Tuesday, July 20, 2010

အသံုးမ်ားေသာ ျမန္မာဗန္းစကားမ်ား (ခ)


myanmarwords.png

ခါးပိုက္ေဆာင္တပ္
တစ္ဦးတစ္ဖြဲ႔ အက်ိဳးအတြက္ ဖြဲ႔စည္းထားေသာတပ္
ေရွးအခါက ျမန္မာေယာက္်ားမ်ားသည္ ေတာင္ရွည္ပုဆိုးကို ၀တ္ဆင္ၾက၍ ခါးပိုက္အိတ္ေထာင္မွာ က်ယ္၀န္းသျဖင့္ ကြမ္းအစ္၊ ေဆးတံ စသည္ကိုပင္ ခါးပုိက္တြင္ သယ္ေဆာင္ႏုိင္ၾကေလသည္။ လံုးကြင္း၀တ္လာေသာအခါ၌လည္း နာရီ၊ ေဆးဗူး စသည္တို႔ကို ခါးပိုက္မွာပင္ ထည့္သိုယူေဆာင္ေလ့ရွိ၍ ခါးပိုက္ေဆာင္ နာရီဟုပင္ ေခၚၾကေသးသည္။ ထိုသို႔ အသံုးအလြယ္ လိုရာပစၥည္းစုကို ခါးပိုက္၌ ထည့္သြင္းထားသည္ကိုစြဲ၍ တစ္ဦးတစ္ဖြဲ႔က မိမိလိုေသာအခါ၊ မိမိ အလိုက်၊ မိမိအက်ိဳးအတြက္ ဖြဲ႔စည္းထားေသာ ပုဂၢလိက တပ္ဖြဲ႔မ်ိဳးကို ခါးပိုက္ေဆာင္တပ္ဟု တင္စားဆိုၾကသည္။

ေခါင္းခ်င္း႐ုိက္သည္
အေရးတႀကီး တိုးတိုးႀကိတ္ႀကိတ္ တိုင္ပင္ေဆြးေႏြးသည္
လူႏွစ္ေယာက္ သံုးေယာက္တို႔သည္ အခ်င္းခ်င္းပူးကပ္စြာျဖင့္ တီးတိုးတုိင္ပင္ ေဆြးေႏြးၾကေသာအခါ ေလသံကို တိုးႏိုင္သမွ်တိုး၍ တစ္ဦးပါးစပ္ႏွင့္ တစ္ဦး၏နားသည္ ကပ္ႏုိင္သမွ်ကပ္ကာ ေျပာဆိုၾကရာသည္။ ထိုအခါ တစ္ဦးေခါင္းႏွင့္ တစ္ဦးထိခိုက္ ႐ုိ္က္တိုးမိတတ္ၾကသည္။ ထိုသေဘာကို တင္စား၍ အေရးတႀကီး တီးတိုးတုိင္ပင္ၾကသည္ကို ေခါင္းခ်င္း႐ုိက္သည္ဟု ဆိုသည္။ အေရးႀကီးေသာအခါ ျပာယီးျပာယာ ျပဳလုပ္တုိင္ပင္ၾကသည့္ သေဘာပါသည္။

ေခါင္းပံုျဖတ္သည္
သူတစ္ပါး ပင္ပန္းခကို ကုိယ္တုိင္မလုပ္ဘဲ ျဖတ္ယူခံစားသည္
အစုအေပါင္းျဖင့္ အင္အားတြဲဖက္ စိုက္ထုတ္လုပ္ကိုင္ၾကေသာ အလုပ္သမားမ်ားသည္ မိမိတို႔ရရွိေသာ အက်ိဳးအျမတ္ ေၾကးေငြစသည္တို႔ကို အစုအပံု အညီအမွ်ျပဳ၍ အခ်ိဳးက် တစ္ပံုက်စီ ခြဲေ၀ယူေလ့ရွိၾကသည္။ သို႔ရာတြင္ အႀကီးအကဲျပဳသူ၊ ဦးစီးေခါင္းေဆာင္ ျပဳသူတို႔သည္ အျခားသူမ်ားကဲ့သို႔ ကိုယ္ထိလက္ေရာက္ မလုပ္ကိုင္ဘဲ အစုတစ္စု ပုိမိုခြဲသန္႔စုပံုေစၿပီး ထိုသို႔ပံုထားေသာ ထိပ္ဆံုးအပံုကို မိမိေ၀စုအျဖစ္ ျဖတ္ေတာက္ ခြဲယူေလ့ရွိၾကသည္။
အထူးသျဖင့္ အစုခြဲေ၀ရာတြင္ ေခါင္သူႀကီး၊ အလုပ္ဒိုင္၊ အလုပ္ေခါင္းေဆာင္ စသည္တို႔အတြက္ အပံုကို ထိပ္ဆံုးကိုခ်၍ ပံုေလ့ရွိသျဖင့္ ေခါင္းရင္းပိုင္း အစုအပံုျဖစ္၍ ေခါင္းပံုဟု ေခၚေလသည္။ ထိုေခါင္းပံုသည္ ေခါင္သူႀကီး၏ အစုျဖစ္ေၾကာင္း နားလည္ၾကေလသည္။ ေခါင္သူႀကီးသည္ အၿမဲအားျဖင့္ ႀကီးၾကပ္စီမံခန္႔ခြဲသူျဖစ္၍ လုပ္အားအညီအမွ် စိုက္ထုတ္သူမ်ား မဟုတ္ေပ။ ထို႔ေၾကာင့္ ေခါင္းပံုျဖတ္ယူျခင္းသည္ တရားမွ်တျခင္းမရွိေသာ ခံစားရယူျခင္းဟု အယူရွိၾကသည္။ ဤကိုစြဲ၍ မည္သူမဆို သူတစ္ပါးထံမွ မတရားအခြင့္အေရး ခြဲေ၀ယူျခင္း၊ သူတစ္ပါး၏ ခံစားခြင့္မွ အၫြန္႔ခူးယူျခင္း၊ ျဖတ္စားလ်ပ္စားျပဳျခင္း စသည္ကို ေခါင္းပံုျဖတ္သည္ဟု ဆိုၾကသည္။
ကေလးမ်ား ေလာက္စာလံုးမ်ား အပံုျပဳ၍ စီတန္းကာ ဒိုးတစ္ခုျဖင့္ ေခါင္းပံုကို ထိမွန္ေအာင္ပစ္၍ ေခါင္းပံုကို ျဖတ္မိလွ်င္ အပံုအားလံုး ရရွိေစသည့္ ကစားနည္းရွိသည္။ စပါးေလွ႔ရာတြင္ အဖ်င္း အေမွာ္မ်ားႏွင့္ စပါးသန္႔သန္႔ အပံုတစ္ခုႏွင့္တစ္ခု မေရာယွက္ေအာင္ ခြဲျခားျခင္းကိုလည္း ေခါင္းပံုျဖတ္သည္ဟု ဆိုၾကေသးသည္။

ခတ္ကြင္းျပင္သည္
ႀကိဳတင္ျပင္ဆင္အားယူသည္
ေလွသမၺာန္တို႔တြင္ မတ္တတ္ရပ္၍ ခတ္ရေသာ တက္ႀကီးမ်ား၌ တက္ကကို တပင္တပန္း ကုိင္မ,မေနရဘဲ ေ၀ွ႔ရမ္းယက္ခတ္႐ံုအတြက္သာ စိုက္ထုတ္ရေလေအာင္ ေလွနံတြင္ တုိင္ငယ္စိုက္၍ လႈပ္ရွားသာၿပီး တပ္ရန္ ျဖဳတ္ရန္ လြယ္ကူသည့္ ေလ်ာ္ကြင္းျဖင့္ တက္ကုိ လွ်ိဳသြင္းတပ္ဆင္ ထားရေလသည္။ ထိုကြင္းကို ခတ္ကြင္းဟု ေခၚေလသည္။ တစ္ခါတစ္ရံတြင္ ခတ္ကြင္းျပတ္လွ်င္ ေသာ္လည္းေကာင္း၊ အက်ဥ္းအက်ယ္ အလိုက္မသင့္လွ်င္ ေသာ္လည္းေကာင္း၊ ခတ္ကြင္းကို ျပင္ဆင္ေလရာ ထိုအခါတြင္ ေလွကို မေလွာ္ႏိုင္ဘဲ ရပ္ထားရသျဖင့္ ေလွသည္ ေရစုန္၌ ျပန္၍ ေမ်ာပါေနတတ္ေလသည္။ (အခ်ိဳ႕ကား ခတ္ကြင္း အပိုေဆာင္ထားၾကသည္။) ထို႔ေၾကာင့္ ခတ္ကြင္းျပင္ေနရသည္ႏွင့္ ေလွသည္ ရြာသစ္ႀကီးအေရာက္ ေရစုန္ျပန္၍ ေမ်ာပါေနၿပီဟူေသာ အဓိပၸါယ္ႏွင့္ "ခတ္ကြင္းျပင္သည္ႏွင့္ ရြာသစ္ႀကီးေရာက္ၿပီ" ဟု ဆိုတတ္ၾကေလသည္။ ဤသည္ကိုစြဲ၍ တစ္စံုတစ္ရာ ေဆာင္ရြက္မည့္အေရးတြင္ မေဆာင္ရြက္ရေသးဘဲ ဟန္ျပင္အားေသြး ဇီဇာခ်ဲ႕သည္ႏွင့္ ေႏွာင့္ေႏွးေနာက္က်န္ ေနရစ္ရပံုကိုလည္း ပမာျပဳ၍ ထိုအျပဳအမူမ်ိဳးကို "ခတ္ကြင္းျပင္သည္" ဟု ဆိုတတ္ၾကသည္။

ခ်ာတူးလန္သည္
ညံ့ဖ်င္းလြန္းသည္
ႏံုခ်ာသည္၊ ခ်ဴခ်ာသည္၊ မြဲခ်ာသည္၊ သားသမီးခ်ာသည္ စသည္တုိ႔၌ သံုးေသာ ျခာပုဒ္ကုိ ဘန္းစကားအေနျဖင့္ ညံ့ဖ်င္းျခင္း၊ သုန္ဖ်င္းျခင္း အနက္ျဖင့္ သံုးႏႈန္းၾကရာမွ အေခၚတူး၊ မူးတူးတူးခ် စေသာ လြန္ကဲမႈ အနက္ရသည့္ တူးပုဒ္ကို တြဲဖက္လ်က္ တူး႐ံုအျပင္ လန္ထြက္သည့္သေဘာျဖင့္ နခမ္းလန္၊ ေအာ့ေၾကာလန္၊ သဒၵါလန္ စသည္၌သံုးေသာ လန္ပုဒ္ကုိတြဲကာ ခ်ာတူးလန္၊ ျခာတူးလန္ စသည္ျဖင့္ သံုးႏႈန္းၾကသည္။

ေခ်ာဆြဲသည္
၀တၱရားေဆာင္ရြက္ေစရန္အတြက္ ယာဥ္ သို႔မဟုတ္ လူကို အာဏာျဖင့္ ေစစားသည္
စစ္တပ္စသည္ အေရးတႀကီး ေဆာင္ရြက္ရေသာ ရဲအဖြဲ႔တို႔သည္ ႐ုတ္တရက္ အေရးေပၚယာဥ္၊ သို႔မဟုတ္ ေစပါးရန္ လူကို လိုအပ္ခဲ့ေသာ္ ႀကိဳတင္အစီအစဥ္မရွိဘဲ ႐ုတ္တရက္ အာဏာျဖင့္ ဆြဲငင္ေခၚယူ အသံုးျပဳတတ္ၾကသည္။ ထိုသို႔ အသံုးျပဳေသာ ကိစၥမွာ ေခ်ာစာပို႔ေရး ကိစၥသာ မ်ားသျဖင့္ ေခ်ာစာပို႔ရန္ ဆြဲသည္၊ ေခ်ာဆြဲသည္ဟု ဟူ၍ သံုးႏႈန္းသည္။ ထိုသေဘာျဖင့္ တစ္ဦးတစ္ေယာက္အား အတင္းအၾကပ္ တာ၀န္ထမ္းေဆာင္ေစသည္ကိုလည္း တင္စား၍ သံုးၾကသည္။

ေျခရာနင္းသည္
နည္းတူလိုက္သည္၊ ထပ္တူတုပသည္
ေတာလမ္းခရီးတြင္ သြားလာေသာအခါျဖစ္ေစ၊ အမဲလုိက္ေသာအခါျဖစ္ေစ၊ လူေျခရာ၊ တိရစၧာန္ေျခရာမ်ားကို ထပ္ၿပီး နင္းလိုက္ျခင္းျဖင့္ တစ္ခုတည္းေသာ သြားရာလမ္းကို ထပ္ၾကပ္လုိက္ႏိုင္ေလသည္။ ထိုသေဘာကို တင္စားၿပီး လူတစ္ဦးတစ္ေယာက္၏ နည္းတူလုိက္၍ ျပဳမူေဆာင္ရြက္ျခင္းကို ေျခရာနင္းသည္ဟူ၍ပင္ ဆိုသည္။ ထပ္ၾကပ္လုိက္သည့္သေဘာကို တင္စားသည္။

ေျခရာတုိင္းသည္
တုပသည္၊ အန္တုသည္
ျခေသၤ့သားငယ္သည္ ဖခင္ျခေသၤ့ႏွင့္ ခြန္အားစြမ္းအင္ခ်င္း တူမတူကို ေျခရာခ်င္းတုိင္း၍တုိင္း၍ၾကည့္ကာ ေျခရာအရြယ္အစားခ်င္း တူမွ်လာေသာအခါ အင္းအားတူၿပီဟူ၍ ဖခင္ကို အန္တုသည့္ ပံု၀တၳဳအား မွီး၍ ဖက္ၿပိဳင္ျခင္း၊ အန္တုျခင္းတို႔ကို တင္စား၍ ခုိင္းႏိႈင္းသည္။

ေျခသလံုးအိမ္တိုင္
အိုးအိမ္ အေျခအေန အတည္တက်မရွိသူ
လူမ်ားသည္ အို္းအိမ္ႏွင့္ ေနထုိင္ၾကသည္။ အိုးအိမ္အတည္တက် မရွိသူတို႔မွာ ေရာက္ရာေနရာ၌ တည္းခိုအိပ္နား၍ တစ္ေနရာမွ တစ္ေနရာသို႔ သြားလာလည္ပတ္ ေနတတ္ၾကသည္။ ထိုသူမ်ားအဖို႔ ခ႐ုသည္ မိမိအိပ္ခြံကို သြားေလရာသို႔ တစ္ပါတည္း သယ္ေဆာင္သြားသည့္ပမာ၊ မိမိခႏၶာကိုယ္ကိုပင္ အိမ္အမွတ္ျပဳ၍ သယ္ပုိးသြားလာ ေနထိုင္သူမ်ားဟူ၍ မွတ္ယူျခင္း ခံရသည္။ ထိုကဲ့သို႔ေသာ ေနရာအတည္တက် မရွိသူတို႔အဖို႔ သူတို႔၏ ခႏၶာကုိယ္သည္ပင္ အိမ္သဖြယ္ ျဖစ္ဘိသကဲ့သို႔ သူတို႔၏ ေျခသလံုးသည္လည္း အိမ္တုိင္ပမာ ျဖစ္ရေလေတာ့သည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ေျခသလံုးအိမ္ျပဳ၍ ေနသူမ်ားဟူ၍ အေျခအေန အတည္တက် မရွိသူမ်ားကုိ တင္စား၍ ေခၚေ၀ၚၾကသည္။

ေျခေတာ္တင္သည္
မင္းႏွင့္ မင္းညီမင္းသားတို႔ မယားျပဳသည္။
အနိမ့္အက်သေဘာျဖင့္ က်ဴးလြန္သည္

ဘုရင္ႏွင့္ မင္းညီမင္းသားတို႔သည္ နန္းတြင္းအပ်ိဳေတာ္မ်ားအနက္ျဖစ္ေစ၊ အသည္သမီးတို႔ကိုျဖစ္ေစ ႏွစ္သက္ေကာက္ယူ၍ မယားျပဳျခင္းကို ယဥ္ေက်းေသာစကားျဖင့္ ေျခေတာ္တင္သည္ဟု ဆိုသည္။ (မိဖုရားေျမႇာက္ျခင္းကဲ့သိုိ႔ အမြန္အျမတ္ အရာေျမႇာက္ျခင္းကား မဟုတ္ေခ်။) ထိုစကားကိုစြဲ၍ အနိမ့္အက်သေဘာျဖင့္ သင့္ေနျခင္း၊ သို႔မဟုတ္ က်ဴးလြန္ေစာ္ကားျခင္းကို တင္စားဆိုသည္။

ေျခထိုးသည္
ၾကား၀င္ ကုန္းေခ်ာသည္
ျမန္မာ႐ုပ္ေသးပြဲ ကျပေသာအခါတြင္ ႀကိဳးဆြဲဆရာသည္ လက္မွႀကိဳးမ်ားျဖင့္ အ႐ုပ္ကို လိုသလုိျပဳျပင္၍ လႈပ္ရွားေစ႐ံုသာမက၊ တစ္ခါတစ္ရံတြင္ လက္တန္းေအာက္ ကန္႔လန္႔ကာ အတြင္းမွ အ႐ုပ္ကို လုိရာေရႊ႕ေျပာင္း လႈပ္ရွားေစရန္ ေျချဖင့္ကူ၍ တြန္းဖယ္လႈပ္ရွား ျပဳျပင္ၾကရေလသည္။ ဤသို႔ ေျချဖင့္ တြန္းထိုးလႈပ္ရွားသည္မွာ အတြင္းမွ ျပဳလုပ္ျခင္းျဖစ္သျဖင့္ ပြဲၾကည့္ပရိသတ္တို႔က သတိမျပဳမိဘဲ ရွိတတ္ၾကေလသည္။ ဤသည္ကိုစြဲ၍ အတိအလင္း မဟုတ္ဘဲ ေနာက္ကြယ္မွ စီမံျခယ္လွယ္ ဖန္တီးျပဳျပင္ေပးျခင္းမ်ိဳးကို ေျခထိုးသည္ဟု ဆိုၾကေလသည္။ ထိုမွတစ္ဆင့္ လူတစ္ဦးတစ္ေယာက္ သြားလာရာတြင္ ေျချဖင့္ ကန္႔လန္႔ထိုးသြင္းျခင္းျဖင့္ မေတာ္တဆ ျဖစ္သကဲ့သို႔ ယိမ္းယို္င္လဲက်ေစသည့္ ေျခထိုးပံုမ်ိဳးကဲ့သို႔ သူတစ္ပါး အက်ိဳးမဲ့ျဖစ္ေစရန္ ကြယ္၀ွက္စြာျဖင့္ ၾကား၀င္ဖ်က္ဆီး ေႏွာင့္ယွက္ျခင္းမ်ိဳးကိုလည္း ေျခထိုးသည္ဟုပင္ ဆိုၾကေပေသးသည္။

ၿခံခုန္သည္
တစ္ဖက္မွတစ္ဖက္ ကူးေျပာင္း၀င္သည္။
သစၥာေဖာက္သည္၊ စိတ္ေျပာင္းလႊဲသည္။

ႏြား႐ုိင္းမ်ားကို ၿခံအတြင္း၌ သြင္း၍ထားေသာ္ ၿခံအျပင္သို႔ ခုန္ထြက္ေလ့ရွိသည္။ ၿခံတစ္ခါခုန္၍ ရႏုိင္ေၾကာင္းသိေသာအခါ ၿခံခုန္ဖူးေသာႏြားသည္ ေနာင္အခါ ၿခံခုန္ရန္ ၀န္မေလးဘဲ ရဲရင့္စြာ ခုန္ၿမဲခုန္ေလ့ရွိသည္။ ထိုသေဘာကို တင္စား၍ တစ္သင္းတစ္ဖြဲ႔မွ ၿပိဳင္ဖက္အျခားတစ္သင္း တစ္ဖြဲ႔သို႔ ကူးေျပာင္း၀င္ျခင္း၊ မိမိအိမ္ေထာင္ဖက္မွတစ္ပါး ျပင္ပသူႏွင့္ သင့္ေန၊ ဆက္ဆံျခင္း၊ သစၥာေဖာက္၍ ဘက္ေျပာင္းျခင္း စသည္တို႔တြင္ သံုးသည္။

ခြတုတ္သည္
ႏွစ္ဖက္စလံုးမွ အက်ိဳးအျမတ္ယူသည္။
ႏွစ္ဖက္စလံုးႏွင့္ ဆက္ဆံသည္

စစ္တုရင္ကစားရာတြင္ တစ္ဖက္မွ စစ္တုရင္႐ုပ္မ်ားကို သတ္ရန္ အကြက္ေရႊ႕ေသာအခါ အလွည့္သင့္လွ်င္ ႏွစ္ဖက္၏ လမ္းရွိေသာေနရာသို႔ ေရႊ႕၀င္၍ ေခ်ာင္း(ေခြ) ႏုိ္င္ေလသည္.။ ထိုအကြက္မ်ိဳးကို ၀င္မိလွ်င္ တစ္ဖက္သူက တစ္ႀကိမ္တြင္ တစ္႐ုပ္ကိုသာ လြတ္ေအာင္ ကာကြယ္ျခင္း၊ ေျပာင္းဖယ္ျခင္း၊ သို႔မဟုတ္ အျပန္သတ္ႏုိင္ေအာင္ အကြက္ဆင္ျခင္း ျပဳႏုိင္၍ က်န္တစ္႐ုပ္အတြက္ ထိုတစ္ႀကိမ္တည္းတြင္ မေရႊ႕ႏုိ္င္ေသာေၾကာင့္ မည္သည့္နည္းွႏွင့္မဆို ႏွစ္လမ္းအနက္ တစ္လမ္းမွာ မလြန္ဘဲ အသတ္ခံရေလသည္။ ထိုသို႔ ႏွစ္ဖက္ႏွစ္လမ္းခြ၍ ေခ်ာင္း(ေခြ)ျခင္း ခံရသည္ကို ခြတုတ္မိသည္ ဟူ၍လည္းေကာင္း၊ ႏွစ္ဖက္ေခ်ာင္း၍ သတ္သည္ကို ခြတုတ္သည္ဟူ၍လည္းေကာင္း၊ ထိုစကားစြဲ၍ ႏွစ္ဖက္စလံုးမွ အက်ိဳးခံစားသည္ကို တင္စား၍ဆိုသည္။ မူလစကား အဓိပၸါယ္မွာလည္း ႏွစ္ခြတုတ္သည္။ ႏွစ္ခြစားသည္။ ခြစားသည္ဟူေသာ အနက္ရွင္းၿပီးျဖစ္သည္။ ယခုအခါ ျပတ္သားျခင္းမရွိဘဲ ႏွစ္ဖက္လံုးကို ညာ၀ါးေပါင္းသင္း၍ ကိုယ္က်ိဳးရွာသည္ဟူေသာ အဓိပၸါယ္မ်ိဳး သံုးစြဲၾကသည္။

ေခြးက် က်သည္
အက်နာသည္
ေခြးမ်ားအား ကိုင္ေျမႇာက္ပစ္ခ်လွ်င္ ေျခေလးဖက္ေထာက္ ေၾကာင္က်နည္းမ်ိဳးမက်ဘဲ ေက်ာျဖင့္က်သျဖင့္ အက်နာေလသည္။ ေၾကာင္မ်ားကား အက်မနာေခ်။ နိမ့္က်သြားရာ၌ အခုအခံ၊ အေထာက္အကူ ဆယ္တင္ရာ လံုး၀မရွိဘဲ ဒလေဟာ ေအာက္သို႔ ဒုတ္ဒုတ္ထိ က်ဆင္းသြားရျခင္းကို တင္စား၍ ေခြးက် က်သည္ဟု ဆိုသည္။ တစ္နည္း ေခြးကဲ့သို႔ ယုတ္ညံ့သိမ္ဖ်င္းလွစြာျဖင့္ နစ္မြန္းယုတ္ေလွ်ာ က်ဆင္းရသည္ဟူ၍လည္း တင္စားႏုိင္သည္။

ခၽြတ္ၿခံဳက်သည္
အလြန္ဆင္းရဲသည္
ဆင္းရဲလြန္းေသာသူသည္ ၿခံဳစရာ ေစာင္မရွိ၍ အ၀တ္တစ္ထည္ထည္ကို ေန႔အခါ၀တ္၍ ညအခါ ခၽြတ္ၿခံဳရသည္။ ဒါ၀တ္အျဖစ္ တစ္လွည့္၊ ၿခံဳလႊာအျဖစ္တစ္လွည့္ျဖင့္ တစ္ထည္တည္းကိုသာ အသံုးျပဳရေသာဘ၀သို႔ က်ေရာက္သည္ကို ခၽြတ္ၿခံဳက်သည္ဟု ဆိုသည္။ တကယ္ပင္ ထိုမွ်ဆင္းရဲေသာ္လည္း ေခါင္းပါးျခင္း၊ ဆင္းရဲျခင္း၊ သာမန္ကို တင္စား၍ ခၽြတ္ၿခံဳက်သည္ဟု ဆိုၾကသည္။

ေျခာက္ျပစ္ကင္း
အျပစ္လံုး၀ ကင္းစင္သူ
မိန္းမတို႔၏ ေကာင္းျခင္းလကၡဏာတြင္ အျပစ္ေျခာက္ပါး ကင္းရမည္ဟု ေရွးစာေပတို႔တြင္ ဆိုသည္။ ထိိုေျခာက္ပါးမွာ-
(၁) မ၀လြန္းျခင္း
(၂) မပိန္လြန္းျခင္း
(၃) မျဖဴလြန္းျခင္း
(၄) မမဲလြန္းျခင္း
(၅) မရွည္လြန္းျခင္း
(၆) မပုလြန္းျခင္း

ဟူ၍ ျဖစ္သည္။ တစ္နည္းအားျဖင့္ အခါမဲ့ လည္ပတ္တတ္သူတို႔ သင့္ေရာက္ေသာ မျပစ္ေျခာက္ပါး ဟူ၍လည္း ရွိေလေသးသည္။ ထုိေျခာက္ပါးမွာ-
(၁) မိမိကုိယ္ မလံုၿခံဳျခင္း
(၂) သားမယား မလံုၿခံဳျခင္း
(၃) ပစၥည္းဥစၥာ မလံုၿခံဳျခင္း
(၄) သူတစ္ပါး မသကၤာျခင္းခံရျခင္း
(၅) စြပ္စဲခံရျခင္း
(၆) ေဘးသင့္တတ္ျခင္း

ဟူ၍ ျဖစ္ေလသည္။ ထိုသေဘာကိုတင္စား၍ ႐ုပ္ဆင္းႏွင့္ မပတ္သက္ဘဲ အက်င့္စာရိတၱႏွင့္ ပတ္သက္ရာ၌လည္း အျပစ္ေျခာက္ပါး သခ်ၤာကိုသာ တင္စား၍ အျပစ္ေျခာက္ပါးကင္းသည္၊ ေျခာက္ျပစ္ကင္းဟူ၍ သံုးႏႈန္းၾကသည္။ လွပေသာ မိန္းကေလးကိုလည္းေကာင္း၊ အက်င့္မြန္ျမတ္သူကိုလည္းေကာင္း တင္စားသံုးႏႈန္းသည္။

ခ်ိဳႂကြ (ဂ်ိဳႂကြ)သည္
မာန္တက္ႂကြသည္၊ လႈပ္ရွားဟန္ျပင္သည္၊ ေထာင္လႊားသည္
ဦးခ်ိဳရွိ တိရစၧာန္မ်ားသည္ အခ်င္းခ်င္း တိုက္ခုိက္ေ၀ွ႔ခတ္လိုေသာအခါ ခ်ိဳကို၀င့္ကာ ဟန္ျပင္ေလ့ရွိၾကသည္။ ထိုသို႔ ဦးခ်ိဳသည္ တက္ႂကြလႈပ္ရွားေနသည္ကို တင္စား၍ တစ္စံုတစ္ရာ အားထုတ္အစြမ္းျပရန္ စိတ္အားထက္သန္၍ ဟန္ျပမာန္ႂကြေနသူကို ခ်ိုႂကြသည္ဟု ဆိုသည္။ မၿငိမ္မသက္ ေထာင္လႊားေနသူကိုလည္း ဆိုသည္။

Related:
အသံုးမ်ားေသာ ျမန္မာဗန္းစကားမ်ား (က)

No comments:

Post a Comment

 
Web Statistics