"ေပါ့ပ္ဆိုတာ ႏွာေခါင္း႐ံႈ႕စရာ မဟုတ္ပါ" ဆိုတဲ့ ေခါင္းစဥ္နဲ႔ ေဆာင္းပါးတစ္ပုဒ္ ေရးဖူး႐ံုမက ေပါ့ပ္ယဥ္ေက်းမႈဆိုတာ ကိန္းႀကီးခမ္းႀကီးႏိုင္လွတဲ့ အထက္တန္းလႊာ လူတစ္စုရဲ႕ ဧည့္ခန္းေဆာင္ထဲက စိန္ေရာင္ျမေရာင္ ပိုးဖဲကတၱီပါေရာင္ေတြ ရႊန္းလက္ေတာက္ပေနတာေတြကို ဆန္႔က်င္အရြဲ႔တိုက္ရာက ေပၚထြက္လာတဲ့ လူထုယဥ္ေက်းမႈ ျဖစ္တဲ့အေၾကာင္း စာေတြလည္း ေရးခဲ့ဖူးပါတယ္။
ေစာဒကတက္ဖို႔ သက္ေသေတြ
တစ္ေန႔ေတာ့ လူငယ္တစ္ေယာက္က ဂ်ာနယ္ေတြထဲက ျဖတ္ညႇပ္ၿပီး သိမ္းထားတဲ့ ေပါ့ပ္စာမ်က္ႏွာေတြ အထပ္လိုက္ ယူခ်လာၿပီး ေစာဒကတက္ပါတယ္။ သူယူလာတာေတြ ေကာက္ၾကည့္လိုက္ေတာ့ 'Celebs' လို႔ အတိုေကာက္ ေခၚေလ့ရွိတဲ့ ထင္ေပၚေက်ာ္ၾကားသူမ်ားအေၾကာင္း သတင္းေတြ၊ အင္တာဗ်ဴးေတြ၊ ႏိုင္ငံျခားေစ်း၀ယ္ထြက္တဲ့ သတင္းဓာတ္ပံုေတြ စံုေနတာ ေတြ႔ရတယ္။ ဒါ့အျပင္ စကတ္တိုနဲ႔ ရင္ရွားဂါ၀န္၀တ္ ပံုေတြလည္း တစ္ထပ္ႀကီး ပါလာေသးတယ္။ ဒါေတြကို ႏွာေခါင္း မ႐ံႈ႕ရေတာ့ဘူးလားခင္ဗ်ာ လို႔လည္း သူက ေမးလိုက္ပါတယ္။ ႏွာေခါင္း႐ံႈ႕႐ံုတင္ မကပါဘူးကြယ္။ မီးဖိုထဲေတာင္ ထည့္ပစ္သင့္ပါတယ္လို႔ ေျဖလိုက္ေတာ့ ဆရာပဲ ေပါ့ပ္ဆိုတာ ႏွာေခါင္း႐ံႈ႕စရာ မဟုတ္ပါလို႔ ေရးခဲ့တာပဲလို႔ ျပန္ၿပီးေခ်ပပါတယ္။
ႀကံဳဗ်ဴးတဲ့
သူယူလာတာေတြကို တစ္ထပ္ခ်င္း ဆြဲထုတ္ၿပီး အင္တာဗ်ဴးသပ္သပ္၊ သတင္းသပ္သပ္၊ ဓာတ္ပံုသပ္သပ္ သူ႔ေရွ႕မွာ ခ်လိုက္ပါတယ္။ ၿပီးေတာ့ အင္တာဗ်ဴးေတြကိုျပၿပီး "ကဲ ဒါေတြဟာ သတင္းအင္တာဗ်ဴးေတြလား" လို႔ သူ႔ကို ေမးခြန္းထုတ္လိုက္ပါတယ္။ အင္တာဗ်ဴး နာမည္ခံထားတာေတြ ၾကည့္ပါဦး။ တစ္စကၠန္႔ အင္တာဗ်ဴးတဲ့၊ ႀကံဳတုန္းဗ်ဴးတဲ့၊ ႀကံဳဗ်ဴးတဲ့၊ ေမးခ်င္သလို ေမးၿပီး ေျဖခ်င္သလို ေျဖထားတဲ့ အရည္မရ အဖတ္မရ ေပါက္ပန္းေစ်းစာေတြ။ မထင္ေပၚ နဲ႔ ကိုေက်ာ္ၾကား မ်ားအတြက္ အက်ဳိးမရွိ။ စာဖတ္သူမ်ားအတြက္လည္း ပိုက္ဆံေပးဖတ္ရက်ဳိး မနပ္တာမ်ဳိးေတြခ်ည္းပဲ။
ထိန္ခ်န္မႈနဲ႔ ၿငိဦးမယ္
သတင္းဆိုတာေတြကလည္း သတင္းမဟုတ္ပါဘူး။ လူေၾကာ္ျငာေတြပါ။ ေနာက္ၿပီး မထင္ေပၚနဲ႔ ကိုေက်ာ္ၾကားမ်ားက ေရွာ့ပင္းထြက္တာေတြကို ေဖာ္ျပေပးေနတာေတြလည္း ဆင္ျခင္သင့္ၾကတယ္။ ျမန္မာႏိုင္ငံမွာ ေဒၚလာကိုင္တာေတြ႔ရင္ အေရးယူလို႔ ရတယ္ဆိုတာ မသိၾကတာလား။ သိလ်က္နဲ႔ ဂ႐ုမစိုက္ၾကတာလား။ မသိေပမယ့္ ေတာ္ၾကာရင္ ဂ်ာနယ္ဆရာပါ သိလ်က္နဲ႔ ထိမ္ခ်န္မႈနဲ႔ ၿငိေနပါဦးမယ္။ မသိလို႔ ခ်ဳိးေဖာက္မိပါတယ္ဆိုလို႔ ဥပေဒက ခ်မ္းသာေပးမွာ မဟုတ္ဘူး။ ႏိုင္ငံျခားသြား ႐ုပ္ရွင္႐ိုက္မယ္၊ ေၾကာ္ျငာ႐ိုက္မယ္ ဆိုသူေတြလည္း သတိနဲ႔ ဆင္ျခင္သင့္ၾကတယ္။
ေပါ့ပ္ကိုဖ်က္တဲ့ ပက္ပ္
ေပါက္ပန္းေစ်း အရည္မရ အဖတ္မရ သတင္းေတြကို ေပါ့ပ္သတင္းေတြလို႔ ေခၚေနၾကတာ ျဖစ္တယ္။ တကယ္ေတာ့ ဒါမ်ဳိးေတြဟာ ေပါ့ပ္မဟုတ္သလို ဒါမ်ဳိးေတြထည့္တဲ့ ဂ်ာနယ္ေတြကိုလည္း ေပါ့ပ္ဂ်ာနယ္လို႔ မေခၚႏိုင္ပါဘူး။ ဒါမ်ဳိးေတြကို ပက္ပ္ (Pep) အမိႈက္သ႐ိုက္ေတြ၊ အေပါစားေတြလို႔ ေခၚပါတယ္။ လူထုယဥ္ေက်းမႈ (Pop Culture) ကို ပံုပ်က္ပန္းပ်က္ျဖစ္ေအာင္ တမင္တကာ လုပ္တဲ့ (Pep Culture)သာ ျဖစ္တယ္။ အဲဒီလို ပက္ပ္ေတြကို ေပါ့ပ္စစ္စစ္ အႏုပညာသမားေတြက ဘန္းစကားနဲ႔ "ရွေလာ့" (Schlock) လို႔ ေခၚၾကတယ္။ ဒီမွာ အေတြ႔ရမ်ားတာက ပက္ပ္ေတြ၊ ရွေလာ့ေတြ ျဖစ္တယ္။ ေပါ့ပ္မဟုတ္ဘူး။
ပညာေပးေဖ်ာ္ေျဖမႈ
စာနယ္ဇင္းဆိုတာ သတင္းေပးဖို႔နဲ႔ အသိ(ပညာ)ေပးဖို႔ သာမက ေဖ်ာ္ေျဖမႈေပးဖို႔ပါ လိုအပ္တယ္။ လူ႔ဦးေႏွာက္ဟာလည္း အေညာင္းေျဖဖို႔ လိုတယ္။ ေဖ်ာ္ေျဖမႈနဲ႔ ဦးေႏွာက္ကို လန္းဆန္းေအာင္ လုပ္ေပးရတယ္။ ဒါေပမယ့္ စာနယ္ဇင္းသမားဆိုတာ ေပ်ာ္ေတာ္ဆက္ (clown) မဟုတ္ဘူး ဆိုတာလည္း ေမ့မထားရဘူး။ စာနယ္ဇင္းရဲ႕ ပင္မတာ၀န္က သတင္းေပးဖို႔နဲ႔ အသိ(ပညာ) ေပးဖို႔သာ ျဖစ္တယ္။ ေဖ်ာ္ေျဖမႈကို ပညာေပးတာနဲ႔ ဆက္စပ္ၿပီး ကြၽဲကူးေရပါသေဘာ ေပးရမွာျဖစ္တယ္။ ဒါကို စာနယ္ဇင္းစကားနဲ႔ (Edutainment) ပညာေပးေဖ်ာ္ေျဖမႈလို႔ ေခၚတယ္။ ေရွးအစဥ္အဆက္ ျမန္မာေတြ ေျပာေလ့ရွိတဲ့ ဇာတ္သမားလာရင္ မွတ္သားစရာပါရမယ္။ ဇာတ္သမားျပန္ရင္ မွတ္သားစရာ က်န္ရမယ္ဆိုတဲ့ သေဘာမ်ဳိးျဖစ္တယ္။
ေရွးကဇာတ္သဘင္ဆိုတာ
ေရွးက ျမန္မာဇာတ္သဘင္ဟာ အပ်င္းေျပ ေပ်ာ္ေတာ္ဆက္သက္သက္ မဟုတ္ဘူး။ ေနာက္ပိုင္းဇာတ္ထုပ္ႀကီးေတြဟာ ေကာင္းမႈနဲ႔ မေကာင္းမႈ၊ ဓမၼနဲ႔ အဓမၼ အားၿပိဳင္မႈေတြကိုျပၿပီး ေနာက္ဆံုးမွာ ဓမၼက အႏိုင္ရသြားရတာေတြကို ပညာေပးသြားခဲ့ၾကတယ္။ ရတနာပံုေခတ္က ေရွ႕ေတာ္မွာ ကျပခဲ့ၾကတဲ့ ၀ိဇယျပဇာတ္၊ ပါပဟိန္နဲ႔ ေရသည္ျပဇာတ္မ်ားဟာ ေဖ်ာ္ေျဖေရးသက္သက္ မဟုတ္ၾကဘူး။ မင္းညီမင္းသားမ်ားရဲ႕ ရမ္းကားမႈမ်ားနဲ႔ တိုင္းသူျပည္သားမ်ားရဲ႕ ပကတိ အေျခအေနမ်ားကို ေရႊနားေတာ္အေရာက္ ၾကားသိရေအာင္ ေဆာင္ရြက္ခဲ့ၾကတာ ျဖစ္တယ္။ ပေဒသရာဇ္ ေခတ္ႀကီးထဲမွာေတာင္ စာဆိုေတာ္ႀကီးမ်ားနဲ႔ ဇာတ္သဘင္ပညာရွင္မ်ား တာ၀န္ေက်ေအာင္ ေဆာင္ရြက္ခဲ့ၾကတာ ၾကည္ညိဳစရာ ေကာင္းလွတယ္။
ဆိုဂ်ဴေသာက္တာ အတုခိုး
စာနယ္ဇင္းဆရာေတြက ဦးၾကင္ဥတို႔၊ ဦးပုညတို႔ကိုေတာ့ အတုယူဖို႔ စိတ္မကူးၾကဘဲ အေနာက္ႏုိင္ငံေတြက ပက္ပ္စာေစာင္ေတြနဲ႔ ကိုရီးယားမင္းသား၊ မင္းသမီးေတြအေၾကာင္း ပံုတူကူးခ်ဖို႔ေလာက္သာ အၿပိဳင္အဆိုင္ ႀကိဳးစားေနၾကတာ ေတြ႔ရတယ္။ ေဖ်ာ္ေျဖေရးနယ္ပယ္က မထင္ေပၚတို႔၊ ကိုေက်ာ္ၾကားတို႔ကလည္း ကိုရီးယားမင္းသား၊ မင္းသမီးမ်ားရဲ႕ သ႐ုပ္ေဆာင္မႈ အတတ္ပညာေတြကို အားက်အတုယူ ရမယ့္အစား ဖင္ေပၚရင္ေပၚ ၀တ္တာစားတာေတြနဲ႔ "ဆိုဂ်ဴ" ေသာက္တာေလာက္ကိုပဲ အတုခိုးေနၾကတယ္။ ေျပာလိုက္ရင္ေတာ့ အႏုပညာအလုပ္၊ အႏုပညာရွင္ဆိုတဲ့ စကားေတြက မိုးမႊန္ေနတာပါပဲ။
သံကုန္ဟစ္မွ ငိုတာမဟုတ္
အားမနာတမ္း ေျပာရမယ္ဆိုရင္ အႏုပညာလို႔ ေခၚေလာက္တဲ့ အဆင့္ကိုေရာက္ဖို႔ ေတာ္ေတာ္လိုေသးတယ္လို႔ပဲ ထင္တယ္။ အမ်ားအားျဖင့္ ေဖ်ာ္ေျဖေရးအဆင့္ထက္ မပိုေသးပါဘူး။ သ႐ုပ္ေဆာင္ပံုကို ၾကည့္၊ ငိုစရာရွိရင္ ခုနစ္အိမ္ၾကား၊ ရွစ္အိမ္ၾကား သံကုန္ဟစ္ေအာ္ ငိုခ်လိုက္ၿပီး ႏွာရည္တရႊဲရႊဲ ညႇစ္ျပလိုက္တာပဲ။ လူၾကမ္းဆိုရင္လည္း အ႐ုပ္ဆိုးဆိုး မ်က္ႏွာေၾကာတင္းတင္းနဲ႔ ေအာ္ဟစ္ႀကိမ္းေမာင္း လုပ္ျပလိုက္တာပဲ။ ခ်စ္ခန္းႀကိဳက္ခန္းဆိုလည္း မင္းသား၊ မင္းသမီး ဖက္ျပလိုက္႐ံုပဲ။ မ်က္ရည္မရႊဲ၊ ႏွပ္မညႇစ္ဘဲ ေမးေၾကာေလး တစ္ခ်က္တင္း႐ံု၊ အေၾကာၿပိဳင္းၿပိဳင္းထေအာင္ လက္သီးဆုပ္လိုက္႐ံုနဲ႔ ၾကည့္သူရဲ႕ ရင္ထဲမွာ ဆို႔နင့္သြားေစႏိုင္တယ္ဆိုတာ သေဘာေပါက္ပံု မရၾကဘူး။ လူဆိုးဆိုတုိင္း အ႐ုပ္ဆိုးတာ မဟုတ္ဘူး။ ဗိုလ္ေအာင္ဒင္လို ဂုဏ္သေရရွိ လူဆိုးႀကီးေတြ ရွိတတ္တာကိုလည္း သိပံုမရၾကပါဘူး။
စိတ္ဆိုးရင္လည္း မတတ္ႏိုင္
ဒီေန႔ျမန္မာသ႐ုပ္ေဆာင္ အမ်ားစုရဲ႕ သ႐ုပ္ေဆာင္ပံုေတြဟာ ဇာတ္ခံုေပၚမွာ သ႐ုပ္ေဆာင္တာနဲ႔ အတူတူလို ျဖစ္ေနတာ သတိထားမိတယ္။ ႐ုပ္ရွင္သ႐ုပ္ေဆာင္နဲ႔ လံုး၀မတူပါဘူး။ မ်က္ႏွာအမူအယာ တစ္မ်ဳိးတည္းနဲ႔ အလြမ္း၊ အေသာ၊ အခ်စ္၊ အၾကမ္း၊ အရမ္း အမ်ဳိးမ်ဳိး သ႐ုပ္ေဆာင္ျပႏိုင္စြမ္းရွိတဲ့ ႐ုပ္ရွင္မင္းသား ေက်ာ္ေဆြလို သ႐ုပ္ေဆာင္မ်ဳိး တစ္ေယာက္မွ မရွိဘူးလို႔ေျပာရင္ လြန္မယ္မထင္ဘူး။ အဲဒါေၾကာင့္ အႏုပညာလို႔ ေခၚေလာက္တဲ့အဆင့္ မေရာက္ေသးဘူး။ ေဖ်ာ္ေျဖေရးအဆင့္ေလာက္ပဲ ရွိေသးတယ္လို႔ ဆိုခဲ့တာပါ။ စိတ္ဆိုးၾကရင္လည္း မတတ္ႏိုင္ေတာ့ဘူး။
No comments:
Post a Comment