Wednesday, April 30, 2008

ပဋိပကၡစနစ္



ဆရာေက်ာ္၀င္း ေရးတဲ့ အေတာင္ပါေသာ စကားလံုးမ်ား စာအုပ္ကို ဖတ္ရင္းနဲ႔ သေဘာက်လို႔ မွတ္ထားတဲ့ စာေလးတစ္ပုဒ္ပါ။ မူရင္းစာအုပ္ Word Power, by Edward Debono ကို မွီျငမ္းၿပီး ဆီေလ်ာ္ေအာင္ ဘာသာျပန္ ေရးသားထားတဲ့ အဲဒီစာအုပ္ထဲမွာ သေဘာက်စရာေလးေတြ အမ်ားႀကီးပါပဲ။ အဲဒီအထဲကမွ “ပဋိပကၡစနစ္” ဆိုတဲ့ အပုဒ္ကို ေဖာ္ျပေပးလိုက္ ပါတယ္။
-------------------
ပဋိပကၡစနစ္
(Adversary System)
ငါမွန္တယ္၊ သူမွားတယ္ဆိုတဲ့ စဥ္းစားပံုကလာတဲ့ စနစ္ပါ။ ေခါမဆရာေတြက လမ္းေဖာက္ခဲ့တာလို႔ ဆိုႏုိင္ပါလိမ့္ မယ္။ “ဆိုကေရးတီး” က အဆိုျပဳခ်က္တစ္ခုကို ဆန္႔က်င္ဘက္က ျငင္းခံုပါ။ ဒီနည္းနဲ႔ အမွန္တရားကို ဦးတည္ သြားလိမ့္မယ္လို႔ ေဟာပါတယ္။ အလယ္ေခတ္က ေက်ာင္းေတာ္ဟာလဲ သူနဲ႔ အယူအဆ မတူသူ အားလံုးကို ဒီနည္းနဲ႔ ရင္ဆိုင္ ေျဖရွင္းခဲ့တာပါပဲ။
ဂ်ာမန္ဒႆနဆရာ ဟီးဂဲ(လ္) လက္ထက္ေရာက္ေတာ့မွ စနစ္တစ္ခုအေနနဲ႔ ျဖစ္တည္လာခဲ့ပါတယ္။ ဟီးဂဲ(လ္)က ျဖစ္ေပၚတိုးတက္မႈေတြရဲ႕ အရင္းခံဟာ ပဋိပကၡလို႔ ဆိုပါတယ္။ သူ႔ရဲ႕ နာမည္ေက်ာ္ “ဒိုင္ယာလက္တစ္နည္း”ကို “မူလ၊ ပဋိ၊ သမူဟ” (Thesis, Antithesis, Synthesis) ဆိုတဲ့ အဆင့္ဆင့္ ျဖစ္စဥ္နဲ႔ သ႐ုပ္ေဖာ္ပါတယ္။ တည္ဆဲ အေျခအေနတစ္ခု (မူလ)နဲ႔ ဆန္႔က်င္ဘက္ အေျခအေနတစ္ခု (ပဋိ) ျဖစ္ထြန္း ႀကီးထြားလာၿပီး၊ ပဋိပကၡျဖစ္ရာကေန “ေျပၿငိမ္းမႈအသစ္တစ္ခု” (New Order) ဆိုတဲ့ (သမူဟ) ျဖစ္လာတယ္လို႔ ရွင္းပါတယ္။ ဒီေနရာမွာေတာ့ “ကား(လ္)မာက္စ္” ဟာ ဟီးဂဲ(လ္)ကို ဆက္ခံသူ ျဖစ္ပါတယ္။ “မာက္စ္” ရဲ႕ လူမႈေတာ္လွန္ေရးဟာ ဒီအေျခခံေပၚက လာတာပါ။
ေျပာရမယ္ဆိုရင္ေတာ့ ဒီလို သူႏိုင္ငါႏိုင္ ယွဥ္ၿပိဳင္မႈမ်ိဳးဟာ ယဥ္ေက်းမႈတိုင္းမွာ နက္နက္႐ိႈင္း႐ိႈင္း အျမစ္တြယ္ေနၿပီ လို႔ေတာင္ ဆိုႏိုင္ပါလိမ့္မယ္။ ေရာမေတြက လူႏွစ္ေယာက္သတ္တာကို အရသာခံၾကည့္ၾကတယ္။ စပိန္ေတြက လူနဲ႔ ႏြား႐ိုင္းသတ္ပြဲကို မ်က္စိစားပြဲထုိင္ၾကတယ္။ ဒီေန႔အထိလည္း အလဲအကြဲထိုးၾကတဲ့ လက္ေ၀ွ႕ပြဲေတြမွာ လူေတြ ႀကိတ္ႀကိတ္တိုးေနၾကတုန္းပဲ။ ေက်ာင္းသားေလးတစ္ေယာက္က သူ႔ၿပိဳင္ဘက္ကို တစ္ကြက္ေက်ာ္ႏိုင္ဖို႔ အၿမဲစဥ္းစား တယ္။ စီးပြားေရးသမားက သူ႔ၿပိဳင္ဘက္ကို ေစ်းကြက္ထဲက ႏွင္ထုတ္ဖို႔ အၿမဲႀကံဆတယ္။ ႏိုင္ငံေရးသမားကလည္း သူ႔ၿပိဳင္ဘက္ကို အျပတ္ေဆာ္ဖို႔ အၿမဲ ႏွလံုးသြင္းေနတယ္။
တကယ္ေတာ့ ဒီစနစ္ဟာ တစ္မဟုတ္ရင္ ႏွစ္၊ မျဖဴရင္ မည္း၊ မမွန္ရင္ မွား ဆိုတဲ့ ေလာဂ်စ္ပါ။ တစ္ဖက္လူ မွားေၾကာင္း သက္ေသျပႏိုင္မွ ကုိယ့္ဘက္က မွန္ရာေရာက္မယ္လို႔ ယူဆၾကတာ ျဖစ္ေလေတာ့ ဆန္႔က်င္ဘက္ေတြၾကားမွာ ေမတၱာထားဖို႔ဆိုတာ မျဖစ္ႏိုင္ေတာ့ဘူးေပါ့။ ရန္-ငါ ဆက္ဆံေရး ျဖစ္လာေတာ့တယ္။
တကယ့္လက္ေတြ႔မွာေတာ့ အမွားထဲမွာ အမွန္ရွိႏိုင္သလို၊ အမွန္ထဲမွာလည္း အမွားရွိႏိုင္ပါတယ္။ ႏွစ္ဖက္စလံုး မွားႏိုင္သလို တစ္စိတ္တစ္ပိုင္းအရဆိုရင္ ႏွစ္ဖက္စလံုးလဲ မွန္ႏိုင္စရာရွိပါတယ္။ ပညာသေဘာဘက္ကၾကည့္ရင္ ကုိယ့္အထုိင္ေပၚကေန ကုိယ္ ဇြတ္မွန္ေနၾကတာဟာ ကေလးဆန္လြန္းရာ ေရာက္ပါတယ္။ အမွန္တရားကို လက္တြဲ ရွာေဖြဖို႔ထက္ ျငင္းခံုဖို႔ပဲ အားသန္ေနၾကတယ္။ ဒီလိုနဲ႔ ျပႆနာကို ဦးမတည္ႏိုင္ဘဲ ပုဂၢိဳလ္ေရးရန္ေစာင္မႈေတြ ျဖစ္လာတယ္။
ေခတ္သစ္ “ဂိမ္းသီအုိရီ” (Game Theory) ကေတာ့ ပဋိပကၡစနစ္ကို “သုညဆက္ဆံေရး” (Zero-Sum-Game) လို႔ ေခၚပါတယ္။ ႏိုင္သူေရာ ႐ံႈးသူအတြက္ပါ အက်ိဳးမမ်ားပါဘူး။ ခ်ဳပ္လုိက္ရင္ အေျဖဟာ “သုည” ပဲ။ ႏွစ္ဖက္လံုးအတြက္ “နာ-နာ ဆက္ဆံေရး” (Lost-lost Relation) ျဖစ္ပါတယ္။ ဒီစနစ္ရဲ႕ အႀကီးမားဆံုး အကန္႔အသတ္ေတြကေတာ့ ျငင္းပယ္တဲ့သေဘာ၊ အပ်က္သေဘာကဲေနတာ ျဖစ္ပါတယ္။ အျပဳသေဘာ၊ တည္ေဆာက္ေရးသေဘာ လံုး၀မရွိပါဘူး။

No comments:

Post a Comment

 
Web Statistics