆယ္ႏွင့္ ေဒသထူးျခားခ်က္တို႔ကို သမူဟျပဳရမည္ဟု ဆိုေသာအခါ မဟာဗ်ဴဟာ အေျခခံအရ အေရးႀကီးေသာ ေမးခြန္းတစ္ပုဒ္ ေမးစရာေပၚလာသည္။ ယင္းမွာ တိမ္းၫြတ္ခ်က္ႏွင့္ ျဖစ္ရပ္ႀကီးတို႔ကို ယူနီဗာဆယ္စံတို႔က ပံုေလာင္းသေလာ သို႔တည္းမဟုတ္ ေဒသပံုျပင္တို႔က ပံုေလာင္းသေလာဟူ၍ ျဖစ္သည္။ အေနာက္တိုင္း ဒီမိုကေရစီ ပညာရွင္တို႔က ျမန္မာ့ဒီမိုကေရစီကို အေနာက္တုိင္းစံတို႔ျဖင့္ အကဲျဖတ္ခ်င္ၾကသည္။ အေနာက္တုိင္းစံတို႔က ျမန္မာ့ႏုိင္ငံေရးကို ပံုေလာင္းေစခ်င္သည္။ မျဖစ္ႏုိင္ေသာအရာတို႔ကို တမ္းတျခင္း ျဖစ္သည္။ တစ္နည္းေျပာလွ်င္ ႏုိင္ငံေရးပါး မ၀ဟု ဆိုႏုိင္သည္။
အေျခခံ၀ါဒီ
လူ႔အဖြဲ႔အစည္းကိုလည္းေကာင္း၊ လူ႔ယဥ္ေက်းမႈကိုလည္းေကာင္း ယူနီဗာဆယ္စံ တစ္မ်ိဳးတည္းျဖင့္ အကဲျဖတ္ၾကည့္သည္မွာ အေျခခံ၀ါဒီ ဆန္လြန္းသည္။ မ်က္ေမွာက္ေခတ္၌ အေျခခံ၀ါဒီတို႔ က်ဆံုးေနသည္ကို သတိခ်ပ္ရာသည္။ အေျခခံ၀ါဒီဆိုသည္မွာ ဘာသာေရးအေျခခံ၀ါဒီသာ ရွိသည္မဟုတ္။ ႏုိင္ငံေရး၊ စီးပြားေရး အေျခခံ၀ါဒီတို႔လည္း ရွိသည္။ ႏုိင္ငံေရးအေျခခံ၀ါဒီ၌ ဒီမိုကေရစီကို ႏိုင္ငံတုိင္းအတြက္ ပံုစံတူထုလုပ္ခ်င္ေသာ အယူအဆလည္းပါသည္။ ဒီမိုကေရစီသည္ ဗားရွင္းတစ္ခုတည္းသာ ရွိရမည္ဟု ျမင္သည္။ ဒီမုိကေရစီ၌ ဗားရွင္းမ်ိဳးစံု ရွိႏုိင္သည္ကို သူတို႔က လက္မခံႏို္င္ေပ။
ဒီမိုကေရစီတြင္ ေရြးေကာက္ပြဲတို႔သည္ ေက်ာ႐ိုးျဖစ္သည္။ ဒီမိုကေရစီမွန္လွ်င္ ေရြးေကာက္ပြဲေတြ က်င္းပေပးရမည္။ သို႔ေသာ္ ဒီမိုကေရစီ ဗားရွင္းလုိက္ၿပီး ေရြးေကာက္ပြဲပံုသဏၭာန္တို႔လည္း ျခားနားမည္ျဖစ္သည္။ ဤေနရာ၌ အျမင္အမ်ိဳးမ်ိဳး ျခားနားၾကသည္။ အခ်ိဳ႕က ေရြးေကာက္ပြဲ တရားမွ်တမႈကို ႀကိဳတင္စည္းကမ္းခ်က္အျဖစ္ သတ္မွတ္သည္။ တရားမွ်တမႈရွိမွ ေရြးေကာက္ပြဲ၀င္မည္ဟု ဆံုးျဖတ္ခ်က္ခ်ျခင္းမ်ိဳး ျဖစ္သည္။
ငါစြဲ
အခ်ိဳ႕က ေရြးေကာက္ပြဲသည္ ေျပာင္းလဲရန္ အခြင့္အလမ္းအျဖစ္ ျမင္သည္။ ဤအခြင့္အလမ္းကို ဆုပ္ကိုင္၍ ေခၚမည့္ လႊတ္ေတာ္ႏုိ္င္ငံေရးတြင္ မိမိျဖစ္လိုေသာ လုပ္ငန္းစဥ္တို႔ကို အေကာင္အထည္ေဖာ္ရန္ ႀကိဳးစားၾကည့္ခ်င္သည္။ ဤအျမင္မွာ ရလဒ္အေျချပဳအျမင္ ျဖစ္သည္။ ဤေနရာ၌ Capacity စြမ္းရည္က စကားေျပာသည္။ ေရြးေကာက္ပြဲ တရားမွ်တေရးသည္ အုပ္စိုးသူစပြန္ဆာ၏ ေစတနာေပၚလည္း မူတည္သည္။ အအုပ္စိုးခံတို႔၏ စြမ္းရည္ေပၚ၌လည္း မူတည္သည္။ အျခားနည္းလမ္း မရွိၿပီ။
ေနာက္ထူးျခားခ်က္မွာ ယေန႔၌ "ငါ" ရွိမွ "ငါ" ပါမွ ျဖစ္မည္ဆိုေသာ အေျခအေနမ်ိဳးလည္း မရွိေတာ့ျခင္းျဖစ္သည္။ မ်ိဳးဆက္သစ္ေတြ အားေပးရမည္ဟု ေျပာၿပီး "ငါရွိမွျဖစ္မည္" ဟု တစ္ဖက္ကျမင္ေနလွ်င္ ယင္းမွာ ႏုိင္ငံေရး၏ သဘာ၀ကို နားမလည္ျခင္းသာ ျဖစ္သည္။ "ငါရွိမွ ျဖစ္မည္၊ ငါမရွိရင္ ဘာမွ်မလုပ္တတ္ၾက" ဟူေသာ အျမင္သည္ ဒီမိုကေရစီႏွင့္ လားလားမွ် မအပ္စပ္ေပ။ ငါမရွိလည္း ငါ့ထက္ေတာ္သူေတြ ေပၚေနသည့္ေခတ္ ျဖစ္သည္။ ငကန္းေသ၍ ငေစြတက္လာသူေတြ ေပၚေသာေခတ္ ျဖစ္သည္။ ငါစြဲထက္ အင္စတီက်ဴးရွင္းက အေရးႀကီးသည္။
စာၫႊန္း - Harvard Series
No comments:
Post a Comment