အစကေတာ့ ေရးဖို႔စိတ္ကူး မရွိပါဘူး။ စိတ္ထဲမွာပဲ အဆင္မေျပတာေတြေတြ႔ရင္ မွတ္ထားလုိက္။ ေနာက္ နည္းနည္း ၾကာလာေတာ့လည္း ေမ့သြားလိုက္ပါပဲ။ ဘယ္ေလာက္ပဲ ကသိကေအာက္ႀကံဳရတာပဲျဖစ္ျဖစ္ ေမ့ပစ္ဖို႔ကလည္း လံုေလာက္တဲ့ အေၾကာင္းျပခ်က္က အဆင္သင့္ရွိေနတာကိုး။ အေၾကာင္းျပခ်က္ကလည္း တကူးတကေတာ့ မဟုတ္ပါဘူး။ ခင္ဗ်ားတို႔ ကၽြန္ေတာ္တို႔ အၿမဲတမ္းေျပာေနက် ဒါ ျမန္မာျပည္ပဲ၊ ဒီေလာက္ေတာ့ရွိမွာေပါ့၊ အထူးအဆန္းလုပ္မေနပါနဲ႔ ဆိုတဲ့ စကားကိုး။ ကၽြန္ေတာ့္မွာ အမ်ားမိုးခါးေရေသာက္လို႔သာ လုိက္ေသာက္ေနရတာ။ အတတ္ႏိုင္ဆံုးေတာ့ ဒါ ျမန္မာျပည္ကိုး ဆိုတဲ့ စကားကို မေျပာျဖစ္ေအာင္ ေနပါတယ္။ သူမ်ားေတြေျပာရင္လည္း အေတာ္ကို အခံရခက္ပါတယ္။ အမွန္အတိုင္း ေျပာရရင္ မေက်နပ္ပါဘူး။ ေျပာတဲ့လူေတြကိုတင္မဟုတ္ပါဘူး။ အဲဒီလို ေျပာေနရတဲ့အေၾကာင္းေတြကိုပါ မေက်နပ္တာပါ။ ႀကီးႀကီးက်ယ္က်ယ္ေျပာရရင္ အဲဒီလို ေျပာဆိုေနၾကတာဟာ ကုိယ္ေတြမွီတင္းေနထိုင္တဲ့ တိုင္းျပည္၊ ကိုယ္ေတြရဲ႔ အမိေျမ၊ ကုိယ္ေတြရဲ႔ ခင္တြယ္ရာ၊ အားထားရာ ဇာတိေျမရဲ႔ ပံုရိပ္ Image ကို ထိခိုက္ေစမယ္ဆိုတာ မစဥ္းစားၾကဘူးလားလို႔ ေတြးမိလို႔ပါ။ သူမ်ားေတြ ေစာ္ကားတာ၊ ေျပာဆိုတာကိုေတာ့ မခံႏိုင္ဘူး။ ငါတို႔ဘာသာငါတို႔ ေျပာၾကမယ္ဆိုၿပီးမ်ား ေျပာေနၾကသလား မသိပါဘူး။ အဆင္မေျပတာတစ္ခုခုႀကံဳမယ္၊ စိတ္အေႏွာက္အယွက္ျဖစ္စရာ တစ္ခုခုႀကံဳမယ္ဆိုတာနဲ႔ အားလံုးေလာက္နီးနီးက ဒါျမန္မာျပည္ကိုး ဆိုတဲ့ ခႏၲီတရားႀကီးကို လက္ကိုင္ျပဳၿပီး လ်စ္လ်ဴ႐ႈလိုက္ၾကတာမ်ား ႀကံဳႀကိဳက္တဲ့အခါ ေဘးကေန ျမင္ေနရတဲ့ ကၽြန္ေတာ့္မွာ အလကားေနရင္း အကုသိုလ္ေတြ ၀င္ယူေနရ၊ စိတ္ေတြတိုေနရတာေပါ့ဗ်ာ။ ငါတို႔ လူမ်ိဳးေတြဟာ တကယ္ကို သည္းခံႏိုင္ၾကတာလား၊ အေျခအေနအရလား၊ အားမတန္လို႔ မာန္ေလွ်ာ့ေနၾကတာလားဆိုတာကို စဥ္းစားလို႔ကို မရေတာ့ပါ။ အဲဒီလိုလူေတြမ်ားေနတဲ့အတြက္လည္း အျခားေသာလူေတြက ဒါျမန္မာျပည္ဗ် ဆိုတဲ့စကားလံုးကို တလြဲသံုးၿပီး လုပ္ခ်င္ရာ လုပ္ေနၾကတာကို ကၽြန္ေတာ္တို႔တစ္ေတြ ခံေနၾကရဦးမွာပါပဲ။
၀င္မ႐ႈပ္ခ်င္တာလား၊ ေခါင္းေရွာင္တာလား
ရန္ကုန္မွာ ဘတ္စ္ကား၊ လုိင္းကားစီးတဲ့အခါတိုင္း ႀကံဳၾကရေလ့ရွိတာက ကမၻာေက်ာ္ ကားဒ႐ိုင္ဘာနဲ႔ ယာဥ္ေနာက္လိုက္ စပယ္ယာေတြရဲ႔ ပါ၀ါျပမႈနဲ႔ ႏႈတ္ၾကမ္းမႈကိုပါ။ စာေတြထဲမွာလည္းပါတယ္၊ ကာတြန္းေတြလည္းဆြဲတယ္၊ အၿငိမ့္ေတြမွာလည္း ျပက္လံုးေတြနဲ႔ျပက္တယ္၊ သေရာ္စာေတြလည္းေရးတယ္။ ဘယ္လိုပဲေရးေရး ဘယ္လုိပဲေဆာ္ေဆာ္ အဲဒီေရႊကိုယ္ေတာ္ေတြကေတာ့ ဒီေန႔အထိ အၿပံဳးမပ်က္ ပန္းပန္ေနဆဲပါ။ ကားေပၚမွာ သံဃာေတာ္ေတြ ပါသလား၊ သက္ႀကီးရြယ္အိုေတြပါလာသလား၊ သားပ်ိဳသမီးပ်ိဳေတြပါလာသလား၊ အျဖဴေရာင္သက္သက္ ေက်ာင္းသူေက်ာင္းသားေတြ ပါလာသလား ဘာကိုမွကို ဂ႐ုမစိုက္ဘဲ ကုိယ့္မွာရွိသမွ်အရာအားလံုးကို တုိင္းထြာၿပီး ဒ႐ုိင္ဘာက စပယ္ယာကိုဆဲ၊ အျခားကားက ဒ႐ုိင္ဘာကိုဆဲ၊ စပယ္ယာက အျခားကားကိုဆဲသလိုလုိနဲ႔ ဘယ္သူ႔ကိုမွန္းမသိဘဲ မိတၱဴျပန္ေပးၿပီးဆဲေနၾကတာမွ မၾကားခ်င္အဆံုး၊ မျမင္ခ်င္အဆံုးပါပဲ။ အခ်ိဳ႔ေသာ စကားေတြဆိုရင္ ျပန္ေျပာမျပရဲေအာင္ကို ရင့္သီး႐ုိင္းစိုင္း လြန္းပါတယ္။ အဲဒါကို ကားထဲမွာပါတဲ့ ခရီးသည္ေတြကလည္း ဘာမွမထူးဆန္းသလို၊ သူတို႔နဲ႔မဆိုင္သလို ေအးေအးေဆးေဆးပါပဲဗ်ာ။ တစ္ခါကေတာ့ ေက်ာင္းဆရာမႀကီးတစ္ေယာက္က ၀င္ေျပာတာကို ေတြ႔ဖူးပါတယ္။ ဒ႐ုိင္ဘာနဲ႔ စပယ္ယာေပါင္းၿပီး အဲဒီ ဆရာမႀကီးကို ရန္ေတြ႔လိုက္ၾကတာမ်ား တကယ့္ကို အားပါးတရပါပဲ။ မေက်နပ္ရင္ မစီးနဲ႔၊ အျခားကားေျပာင္းစီးဆိုၿပီး လုပ္ၾကတာပါ။ ဆရာမႀကီးကလည္း ေအး...၊ မင္းတို႔ကားကို နံပါတ္မွတ္ၿပီး သက္ဆိုင္ရာတုိင္မယ္ ျပန္လုပ္ေတာ့တာေပါ့။ အဲဒါကို ကုိယ္ေတာ္ေတြက ေအးေဆးပါပဲ။ တိုင္ခ်င္ရာတိုင္တဲ့။ အခုေတာ့ ခင္ဗ်ား ေရွ႔မွတ္တိုင္က်ရင္ဆင္းဆိုၿပီး ကားချပန္ေပးၿပီး ေရွ႔မွတ္တုိင္က်ေတာ့ အဲဒီေက်ာင္းဆရာမႀကီးကို ခ်ေပးခဲ့ပါတယ္။ ကားေပၚမွာပါလာတဲ့ ခရီးသည္ေတြမ်ား ေနႏိုင္လုိက္တာဗ်ာ။ ဘယ္သူကမွ အဲဒီဆရာမႀကီးဘက္ကေန ၀င္မေျပာၾကဘူး။ ကုိယ္နဲ႔မဆိုင္သလိုပါပဲ။ ကိုယ့္ကိစၥမဟုတ္တဲ့အတြက္ ၀င္မပါခ်င္၊ ၀င္မ႐ႈပ္ခ်င္တာလား၊ ကုိယ့္ကို ေျပာလာမယ့္ ဒ႐ုိင္ဘာနဲ႔ စပယ္ယာရဲ႔ စကားလံုးေတြကို မလိုခ်င္တဲ့အတြက္ ေခါင္းေရွာင္တာလားေတာ့ မသိပါဘူး။ တကယ္ဆိုရင္ မွားေနတာက ႐ိုင္းစိုင္းတဲ့ ဒ႐ုိင္ဘာနဲ႔ စပယ္ယာပါ။ ဒါေပမယ့္ အမွန္ဘက္ကေန ရပ္တည္ဖို႔ အားလံုးေခါင္းေရွာင္လုိက္ၾကပါတယ္။ သူတို႔ေတြ ေတြးေနမွာကို ကၽြန္ေတာ္သိေနသလိုပါပဲ။ ဒါျမန္မာျပည္ပဲ ဒီေလာက္ေတာ့ရွိမွာေပါ့လို႔။ ေၾသာ္... အဲဒီတုန္းက ကားေပၚမွာ ကၽြန္ေတာ္လည္း ပါတာေပါ့။ ဒါေပမယ့္ ၀င္မေျပာခဲ့ပါဘူး။ ဆရာမႀကီးမွန္တယ္ဆိုတာ ကၽြန္ေတာ္သိပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ သူမ်ားဓားခုတ္ရာကို လက္၀င္မလွ်ိဳခ်င္တဲ့အတြက္ ေဘးကေနပဲ ၾကည့္ေနခဲ့ပါတယ္။ အဲဒီလုိ ေသာက္သံုးမက်ခဲ့တာပါ။ အခုျပန္ေတြးမိရင္ေတာင္ ရွက္စရာေကာင္းေနတုန္းဆိုတာ ကၽြန္ေတာ္၀န္ခံပါတယ္။ အဲဒီတုန္းကလည္း ကၽြန္ေတာ့္အသက္က ၂၁ ႏွစ္ေက်ာ္ ၂၂ ႏွစ္ ၀န္းက်င္ပဲ ရွိေသးေတာ့ မေျပာမဆိုရဲတာလည္း ပါပါတယ္။ ၿပီးေတာ့ အခုလိုအေတြးလည္း မရွိေသးပါဘူး။ အခုလိုအခ်ိန္မွာမ်ား အဲဒီလို ျဖစ္စဥ္မ်ိဳး ႀကံဳစမ္းပါေလ့။ ကၽြန္ေတာ္ ရဲရဲႀကီး အာမခံပါတယ္။ ႏိုင္တာမႏိုင္တာ အပထား။ မွားတဲ့လူေတြကို ရင္ဆိုင္ဖို႔ ကၽြန္ေတာ္ေသခ်ာေပါက္ ေရြးခ်ယ္မွာပါ။ ၿပီးေတာ့ အဲဒီလို အ႐ိုင္းအစိုင္းေတြကို ကၽြန္ေတာ္ေျပာလုိက္ပါဦးမယ္။ ဒါျမန္မာျပည္ကြ၊ အ႐ုိင္းအစိုင္းေတြေနတဲ့ တိုင္းျပည္မဟုတ္ဘူးလို႔။ ခရီးသည္အားလံုးကသာ အဲဒီလို ေခါင္းမေရွာင္ဘဲလုပ္ၾကရင္ တစ္ႏွစ္ကေန သံုးႏွစ္အတြင္းမွာ ကားလိုင္းေတြနဲ႔ ခရီးသည္ေတြၾကားမွာ ပဋိပကၡေတြ ကင္းစင္သြားမယ္လို႔ ယံုၾကည္မိပါတယ္။ အျခားေသာ လိုင္းကားစီး ျပႆနာမ်ားကို မေျပာေတာ့ပါဘူး။ အားလံုးႀကံဳဖူးၾကမယ္ထင္တဲ့အတြက္ပါ။ အခုေျပာခဲ့တာေတြက နမူနာေတြသာ ျဖစ္ပါတယ္။ က်န္တာေတြ အမ်ားႀကီးရွိပါေသးတယ္။
ေစ်း၀ယ္တဲ့လူက ဘာလို႔ေၾကာက္ေနရတာလဲ
ေခါင္းစဥ္ကိုဖတ္တာနဲ႔ကို တခ်ိဳ႔ဆိုရင္ ဘာကိုေျပာေတာ့မယ္ဆိုတာ သိေနေလာက္ပါၿပီ။ အဲဒါႀကီးကလည္း ျမန္မာျပည္မွာ အစဥ္အလာႀကီးတစ္ရပ္ကို ျဖစ္ေနပါၿပီေနာ္။ The Customer is always right. ဆိုလားပဲ။ စာအုပ္ေတြထဲမွာ ကၽြန္ေတာ္ဖတ္ဖူးတာပါ။ အဲဒီစကားက ကၽြန္ေတာ္တို႔ ျမန္မာျပည္အတြက္ မပါဘူးထင္ပါရဲ႔ဗ်ာ။ ဒီမွာကေတာ့ သိတဲ့အတုိင္းပဲ ေစ်းေရာင္းေတြလူေတြက သူတို႔ကုိယ္သူတို႔ ဘုရင္ခံမ်က္ႏွာေပးေတြနဲ႔ ေစ်းလာ၀ယ္တဲ့လူေတြကို မတူသလို၊ မတန္သလို၊ အဖက္မလုပ္ခ်င္သလို တကယ့္ကို စိတ္ပ်က္စရာပါ။ သူတို႔လည္ပင္းမွာ The Seller is always right. လို႔ စာတမ္းေရးၿပီးဆြဲမထားတာ တစ္ခုပဲ ရွိပါေတာ့တယ္။ ေစ်း၀ယ္ဖို႔၀င္လာသည္ျဖစ္ေစ၊ ဟိုၾကည့္ဒီၾကည့္ ၀င္လာသည္ျဖစ္ေစ အေရာင္းသမားေတြက ၀င္လာတဲ့လူကို ဘယ္ပစၥည္းကေတာ့ ဘယ္လိုရွိတယ္၊ ဘယ္ေစ်းရွိတယ္၊ ဘယ္လိုေကာင္းတယ္၊ ဘာေတြမ်ား လိုခ်င္ပါသလဲ ေမးမယ့္အစား၊ ၀င္လာတဲ့လူက ေမးရင္ေတာင္ ေျဖခ်င္သလိုလုိ မေျဖခ်င္သလိုလို၊ အခ်ိဳ႔ဆိုရင္ အဲဒီမွာ ေစ်းႏႈန္းကပ္ထားတယ္ေလဆိုၿပီးေတာင္ ေျပာလုိက္ေသးတယ္။ အံ့ပါရဲ႔ဗ်ာ။ နည္းနည္းမ်ား ေစ်းႀကီးႀကီးပစၥည္းတစ္ခုကို ေမးလုိက္ရင္ မေျဖေသးဘဲ လူကို အရင္ၾကည့္လိုက္ေသးတယ္။ ၿပီးမွ ၀ယ္ႏိုင္တာလည္းမဟုတ္ဘဲ အလကားေနရင္း ေမးေနတယ္ဆိုတဲ့ မ်က္ႏွာေပးနဲ႔ မေျဖခ်င္ေျဖခ်င္လုပ္ေသးတယ္။ နယ္ကတက္လာတဲ့ လူေတြကိုမ်ားဆိုရင္ ပိုေတာင္ ဆိုးေသးတယ္။ သူတို႔စိတ္ထဲမွာ တကယ့္ကို လူ႐ုိင္းေတြကို ျမင္ေနရတယ္မ်ား ထင္ေနသလား မသိပါဘူး။ ဟိုဟာကုိင္ၾကည့္မွာေၾကာက္သလို၊ ဒီပစၥည္းပဲ ဗုန္းသြားမွာ ေၾကာက္သလိုနဲ႔။ အမွန္ဆိုရင္ ဘယ္သူ၀င္လာတာပဲျဖစ္ျဖစ္ ခ်ိဳခ်ိဳသာသာ ပ်ဴပ်ဴငွာငွာနဲ႔ ခရီးဦးႀကိဳ၊ ဘာပစၥည္းေတြ လိုအပ္သလဲေမး၊ ကုိယ့္ဆိုင္မွာေတာ့ ဘာပစၥည္းေတြ ရွိပါတယ္ဆိုတာေျပာျပ၊ မ၀ယ္ရင္လည္း လိုက္ၾကည့္လို႔ရပါတယ္၊ သိခ်င္တာရွိရင္ေမးပါ စသည္ျဖင့္ ျဖစ္ရပါမယ္။ ေနာက္ဆံုး ေစာေစာက ၀င္ၾကည့္တဲ့လူဟာ မ၀ယ္ျဖစ္ရင္ေတာင္ ေနာင္တစ္ခ်ိန္၀ယ္ဖို႔ ႀကံဳႀကိဳက္လာရင္ျဖစ္ျဖစ္၊ သူ႔မိတ္ေဆြေတြ ၀ယ္စရာရွိတဲ့အခါမွာျဖစ္ျဖစ္ ဒီဆုိင္ကို ေရာက္လာႏိုင္တာပါပဲ။ ကၽြန္ေတာ္တို႔ ျမန္မာေတြကလည္း အင္မတန္ အားနာတတ္တာကလား။ ဒါျမန္မာျပည္ပဲဆိုတဲ့ အသိႀကီးကစြဲေနေတာ့ ဆိုင္ထဲကို၀င္သြားရင္ေတာင္ ဘယ္ဟာကိုမွ ကုိင္မၾကည့္ရဲ၊ ကုိယ္မသိတဲ့ပစၥည္းကိုလည္း အေရာင္းစာေရးကို မေမးရဲ (ေမးရင္လည္း စိတ္ရွည္လက္ရွည္ မေျဖဘဲ ကိုယ့္ကို ပိန္းလွခ်ည္လားဆိုတဲ့ မ်က္လံုးနဲ႔ၾကည့္မွာကို သိေနတာကိုး)၊ ကုိယ္စိတ္၀င္စားတာရွိရင္လည္း ေစ်းႏႈန္းေတာင္ ရဲရဲမေမးရဲ၊ အျခားအမ်ိဳးတူ၊ အမ်ိဳးကြဲေတြ ဘာေတြရွိေသးသလဲဆိုတာကို ေမးဖို႔ဆိုတာ ေ၀းေရာေပါ့။ အဲဒီလို ျဖစ္ေနတာဟာ သာမန္ျဖစ္စဥ္ပဲ။ ဘာမွ အထူးအဆန္းမဟုတ္ဘူး။ အမ်ားစုက အဲဒီလိုကို ထင္ေနၾကေတာ့တာ။ အမွန္ဆိုရင္ ဆုိင္တစ္ဆုိင္ကို ၀င္သြားၿပီဆိုတာနဲ႔ ကုိယ္က customer ျဖစ္သြားပါၿပီ။ ၀ယ္တာမ၀ယ္တာကို မေျပာေသးပါဘူး။ ကိုယ္သိခ်င္တာေမးရင္ ဆိုင္က ေျဖရပါမယ္၊ ကုိယ္လုိခ်င္တာရွိရင္ ဆိုင္က ျပသရမယ္၊ ရွင္းျပရမယ္၊ လာ၀ယ္တဲ့လူဟာ သားသားနားနားပဲ ၀တ္စားထားထား၊ စုတ္စုတ္ျပတ္ျပတ္ပဲ ၀တ္စားထားထား customer ဟာ customer ပါပဲ။ ၀တ္လာတဲ့အ၀တ္အစားေတြကို ကိုယ္ကေစ်းေရာင္းမွာမဟုတ္ပါဘူး။ လူကိုေရာင္းမွာပါ။ အဲဒါကို နားလည္ဖို႔ လုိပါတယ္။ တကယ္လို႔ ဆိုင္က ျပဳမူေျပာဆိုဆက္ဆံတာဟာ မေခ်ငံဘူးထင္ရင္၊ ကုိယ့္ကို ဂ႐ုမစိုက္ဘူးထင္ရင္ အဲဒီဆိုင္ရဲ႔ တာ၀န္ရွိသူေတြကို သတင္းပို႔သင့္ပါတယ္။ ဆိုင္ေတြမွာ မန္ေနဂ်ာေတြ၊ တခ်ိဳ႔ဆိုင္ေတြဆိုရင္ ဆိုင္ရွင္ေတြ ရွိေနတတ္ပါတယ္။ သူတို႔ဆုိင္ဟာ အဲဒီလိုျဖစ္ေနတယ္ဆိုတာကို သိေအာင္ ေျပာကိုေျပာရပါမယ္။ ဒါဟာ customer ရဲ႔ အခြင့္အေရးပါ။ အဲဒီလိုမွ မဟုတ္ဘဲ ေစ်း၀ယ္သူေတြဟာ ဒါျမန္မာျပည္ပဲဆိုတဲ့ ခံယူခ်က္မွားႀကီးနဲ႔ သည္းခံေနၾကဦးမယ္ဆိုရင္၊ ေစ်းေရာင္းတဲ့လူကို ေၾကာက္ေနဦးမယ္ဆိုရင္ မရယ္မၿပံဳးတတ္တဲ့ စက္႐ုပ္မ်က္ႏွာေပး (အခုေနာက္ဆံုးတီထြင္ထားတဲ့ ဂ်ပန္ကစက္႐ုပ္ေတြမပါပါ) ေတြနဲ႔ မတူမတန္သလို ဆက္ဆံေနတဲ့ ေစ်းေရာင္းသူေတြကိုပဲ ေတြ႔ေနရဦးမွာပါ။ ကိုယ့္ဘာသာ ျပန္ေမးၾကည့္စမ္းပါ။ ပိုက္ဆံေပးၿပီး ေစ်း၀ယ္မယ့္ငါက ဘာလို႔ေၾကာက္ေနရတာလဲလို႔။ ေတာသားျဖစ္တဲ့ ကၽြန္ေတာ္လည္း အဲဒီေၾကာက္တဲ့အက်င့္ေလး ေပ်ာက္သြားတဲ့ႏွစ္ေပါင္းက လက္ငါးေခ်ာင္း မျပည့္ေသးတာကို ၀န္ခံပါတယ္။
အျမင္မေတာ္တာ၊ မွားေနတာကို မေျပာရဲတာ အက်င့္ျဖစ္သြားၿပီလား
ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ဆီမွာ အထြန္းကားဆံုးက လက္ဖက္ရည္ဆိုင္ယဥ္ေက်းမႈ ျဖစ္မယ္ထင္ပါတယ္။ အမ်ားစုရဲ႔ စကားစျမည္ေျပာဆိုရာ၊ ေဆြးေႏြးတိုင္ပင္ရာ၊ အပန္းေျဖရာ ဆံုရပ္ဟာ လက္ဖက္ရည္ဆိုင္ေတြ ျဖစ္ပါတယ္။ အဲဒီလို လက္ဖက္ရည္ဆိုင္ေတြမွာ တစ္ခါတစ္ေလ ျမင္ရ၊ ၾကားရ၊ ကိုယ္တိုင္ႀကံဳရတာက စားပြဲခံုသန္႔ရွင္းေရး လုပ္မထားတာတို႔၊ ခံုေတြေအာက္မွာ အမိႈက္ေတြ႐ႈပ္ပြေနတာတို႔၊ လက္ဖက္ရည္ကို မွာတာတျခား၊ ေဖ်ာ္လာတာတျခား ျဖစ္တတ္တာတို႔၊ မုန္႔မွာထားတာကို ဆုိင္ကေမ့ေနတဲ့အတြက္ အၾကာႀကီးေစာင့္ေနရတာတို႔ပါ။ အဲဒီအခါမွာ ႀကံဳရေလ့ရွိတာက အမ်ားစုဟာ ဘာမွ ေျပာဆိုျခင္းမရွိဘဲ ဘာသိဘာသာ ေနၾကတာကိုပါပဲ။ လက္ဖက္ရည္ဆိုင္ကို ၀င္ထိုင္လုိက္ၿပီဆိုတာနဲ႔ သန္႔ရွင္းေနရမယ့္ စားပြဲခံု၊ ပတ္၀န္းက်င္၊ အသံုးအေဆာင္ပစၥည္းေတြ၊ စားပြဲထိုးေတြရဲ႔ ဂ႐ုစိုက္မႈေတြဟာ customer တစ္ေယာက္ အလုိလုိရၿပီးသား အခြင့္အေရးေတြ ျဖစ္ပါတယ္။ တကယ္လို႔ အဲဒီလိုမဟုတ္ဘဲ ခ်ိဳ႔ယြင္းေနတယ္ဆိုရင္ စားသံုးသူမွာ ေျပာပိုင္ခြင့္ရွိပါတယ္။ ေတာင္းဆိုပိုင္ခြင့္ရွိပါတယ္။ ဒါမွ တကယ့္ rights ပါ။ အဲဒါကို ဆုိင္ကလည္း နားလည္ရပါမယ္။ အခုေတာ့ လက္ဖက္ရည္မွားေဖ်ာ္လာရင္လည္း ဘာမွျပန္မေျပာေတာ့ဘဲ လာခ်ေပးတာကိုပဲေသာက္၊ မွားေနလို႔ေျပာျပန္ရင္လည္း ေဘးကပါလာတဲ့လူေတြက မင္းက ေခ်းကိုမ်ားတယ္ဆိုၿပီး ခနဲ႔ၾက၊ ဆိုင္ကလည္း မလုပ္ေပးခ်င္သလိုလုိ၊ လုပ္ေပးခ်င္သလိုလိုနဲ႔ ျပန္ေဖ်ာ္ေပးၿပီး ေစာင့္ႀကီးေအာင့္ႀကီးနဲ႔ခ်ေပး၊ အဲဒါကိုပဲ ပိုက္ဆံေပးၿပီး ၿပံဳးၿပံဳးေလး ေသာက္ၾကတာပါပဲ။ ဘာမွလည္း ခံစားခ်က္မရွိၾကဘူးလား မသိပါဘူး။ ဒါ ျမန္မာျပည္ပဲဆိုၿပီး စံလြဲေနၾကသလားမသိပါဘူး။ ရင္ေလးစရာႀကီးပါ။
ေနာက္တစ္ခု ကၽြန္ေတာ္အၿမဲတမ္းႀကံဳရတာ ရွိေသးတယ္။ ပံုမွန္ထုိင္ေနက် လက္ဖက္ရည္ဆိုင္မွာ စားပြဲထိုးလုပ္ေနတဲ့ ေကာင္ေလးေတြက ၁၀ ႏွစ္၊ ၁၂ ႏွစ္အရြယ္ ကေလးေတြပါ။ စာသင္ခန္းမွာမရွိဘဲ ဘ၀အေျခအေနအရ ရြာကေနတက္လာၿပီး ရရာအလုပ္ လုပ္ေနၾကသူေတြပါ။ စာလည္းမဖတ္တတ္၊ မေရးတတ္ဆိုပါေတာ့။ အဲဒီေလာက္ဆိုရင္ သူတို႔အေနအထားကို သေဘာေပါက္မယ္ ထင္ပါတယ္။ ကေလးေတြျဖစ္တဲ့အတြက္ လူမႈဆက္ဆံေရးေတြ၊ ယဥ္ေက်းမႈေတြကို သိပ္ၿပီးနားမလည္ပါဘူး။ ထိုင္ေနတဲ့ကၽြန္ေတာ္တို႔ေခါင္းေပၚကေနေက်ာ္ၿပီး လက္ဖက္ရည္ခြက္ကို လာခ်တာတို႔၊ ေရေႏြးဓာတ္ဘူးကို လွမ္းယူတာတို႔၊ စားပြဲခံုသုတ္ပါဦးဆိုရင္ ကၽြန္ေတာ္တို႔ထုိင္ေနတဲ့ ၀ိုင္းမွာရွိေနတဲ့ tissue ကိုပဲ ထုတ္ၿပီး သုတ္တာတို႔၊ အမ်ားႀကီးပါပဲ။ အဲဒါနဲ႔ ကၽြန္ေတာ္လည္း မေနႏိုင္မထုိင္ႏိုင္ အခမဲ့ ျပဳျပင္ေပးမိပါတယ္။ ေရေႏြးဘူးကို လူေတြၾကားထဲကေန အတင္းတုိး၀င္ၿပီးမခ်ဘဲ လူမရွိတဲ့ဖက္ကေန၀င္ၿပီး ခ်ဖို႔၊ လက္ဖက္ရည္ခြက္ကို ျပင္ခုိင္းလုိက္ရင္ ခြက္ႏႈတ္ခမ္းသားေတြေပၚကေန လက္မကိုင္ဖို႔၊ စားသံုးသူေတြနဲ႔ စကားေျပာတဲ့အခါ ရြာမွာေျပာသလို ေျပာခ်င္သလိုမေျပာဘဲ ဟုတ္ကဲ့ခင္ဗ်ထည့္ၿပီး ေျပာဖို႔တို႔ေပါ့ဗ်ာ။ ေအာင္ျမင္တယ္လို႔ေျပာရမယ္။ ရလဒ္က ကၽြန္ေတာ္အဲဒီလို ကေလးေတြကို ဆံုးမတာ၊ သင္ေပးတာကို ဆုိင္ရွင္အမ်ိဳးသမီးႀကီးက လံုး၀မႀကိဳက္ဘူးဗ်။ ၿပီးေတာ့ သူ႔ဆိုင္က အလုပ္သမားေတြ တစ္ခုခုမွားလို႔ ကၽြန္ေတာ္က ကြန္ပလိန္းတက္ရင္လည္း မလိုးလားတဲ့ဟန္ကို သိသိသာသာကို ျပတယ္ဗ်။ ကၽြန္ေတာ္နဲ႔ အတူထိုင္ေနတဲ့ အျခားလူေတြေတာ့ သိမသိကၽြန္ေတာ္မသိဘူး။ ကၽြန္ေတာ္ကေတာ့ ဆိုင္ရွင္အမ်ိဳးသမီးက မလိုလားဘူးဆိုတာကို ေသခ်ာနားလည္သြားတယ္။ နားလည္သြားတဲ့အတြက္ မေျပာေတာ့ဘူးေတာ့ မထင္ပါနဲ႔ဗ်ာ။ သူရွိေနရင္ မသိခ်င္ေယာင္ ေဆာင္ေနလုိက္တယ္။ သူမရွိတဲ့အခ်ိန္၊ သူအလုပ္႐ႈပ္ေနတဲ့အခ်ိန္ဆိုရင္ေတာ့ စားပြဲထိုးေလးေတြ ပံုပန္းမက်တာေတြကို အမုန္းခံၿပီးကို ျပင္ေပးေနတုန္းပါပဲ။ အတူထိုင္ေနက်သူငယ္ခ်င္းေတြကေတာ့ အားေပးပါတယ္။ မင္းကလည္းကြာ အေတာ္ကို ဂဂ်ီဂေၾကာင္က်တာပဲ၊ ေခ်းမ်ားတာပဲတဲ့။ ကၽြန္ေတာ္ကလည္း ကၽြန္ေတာ္ပဲေလ။ သူမ်ား မိုးခါးေရေသာက္ေနတာကို မေသာက္ဘဲေနမိေနတာကိုး။ စိတ္ထဲမွာ သူတို႔ကို ေမးခ်င္ေနတာမွ တစ္ပိုင္းကို ေသေနတာပါပဲ။ အျမင္မေတာ္တာ၊ မွားေနတာကို မေျပာရဲတာ အက်င့္ျဖစ္ေနၾကၿပီလားလို႔ပါ။ ဒါ ျမန္မာျပည္ကြလို႔ သူတို႔ ျပန္မေျဖဘူးလို႔ေတာ့ ကၽြန္ေတာ္ထင္ပါတယ္။
စိတ္ထဲရွိရာ ေျပာခ်င္ရာေတြေျပာေနေတာ့ ေရးတာနည္းနည္းမ်ားသြားတယ္ဗ်။ ေနာက္မ်ားမွ ဆက္ၾကေသးတာေပါ့။ ကၽြန္ေတာ့္ရဲ႔ ရွတတေတြ အမ်ားႀကီးရွိပါေသးတယ္။ ကၽြန္ေတာ့္မိတ္ေဆြေတြ ဖတ္ၾကရဦးမွာပါ။ ပို႔စ္ေတြ လာပါဦးမယ္။ ျမန္မာျပည္မွာကလည္း ကိုရီးယားနဲ႔ တ႐ုတ္ဇာတ္လမ္းတြဲေတြပဲ လႊမ္းမိုးေနတာဆိုေတာ့ ကၽြန္ေတာ္လည္း အပိုင္းေတြခြဲၿပီး ေရးမယ္လို႔ စိတ္ကူးထားလို႔ပါ။ အဲ... ဒါေပမယ့္ ကၽြန္ေတာ္ တစ္ခုသာတာက ေၾကာ္ျငာမ၀င္ဘူးဗ်။ ေနာက္တာပါဗ်ာ။ ခင္ဗ်ားတို႔ရဲ႔ ရွတတေလးေတြကိုလည္း ဖတ္ခ်င္ပါေသးသဗ်ာ။ လင့္ခ္ရွိရင္လည္း လင့္ခ္ေပးခဲ့ပါ။ လာဖတ္ပါ့မယ္။ ဒါမွမဟုတ္ရင္လည္း အီးေမးလ္ကေနေရးၿပီးပို႔လုိက္ပါ။ ေသေသခ်ာခ်ာကို ဖတ္ပါ့မယ္။ ကြန္းမန္႔မွာ ေရးသြားခ်င္ရင္လည္း ျဖစ္ပါ့ဗ်ာ။ ျမန္မာျပည္က မိတ္ေဆြေတြကေတာ့ ကြန္းမန္႔ေတြေရးလို႔ ရမယ္မထင္ပါဘူး။ ဒါျမန္မာျပည္ေလလို႔ေတာ့ မေျပာၾကပါနဲ႔ဗ်ာ။ း၀)
စိတ္လက္ၾကည္သာစြာျဖင့္ အစစအရာရာ အဆင္ေျပၾကပါေစဗ်ာ။
၀င္မ႐ႈပ္ခ်င္တာလား၊ ေခါင္းေရွာင္တာလား
ရန္ကုန္မွာ ဘတ္စ္ကား၊ လုိင္းကားစီးတဲ့အခါတိုင္း ႀကံဳၾကရေလ့ရွိတာက ကမၻာေက်ာ္ ကားဒ႐ိုင္ဘာနဲ႔ ယာဥ္ေနာက္လိုက္ စပယ္ယာေတြရဲ႔ ပါ၀ါျပမႈနဲ႔ ႏႈတ္ၾကမ္းမႈကိုပါ။ စာေတြထဲမွာလည္းပါတယ္၊ ကာတြန္းေတြလည္းဆြဲတယ္၊ အၿငိမ့္ေတြမွာလည္း ျပက္လံုးေတြနဲ႔ျပက္တယ္၊ သေရာ္စာေတြလည္းေရးတယ္။ ဘယ္လိုပဲေရးေရး ဘယ္လုိပဲေဆာ္ေဆာ္ အဲဒီေရႊကိုယ္ေတာ္ေတြကေတာ့ ဒီေန႔အထိ အၿပံဳးမပ်က္ ပန္းပန္ေနဆဲပါ။ ကားေပၚမွာ သံဃာေတာ္ေတြ ပါသလား၊ သက္ႀကီးရြယ္အိုေတြပါလာသလား၊ သားပ်ိဳသမီးပ်ိဳေတြပါလာသလား၊ အျဖဴေရာင္သက္သက္ ေက်ာင္းသူေက်ာင္းသားေတြ ပါလာသလား ဘာကိုမွကို ဂ႐ုမစိုက္ဘဲ ကုိယ့္မွာရွိသမွ်အရာအားလံုးကို တုိင္းထြာၿပီး ဒ႐ုိင္ဘာက စပယ္ယာကိုဆဲ၊ အျခားကားက ဒ႐ုိင္ဘာကိုဆဲ၊ စပယ္ယာက အျခားကားကိုဆဲသလိုလုိနဲ႔ ဘယ္သူ႔ကိုမွန္းမသိဘဲ မိတၱဴျပန္ေပးၿပီးဆဲေနၾကတာမွ မၾကားခ်င္အဆံုး၊ မျမင္ခ်င္အဆံုးပါပဲ။ အခ်ိဳ႔ေသာ စကားေတြဆိုရင္ ျပန္ေျပာမျပရဲေအာင္ကို ရင့္သီး႐ုိင္းစိုင္း လြန္းပါတယ္။ အဲဒါကို ကားထဲမွာပါတဲ့ ခရီးသည္ေတြကလည္း ဘာမွမထူးဆန္းသလို၊ သူတို႔နဲ႔မဆိုင္သလို ေအးေအးေဆးေဆးပါပဲဗ်ာ။ တစ္ခါကေတာ့ ေက်ာင္းဆရာမႀကီးတစ္ေယာက္က ၀င္ေျပာတာကို ေတြ႔ဖူးပါတယ္။ ဒ႐ုိင္ဘာနဲ႔ စပယ္ယာေပါင္းၿပီး အဲဒီ ဆရာမႀကီးကို ရန္ေတြ႔လိုက္ၾကတာမ်ား တကယ့္ကို အားပါးတရပါပဲ။ မေက်နပ္ရင္ မစီးနဲ႔၊ အျခားကားေျပာင္းစီးဆိုၿပီး လုပ္ၾကတာပါ။ ဆရာမႀကီးကလည္း ေအး...၊ မင္းတို႔ကားကို နံပါတ္မွတ္ၿပီး သက္ဆိုင္ရာတုိင္မယ္ ျပန္လုပ္ေတာ့တာေပါ့။ အဲဒါကို ကုိယ္ေတာ္ေတြက ေအးေဆးပါပဲ။ တိုင္ခ်င္ရာတိုင္တဲ့။ အခုေတာ့ ခင္ဗ်ား ေရွ႔မွတ္တိုင္က်ရင္ဆင္းဆိုၿပီး ကားချပန္ေပးၿပီး ေရွ႔မွတ္တုိင္က်ေတာ့ အဲဒီေက်ာင္းဆရာမႀကီးကို ခ်ေပးခဲ့ပါတယ္။ ကားေပၚမွာပါလာတဲ့ ခရီးသည္ေတြမ်ား ေနႏိုင္လုိက္တာဗ်ာ။ ဘယ္သူကမွ အဲဒီဆရာမႀကီးဘက္ကေန ၀င္မေျပာၾကဘူး။ ကုိယ္နဲ႔မဆိုင္သလိုပါပဲ။ ကိုယ့္ကိစၥမဟုတ္တဲ့အတြက္ ၀င္မပါခ်င္၊ ၀င္မ႐ႈပ္ခ်င္တာလား၊ ကုိယ့္ကို ေျပာလာမယ့္ ဒ႐ုိင္ဘာနဲ႔ စပယ္ယာရဲ႔ စကားလံုးေတြကို မလိုခ်င္တဲ့အတြက္ ေခါင္းေရွာင္တာလားေတာ့ မသိပါဘူး။ တကယ္ဆိုရင္ မွားေနတာက ႐ိုင္းစိုင္းတဲ့ ဒ႐ုိင္ဘာနဲ႔ စပယ္ယာပါ။ ဒါေပမယ့္ အမွန္ဘက္ကေန ရပ္တည္ဖို႔ အားလံုးေခါင္းေရွာင္လုိက္ၾကပါတယ္။ သူတို႔ေတြ ေတြးေနမွာကို ကၽြန္ေတာ္သိေနသလိုပါပဲ။ ဒါျမန္မာျပည္ပဲ ဒီေလာက္ေတာ့ရွိမွာေပါ့လို႔။ ေၾသာ္... အဲဒီတုန္းက ကားေပၚမွာ ကၽြန္ေတာ္လည္း ပါတာေပါ့။ ဒါေပမယ့္ ၀င္မေျပာခဲ့ပါဘူး။ ဆရာမႀကီးမွန္တယ္ဆိုတာ ကၽြန္ေတာ္သိပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ သူမ်ားဓားခုတ္ရာကို လက္၀င္မလွ်ိဳခ်င္တဲ့အတြက္ ေဘးကေနပဲ ၾကည့္ေနခဲ့ပါတယ္။ အဲဒီလုိ ေသာက္သံုးမက်ခဲ့တာပါ။ အခုျပန္ေတြးမိရင္ေတာင္ ရွက္စရာေကာင္းေနတုန္းဆိုတာ ကၽြန္ေတာ္၀န္ခံပါတယ္။ အဲဒီတုန္းကလည္း ကၽြန္ေတာ့္အသက္က ၂၁ ႏွစ္ေက်ာ္ ၂၂ ႏွစ္ ၀န္းက်င္ပဲ ရွိေသးေတာ့ မေျပာမဆိုရဲတာလည္း ပါပါတယ္။ ၿပီးေတာ့ အခုလိုအေတြးလည္း မရွိေသးပါဘူး။ အခုလိုအခ်ိန္မွာမ်ား အဲဒီလို ျဖစ္စဥ္မ်ိဳး ႀကံဳစမ္းပါေလ့။ ကၽြန္ေတာ္ ရဲရဲႀကီး အာမခံပါတယ္။ ႏိုင္တာမႏိုင္တာ အပထား။ မွားတဲ့လူေတြကို ရင္ဆိုင္ဖို႔ ကၽြန္ေတာ္ေသခ်ာေပါက္ ေရြးခ်ယ္မွာပါ။ ၿပီးေတာ့ အဲဒီလို အ႐ိုင္းအစိုင္းေတြကို ကၽြန္ေတာ္ေျပာလုိက္ပါဦးမယ္။ ဒါျမန္မာျပည္ကြ၊ အ႐ုိင္းအစိုင္းေတြေနတဲ့ တိုင္းျပည္မဟုတ္ဘူးလို႔။ ခရီးသည္အားလံုးကသာ အဲဒီလို ေခါင္းမေရွာင္ဘဲလုပ္ၾကရင္ တစ္ႏွစ္ကေန သံုးႏွစ္အတြင္းမွာ ကားလိုင္းေတြနဲ႔ ခရီးသည္ေတြၾကားမွာ ပဋိပကၡေတြ ကင္းစင္သြားမယ္လို႔ ယံုၾကည္မိပါတယ္။ အျခားေသာ လိုင္းကားစီး ျပႆနာမ်ားကို မေျပာေတာ့ပါဘူး။ အားလံုးႀကံဳဖူးၾကမယ္ထင္တဲ့အတြက္ပါ။ အခုေျပာခဲ့တာေတြက နမူနာေတြသာ ျဖစ္ပါတယ္။ က်န္တာေတြ အမ်ားႀကီးရွိပါေသးတယ္။
ေစ်း၀ယ္တဲ့လူက ဘာလို႔ေၾကာက္ေနရတာလဲ
ေခါင္းစဥ္ကိုဖတ္တာနဲ႔ကို တခ်ိဳ႔ဆိုရင္ ဘာကိုေျပာေတာ့မယ္ဆိုတာ သိေနေလာက္ပါၿပီ။ အဲဒါႀကီးကလည္း ျမန္မာျပည္မွာ အစဥ္အလာႀကီးတစ္ရပ္ကို ျဖစ္ေနပါၿပီေနာ္။ The Customer is always right. ဆိုလားပဲ။ စာအုပ္ေတြထဲမွာ ကၽြန္ေတာ္ဖတ္ဖူးတာပါ။ အဲဒီစကားက ကၽြန္ေတာ္တို႔ ျမန္မာျပည္အတြက္ မပါဘူးထင္ပါရဲ႔ဗ်ာ။ ဒီမွာကေတာ့ သိတဲ့အတုိင္းပဲ ေစ်းေရာင္းေတြလူေတြက သူတို႔ကုိယ္သူတို႔ ဘုရင္ခံမ်က္ႏွာေပးေတြနဲ႔ ေစ်းလာ၀ယ္တဲ့လူေတြကို မတူသလို၊ မတန္သလို၊ အဖက္မလုပ္ခ်င္သလို တကယ့္ကို စိတ္ပ်က္စရာပါ။ သူတို႔လည္ပင္းမွာ The Seller is always right. လို႔ စာတမ္းေရးၿပီးဆြဲမထားတာ တစ္ခုပဲ ရွိပါေတာ့တယ္။ ေစ်း၀ယ္ဖို႔၀င္လာသည္ျဖစ္ေစ၊ ဟိုၾကည့္ဒီၾကည့္ ၀င္လာသည္ျဖစ္ေစ အေရာင္းသမားေတြက ၀င္လာတဲ့လူကို ဘယ္ပစၥည္းကေတာ့ ဘယ္လိုရွိတယ္၊ ဘယ္ေစ်းရွိတယ္၊ ဘယ္လိုေကာင္းတယ္၊ ဘာေတြမ်ား လိုခ်င္ပါသလဲ ေမးမယ့္အစား၊ ၀င္လာတဲ့လူက ေမးရင္ေတာင္ ေျဖခ်င္သလိုလုိ မေျဖခ်င္သလိုလို၊ အခ်ိဳ႔ဆိုရင္ အဲဒီမွာ ေစ်းႏႈန္းကပ္ထားတယ္ေလဆိုၿပီးေတာင္ ေျပာလုိက္ေသးတယ္။ အံ့ပါရဲ႔ဗ်ာ။ နည္းနည္းမ်ား ေစ်းႀကီးႀကီးပစၥည္းတစ္ခုကို ေမးလုိက္ရင္ မေျဖေသးဘဲ လူကို အရင္ၾကည့္လိုက္ေသးတယ္။ ၿပီးမွ ၀ယ္ႏိုင္တာလည္းမဟုတ္ဘဲ အလကားေနရင္း ေမးေနတယ္ဆိုတဲ့ မ်က္ႏွာေပးနဲ႔ မေျဖခ်င္ေျဖခ်င္လုပ္ေသးတယ္။ နယ္ကတက္လာတဲ့ လူေတြကိုမ်ားဆိုရင္ ပိုေတာင္ ဆိုးေသးတယ္။ သူတို႔စိတ္ထဲမွာ တကယ့္ကို လူ႐ုိင္းေတြကို ျမင္ေနရတယ္မ်ား ထင္ေနသလား မသိပါဘူး။ ဟိုဟာကုိင္ၾကည့္မွာေၾကာက္သလို၊ ဒီပစၥည္းပဲ ဗုန္းသြားမွာ ေၾကာက္သလိုနဲ႔။ အမွန္ဆိုရင္ ဘယ္သူ၀င္လာတာပဲျဖစ္ျဖစ္ ခ်ိဳခ်ိဳသာသာ ပ်ဴပ်ဴငွာငွာနဲ႔ ခရီးဦးႀကိဳ၊ ဘာပစၥည္းေတြ လိုအပ္သလဲေမး၊ ကုိယ့္ဆိုင္မွာေတာ့ ဘာပစၥည္းေတြ ရွိပါတယ္ဆိုတာေျပာျပ၊ မ၀ယ္ရင္လည္း လိုက္ၾကည့္လို႔ရပါတယ္၊ သိခ်င္တာရွိရင္ေမးပါ စသည္ျဖင့္ ျဖစ္ရပါမယ္။ ေနာက္ဆံုး ေစာေစာက ၀င္ၾကည့္တဲ့လူဟာ မ၀ယ္ျဖစ္ရင္ေတာင္ ေနာင္တစ္ခ်ိန္၀ယ္ဖို႔ ႀကံဳႀကိဳက္လာရင္ျဖစ္ျဖစ္၊ သူ႔မိတ္ေဆြေတြ ၀ယ္စရာရွိတဲ့အခါမွာျဖစ္ျဖစ္ ဒီဆုိင္ကို ေရာက္လာႏိုင္တာပါပဲ။ ကၽြန္ေတာ္တို႔ ျမန္မာေတြကလည္း အင္မတန္ အားနာတတ္တာကလား။ ဒါျမန္မာျပည္ပဲဆိုတဲ့ အသိႀကီးကစြဲေနေတာ့ ဆိုင္ထဲကို၀င္သြားရင္ေတာင္ ဘယ္ဟာကိုမွ ကုိင္မၾကည့္ရဲ၊ ကုိယ္မသိတဲ့ပစၥည္းကိုလည္း အေရာင္းစာေရးကို မေမးရဲ (ေမးရင္လည္း စိတ္ရွည္လက္ရွည္ မေျဖဘဲ ကိုယ့္ကို ပိန္းလွခ်ည္လားဆိုတဲ့ မ်က္လံုးနဲ႔ၾကည့္မွာကို သိေနတာကိုး)၊ ကုိယ္စိတ္၀င္စားတာရွိရင္လည္း ေစ်းႏႈန္းေတာင္ ရဲရဲမေမးရဲ၊ အျခားအမ်ိဳးတူ၊ အမ်ိဳးကြဲေတြ ဘာေတြရွိေသးသလဲဆိုတာကို ေမးဖို႔ဆိုတာ ေ၀းေရာေပါ့။ အဲဒီလို ျဖစ္ေနတာဟာ သာမန္ျဖစ္စဥ္ပဲ။ ဘာမွ အထူးအဆန္းမဟုတ္ဘူး။ အမ်ားစုက အဲဒီလိုကို ထင္ေနၾကေတာ့တာ။ အမွန္ဆိုရင္ ဆုိင္တစ္ဆုိင္ကို ၀င္သြားၿပီဆိုတာနဲ႔ ကုိယ္က customer ျဖစ္သြားပါၿပီ။ ၀ယ္တာမ၀ယ္တာကို မေျပာေသးပါဘူး။ ကိုယ္သိခ်င္တာေမးရင္ ဆိုင္က ေျဖရပါမယ္၊ ကုိယ္လုိခ်င္တာရွိရင္ ဆိုင္က ျပသရမယ္၊ ရွင္းျပရမယ္၊ လာ၀ယ္တဲ့လူဟာ သားသားနားနားပဲ ၀တ္စားထားထား၊ စုတ္စုတ္ျပတ္ျပတ္ပဲ ၀တ္စားထားထား customer ဟာ customer ပါပဲ။ ၀တ္လာတဲ့အ၀တ္အစားေတြကို ကိုယ္ကေစ်းေရာင္းမွာမဟုတ္ပါဘူး။ လူကိုေရာင္းမွာပါ။ အဲဒါကို နားလည္ဖို႔ လုိပါတယ္။ တကယ္လို႔ ဆိုင္က ျပဳမူေျပာဆိုဆက္ဆံတာဟာ မေခ်ငံဘူးထင္ရင္၊ ကုိယ့္ကို ဂ႐ုမစိုက္ဘူးထင္ရင္ အဲဒီဆိုင္ရဲ႔ တာ၀န္ရွိသူေတြကို သတင္းပို႔သင့္ပါတယ္။ ဆိုင္ေတြမွာ မန္ေနဂ်ာေတြ၊ တခ်ိဳ႔ဆိုင္ေတြဆိုရင္ ဆိုင္ရွင္ေတြ ရွိေနတတ္ပါတယ္။ သူတို႔ဆုိင္ဟာ အဲဒီလိုျဖစ္ေနတယ္ဆိုတာကို သိေအာင္ ေျပာကိုေျပာရပါမယ္။ ဒါဟာ customer ရဲ႔ အခြင့္အေရးပါ။ အဲဒီလိုမွ မဟုတ္ဘဲ ေစ်း၀ယ္သူေတြဟာ ဒါျမန္မာျပည္ပဲဆိုတဲ့ ခံယူခ်က္မွားႀကီးနဲ႔ သည္းခံေနၾကဦးမယ္ဆိုရင္၊ ေစ်းေရာင္းတဲ့လူကို ေၾကာက္ေနဦးမယ္ဆိုရင္ မရယ္မၿပံဳးတတ္တဲ့ စက္႐ုပ္မ်က္ႏွာေပး (အခုေနာက္ဆံုးတီထြင္ထားတဲ့ ဂ်ပန္ကစက္႐ုပ္ေတြမပါပါ) ေတြနဲ႔ မတူမတန္သလို ဆက္ဆံေနတဲ့ ေစ်းေရာင္းသူေတြကိုပဲ ေတြ႔ေနရဦးမွာပါ။ ကိုယ့္ဘာသာ ျပန္ေမးၾကည့္စမ္းပါ။ ပိုက္ဆံေပးၿပီး ေစ်း၀ယ္မယ့္ငါက ဘာလို႔ေၾကာက္ေနရတာလဲလို႔။ ေတာသားျဖစ္တဲ့ ကၽြန္ေတာ္လည္း အဲဒီေၾကာက္တဲ့အက်င့္ေလး ေပ်ာက္သြားတဲ့ႏွစ္ေပါင္းက လက္ငါးေခ်ာင္း မျပည့္ေသးတာကို ၀န္ခံပါတယ္။
အျမင္မေတာ္တာ၊ မွားေနတာကို မေျပာရဲတာ အက်င့္ျဖစ္သြားၿပီလား
ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ဆီမွာ အထြန္းကားဆံုးက လက္ဖက္ရည္ဆိုင္ယဥ္ေက်းမႈ ျဖစ္မယ္ထင္ပါတယ္။ အမ်ားစုရဲ႔ စကားစျမည္ေျပာဆိုရာ၊ ေဆြးေႏြးတိုင္ပင္ရာ၊ အပန္းေျဖရာ ဆံုရပ္ဟာ လက္ဖက္ရည္ဆိုင္ေတြ ျဖစ္ပါတယ္။ အဲဒီလို လက္ဖက္ရည္ဆိုင္ေတြမွာ တစ္ခါတစ္ေလ ျမင္ရ၊ ၾကားရ၊ ကိုယ္တိုင္ႀကံဳရတာက စားပြဲခံုသန္႔ရွင္းေရး လုပ္မထားတာတို႔၊ ခံုေတြေအာက္မွာ အမိႈက္ေတြ႐ႈပ္ပြေနတာတို႔၊ လက္ဖက္ရည္ကို မွာတာတျခား၊ ေဖ်ာ္လာတာတျခား ျဖစ္တတ္တာတို႔၊ မုန္႔မွာထားတာကို ဆုိင္ကေမ့ေနတဲ့အတြက္ အၾကာႀကီးေစာင့္ေနရတာတို႔ပါ။ အဲဒီအခါမွာ ႀကံဳရေလ့ရွိတာက အမ်ားစုဟာ ဘာမွ ေျပာဆိုျခင္းမရွိဘဲ ဘာသိဘာသာ ေနၾကတာကိုပါပဲ။ လက္ဖက္ရည္ဆိုင္ကို ၀င္ထိုင္လုိက္ၿပီဆိုတာနဲ႔ သန္႔ရွင္းေနရမယ့္ စားပြဲခံု၊ ပတ္၀န္းက်င္၊ အသံုးအေဆာင္ပစၥည္းေတြ၊ စားပြဲထိုးေတြရဲ႔ ဂ႐ုစိုက္မႈေတြဟာ customer တစ္ေယာက္ အလုိလုိရၿပီးသား အခြင့္အေရးေတြ ျဖစ္ပါတယ္။ တကယ္လို႔ အဲဒီလိုမဟုတ္ဘဲ ခ်ိဳ႔ယြင္းေနတယ္ဆိုရင္ စားသံုးသူမွာ ေျပာပိုင္ခြင့္ရွိပါတယ္။ ေတာင္းဆိုပိုင္ခြင့္ရွိပါတယ္။ ဒါမွ တကယ့္ rights ပါ။ အဲဒါကို ဆုိင္ကလည္း နားလည္ရပါမယ္။ အခုေတာ့ လက္ဖက္ရည္မွားေဖ်ာ္လာရင္လည္း ဘာမွျပန္မေျပာေတာ့ဘဲ လာခ်ေပးတာကိုပဲေသာက္၊ မွားေနလို႔ေျပာျပန္ရင္လည္း ေဘးကပါလာတဲ့လူေတြက မင္းက ေခ်းကိုမ်ားတယ္ဆိုၿပီး ခနဲ႔ၾက၊ ဆိုင္ကလည္း မလုပ္ေပးခ်င္သလိုလုိ၊ လုပ္ေပးခ်င္သလိုလိုနဲ႔ ျပန္ေဖ်ာ္ေပးၿပီး ေစာင့္ႀကီးေအာင့္ႀကီးနဲ႔ခ်ေပး၊ အဲဒါကိုပဲ ပိုက္ဆံေပးၿပီး ၿပံဳးၿပံဳးေလး ေသာက္ၾကတာပါပဲ။ ဘာမွလည္း ခံစားခ်က္မရွိၾကဘူးလား မသိပါဘူး။ ဒါ ျမန္မာျပည္ပဲဆိုၿပီး စံလြဲေနၾကသလားမသိပါဘူး။ ရင္ေလးစရာႀကီးပါ။
ေနာက္တစ္ခု ကၽြန္ေတာ္အၿမဲတမ္းႀကံဳရတာ ရွိေသးတယ္။ ပံုမွန္ထုိင္ေနက် လက္ဖက္ရည္ဆိုင္မွာ စားပြဲထိုးလုပ္ေနတဲ့ ေကာင္ေလးေတြက ၁၀ ႏွစ္၊ ၁၂ ႏွစ္အရြယ္ ကေလးေတြပါ။ စာသင္ခန္းမွာမရွိဘဲ ဘ၀အေျခအေနအရ ရြာကေနတက္လာၿပီး ရရာအလုပ္ လုပ္ေနၾကသူေတြပါ။ စာလည္းမဖတ္တတ္၊ မေရးတတ္ဆိုပါေတာ့။ အဲဒီေလာက္ဆိုရင္ သူတို႔အေနအထားကို သေဘာေပါက္မယ္ ထင္ပါတယ္။ ကေလးေတြျဖစ္တဲ့အတြက္ လူမႈဆက္ဆံေရးေတြ၊ ယဥ္ေက်းမႈေတြကို သိပ္ၿပီးနားမလည္ပါဘူး။ ထိုင္ေနတဲ့ကၽြန္ေတာ္တို႔ေခါင္းေပၚကေနေက်ာ္ၿပီး လက္ဖက္ရည္ခြက္ကို လာခ်တာတို႔၊ ေရေႏြးဓာတ္ဘူးကို လွမ္းယူတာတို႔၊ စားပြဲခံုသုတ္ပါဦးဆိုရင္ ကၽြန္ေတာ္တို႔ထုိင္ေနတဲ့ ၀ိုင္းမွာရွိေနတဲ့ tissue ကိုပဲ ထုတ္ၿပီး သုတ္တာတို႔၊ အမ်ားႀကီးပါပဲ။ အဲဒါနဲ႔ ကၽြန္ေတာ္လည္း မေနႏိုင္မထုိင္ႏိုင္ အခမဲ့ ျပဳျပင္ေပးမိပါတယ္။ ေရေႏြးဘူးကို လူေတြၾကားထဲကေန အတင္းတုိး၀င္ၿပီးမခ်ဘဲ လူမရွိတဲ့ဖက္ကေန၀င္ၿပီး ခ်ဖို႔၊ လက္ဖက္ရည္ခြက္ကို ျပင္ခုိင္းလုိက္ရင္ ခြက္ႏႈတ္ခမ္းသားေတြေပၚကေန လက္မကိုင္ဖို႔၊ စားသံုးသူေတြနဲ႔ စကားေျပာတဲ့အခါ ရြာမွာေျပာသလို ေျပာခ်င္သလိုမေျပာဘဲ ဟုတ္ကဲ့ခင္ဗ်ထည့္ၿပီး ေျပာဖို႔တို႔ေပါ့ဗ်ာ။ ေအာင္ျမင္တယ္လို႔ေျပာရမယ္။ ရလဒ္က ကၽြန္ေတာ္အဲဒီလို ကေလးေတြကို ဆံုးမတာ၊ သင္ေပးတာကို ဆုိင္ရွင္အမ်ိဳးသမီးႀကီးက လံုး၀မႀကိဳက္ဘူးဗ်။ ၿပီးေတာ့ သူ႔ဆိုင္က အလုပ္သမားေတြ တစ္ခုခုမွားလို႔ ကၽြန္ေတာ္က ကြန္ပလိန္းတက္ရင္လည္း မလိုးလားတဲ့ဟန္ကို သိသိသာသာကို ျပတယ္ဗ်။ ကၽြန္ေတာ္နဲ႔ အတူထိုင္ေနတဲ့ အျခားလူေတြေတာ့ သိမသိကၽြန္ေတာ္မသိဘူး။ ကၽြန္ေတာ္ကေတာ့ ဆိုင္ရွင္အမ်ိဳးသမီးက မလိုလားဘူးဆိုတာကို ေသခ်ာနားလည္သြားတယ္။ နားလည္သြားတဲ့အတြက္ မေျပာေတာ့ဘူးေတာ့ မထင္ပါနဲ႔ဗ်ာ။ သူရွိေနရင္ မသိခ်င္ေယာင္ ေဆာင္ေနလုိက္တယ္။ သူမရွိတဲ့အခ်ိန္၊ သူအလုပ္႐ႈပ္ေနတဲ့အခ်ိန္ဆိုရင္ေတာ့ စားပြဲထိုးေလးေတြ ပံုပန္းမက်တာေတြကို အမုန္းခံၿပီးကို ျပင္ေပးေနတုန္းပါပဲ။ အတူထိုင္ေနက်သူငယ္ခ်င္းေတြကေတာ့ အားေပးပါတယ္။ မင္းကလည္းကြာ အေတာ္ကို ဂဂ်ီဂေၾကာင္က်တာပဲ၊ ေခ်းမ်ားတာပဲတဲ့။ ကၽြန္ေတာ္ကလည္း ကၽြန္ေတာ္ပဲေလ။ သူမ်ား မိုးခါးေရေသာက္ေနတာကို မေသာက္ဘဲေနမိေနတာကိုး။ စိတ္ထဲမွာ သူတို႔ကို ေမးခ်င္ေနတာမွ တစ္ပိုင္းကို ေသေနတာပါပဲ။ အျမင္မေတာ္တာ၊ မွားေနတာကို မေျပာရဲတာ အက်င့္ျဖစ္ေနၾကၿပီလားလို႔ပါ။ ဒါ ျမန္မာျပည္ကြလို႔ သူတို႔ ျပန္မေျဖဘူးလို႔ေတာ့ ကၽြန္ေတာ္ထင္ပါတယ္။
စိတ္ထဲရွိရာ ေျပာခ်င္ရာေတြေျပာေနေတာ့ ေရးတာနည္းနည္းမ်ားသြားတယ္ဗ်။ ေနာက္မ်ားမွ ဆက္ၾကေသးတာေပါ့။ ကၽြန္ေတာ့္ရဲ႔ ရွတတေတြ အမ်ားႀကီးရွိပါေသးတယ္။ ကၽြန္ေတာ့္မိတ္ေဆြေတြ ဖတ္ၾကရဦးမွာပါ။ ပို႔စ္ေတြ လာပါဦးမယ္။ ျမန္မာျပည္မွာကလည္း ကိုရီးယားနဲ႔ တ႐ုတ္ဇာတ္လမ္းတြဲေတြပဲ လႊမ္းမိုးေနတာဆိုေတာ့ ကၽြန္ေတာ္လည္း အပိုင္းေတြခြဲၿပီး ေရးမယ္လို႔ စိတ္ကူးထားလို႔ပါ။ အဲ... ဒါေပမယ့္ ကၽြန္ေတာ္ တစ္ခုသာတာက ေၾကာ္ျငာမ၀င္ဘူးဗ်။ ေနာက္တာပါဗ်ာ။ ခင္ဗ်ားတို႔ရဲ႔ ရွတတေလးေတြကိုလည္း ဖတ္ခ်င္ပါေသးသဗ်ာ။ လင့္ခ္ရွိရင္လည္း လင့္ခ္ေပးခဲ့ပါ။ လာဖတ္ပါ့မယ္။ ဒါမွမဟုတ္ရင္လည္း အီးေမးလ္ကေနေရးၿပီးပို႔လုိက္ပါ။ ေသေသခ်ာခ်ာကို ဖတ္ပါ့မယ္။ ကြန္းမန္႔မွာ ေရးသြားခ်င္ရင္လည္း ျဖစ္ပါ့ဗ်ာ။ ျမန္မာျပည္က မိတ္ေဆြေတြကေတာ့ ကြန္းမန္႔ေတြေရးလို႔ ရမယ္မထင္ပါဘူး။ ဒါျမန္မာျပည္ေလလို႔ေတာ့ မေျပာၾကပါနဲ႔ဗ်ာ။ း၀)
စိတ္လက္ၾကည္သာစြာျဖင့္ အစစအရာရာ အဆင္ေျပၾကပါေစဗ်ာ။
ကိုဉာဏ္ (ပန္းေလာင္ေျမ)
၂၀၀၉ ခုႏွစ္ ၾသဂုတ္လ ၁၄ ရက္ေန႔တြင္ ေရးသည္။
ည ၁၀ နာရီ ၄၄ မိနစ္တြင္ၿပီး၏။
၂၀၀၉ ခုႏွစ္ ၾသဂုတ္လ ၁၄ ရက္ေန႔တြင္ ေရးသည္။
ည ၁၀ နာရီ ၄၄ မိနစ္တြင္ၿပီး၏။
No comments:
Post a Comment