Saturday, June 26, 2010

ႏိုင္ငံေရး၏သေဘာ - ေနာင္ဦး


naungoo.jpg
ႏုိင္ငံေရး - ႏိုင္ငံေရးဆိုသည္ကို အဂၤလိပ္ေ၀ါဟာရအားျဖင့္ Politics ဟု ေခၚ၏။ ယင္းစကားသည္ ဂရိစကား Politikos မွ လာသည္။ Polis ဆိုေသာ ဂရိစကားကို အဂၤလိပ္လို City State ဟု ေခၚ၏။ ျမန္မာလို ၿမိဳ႕ျပႏုိင္ငံဟု ေခၚႏုိင္၏။ ထိုၿမိဳ႕ျပႏုိင္ငံ၏ အေရးအရာမ်ားကို စီမံခန္႔ခြဲ၍ ေဆာင္ရြက္အပ္ေသာ သေဘာကိုလည္းေကာင္း၊ အလုပ္ကိုလည္းေကာင္း၊ အခြင့္အာဏာကိုလည္းေကာင္း၊ အတတ္ပညာကိုလည္းေကာင္း ဂရိလူမ်ိဳး၏ စကားျဖင့္ Politikos ဟု ေခၚသည္။ သို႔ျဖစ္၍ ႏိုင္ငံေရးဆိုသည္မွာ ႏုိင္ငံႏွင့္စပ္ဆုိင္ေသာ အေရးကိစၥမ်ားပင္ျဖစ္သည္။ လူသားတို႔ ေန႔စဥ္ႏွင့္အမွ် လူ႔ေလာကတြင္ ေတြ႔ႀကံဳေနၾကရေသာ ကိစၥမ်ားပင္ျဖစ္သည္။ တစ္နည္းအားျဖင့္ဆိုေသာ္ ႏိုင္ငံေရးဆိုသည္မွာ လူ႔ကိစၥပင္ျဖစ္သည္။ လူသားတို႔စားမႈ၊ ေသာက္မႈ၊ ေနမႈ၊ ထုိင္မႈ၊ သြားမႈ၊ လာမႈအစုစုသည္ ႏုိင္ငံေရးပင္ျဖစ္သည္။

ႏုိင္ငံေရးတြင္ အာဏာႏိုင္ငံေရးႏွင့္ ထိုအာဏာႏုိင္ငံေရးမွအပျဖစ္ေသာ ႏိုင္ငံေရးဟူ၍ အၾကမ္းအားျဖင့္ ႏွစ္မ်ိဳးခြဲႏိုင္၏။ အာဏာႏုိင္ငံေရးမွာ ဥပေဒျပဳအာဏာ၊ တရားစီရင္ေရးအာဏာ၊ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးအာဏာဆိုသည့္ အခ်ဳပ္အျခာအာဏာ ရရွိေရးႏွင့္ အစိုးရဖြဲ႔အုပ္ခ်ဳပ္ေရးအတြက္ အလုပ္လုပ္ျခင္းကိုေခၚသည္။ အာဏာႏုိင္ငံေရးတြင္ ႏုိင္ငံေရးသမားမ်ားသည္ အာဏာရရွိေရးအတြက္ စည္း႐ံုးျခင္း၊ ႏိုင္ငံေရးပါတီမ်ား ထူေထာင္ျခင္း၊ ႏုိင္ငံေရးစည္း႐ံုးလႈပ္ရွားျခင္း၊ ေရြးေကာက္ပြဲမ်ား ျပဳလုပ္ယွဥ္ၿပိဳင္အေရြးခံျခင္း၊ အစိုးရဖြဲ႔စည္းအုပ္ခ်ဳပ္ျခင္း စသည့္အမႈတို႔ကို ျပဳၾကသည္။ ထိုအာဏာႏိုင္ငံေရးမွ အပျဖစ္ေသာ ၀န္ထမ္းအဖြဲ႔အစည္းမ်ား၊ အလုပ္သမားမ်ား၊ လယ္သမားမ်ား၊ ကူးသန္းေရာင္း၀ယ္သူမ်ား စသူတို႔၏ ဆုိင္ရာဆုိင္ရာ ေန႔စဥ္လုပ္ကိုင္ ေဆာင္ရြက္ေနျခင္းသည္လည္း ႏုိင္ငံေရးပင္ျဖစ္သည္။ ဤႏိုင္ငံေရးေဆာင္ရြက္မႈမွာ အာဏာႏွင့္ မပတ္သက္ေပ။ တုိင္းျပည္ႏွင့္လူမ်ိဳး အက်ိဳးစီးပြား သက္သက္ကိုသာ ေဆာင္ရြက္ေသာႏုိင္ငံေရး ျဖစ္သည္။

ႏိုင္ငံေရးအေပၚထားရွိသည့္ သေဘာထားႏွင့္ အျမင္တြင္ အေရွ႕တုိင္းႏွင့္ အေနာက္တုိင္း ကြဲျပားျခားနားမႈရွိ၏။ အေနာက္တုိင္းသားတို႔က ႏုိင္ငံေရးအေပၚ ထားရွိသည့္ သေဘာထားမွာ အေကာင္းဘက္သို႔ မတိမ္းဘဲ အဆိုးဘက္သို႔ ယိမ္းေနသည္ကို ေတြ႔ရ၏။ ႏုိင္ငံေရးကို တိုက္ရခုိက္ရ၊ ယွဥ္ၿပိဳင္ရ၊ ကလိမ္ခ်ံဳက်ရ၊ ေျခပုန္းခုတ္ရ၊ ေခ်ာက္တြန္းရ၊ သစၥာေဖာက္ရေသာ အလုပ္ဟုျမင္၏။ ႏိုင္ငံေရးတြင္ မုန္းတီးမႈ၊ နာၾကည္းမႈမ်ား စနစ္တက် ဖြဲ႔စည္းေနသည္ဟု အေနာက္တုိင္းသားတို႔က ႐ႈျမင္သည္။ သူတို႔၏ အျမင္ႏွင့္သေဘာထားကို လြဲမွားသည္ဟုလည္း မဆိုသာ။ လက္ေတြ႔တြင္ သူတို႔ျမင္သည့္အတိုင္း ျဖစ္ေနသည္က မ်ားသည္။ ႏိုင္ငံေရးသမား တစ္ဦးႏွင့္ တစ္ဦးေသာ္လည္းေကာင္း၊ တစ္ဖြဲ႔ႏွင့္ တစ္ဖြဲ႔ေသာ္လည္းေကာင္း ယွဥ္ၿပိဳင္မႈမ်ား ရွိသည္။ ယွဥ္ၿပိဳင္ရာတြင္လည္း တရားနည္းလမ္း က်သည္လည္းရွိသည္။တရားနည္းလမ္း မက်သည္လည္း ရွိသည္။ တစ္ဦးႏွင့္တစ္ဦး၊ တစ္ဖြဲ႔ႏွင့္တစ္ဖြဲ႔ တြန္းၾကတိုက္ၾကသည္လည္း ရွိသည္။ ပုတ္ခတ္ၾကသည္လည္း ရွိသည္။ ထိုးႏွက္ၾကသည္လည္း ရွိသည္။ ေနာက္ဆံုး လုပ္ႀကံသတ္ျဖတ္ၾကသည္လည္း ရွိသည္။ သုိ႔ျဖစ္၍ ဟင္နရီအဒမ္က "ႏုိင္ငံေရးဆိုသည္ မည္သို႔ေသာ သေဘာပင္ရွိေစကာမူ တကယ့္လက္ေတြ႔တြင္ မုန္းတီးနာၾကည္းမႈမ်ားကို စနစ္တက် ဖြဲ႔စည္းထားျခင္းသာ ျဖစ္သည္" ဟု ဆိုထားသည္။

ႏုိင္ငံေရးနယ္ပယ္တြင္ မမွန္မကန္မႈမ်ား ရွိသည္။ အေျပာတစ္မ်ိဳး အလုပ္တျခားျဖစ္မႈမ်ားစြာ ရွိသည္။ ႏုိင္ငံေရးသမား ကတိေပးသည္ကိုလည္းေကာင္း၊ အာမခံခ်က္ ေပးသည္ကိုလည္းေကာင္း ယံုၾကည္ရန္မျဖစ္ႏုိင္ဟု အေနာက္တုိင္းသားတို႔က ႐ႈျမင္သည္။ အမွန္ေျပာျခင္း၊ အမွန္လုပ္ျခင္းမရွိဟု မဆိုႏုိင္ေသာ္လည္း အမွန္ေျပာသူ၊ အမွန္လုပ္သူသည္ အထင္အျမင္ေသးျခင္းလည္း ခံရတတ္သည္။ ႏံုသည္၊ အ,သည္ဆိုေသာ အျမင္မ်ိဳး ထားရွိတတ္သည္။ ေနာက္ဆံုး ႏိုင္ငံေရးအသိုင္းအ၀ုိင္းမွ ပထုတ္ျခင္းလည္း ခံရတတ္သည္။ "သင့္အေနျဖင့္ ႏုိင္ငံေရးလုပ္ငန္းအတြင္း အမွန္တရားမ်ားကို ထည့္သြင္းဖို႔ ႀကိဳးပမ္းမည္ဆုိလွ်င္ သင္သည္ ႏုိင္ငံေရးအသိ မရွိသူသာ ျဖစ္သည္" ဟု ၀ီလ္ေရာ္ဂ်ာက ဆိုခဲ့ဖူးသည္။ ႏုိင္ငံေရးနယ္ပယ္ကို မမွန္မကန္လု္ပေသာ၊ မမွန္မကန္ေျပာေသာ၊ ကလိမ္ခ်ံဳက်ေသာ၊ မ႐ိုးသားမေျဖာင့္မတ္ေသာ၊ တုိင္းျပည္သယံဇာတမ်ားကို အခြင့္အာဏာရွိသူက ေမာင္ပုိင္စီး ကိုယ္က်ိဳးသံုးေသာ၊ အဂတိလိုက္စားေသာ၊ အက်င့္ပ်က္ျခစားေသာ နယ္ပယ္ဟု အေနာက္တုိင္းသားတို႔က ႐ႈျမင္ထားပံုရေလသည္။

တုိင္းျပည္အႏၲရာယ္ျဖစ္မည့္ အလုပ္လုပ္ျခင္း၊ တုိင္းျပည္၏ လံုၿခံဳေရးႏွင့္ အခ်ဳပ္အျခာအာဏာကို ထိပါးမည့္ အလုပ္လုပ္ျခင္း၊ တိုင္းျပည္နစ္နာရာ နစ္နာေၾကာင္း၊ ပ်က္စီးရာ ပ်က္စီးေၾကာင္းလုပ္ျခင္း၊ တုိင္းျပည္ကို လက္ညႇိဳးထိုးေရာင္းစားျခင္း စသည့္ တုိင္းျပည္အေပၚ သစၥာေဖာက္ေသာ လုပ္ရပ္မ်ား ႏုိင္ငံေရးနယ္ပယ္တြင္ ရွိတတ္သည္ ဟူ၍လည္းေကာင္း၊ ေရြးေကာက္ပြဲအတြက္ မဲဆြယ္စည္း႐ံုးစဥ္ တစ္မ်ိဳးေျပာ၍ ေရြးေကာက္တင္ေျမႇာက္ ခံရၿပီးေနာက္တြင္ တစ္မ်ိဳးျဖစ္သြားျခင္း၊ ေပးခဲ့ေသာ ကတိမ်ားေမ့ျခင္း၊ မဲဆႏၵရွင္မ်ားအေပၚ ေစာ္ကားေမာ္ကားျပဳျခင္း၊ မဲဆႏၵရွင္မ်ားအေပၚ သစၥာေဖာက္ျခင္း စသည္တို႔လည္း ႏုိင္ငံေရးနယ္ပယ္တြင္ ရွိတတ္သည္ဟု အေနာက္တုိင္းသားတို႔က ႐ႈျမင္သည္။ သို႔ျဖစ္၍ "ႏိုင္ငံေရးမွာ ႏုိင္ငံအေပၚ သို႔မဟုတ္ မဲဆႏၵရွင္မ်ားအေပၚ သစၥာေဖာက္ၾကစၿမဲ ျဖစ္သည္။ က်ဳပ္ဆိုလွ်င္မူ မဲဆႏၵရွင္မ်ားအေပၚ တစ္ခုတည္းသာ သစၥာေဖာက္မိမွာပါ" ဟု ခ်ားလ္စ္ဒီေဂါလ္က ဆိုခဲ့ဖူးသည္။

ႏုိင္ငံေရးသမား၏ စံသတ္မွတ္မႈတြင္လည္း အေနာက္ႏွင့္အေရွ႕ ျခားနားမႈရွိသည္။ အေနာက္တုိင္းသားတို႔က ႏုိင္ငံေရးသမားတစ္ဦးကို ပရိယာယ္ မည္မွ်ေကာင္းသည္ ဟူေသာစံျဖင့္ တုိင္းသည္။ အေရွ႕တုိင္းသားမ်ားကမူ ႏိုင္ငံေရးသမားတစ္ဦးက မည္မွ် ႐ိုးသားေျဖာင့္မတ္သည္၊ မည္မွ် တရားမွ်တသည္ ဟူေသာစံျဖင့္ တုိင္းသည္။

ႏုိင္ငံေရးအလုပ္သည္ အမ်ားျပည္သူတို႔၏ အက်ိဳးစီးပြားကို ေဆာင္ရြက္ေပးရသည္ ျဖစ္ေသာေၾကာင့္ မြန္ျမတ္ေသာ ပရဟိတအလုပ္ ျဖစ္သည္ဟု အေရွ႕တုိင္းသားတို႔က ခံယူသည္။ တုိင္းသူျပည္သားမ်ားကို ရင္၀ယ္သားကဲ့သို႔ ေမတၱာက႐ုဏာ ေရွ႕ထားလ်က္ အုပ္ခ်ဳပ္သည္ဆိုေသာ အသံုးအႏႈန္းမ်ားကို အေရွ႕တုိင္းသားတို႔၏ သမုိင္းတြင္ ေတြ႔ရသည္။

အေရွ႕တုိင္းႏုိင္ငံမ်ားသည္ အိမ္နီးခ်င္းအခန္႔မသင့္၍ စစ္ျဖစ္ရာတြင္ပင္ အခ်င္းခ်င္း ညႇိႏိႈင္းေျဖရွင္းၿပီး ေျပၿငိမ္းသည္ကို သမုိင္းမ်ားတြင္ ေတြ႔ရသည္။ ထိုသို႔ညႇိႏိႈင္းေျဖရွင္းရာ၌လည္း စာခ်ဳပ္မ်ားကို တစ္ဖက္ေစာင္းနင္း တင္တင္စီးစီး ခ်ဳပ္ဆိုေျပၿငိမ္းၾကသည္မဟုတ္ေပ။ လက္ေဆာင္ပ႑ာေလာက္ျဖင့္ ၿပီးၿငိမ္းသည့္ သမုိင္းအစဥ္အလာ ရွိသည္ကို ေတြ႔ရ၏။

အေနာက္တိုင္းသား နယ္ခ်ဲ႕မ်ားသည္ ကိုလိုနီနယ္ခ်ဲ႕စစ္ပြဲမ်ားကို မတရားဖန္တီးၿပီး စစ္ေျပၿငိမ္းစာခ်ဳပ္မ်ားကိုလည္း တစ္ဖက္သတ္ ႏုိင္ထက္စီးနင္း မတရားခ်ဳပ္ဆိုၾကသည့္ သမုိင္းအေထာက္အထားမ်ား ရွိသည္။ ႏုိင္ငံေရးသည္ ယုတ္မာညစ္ေထးေသာ အလုပ္ျဖစ္သည္ဟု အေနာက္တုိင္းသားတို႔ ႐ႈျမင္သကဲ့သို႔ သူတို႔ကုိယ္တုိင္ပင္ ယုတ္မာညစ္ေထးေသာ က်င့္စဥ္ကို က်င့္သံုးၾကသည္။

အေရွ႕တုိင္းသားမ်ားကမူ ႏိုင္ငံေရးကို ယုတ္မာညစ္ေထးေသာအလုပ္ဟူ၍ သေဘာမထားၾကေပ။ "ႏုိင္ငံေရးသည္ ယုတ္မာညစ္ေထးသည္ဟု ဆိုရမည္ေလာ။ စင္စစ္မွာ ႏုိင္ငံေရးသည္ ယုတ္မာညစ္ေထးသည္ မဟုတ္။ ႏိုင္ငံေရးကို ညစ္ေထးေအာင္ လုပ္သူတို႔သာလွ်င္ ယုတ္မာျခင္းသာ ျဖစ္ေပ၏" ဟု ျမန္မာ့လြတ္လပ္ေရးေခါင္းေဆာင္ႀကီး ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္းက ၁၉၄၆ ခုႏွစ္ ဇန္န၀ါရီလ ၂၀ ရက္ ေရႊတိဂံုေစတီေတာ္ အလယ္ပစၥယာတြင္ က်င္းပခဲ့သည့္ ဖဆပလအဖြဲ႔ခ်ဳပ္၏ ႏုိင္ငံလံုးဆုိင္ရာ ညီလာခံတြင္ မိန္႔ခြန္းေျပာၾကားရာ၌ ထည့္သြင္းေျပာၾကားခဲ့သည္။

အေရွ႕တုိင္းသားတို႔၏ ႏိုင္ငံေရးနယ္ပယ္တြင္ ေရွးပေဒသရာဇ္၊ ဧကရာဇ္မ်ား ေခတ္ကတည္းက တုိင္းျပည္အုပ္ခ်ဳပ္ေရး စံမ်ားရွိခဲ့သည္။ တုိင္းျပည္အုပ္ခ်ဳပ္သူတို႔ လုိက္နာက်င့္သံုးေနသည့္ က်င့္၀တ္မ်ား ရွိသည္။ မင္းက်င့္တရား ၁၀ ပါး ရွိသည္။ တုိင္းျပည္အုပ္ခ်ဳပ္သူသည္ အလွဴဒါနျပဳရသည္။ ငါးပါး၊ ရွစ္ပါး၊ ဆယ္ပါး စသည့္ သီလေဆာက္တည္ရသည္။ အေပးအကမ္း အစြန္႔အႀကဲလည္း ရွိရသည္။ ကိုယ္ႏႈတ္ႏူးညံ့သိမ္ေမြ႔မႈ ရွိရသည္။ အမ်က္မထြက္ရ။ ရဟန္းရွင္လူ ျပည္သူတို႔ႏွင့္ မဆန္႔က်င္ရ။ ျပည္သူလူထုကို အခြန္အတုတ္အမ်ိဳးမ်ိဳးျဖင့္ မညႇဥ္းဆဲရ။ သည္းခံရသည္။ ေျဖာင့္မတ္မွန္ကန္မႈ ရွိရသည္။ ႏိုင္ငံေရးသည္ မြန္ျမတ္ေသာအလုပ္ ျဖစ္သည္။ သို႔ျဖစ္၍ ႏိုင္ငံေရးကို ေျဖာင့္ေျဖာင့္မတ္မတ္ မွန္မွန္ကန္ကန္ လုပ္ရမည္ဟု အေရွ႕တုိင္းသားတို႔ သေဘာထားသည္။

ႏိုင္ငံေရးဆိုသည္မွာ လူ႔အေရး လူ႔ကိစၥပင္ျဖစ္ရာ ထုိအေရးအရာမ်ား၊ ကိစၥမ်ားမွာ သဘာ၀အားျဖင့္ ညစ္ညမ္းသည္၊ ယုတ္ညံ့သည္၊ နိမ့္က်သည္ဟူ၍ မရွိပါ။ ထိုလူ႔အေရး၊ လူ႔ကိစၥမ်ားကို ကုိင္တြယ္ေဆာင္ရြက္သူမ်ားက ေတာ္လွ်င္၊ ေကာင္းလွ်င္၊ ေျဖာင့္မတ္မွန္ကန္လွ်င္ ေကာင္းျမတ္သည္သာ ျဖစ္သည္။ လူကုိယ္ႏႈိက္က မေကာင္းလွ်င္၊ ယုတ္မာညစ္ေထးလွ်င္သာ ထုိလူယုတ္မာတို႔၏ အလုပ္မေကာင္းျခင္း ျဖစ္သည္။

စင္စစ္ ႏိုင္ငံေရးတြင္ အေရွ႕ကေကာင္းသည္ အေနာက္က မေကာင္းခ်ည္းလည္း မရွိပါ။ အေနာက္က ေကာင္းသည္ အေရွ႕က မေကာင္းခ်ည္းလည္း မရွိပါ။ လူျဖဴက ေကာင္းသည္ လူမည္းက မေကာင္း၊ လူျဖဴက မေကာင္း လူမည္းက ေကာင္းသည္ဟူ၍ခ်ည္းလည္း မရွိပါ။ မည္သည့္လူမ်ိဳးတြင္မဆို ေကာင္းသူရွိသကဲ့သို႔ မေကာင္းသူလည္း ရွိသည္သာ။ ထို႔ျပင္ မေကာင္းဆိုသည္မွာလည္း ျပင္မရေသာကိစၥ မဟုတ္ပါ။ လူသည္ အသိဉာဏ္ရွိေသာ သတၱ၀ါျဖစ္ရကား ေကာင္းစိတ္၊ ေကာင္းက်င့္၊ ေကာင္းစ႐ုိက္မ်ားကို ထိန္းၿပီး မေကာင္းစိတ္၊ မေကာင္းက်င့္ မေကာင္းစ႐ုိက္မ်ားကို ျပင္ရမည္သာ ျဖစ္သည္။ ေကာင္းစိတ္၊ ေကာင္းက်င့္၊ ေကာင္းစ႐ုိက္မ်ားျဖင့္ ႏုိင္ငံေရးလုပ္ၾကမည္ဆုိလွ်င္ တစ္ကမၻာလံုး ေအးခ်မ္းသာယာမည္သာ ျဖစ္ပါသတည္း။

No comments:

Post a Comment

 
Web Statistics