Thursday, September 09, 2010

အသံုးမ်ားေသာ ျမန္မာဗန္းစကားမ်ား (အ)


myanmarwords.png

အက်ေကာက္သည္
စကားလံုးအဓိပၸါယ္ အရေကာက္သည္။ စိတ္အဆိုးလြယ္သည္။ အေတြးႏွင့္ ခံျပင္းသည္။

စကားလံုးမ်ားကို ေျပာဆုိေသာအခါ မူလအဓိပၸါယ္အစား၊ စကားလံုးအနက္က်ကို ေလးနက္စြာ ဆက္ေလွ်ာက္ေတြးဆ၍ စိတ္အလိုမက်ျခင္း ျဖစ္တတ္သူမ်ား ရွိေလသည္။ ပံုစံအားျဖင့္ "မင္းအေဖရွိသလား" ဟု အေဖအိမ္တြင္း ရွိ၊ မရွိ ေမးသည္ကို "အေဖမရွိဘဲ ေမြးေလသေလာ" ဟု ေမးဘိသကဲ့သို႔လည္းေကာင္း၊ "ထမင္းစားၿပီးၿပီလား" ေမးသည္ကို "ထမင္းကို မွန္ေအာင္ မစားရသေလာ" ဟု စူးစမ္းသည့္ သေဘာကဲ့သို႔လည္းေကာင္း၊ အဓိပၸါယ္ အက်ေကာက္၍ နားၾကည္းတတ္ျခင္းကို အက်ေကာက္သည္ဟု စကားခ်ံဳ႕၍ သံုးႏႈန္းေလသည္။ အထအနေကာက္သည္ဟုလည္း ဆိုၾကသည္။

အစင္းသိသည္
အရင္းအျမစ္ ေသခ်ာသည္။
ေၾကာင္၊ ေခြး၊ ႏြား စေသာ သတၱ၀ါတို႔ကို ေမြးေကၽြးထားေသာအခါ အျခားသတၱ၀ါမ်ားႏွင့္ ေရာေႏွာေနေသာ္လည္း မိမိတို႔ အိမ္ေမြး တိရစၧာန္၏ အေသြးအေမြး အကြက္အစင္းတို႔ကို သိရွိမွတ္ထားသျဖင့္ မိမိ၏တိရစၧာန္ျဖစ္ေၾကာင္း အလြယ္ႏွင့္ ခြဲစစ္ႏုိင္ေလသည္။ ထိုအေၾကာင္းကုိစြဲ၍ အစင္းသိသည္၊ အစင္းသိၿပီးၿပီ စသည္ျဖင့္ တင္စား၍ ဆိုၾကသည္။ အခ်ိဳ႕က အေျဖာင့္သိသည္ဟူ၍ အေျဖာင့္အစင္း၊ စင္းလံုးေခ်ာဟူေသာ စင္းအနက္ကို ယူၾကသည္။

အၫြန္႔တင္သည္
သူတစ္ပါးအေပၚ တင္စီး၍ဆိုသည္။
သစ္ပင္ငယ္တစ္ပင္သည္ အျခားသစ္ပင္ႀကီး တစ္ပင္ေပၚသို႔ တစ္ပင္လံုး ႏြယ္တက္၍ မေပါက္ေစကာမူ အၫြန္႔အဖ်ားမွ်ကိုကား မွီတင္၍ ထားတတ္သည့္ သေဘာကို တင္စား၍ လူတစ္ေယာက္သည္ အျခားသူတစ္ဦးအေပၚ၌ ေက်းဇူးအထူး တင္ရေလာက္ဖြယ္ မျပဳထားေစကာမူ၊ ေျပာရ႐ံုေလာက္မွ် အကူအညီေပးကာမွ်ျဖင့္ ထိုအကူအညီအတြက္ စကားတင္၍ ေျပာဆိုေသာအခါ အၫြန္႔တင္သည္ဟု တင္စား၍ ဆိုသည္။ စကားအရာျဖင့္သာ တင္စီး၍ ေျပာဆိုျခင္း၊ သူတစ္ပါးအစြမ္းကို ကြယ္၍ မိမိ၏ အနည္းငယ္အစြမ္းကိုသာ ထပ္လႊမ္းတင္စား၍ ေျပာဆိုျခင္း ေက်းဇူးအနည္းငယ္ကို ေဖာ္ထုတ္၀င့္၀ါျခင္း စသည္ျဖင့္ သူတစ္ပါးအေပၚတြင္ အနည္းအပါး ထိပါးေက်ာ္လႊမ္း၍ ျပဳလုပ္ေျပာဆိုမႈမ်ားကို အၫြန္႔တင္သည္ဟုပင္ ဆုိသည္။

အညႇာလြယ္သည္
အဆြဲေဆာင္ခံလြယ္သည္။
အမွည့္လြန္ေသာ ပင္မွည့္အသီးမ်ားႏွင့္ အခ်ိဳ႕သစ္သီးမ်ားသည္ ထိ႐ံုႏွင့္ ေႂကြက်ေလာက္ေအာင္ အညႇာတြယ္တာအား ေလ်ာ့ပါးလ်က္ ရွိသည္ျဖစ္ရာ၊ အညႇာပ်ဥ္းတြဲေသာ အသီးစိမ္းကဲ့သို႔ တပင္တပန္း မဆြတ္ခ်ဴရဘဲ အလိုအေလ်ာက္ ေႂကြလုက်လုဆဲဆဲ ရွိသည္ကို အညႇာလြယ္သည္ဟု ဆိုသည္။ ထို႔အတူ သူတစ္ပါး ေသြးေဆာင္သိမ္းငင္ရာသို႔ အလြယ္ႏွင့္ လုိက္ပါျခင္းကို တင္စား၍ ဆိုသည္။

အတုိင္အေဖာက္ညီသည္
အတြဲအဖက္ညီသည္။ ႏွစ္ဦးႏွစ္ဖက္ ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္ရာတြင္ ပူးေပါင္းမႈေျပညီသည္။ လုိက္ေလ်ာ အပ္စပ္သည္။
ရက္ကန္းရက္ရာတြင္ အလ်ားသြယ္ေသာ ခ်ည္ကို တုိင္ခ်ည္ဟု ေခၚ၍ ကန္႔လန္႔ရက္ေသာခ်ည္းကို ေဖာက္ခ်ည္ ေခၚသည္။ အတုိင္ႏွင့္ အေဖာက္ခ်ည္တို႔သည္ အခုိင္ခံ့ျခင္း၊ ပမာဏခ်င္း တူညီမွ အထည္ေခ်ာသည္။ သို႔မဟုတ္ ေျပျပစ္ေခ်ာေမြ႔ ေကာင္းမြန္ျခင္း မရွိတတ္ေခ်။ ထို႔ေၾကာင့္ အထည္၏ ေကာင္းျခင္းအတြက္ အတုိင္အေဖာက္ ညီၫြတ္ျခင္းသည္ ေကာင္းမြန္ျခင္းတစ္ရပ္ ျဖစ္သည့္အတိုင္း ႏွစ္ဦးႏွစ္ဖက္ ပါ၀င္ေသာကိစၥ၌ အေပးအယူ၊ အေလွ်ာ့အတင္း၊ အယူအဆ လုိက္ေလ်ာေျပညီျခင္းကိုလည္း တင္စား၍ အတိုင္အေဖာက္ညီသည္ဟု ဆိုသည္။ သံခ်ပ္ထိုးရာ၌လည္း အတုိင္အေဖာက္ဟူ၍ ရွိရာ တသေဘာတည္းပင္ ျဖစ္သည္။

အတုိင္အေဖာက္ညီသည္ ဟူေသာ စကားႏွင့္ တူသည္။ လွည္းမ်ားတြင္ အတုိင္ႏြားႏွင့္ အဖက္၌ အလွည့္ႏြား ဟူ၍ ႏြားေျပး ႏြားလိုက္ ဖက္ညီေအာင္ တပ္ဆင္ရသည္ျဖစ္ရာ၊ လွည္းႏြား တပ္ပံုကိုစြဲ၍ ႏွစ္ဖက္လုိက္ညီသည့္ ကိစၥမ်ားတြင္ တင္စား၍ သံုးသည္။

အပင္းခ်သည္
မသဒၶါေရစာကို စားေသာက္သည္။
ေလာကီ ပေယာဂပညာ တတ္ကၽြမ္းသူသည္ မလိုလားသူ တစ္ဦးအား ဥပါဒ္ျဖစ္ေအာင္ ျပဳစားေသာအားျဖင့္ ေဆးစီရင္ေသာ ပစၥည္းကို အစာအျဖစ္ ထင္မွတ္ေစလ်က္ ေကၽြးေမြး စားေသာက္ေစေလ့ ရွိသည္။ ထိုသို႔ ျပဳလုပ္သည္ကို အပင္းသြင္းသည္ဟု ဆို၍ ထိုအပင္းကို ျပန္၍ ထုတ္ယူကုသျခင္းကို အပင္းခ်သည္ဟု ဆိုၾကသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ မိမိေကၽြးေမြးလိုေသာအခါ မသဒၶါေရစာကို စားေသာက္သူမ်ားအား က်ိန္ဆဲေရရြတ္ေသာအားျဖင့္ ၀မ္းထဲမွ အပင္းကို ခ်ရန္ စားသံုးေလသကဲ့သို႔ အပင္းခ်သည္၊ အပင္းဆို႔သည္ ဟူ၍ ဆိုၾကသည္။ သေဘာအားျဖင့္ ထိုသူသည္ အျပဳစားခံထားရသူဟု သြယ္၀ိုက္၍ ႐ႈတ္ခ်ဆိုရာေရာက္သည္။ ထိုသို႔အားျဖင့္ သူတစ္ပါး မလိုမုန္းထား ခံရသူဟူ၍ ဆိုရာလည္း ေရာက္သည္။

အဖတ္တင္သည္
အရာထင္သည္။
အရည္ႏွင့္ အဖတ္ ေရာေႏွာေသာအရာကို အရည္ကိုလို၍ျဖစ္ေစ၊ အဖတ္ကိုလို၍ျဖစ္ေစ၊ ဆန္ကာ၊ အစစ္ စသည္တို႔ႏွင့္ စစ္ေသာအခါ အဖတ္မ်ားသည္ ဆန္ကာအစစ္ေပၚ၌ တင္၍ က်န္ခဲ့ေလသည္။ ဤအျခင္းအရာကို အစြဲျပဳ၍ တစ္စံုတစ္ရာ ထင္ရွား ႂကြင္းက်န္ေနခဲ့သည္ကို (သားသမီး အဖတ္တင္သည္) (ပစၥည္း အဖတ္တင္သည္) ဟူ၍လည္းေကာင္း၊ (အရည္မရ၊ အဖတ္မရ) ဟူ၍လည္းေကာင္း သံုးႏႈန္းၾကသည္။

အမွ်င္ျပတ္သည္
အစျပတ္သည္။
ထိုစကားမွာ ရက္ကန္းဗိုင္းငင္ လုပ္ငန္းတြင္ ဗိုင္းေတာင့္မွ ခ်ည္ျဖစ္ေအာင္ ငင္ရာ၌ ခ်ည္မွ်င္တစ္ဆက္တည္း မျပတ္လုိက္ပါျခင္းကို စြဲ၍ အမွ်င္မျပတ္ အမွ်င္တန္း စသည္ျဖင့္ တင္စားသံုးစြဲၾကသည့္နည္းတူ ခ်ည္စျပတ္ေတာက္သြားေသာအခါ အမွ်င္လည္း ျပတ္သြားသည္ကိုစြဲ၍ စကားအမွ်င္ ျပတ္သည္၊ သံေယာဇဥ္အမွ်င္ျပတ္သည္ စသည္ျဖင့္ အဆက္အစပ္ လံုး၀ျပတ္ေတာက္မႈမ်ား၌ တင္စားသံုးၾကသည္။

အ႐ူးလြယ္အိတ္
အမ်ိဳးမ်ိဳး စုေပါင္းေရာေထြးပါ၀င္ေနေသာအရာ
သူ႐ူးမ်ားမွာ မိမိတို႔တြင္ရွိေသာ လြယ္အိတ္ထဲသို႔ ေကာက္၍ ရတတ္သမွ် အရာ၀တၳဳအားလံုးကို စုေပါင္းထည့္သြင္း ထားေလ့ရွိရာ၊ ထိုသေဘာကို တင္စား၍ အသံုးတည့္ေအာင္ ထုတ္ႏုတ္သံုးစြဲႏုိင္ေအာင္ စုေဆာင္းမွတ္သားရသမွ် စာတိုေပစ ၾကားမွတ္သမွ် ဗဟုသုတတို႔ ေရာႁပြမ္းစုသြင္းထားေသာ စာေပက်မ္းမ်ိဳးကို တင္စား၍ ေခၚဆိုသည္။

အသားယူသည္
သူတစ္ပါးအေပၚ၌ ႂကြား၀င့္တင္စီး၍ အသားယူသည္။ မတရားဂုဏ္ယူသည္။
အတူတကြ အမဲလုိက္၍ ရရွိေသာ အမဲသားငါးကို ခြဲေ၀ေသာအခါတြင္ တစ္ေယာက္အား အ႐ိုးပုိင္းကိုသာ ယူေစ၍ တစ္ေယာက္ကမူ အသားပိုင္းခ်ည္းသာယူကာ မမွ်မတ ေ၀ခြဲသည့္ ဥပမာကို တင္စားလ်က္ အတူပင္ပန္း အားစိုက္ရေသာ ကိစၥတြင္ က်န္တစ္ေယာက္ကသာ စြမ္းရည္ေသြးၿပီး ေက်းဇူးေဖာ္ကာ မိမိတစ္ဦးတည္း၏ အစြမ္းျဖစ္ေလသကဲ့သို႔ ဂုဏ္၊ နာမည္ဟူသမွ် ခံယူႂကြား၀င့္ျခင္းကို အသားယူသည္ဟု ဆိုသည္။ အသားယူျခင္း၊ အေကာင္းအႏွစ္ အသားဟူသမွ် ယူျခင္းသေဘာပင္ ျဖစ္သည္။

ေအာခ်သည္
လက္ေလွ်ာ့သည္။
ျမန္မာတို႔သည္ (အဲ... ၾသ... အင္း..) စေသာ အာေမဋိတ္ စကားလံုးမ်ားကို ေျပာဆိုေလ့ရွိရာ၊ ဘာမွ် မတတ္ႏိုင္ လက္မိႈင္ခ်၍ သံေ၀ဂယူသည့္ အခါမ်ားတြင္ "ၾသ..ၾသ..." စသည္ျဖင့္ အဆံုးသတ္ ဆိုျမည္တတ္ၾကသျဖင့္ ဘာမွ်မတတ္ႏုိင္ဘဲ လက္ေလွ်ာ့အ႐ံႈးေပးရေသာ အခါမ်ိဳးတြင္ တင္စား၍ ၾသခ်သည္ (ေအာခ်သည္) ဟု သံုးႏႈန္းၾကေလသည္။

ေအာ့ေၾကာလန္သည္
စက္ဆုတ္သည္။
ရြံရွာစက္ဆုတ္ဖြယ္ေကာင္းေသာ အစားအစာကို အမွတ္မဲ့ စားေသာက္မိေၾကာင္း သိရေသာအခါျဖစ္ေစ၊ ထိုရြံရွာဖြယ္ကို ျမင္ေတြ႔ရေသာအခါျဖစ္ေစ ပ်ိဳ႕တက္ အန္ေအာ့တတ္ၾကေလသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ မႏွစ္မသက္ ရြံမုန္းျခင္းကို ေအာ့သည္ဟု ဆိုၾကရာ၊ အလြန္႔အလြန္ ရြံမုန္းျခင္းကို ဆိုလိုေသာအခါ ေအာ့႐ံုသာမက ေအာ့ရလြန္း၍ အေၾကာအျခင္တို႔ပင္ လန္ထြက္ကုန္ေလၿပီဟု ကဲပုိ တင္စားေသာအားျဖင့္ ေအာ့ေၾကာလန္သည္ဟု ဆိုၾကသည္။

အံခြသည္
အေတြ႔အႀကံဳမ်ားသည္။
လူတို႔သည္ အစားအေသာက္ ၀ါးႀကိတ္စားေသာက္ရဖန္ မ်ား၍ အသက္အရြယ္လည္း ႀကီးလာေသာအခါ အံသြားမ်ားသည္ ေဆြးပဲ့ေပါက္စား၍ ကြဲျပတ္ကာ အခၽြန္အခြမ်ား ျဖစ္လာတတ္ေလသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ စားရဖန္မ်ားျခင္းကို အံခြျခင္းဟူေသာ အက်ိဳးျဖင့္တင္စား၍ ေဖာ္ျပေျပာဆုိေလ့ ရွိၾကသည္။ ထုိစကားမွတဆင့္ မည္သည့္အရာမဆို မေတြ႔အႀကံဳ၊ အေလ့အထ မ်ားျပားရင့္က်က္၍ ကၽြမ္းက်င္နားလည္ ပါးနပ္မႈ စြဲၿမဲလာသည္ကို တင္စားေသာအားျဖင့္ အံခြသည္ဟု ဆိုၾကသည္။

ဦးစားေပးသည္
အဦးအခြင့္ေပးသည္။ ေရွးဦးစြာ အေရးထားသည္။ အျမတ္တႏိုးျပဳသည္။
ေရွးအခါက ဘုရင္မင္းမ်ားသည္ အသက္ေဘးအႏၲရာယ္ကို စိုးရိမ္၍ စားဦးစား ေခၚ အမႈထမ္းတစ္ဦး ထားရွိကာ မိမိစားေသာက္မည့္ အစာကို အဦးစားေပး၍ အဆိပ္အေတာက္ မသင့္ေၾကာင္း သိရွိရၿပီးမွ စားေတာ္ေခၚေလ့ရွိသည္။ ထိုသို႔ မိမိထက္ ဦးစြာ စားခြင့္ေပးျခင္းကို အေၾကာင္းျပဳ၍ ဦးစားေပးသည္ ဟူေသာ စကားကို သံုးႏႈန္းၾကသည္။
အခ်ိဳ႕က ျမတ္ႏိုးေသာ ရဟန္းသံဃာ ဆရာ မိဘတို႔ကို အစားအစာဦးကို ေပးကမ္းပူေဇာ္သည္ကို အေၾကာင္းျပဳ၍ စားဦးေပးသည္၊ ဦးစားေပးသည္ဟု မွတ္ယူၾကသည္။ လိုရင္းအနက္ကား မေျပာင္းလဲေခ်။ အဂၤလိပ္ဘာသာ တစ္ပိုင္းျခင္း ေဖပါေပးသည္ဟုလည္း ဆိုၾကသည္။

RELATED:
အသံုးမ်ားေသာ ျမန္မာဗန္းစကားမ်ား (က)
အသံုးမ်ားေသာ ျမန္မာဗန္းစကားမ်ား (ခ)
အသံုးမ်ားေသာ ျမန္မာဗန္းစကားမ်ား (ဂ)
အသံုးမ်ားေသာ ျမန္မာဗန္းစကားမ်ား (င)
အသံုးမ်ားေသာ ျမန္မာဗန္းစကားမ်ား (စ)
အသံုးမ်ားေသာ ျမန္မာဗန္းစကားမ်ား (ဆ)
အသံုးမ်ားေသာ ျမန္မာဗန္းစကားမ်ား (ဇ၊ စ်၊ ည၊ ဋ)
အသံုးမ်ားေသာ ျမန္မာဗန္းစကားမ်ား (တ)
အသံုးမ်ားေသာ ျမန္မာဗန္းစကားမ်ား (ထ၊ ဒ)
အသံုးမ်ားေသာ ျမန္မာဗန္းစကားမ်ား (ဓ၊ န)
အသံုးမ်ားေသာ ျမန္မာဗန္းစကားမ်ား (ပ)
အသံုးမ်ားေသာ ျမန္မာဗန္းစကားမ်ား (ဖ)
အသံုးမ်ားေသာ ျမန္မာဗန္းစကားမ်ား (ဗ)
အသံုးမ်ားေသာ ျမန္မာဗန္းစကားမ်ား (ဘ)
အသံုးမ်ားေသာ ျမန္မာဗန္းစကားမ်ား (မ)
အသံုးမ်ားေသာ ျမန္မာဗန္းစကားမ်ား (ယ၊ ရ)
အသံုးမ်ားေသာ ျမန္မာဗန္းစကားမ်ား (လ)
အသံုးမ်ားေသာ ျမန္မာဗန္းစကားမ်ား (၀)
အသံုးမ်ားေသာ ျမန္မာဗန္းစကားမ်ား (သ၊ ဟ)

No comments:

Post a Comment

 
Web Statistics