မေရးခ်င္တဲ့နိဒါန္း
အမွန္မွာေတာ့ ဒီေလာက္ ျပည္တြင္းစစ္နဲ႔ အေရးအခင္း၊ အျဖစ္၊ အပ်က္တရားေတြကို ျဖတ္သန္းၿပီးတဲ့လူ (လူေတြဟာ) ဘာျဖစ္သင့္သလဲ၊ ဘာျဖစ္ႏိုင္သလဲ၊ ဘာလုပ္ႏုိင္ရင္ ၿငိမ္းခ်မ္းမလဲ သိသင့္ပါၿပီ။
ခက္ေနသည္က သိတဲ့လူက ႏႈတ္ဆိတ္ေနၿပီး မသိသူ(သိ္လ်က္ ဇြတ္တိုးမိုက္ခ်င္သူ) ပိုၿပီးဆိုးတာက ႀကီးမိုက္ႀကီး လုပ္ခ်င္သူေတြက သႀကၤန္အေျမာက္ ပစ္ေဖာက္ေနၾကျခင္းပင္။
ၾကည့္ပါဦး။ ဂ်ာနယ္ႀကီးတစ္ေစာင္မွာ သတင္းစာဆရာႀကီး (အမည္ခံ) တစ္ေယာက္က ဓမၼနဲ႔အဓမၼၾကားမွာ Win-Win အေျဖမရွိႏိုင္လို႔ ေရးလႊတ္လိုက္ျပန္၏။ "ၾကား" မရွိဘူးဆိုတဲ့ ၁၉၃၉ ဟိုးက ႐ုရွားေခါင္းေဆာင္ႀကီး လီနင္ရဲ႕ ေဗာ္ရွီဗစ္သမုိင္းစာအုပ္ထဲက ကူးထည့္ထားတဲ့ လက္၀ဲတရားေသစကားပါ။ ဟုတ္သလိုလိုနဲ႔ တကယ့္ ဒိ႒ိမိစၦာအယူလြဲေနတဲ့ ဒႆနပါ။ တစ္ဖက္လူကို ဟစ္တလာေနရာမွာထားၿပီး "ရန္/ငါ" က မွန္တယ္ကြလို႔ လူမုိက္လူႀကီးေလသံနဲ႔ ေရးလိုက္တဲ့ မ်က္ကန္းေဆာင္းပါးပဲ။
အဲဒီလို သေဘာထားေတြ ရွိေနသမွ် ဗုဒၶကေတာ့ ရန္မၿငိမ္းဘူးလို႔ ေဟာထားသဗ်။ ဓမၼပဒမွာ ဖတ္ပါ။ စာမဖတ္သူႀကီးေရ။
ႏိုင္ငံေရးမွာ တစ္ဖက္မွာ မိတ္ေဆြလို သေဘာထားႏုိင္ပါမွ တစ္ဖက္လည္း Win၊ ကုိယ္လည္း Win သေဘာထား စိုက္ထူထားႏိုင္မွ ယေန႔ ျမန္မာျပည္ၿငိမ္းခ်မ္းမယ္ဗ်။ ဖယ္ရွားပစ္ေရး/ ၀ိုင္းပယ္ေရး/ ျဖဳတ္ထုတ္ေရးတို႔ကေတာ့ ေရွးေဟာင္းသူပုန္သကန္ အေတြးအေခၚေလာက္ပါပဲ။ ဒါဟာ အမိႈက္သေဘာတရားပဲ။ ေျမျမႇဳပ္ပစ္ရမယ္။ စာမဖတ္ေပမဖတ္ ယေန႔ႏိုင္ငံေရးအေျခအေနကို မေလ့လာ (သို႔မဟုတ္) ဟီး႐ိုးအရဲကိုးစြန္႔စား ျပည္သူေတြကို မီးနဲ႔ကစားခုိင္းခ်င္ျပန္တဲ့ ျပည္တြင္းစစ္ျပန္ျဖစ္ေစေရး မီးထုိးအဖ်က္သမား အယူအဆပဲဗ်။
တစ္ခ်ိန္တည္းမွာ ရဟန္းစာဆိုတစ္ပါးကေတာ့ "အရာရာ၌ ေျပလည္တာက အေကာင္းဆံုးျဖစ္သည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ေျပလည္ေစခ်င္စိတ္ ရွိရမည္။ ေျပလည္ရာ ေျပလည္ေၾကာင္း နည္းလမ္းကို ရွာရမည္။ ေျပလည္မည့္ စကားလံုးကို ေရြးခ်ယ္၍ ေျပလည္ေအာင္ ေျပာရမည္၊ ေျပလည္ႏိုင္သည့္အလုပ္ကို ေရြးခ်ယ္၍ ေျပလည္ေအာင္လုပ္ရမည္…" လို႔ ေရးလိုက္သည္။
ေစာေစာက သတင္းစာဆရာႀကီး(အမည္ခံ) ေဆာင္းပါးႏွင့္ ယွဥ္တြဲေဖာ္ျပလို႔။ ေရပြက္ပမာခဏဘ၀ေလးမွာ ေျပလည္ေအာင္ ေနထိုင္သြားၾကဖို႔၊ နားလည္မႈရွိၾကဖို႔ ႏိႈးေဆာ္ပါသည္။ နားလည္မႈအလြန္ အေရးႀကီးေၾကာင္း (လံုး၀ရာႏႈန္းျပည့္ အေရးႀကီးေၾကာင္း) ဆရာေတာ္က ေရးပါသည္။ နားလည္မႈသည္ အေကာင္းဆံုး ေအးဂ်င့္၊ ေအာင္သြယ္၊ ေစ့စပ္ေပးသူဟု ဆရာေတာ္က ေရးပါသည္။ နားလည္မႈ တည္ေဆာက္ႏိုင္လွ်င္ အလုပ္ျဖစ္မည္၊ အမွန္ေတာ့ အလုပ္ျဖစ္ဖို႔ အဓိကမဟုတ္ပါလားဟု… နားလည္မႈတည္ေဆာင္ႏိုင္ၾကပါေစဟု ဆရာေတာ္က ေရးသားလုိက္ပါသည္။ ေက်းဇူးတင္စြာျဖင့္… ဆရာေတာ္ကို ကန္ေတာ့လုိက္ပါ၏။ ေဆာင္းပါးနာမည္က "ေျပလည္မႈႏွင့္ နားလည္မႈ"။
ေရးခ်င္တဲ့ နိဒါန္း
တစ္ခါ ေဆးတကၠသိုလ္ ဒႆန ပါေမာကၡတစ္ဦးရဲ႕ "ႏိုင္ငံေရးက်င့္၀တ္" ဆိုတဲ့စာအုပ္ကို ဖတ္မိေတာ့ ထူးထူးျခားျခား သြားေတြ႔တာက "ႏုိင္ငံေတြ ႏိုင္ငံေတြမွာ ႏုိင္ငံေရးသမားေတြ… ႏိုင္ငံေရးသမားေတြဟာ အဲဒီႏုိင္ငံေတြက အစိုးရေတြ ဘာမလုပ္ႏုိင္ဘူးလဲ… ဘာမေကာင္းဘူးလဲ ဆိုတာေလာက္သာ ေထာက္ျပေျပာဆို ေရးသားေနၾကၿပီး ဘာလုပ္ေပးခဲ့သလဲ၊ ဘာလုပ္ႏိုင္သလဲ၊ ဘာေကာင္းခဲ့သလဲ လံုး၀မ႐ႈျမင္ မေျပာဆို မေရးသားဘဲေနတာဟာ ႏိုင္ငံေရးက်င့္၀တ္မွား" ပဲလို႔ ေရးထားတာ ဖတ္ရသဗ်။
ဟုတ္ကဲ့။ ယေန႔ ျမန္မာ့ႏိုင္ငံေရးနဲ႔ ခ်ိန္ထိုးစဥ္းစားၾကဖို႔ လိုပါမည္။
ကၽြန္ေတာ္ ၆၂ ႏွစ္။ ၈၂ ႏွစ္သမားေတြကို ဆရာမလုပ္လိုပါ။ မလုပ္ေကာင္းပါ။ သို႔ေသာ္ လမ္းေခ်ာ္ေနတာေတြ႔လို႔ ေဟ့ေဟ့… လို႔ သတိေပး ေရးသားလိုက္ပါသည္။ က်န္းမာခ်မ္းသာၾကပါေစ။
စာကိုယ္ေရးပါေတာ့မည္
အတြဲ ၅၊ အမွတ္ ၄၈၊ ရန္ကုန္တိုင္းမ္ ႏိုင္ငံေရးအခ်ပ္ပိုမွာ ဆရာေမာင္စူးစမ္းက "ပကတိအျဖစ္ စိတၱဇျဖင့္ မၾကည့္ထိုက္" ဆိုတဲ့ ေဆာင္းပါးကို ေရးသည္။ ယင္း၏ အာေဘာ္မွာ ေတာ္လွန္ေရးလား၊ ျပဳျပင္ေရးလား ဆိုတဲ့ေမးခြန္း ျပန္ေပၚေနျပန္သည္။ တစ္ေခတ္ကလည္း ဆိုရွယ္လစ္စနစ္ကို ေတာ္လွန္ေရးႏွင့္ သြားရမည္။ ျပဳျပင္ေရးႏွင့္ သြားရမည္ ျငင္းခံုခဲ့ၾကသည္။ ယခုလည္း ဒီမုိကေရစီကို အၾကမ္းဖက္ ေတာ္လွန္ေရးႏွင့္ သြားလို႔မရႏိုင္ (ပိုဆိုးသြားမည္)။ ေရြးေကာက္ပြဲႏွင့္ လႊတ္ေတာ္ႏွင့္သာ သြားရမည္။
ယေန႔ျမန္မာႏိုင္ငံေရးသည္လည္း ေရြးေကာက္ပြဲႏိုင္ငံေရးႏွင့္ လႊတ္ေတာ္ႏိုင္ငံေရးျဖင့္သာ ဒီမိုကေရစီရႏုိင္သည္။ ယင္းဖိုရမ္သာ အမွန္ဆံုး အမွန္တရား။ အျခားနည္းလမ္းတို႔ျဖင့္ ဒီမိုကေရစီ မရႏိုင္ဟု ေမာင္စူးစမ္းက ယံုၾကည္။
ေမာင္စူးစမ္းကို္ယ္တိုင္ ကြန္ျမဴနစ္ျဖစ္ခဲ့စဥ္က ေရြးေကာက္ပြဲႏွင့္ လႊတ္ေတာ္ကို ဘူဇြာမိႈင္းဟု သတ္မွတ္ခဲ့ဖူးသည္။ ပါတီကလည္း ေရြးေကာက္ပြဲကို ဆန္႔က်င္သည္၊ ဗမာျပည္ကြန္ျမဴနစ္ပါတီ။ ေရြးေကာက္ပြဲကို ဆန္႔က်င္ျခင္းသည္ လူထုကို ဆန္႔က်င္ျခင္းျဖစ္သည္။
ေရြးေကာက္ပြဲ ဒီမုိကေရစီႏွင့္ လက္နက္ကို လဲခဲ့သည္။ (ေမာင္စူးစမ္း)
အက်ိဳးစီးပြားအားလံုး ညႇိႏိႈင္းေပးအယူလုပ္ရာ ဖိုရမ္သည္ ေရြးေကာက္ပြဲႏွင့္ လႊတ္ေတာ္တို႔သာ ျဖစ္ရမည္။ ဤသည္မွာ အေျခခံယုတၱိျဖင့္ ၾကည့္ျခင္းျဖစ္သည္။ စိတၱဇတန္ဖိုးျဖတ္နည္း မဟုတ္။ No Subjective Valuation ဟု ေျပာရမည္။
ႏိုင္ငံေရးႏွင့္ ပတ္သက္သူတို႔ ေရြးေကာက္ပြဲကို ဆန္႔က်င္လွ်င္ အျခားအစားထိုးစရာ ေရြးခ်ယ္စရာ နည္းလမ္းကို ေလာက္ေလာက္လားလား ျပသႏိုင္ရမည္။ Viable Alternative ခ်ျပႏိုင္ရမည္။ အစားထိုးေရြးခ်ယ္စရာ မျပႏိုင္ဘဲ ေရြးေကာက္ပြဲကို မ်က္စိမွိတ္ဆန္႔က်င္ ေဟာေျပာေရးသားလွ်င္ ယင္းသည္ လူထုအား ထြက္ေပါက္ပိတ္လမ္းထဲ ေမာင္းသြင္းသလို ျဖစ္မည္။ ႏိုင္ငံေရးမွာ အေသပိတ္မကစားရ။
လက္ရွိအေျခအေနသည္ ျဒပ္မဲ့ေယဘုယ်တရား ေဟာၾကားေနဖို႔ အခါမဟုတ္။ လက္ေတြ႔ပကတိတရားအလယ္ ဆုပ္ကိုင္ႏိုင္ေသာအရာကို ေသခ်ာေျပာရမည့္အခ်ိန္။ Issue Oriented Debate ဟု ေခၚရမည္။
အလွတန္ဆာဆင္ ဟန္ေရးျပင္ လုပ္ေနဖို႔မဟုတ္။ လုပ္ရပ္မွန္ဖို႔ လိုရင္း။ ေယဘုယ် ျဒပ္မဲ့စကားမ်ားျဖင့္ (လူၿပိန္းႀကိဳက္ျဖင့္) ေသြးတိုးစမ္းျခင္း၊ တီးေခါက္ၾကည့္ျခင္း၊ ေမးစမ္းေျဖစမ္း၊ ၾကည့္ျခင္းတို႔ လုပ္ေနရမည့္အခ်ိန္ မဟုတ္ေတာ့။ ပုစၦာက ရွင္းေန၏။
၂၀၁၀ ေရြးေကာက္ပြဲကို ဘယ္လိုသေဘာထားသလဲ။ ၂၀၁၀ ေရြးေကာက္ပြဲသည္ တစ္ခုတည္းေသာ ျဖစ္စဥ္ပကတိတရား၊ ေနာက္ဆုတ္သြားလို႔ မရေတာ့။ ဤျဖစ္စဥ္သည္ ယေန႔ျမန္မာ့ႏိုင္ငံေရး ပကတိတရားျဖစ္သည္။ (စိတၱဇ ၾကည့္ျမင္နည္းကို ပယ္ၾကစို႔…)
အႏွစ္ခ်ဳပ္
ေရြးေကာက္ပြဲ ဆန္႔က်င္ေရးသည္ လူထုဆန္႔က်င္ေရးျဖစ္သည္။
ေရြးေကာက္ပြဲႏွင့္ လႊတ္ေတာ္ႏိုင္ငံေရးက အၾကမ္းဖက္လမ္းစဥ္ကို လက္မခံ။
ေရြးေကာက္ပြဲႏွင့္ လႊတ္ေတာ္သည္သာ ၿငိမ္းခ်မ္းေသာ အေကာင္းဆံုးဖိုရမ္..
ဟူ၍ ျဖစ္ပါသည္။
အလံုးစံုနားလည္ေအာင္ ဒါေတြကို ျပန္ဖတ္ပါ…
၁။ ဓမၼနဲ႔အဓမၼၾကားမွာ ၀င္း-၀င္း အေျဖရွိႏိုင္သလား - လူထုစိန္၀င္း
၂။ ေျပလည္မႈႏွင့္ နားလည္မႈ - အရွင္ဓမၼပိယဆရာေတာ္
၃။ ပကတိအျဖစ္ စိတၱဇျဖင့္ မၾကည့္ထိုက္ - ေမာင္စူးစမ္း
No comments:
Post a Comment