Friday, August 06, 2010

အသံုးမ်ားေသာ ျမန္မာဗန္းစကားမ်ား (ပ)


myanmarwords.png

ပျခဳပ္သည္
ျပည့္တန္ဆာမ
ဤစကားမွာ ဖာသည္-ဟူေသာ စကားကို ဖာႏွင့္ အစဥ္တူေသာ ပျခဳပ္ႏွင့္လဲလွယ္၍ စကားလွည့္သံုးစြဲ ေခၚတြင္ျခင္း ျဖစ္သည္။ ဖာ-ဆိုသည္မွာ ပစၥည္း ၀တၳဳ အမ်ိဳးမ်ိဳးကို သြင္းခ်ည္ႏုတ္ခ်ည္ အလြယ္တကူထည့္သိုရာ ထန္းေခါက္ျဖင့္ ယက္ထားေသာ အေခါင္းကုိယ္ထည္ ပစၥည္းတစ္မ်ိဳးျဖစ္၍ ဖာသည္မွာ ထိုဖာကို ေရာင္းသူပိုင္သူဟူေသာ အဓိပၸါယ္ရွိသျဖင့္ ယင္းသေဘာကို တင္စား၍ ေယာက္်ားတကာ ဆက္ဆံရာျဖစ္ေသာ ျပည့္တန္ဆာမကို ေခၚဆိုေသာ ေ၀ါဟာရျဖစ္သည္။

ပလူပ်ံသည္
အျပန္႔အႏွံ႔ ေပါမ်ားသည္။
ေႏြဦးေပါက္ကာလတြင္ ေန၀င္ၿဖိဳးဖ်အခ်ိန္မ်ား၌ ပရြက္ႏွင့္ ပလူတို႔ အေတာင္ေပါက္စ ေျမတြင္းမွ ထြက္ပ်ံေလ့ရွိၾကေလသည္။ ထိုအခါတြင္ ပလူေကာင္မ်ားသည္ အလြန္မ်ားျပား၍ အအုပ္လုိက္ အစုလုိက္ ပ်ံထြက္ကာ မီးေရာင္ရွိရာသို႔ တိုးေ၀ွ႔စုအံုေလ့ရွိၾကရာ ထိုသို႔ ၀ဲအံုပ်ံသန္းေနသည္ကို ပမာျပဳ၍ စာရြက္စာတမ္းႀကဲေ၀ေစရာ၌ အပ်ံ႕အႏွံ႔ ပ်ံ၀ဲေရာက္ရွိျခင္းကို တင္စားသံုးႏႈန္းသည္။ ထိုမွတဆင့္ ေပါမ်ားျခင္း အနက္ျဖင့္လည္း တင္စားၾကေသး၏။

ပါစားေပးသည္
အခြင့္သာေပးသည္။
ပုဆစ္ေႂကြကစားရာတြင္ ေႂကြႏွစ္ပြင့္ကို "ပါ" ဟု ေခၚရာ တစ္ဖက္က တစ္ဖက္အား လက္ရည္အသာေပး၍ ကစားလိုသျဖင့္ ပါစားေပးသည္ကို အစြဲျပဳ၍ အခြင့္အေရးေပးျခင္း၊ အလိုလို္က္ျခင္း၊ မ်က္ႏွာသာေပးျခင္းတို႔ကို ဆိုသည္။ ကာသားေပးသည္ဟုလည္း ဆိုသည္။

ပန္းေပးသည္
အ႐ံႈးေပးသည္၊ မစြမ္းေၾကာင္းကုိ ၀န္ခံသည္။
ေရွးအခါက စကား၀ွက္ျခင္း၊ ပညာစမ္းျခင္း၊ ပုစၧာေမးျခင္း စသည္တို႔၌ တစ္ဖက္ႏွင့္တစ္ဖက္ အေလာင္းအစားမွာ ပန္းသာလွ်င္ျဖစ္၍ ပန္းသည္ ေအာင္ဆု အထိမ္းအမွတ္ ျဖစ္ခဲ့ေလသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ႐ံႈးသူက ႏုိင္သူကို ပန္းေပးရေလသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ပန္းေပးျခင္းသည္ ႐ံႈးညံ့ရာကို ၀န္ခံရာေရာက္သျဖင့္ တင္စားေသာအားျဖင့္ အ႐ံႈးေပးသည္ကို ပန္းေပးသည္ဟု ဆိုၾကသည္။ လက္နက္ခ်သည္၊ ဒူးေထာက္သည္၊ အလံျဖဴတင္သည္ စသည္ျဖင့္လည္း တင္စားၾကေသးသည္။
(ပန္းကိုစြဲ၍ ပန္းတုိင္၊ ပန္း၀င္၊ ပန္းကံုးစြပ္ စေသာ ေ၀ါဟာရမ်ားလည္း ေပၚလာသည္။)

ပန္ကာက်သည္
ဖ်တ္လတ္လည္ပတ္သည္။
ပန္ကာ ဟူေသာစကားမွာ လည္ပတ္ေသာ ေလသြင္းရဟတ္ ဟူ၍ အဓိပၸါယ္ရွိေသာ ဟိႏၵီစကားျဖစ္သည္။ ထိုပန္ကာကို အစြဲျပဳ၍ လည္ပတ္ပါးနပ္သူ၊ လည္ပတ္ပါးနပ္ျခင္းကို တင္စားကာ ပန္ကာက်သည္ဟု ဆိုသည္။ ပန္ကာကဲ့သို႔ လည္ပတ္သည္ဟု ဆိုလိုသည္။

ေပါက္လႊတ္ပဲစား
အထိန္းအခ်ဳပ္မရွိ လႊတ္ထားသည္။
ေလွကေလးမ်ားသည္ ေလွႀကီးကဲ့သို႔ ပဲ့ေပးေသာ ပဲ့တက္မပါဘဲ ေလွာ္တက္ျဖင့္သာ ပဲ့၍ေပးရသျဖင့္ ထိုေလွမ်ိဳးကို ေပါက္လႊတ္ေလွဟု ေခၚသည္။ လူမ်ားတြင္ ေပါက္လႊတ္ေလွကဲ့သို႔ ပဲ့ကုိင္ထိန္းခ်ဳပ္ျခင္း မရွိဘဲ လႊတ္ထားသည္ကို ေပါက္လႊတ္ပဲစား ထားသည္ဟု ဆိုၾကသည္။

ပတ္စာခြာ ဖ်ာသိမ္းသည္
ေနာက္ဆံုး အၿပီးသတ္ေအာင္ ေဆာင္ရြက္သည္။
ပြဲကရာတြင္ ပြဲၿပီး၍ ဇာတ္လမ္းဇာတ္ကြက္ သိမ္းၿပီးေနာက္ ေနာက္ဆံုးေသာအလုပ္သည္ ဗံုမ်ားမွ ပတ္စာတို႔ ခြာပစ္ျခင္း၊ ခင္းထားေသာ ဇ်ာမ်ား သိမ္းဆည္းျခင္းတို႔ပင္ ျဖစ္ေလသည္။ ထိုသေဘာကိုတင္စား၍ ေနာက္ဆံုးျဖစ္ေသာ အဆင့္ကို ေဆာင္ရြက္သည့္အခါ သံုးႏႈန္းသည္။

ပတ္တုတ္သည္
အလ်ဥ္ကို ျဖတ္ရန္ ဟန္႔တားထားသည္။
ပြဲမ်ားတြင္ လူျပက္တို႔၏ ရယ္ေမာစရာ ေဖ်ာ္ေျဖမႈကို သေဘာက်၍ ပရိသတ္က ရယ္ေမာရာတြင္ ေတာ္႐ံုႏွင့္မရပ္တန္႔ဘဲ ဆက္လက္၍ ရယ္ေမာေနေသာအခါ ေနာက္ထပ္ေဖ်ာ္ေျဖမႈမ်ားအတြက္ အလ်င္ျပတ္ကာ ဆုိင္းငံ့ျပတ္လပ္ မေနေစရန္အတြက္ အရယ္ေမာတဖန္ရပ္ၾကေစရန္ ပတ္မႀကီးကို တီးျပဳ၍ အခ်က္ျပဳေလ့ရွိၾကသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ အခ်ိဳ႕ျပက္လံုးမ်ားကို ပတ္တုတ္မရေအာင္ ရယ္ရသည္ဟု ဆိုၾကသည္။ ထိုသေဘာမွ တစ္စံုတစ္ရာကို အလ်ဥ္ျပတ္သြားေအာင္ ၾကားျဖတ္ဟန္႔တား ရပ္တန္႔လိုက္ေသာအခါ ပတ္တုန္သည္ဟု တင္စား၍ ဆိုၾကသည္။ မိန္းမမ်ား ကိုယ္အဂၤါျဖင့္ တိုင္းတာဆဲေရး ေရရြတ္သည္ကိုလည္း ပတ္တုတ္သည္ဟု သေရာ္၍ ေျပာဆိုၾကေသးသည္။

ပုတ္သင္ဥေပၚသည္
အျပစ္အနာအဆာ လွ်ိဳ႕၀ွက္ခ်က္ေပၚသည္။
ထိုစကားသည္ "ေညာင္ျမစ္တူးလွ်င္ ပုတ္သင္ဥေပၚသည္" ဆိုေသာစကားမွ ျဖတ္ေတာက္ သံုးစြဲျခင္းျဖစ္သည္။ အေသးစိတ္ကို လုိက္စစ္ေသာအခါ မေဖာ္သင့္ေသာ အရာမ်ား ေပၚလာသည္ကိုရည္၍ သံုးႏႈန္းေသာ ဥပမာျဖစ္သည္။ ထိုစကားကို မေဖာ္လိုဘဲ ေပၚလာေသာ ကိစၥတြင္ တင္စား၍ သံုးသည္။
(ပုတ္သင္တို႔သည္ ေညာင္ပင္ျမစ္ အေခါင္းတြင္ ဥေလ့ရွိၾကသည္။)

ပိဋကတ္အိုးကြဲ
ပညာတတ္ေယာင္ေဆာင္သူကို သေရာ္၍ ေခၚေသာအမည္
(ပညာနည္းပါးသူကိုလည္း သေရာ္၍သံုးသည္)
စာေပပရိယတၱိ ကၽြမ္းက်င္သူမ်ားကို ပိဋကတ္အိုး ဟူ၍ တင္စားခ်ီးက်ဴး ေခၚေ၀ၚၾကသည္။ သို႔ရာတြင္ စာေပပရိယတၱိ မျပည့္စံုသူ၊ မႏွံ႔မစပ္သူမ်ိဳးကိုမူ သေရာ္ေသာအားျဖင့္ ပိဋကတ္အိုးကြဲဟူ၍ ေခၚဆိုၾကသည္။ လူတစ္ေယာက္အား ပညာႏွင့္ပတ္သက္၍ ခ်ီးမြမ္းဟန္ျဖင့္ ႐ႈတ္ခ်ေျပာဆိုလိုေသာအခါ ထိုစကားျဖင့္ သံုးႏႈန္းေခၚဆိုတတ္သည္။

ပ်ားရည္ႏွင့္ ၀မ္းခ်သည္
စကာအခ်ိဳ႕ႏွင့္ အလိုပါေစသည္။ အႏုနည္းႏွင့္ ေက်နပ္ေစသည္။
လူတို႔သည္ ၀မ္းေလွ်ာေစလိုေသာအခါ ခါးသက္၀မ္းရစ္ေသာ ေပြးကိုင္း၊ ဆားခါးတို႔ျဖင့္ ၀မ္းႏုတ္မည့္အစား ၀မ္းလည္းသက္ေစ၊ အရသာလည္း မပူမခါးဘဲ အ၀င္မဆိုးေစေအာင္ ၀မ္းႏုတ္ေဆးေပးေၾကာင္းကိုပင္ မသိေစဘဲ ၀မ္းသက္ေစရန္ ပ်ားရည္ပါေသာ ၀မ္းႏုတ္ေဆးကို ေပးႏုိင္ေပေသးသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ လူတစ္ဖက္သားအား အလိုဆန္႔က်င္ျခင္း၊ ျငင္းဆန္ျခင္း မရွိေစဘဲ မသိမသာႏွင့္ မိမိအလိုသို႔ လိုက္ပါေက်နပ္ေစရန္ အႏုနည္း၊ အလိမၼာနည္းအားျဖင့္ ေသြးေဆာင္သည္ကို ပ်ားရည္ႏွင့္ ၀မ္းခ်သည္ဟု သံုးႏႈန္းၾကသည္။

ျပည္ဖံုးခ်သည္
အၿပီးသတ္ ဖံုးအုပ္ပိတ္ကာသည္။
လြန္ခဲ့ေသာအခါက ဇာတ္သဘင္မ်ားတြင္ ယခုကဲ့သို႔ ကတၱီပါရင္ခြင္ကားႀကီးမ်ား မပါရွိေသးဘဲ ၿမိဳ႕႐ိုးပံုႏွင့္ ကားလိပ္ကို ေရွ႕ဆံုးကားလိပ္အျဖစ္ အသံုးျပဳခဲ့ၾကေလသည္။ ထိုကားလိပ္သည္လည္း နန္းတြင္းညီလာခံ သို႔မဟုတ္ ႏွစ္ျပည္ေထာင္ ဇာတ္လမ္းကျပေသာအခါမ်ား၌ တုိင္းျပည္တစ္ျပည္၏ အျဖစ္အပ်က္မ်ားကို ျပသၿပီးေနာက္ ထိုအခန္းကို ပယ္ေဖ်ာက္၍ ေနာက္အခန္းအတြက္ ပရိသတ္အား ထို႐ႈခင္းမွတစ္ဖန္ အာ႐ံုဆြဲေဆာင္ထုတ္ယူရန္ ၿမိဳ႕႐ိုးပံုပါေသာ ၿမိဳ႕ျပင္႐ႈခင္း ကားလိပ္ျဖင့္ ဖံုးအုပ္ျပသၿပီးမွ အျခားတစ္ျပည္႐ႈခင္းကို တစ္ကြက္ဖြင့္ေဖာ္ ျပသၾကျပန္ေလသည္။ ဤသေဘာကိုစြဲ၍ ထိုေရွ႕ဆံုး ကားလိပ္ကိုလည္း ျပည္ဖံုးကားဟုပင္ ေခၚဆိုၾကေလသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ျပည္ဖံုးကား ခ်လုိက္ေသာအခါ ေရွးဦးအခန္းမွာ ၿပီးစီးသြား၍ ေနာက္ခန္းသာလွ်င္ ေပၚထြက္လာေတာ့မည္ ျဖစ္သည္ကို အစြဲျပဳလ်က္ ကိစၥအျဖစ္အပ်က္ တစ္စံုတစ္ရာကို တစ္ခန္းတစ္က႑ ဖံုးအုပ္အစသတ္လုိက္ေသာအခါ ေနာင္တြင္ ထပ္မံေပၚေပါက္စရာအေၾကာင္း မရွိေတာ့သည္ကို တင္စား၍ ျပည္ဖံုးကားခ်သည္ဟု ဆို္ေလသည္။

ေနာင္အခါတြင္ ၿမိဳ႕႐ိုးပံုကားလိပ္၏ အျပင္ဆံုးမွ ကတၱီပါရင္ခြင္ကားႀကီးမ်ား ေပၚလာရာ၊ ထိုကားႀကီးမ်ားကိုလည္း ၿမိဳ႕႐ိုးပံုမပါရွိေစကာမူ ျပည္ဖံုးကားဟုပင္ ေခၚၾကျပန္ေလသည္။ ဤတြင္ ထိုကားႀကီးကို ပြဲမစမီ ဖံုးခ်ထားၿပီး ပြဲကျပခ်ိန္တစ္ေလွ်ာက္လံုး ဖြင့္လွစ္ထားကာ ပြဲၿပီးေသာ္ ျပန္၍ဖံုးခ်ၿမဲ ဖံုးခ်ျပန္သျဖင့္ တစ္ခန္းတစ္က႑ မဟုတ္ဘဲ ဇာတ္လမ္းအဆံုး နိဂံုးခ်ဳပ္သည္ကိုပင္ ျပည္ဖံုးကားခ်သည္ဟုလည္း တင္စားၾကျပန္ေလသည္။ ထိုအခါတြင္ ဇာတ္လမ္းတစ္ခု၊ လံုး၀ၿပီးစီးသြားေၾကာင္း အဓိပၸါယ္ ေပၚေလသည္။ ဤနည္းျဖင့္ ျပည္ဖံုးကားခ်သည္ဟု ဆိုျခင္းသည္ ေနာင္တြင္ျပန္၍ တစ္စြန္းတစ ေဖာ္ထုတ္လုိေသာ ဆႏၵမရွိဘဲ လံုး၀ေမ့ေပ်ာက္ ဖယ္ခ်န္ဖံုးအုပ္လုိက္သည့္ သေဘာပင္ ေပၚလြင္ေလေတာ့သည္။

ျပန္ေပါင္းထုပ္သည္
ျပန္လည္ေပါင္းဖက္သည္။
ေကာက္ညင္းစသည္ကို အေငြ႔ျဖင့္ ေပါင္းၿပီးေနာက္ အုန္းသီးစသည္ျဖင့္ ေရာစြက္လ်က္ တဖန္ျပန္၍ ေပါင္းႏွပ္သည္ကို ျပန္ေပါင္း၊ ျပန္ေပါင္းထုတ္သည္ဟု ဆိုသည္။ ထိုသေဘာကို တင္စား၍ လင္မယားစသည္တို႔ အခိုက္အတန္႔ ကြဲကြာၿပီးေနာက္ ျပန္လည္၍ ေပါင္းသင္းေနထုိင္သည္ကို ျပန္ေပါင္းထုတ္သည္ဟု ဆိုသည္။

ပဲခူးဆား
အရာရာတြင္ ပါတတ္သူ၊ အရာႏွံ႔သူ။
ပဲခူးနယ္မွ ခ်က္လုပ္ေသာဆားသည္ ခတ္ေလရာတုိင္း၌ ငန္လြန္းလွသည္ဟု ေျပာစမွတ္ ျပဳေလသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ေနရာတကာတြင္ စြက္ပါ၀င္တတ္သူ၊ အရာရာတုိင္း၌ ႏွံ႔စပ္ေရာ၀င္တတ္သူကို တင္စားေသာအားျဖင့္ ခတ္တုိင္းငန္ ဟူ၍လည္းေကာင္း၊ ပဲခူးဆား ဟူ၍လည္းေကာင္း တင္စားေခၚၾကသည္။ ဆားသည္ အစားအစာဟူသမွ်တြင္ အရာ၀င္ အသံုးတြင္သည္ကို စြဲ၍လည္း ေနရာမ်ားတြင္ အေထာက္အကူ ျဖစ္ေစႏုိင္သမွ်ကို တင္စား၍ ေခၚေသးသည္။

ပုဏၰားတုိင္
အလယ္လူ၊ ၾကားလူ၊ ခံုသမာဓိကဲ့သို႔ ႏွစ္ဖက္၏ အတုိင္ပင္ခံရသူ။
အေဆာက္အဦးတြင္ အခန္းႏွစ္ခု၏ အလယ္ရွိတုိင္ကို ပုဏၰားတုိင္ဟု ေခၚ၍ ထိုတိုင္အား ဖံုးကြယ္ထားေသာ ပ်ဥ္ေထာင္ကို ပုဏၰားကြယ္ဟု ေခၚေလသည္။ ထိုတုိင္ကို အစြဲျပဳ၍ ႏွစ္ဖက္တို႔၏ အတုိင္အေတာျပဳရာ သက္ေသထူရာအျဖစ္ ၾကား၌ ရပ္တည္ေနရသူမ်ိဳးကို တင္စား၍ ေခၚသည္။

ျပဳတ္မႏူး
ၿမံဳေစ့ေစ့ေနသူ၊ မပြင့္လင္းသူ၊ သြန္သင္ျပဳျပင္၍မရသူ။
ပဲေစ့မ်ားကိ ျပဳတ္ေသာအခါ အခ်ိဳ႕ပဲေစ့မ်ားသည္ က်စ္၍ေနသျဖင့္ မႏူးမက်က္ဘဲ က်န္ေနတတ္ရာ ထိုပဲေစ့မ်ိဳးကို ျပဳတ္မႏူးဟု ေခၚေလသည္။ ထိုသို႔အားျဖင့္ လံုး၀ အစိမ္းလည္းမဟုတ္၊ အက်က္လည္းမဟုတ္ဘဲ ၿမံဳေစ့ေစ့ေနပံုကို တင္စား၍ ပြင့္ပြင့္လင္းလင္း မရွိဘဲ မတုန္မလႈပ္ ၿမံဳေစ့ေစ့ေနတတ္သူ၊ သြန္သင္ဆြဲေဆာင္၍ မရသူမ်ိဳးကို ေခၚေ၀ၚသည္။

RELATED:
အသံုးမ်ားေသာ ျမန္မာဗန္းစကားမ်ား (က)
အသံုးမ်ားေသာ ျမန္မာဗန္းစကားမ်ား (ခ)
အသံုးမ်ားေသာ ျမန္မာဗန္းစကားမ်ား (ဂ)
အသံုးမ်ားေသာ ျမန္မာဗန္းစကားမ်ား (င)
အသံုးမ်ားေသာ ျမန္မာဗန္းစကားမ်ား (စ)
အသံုးမ်ားေသာ ျမန္မာဗန္းစကားမ်ား (ဆ)
အသံုးမ်ားေသာ ျမန္မာဗန္းစကားမ်ား (ဇ၊ စ်၊ ည၊ ဋ)
အသံုးမ်ားေသာ ျမန္မာဗန္းစကားမ်ား (တ)
အသံုးမ်ားေသာ ျမန္မာဗန္းစကားမ်ား (ထ၊ ဒ)
အသံုးမ်ားေသာ ျမန္မာဗန္းစကားမ်ား (ဓ၊ န)

No comments:

Post a Comment

 
Web Statistics