Friday, September 17, 2010

ျပႆနာကို ပိုင္းျခားေ၀ဖန္ရာ၌


sage.jpg
လူဆိုသည္က ကုိယ့္အယူအဆႏွင့္ကုိယ္ ရွိၾကသူေတြ မ်ားသည္။

အယူအဆ မတူတတူလူေတြ နီးစပ္ဆင္တူရာဟူ၍ စုေ၀းၾကသည့္အခါ၊ မိမိတို႔ႏွင့္ သိသိသာသာ ဆန္႔က်င္ကြဲလြဲသည့္ ကိစၥမ်ားႏွင့္ ပတ္သက္လွ်င္ တစ္သေဘာတည္း ညီညီညာညာ ရွိတတ္ေသာ္လည္း သည္ဘက္ကလည္း ျမင္ႏုိင္၊ ဟိုဘက္ကလည္း ၾကည့္ႏုိင္သည့္ ကိစၥမ်ိဳး၊ အျဖဴအမည္း မသဲကြဲသည့္ ကိစၥမ်ိဳး၊ ပစ္ရမွာလည္း အဆီႏွင့္၀င္း၀င္း၊ စားရမွာလည္း သဲႏွင့္ရွပ္ရွပ္ ဆိုေသာ ကိစၥမ်ိဳး၊ စတာေတြ ႀကံဳလာရသည့္အခါ၊

သည္ဘက္က ၾကည့္ခ်င္သူႏွင္ ဟိုဘက္က ၾကည့္ခ်င္သူ၊
အျဖဴမ်ားသည္ဟု ျမင္သူႏွင့္ အမည္းမ်ားသည္ဟု မျင္သူ၊
အဆီႀကိဳက္ေသာသူႏွင့္ သဲေၾကာက္ေသာသူ စသျဖင့္ သေဘာထားေတြ ကြဲျပားသြားတတ္ၾကသည္။

အေၾကာင္းရင္းက ပိုင္းျခားေ၀ဖန္မႈ (judgement) ႏွင့္ သက္ဆုိင္သည္။

ထံုးစံက၊ ကိစၥတစ္ခုကို စဥ္းစားေ၀ဖန္ၿပီးေနာက္၊ ဒါကေတာ့ "ဘာ" ပဲဟု ဖြင့္ဆိုသတ္မွတ္သည္။ သို႔မဟုတ္ ေကာက္ခ်က္ခ်သည္။ ထို႔ေနာက္ ယင္းမွ ဆက္ကာ ဒါကုိ "ဘယ္လို" လုပ္ရမည္ဟု ဆံုးျဖတ္ပိုင္းျခားသည္။

ထို႔ေၾကာင့္ ေကာက္ခ်က္မတူလွ်င္ ဆံုးျဖတ္ခ်က္ေတြ ကြဲလြဲသည္။
ေကာက္ခ်က္ေတြ မတူျခင္းအေၾကာင္းသည္ လူ၏ ပင္ကုိစ႐ုိက္ႏွင့္လည္း ဆုိင္သည္။ ျဖတ္သန္းႀကီးျပင္းသည့္ ကာလတစ္ေလွ်ာက္ စုစည္းမိလာသည့္ အယူအဆ အစြဲအလမ္းေတြႏွင့္လည္း ဆုိင္သည္။ ထို႔ေနာက္ လက္ရွိ ျပႆနာႏွင့္ စပ္လ်ဥ္း၍ ဘယ္ေလာက္ သိရွိနားလည္ထားသနည္း ဟူသည္ႏွင့္လည္း ဆိုင္သည္။

အဲသည္လို မတူေသာသူေတြ ျပႆနာတစ္ရပ္ကို ေ၀ဖန္ပိုင္းျခားၾကသည့္အခါ....၊
စိတ္တို စိတ္ဆတ္သူက ျပႆနာကို ခ်က္ခ်င္းရွင္းပစ္ရမည္ဟု ျမင္သည္။ စိတ္ရွည္ သည္းခံသူက တျဖည္းျဖည္း အရွိန္ေသသြားေအာင္ ထိန္းေပးရမည္ဟု ယူဆသည္။
မိမိ အယူအဆ အစြဲအလမ္းႏွင့္ တုိက္႐ုိက္လာထိသူက အျပင္းအထန္ တံု႔ျပန္ခ်င္သည္။ သည္ကိစၥႏွင့္ ပတ္သက္၍ အစြဲအလမ္း အခံ မရွိသူအတြက္က်ေတာ့ ျပႆနာပင္ မဟုတ္။

အဲသည္ေနာက္ သိမႈ။
သည္အေၾကာင္းကို နည္းနည္းေလး ျပည့္စံုေအာင္ ေျပာခ်င္သည္။

လူတုိင္းက ကုိယ့္ကိုယ္ကုိယ္ ငါ သိသည္ဟု ထင္ၾကသည္။ ငါ သိသမွ်သည္ အကုန္ပဲ၊ သို႔မဟုတ္ ငါလည္း ဒီေလာက္ေတာ့ သိတာပဲ၊ သို႔မဟုတ္ ငါလည္း ဒီကိစၥမွာ သေဘာထားမွတ္ခ်က္ ေပးႏိုင္႐ံုေလာက္ေတာ့ သိတာပဲဟု ျမင္ၾကသည္။

ထို႔ေၾကာင့္၊
ေဘာလံုးပြဲ တစ္ပြဲ၊ ႏွစ္ပြဲ ၾကည့္ဖူးသူကလည္း ကမၻာ့ဖလားပြဲ ဘယ္သူ ဗိုလ္စြဲမည္ဆိုေသာ ေဟာကိန္း ထုတ္ေနတတ္သည္။ သတင္းစာ တစ္ခါတစ္ရံ ဖတ္သူကလည္း ဘားရက္အုိးဘားမားကေတာ့ "ဘာ" ပါပဲ၊ အမာဒီနီဂ်တ္ကေတာ့ ဘာလုပ္လိမ့္မည္၊ စသျဖင့္ ေသခ်ာေပါက္ ေျပာေနတတ္သည္။

အဲသည္လို သိတယ္ထင္မႈႏွင့္ စပ္လ်ဥ္း၍ စကားတစ္ခု ရွိသည္။
A little knowledge is dangerous. တစိုးတစိ အသိသည္ ေၾကာက္စရာေကာင္းသည္ ဆိုေသာ စကား။

ကြမ္းယာဆုိင္မွာ ေဆးတစ္မ်ိဳး၊ ႏွစ္မ်ိဳး ေရာင္းဖူး႐ံုႏွင့္ ကုိ္ယ့္ကုိယ္ကုိယ္ ဆရာ၀န္အလုပ္ လုပ္တတ္ၿပီ ထင္ေသာသူသည္ ပတ္၀န္းက်င္အတြက္ အႏၲရာယ္ျဖစ္သည္။

ဥပမာေတြ ျပလွ်င္ ရွည္လ်ားေနမည္။ အဲသည္လို တစိုးတစိ အသိကို ဟုတ္လွၿပီထင္ၿပီး ဧရာမကိစၥႀကီးေတြမွာ ၀င္ေရာက္စီမံေနသူေတြ ေနရာတကာမွာ အမ်ားအျပား ရွိသည္။

စင္စစ္ ဗဟုသုတသည္ တန္ဖိုးရွိတာ မွန္ပါသည္။
သို႔ေသာ္ တစ္စြန္းတစ္စ ဗဟုသုတႏွင့္ ထင္တုိင္းႀကဲလွ်င္ေတာ့ ဒုကၡေရာက္ဖို႔မ်ားသည္။

တစ္ဖက္က ျပန္စဥ္းစားလွ်င္မူ လူတုိင္းမွာပင္ ဗဟုသုတ (သိမႈ)သည္ နည္းနည္းကပဲ စရမည္ျဖစ္သည္။
နည္းနည္းမွ မ်ားမ်ား။
ဟိုတစ္စ သည္တစ္စမွ က်ယ္က်ယ္ျပန္႔ျပန္႔ စံုစံုလင္လင္။
အေပၚယံ ရွပ္သိမႈမွ နက္နက္႐ိႈင္း႐ိႈင္း သိမႈ၊
အဲသလိုပဲ တိုးတက္သြားရလိမ့္မည္။

သိမႈကိစၥမွာ ေနာက္တစ္ခု ရွိေသးသည္။ အေသးစိတ္ (details) ေတြကို သိတာႏွင့္ ၿခံဳငံု၍ (overall) သိတာ။ အစိတ္အပိုင္း (parts) ကုိ သိတာႏွင့္ ပံုကားခ်ပ္ႀကီး (big picture) ကုိ ျမင္တာ။

တစ္နည္းေျပာေသာ္၊ သစ္ပင္ကုိသိတာႏွင့္ သစ္ေတာကုိသိတာ။
သိစရာ ႏွစ္ပိုင္းရွိသည့္အထဲမွာ တစ္ပုိင္းတည္းသိလွ်င္ မျပည့္စံု။ သစ္ေတာကုိလည္း သိရမည္၊ သစ္ပင္ကိုလည္း သိရမည္။ ပံုကားခ်ပ္ႀကီးကိုလည္း ျမင္တတ္ရမည္။ အေသးစိတ္ေတြလည္း သိတန္သေရြ႕ သိရမည္။ သည္အခါ သိမႈအပိုင္းသည္ ျပည့္စံုၿပီ မဆိုႏုိင္ေသာ္လည္း ေက်နပ္ေလာက္ဖြယ္ ရွိသည္ဟု ဆိုႏုိင္ၿပီ။

ျပန္ခ်ဳပ္ေသာ္၊
ျပႆနာတစ္ရပ္ကို ေ၀ဖန္သံုးသပ္သည့္အခါ စိတ္ရွည္ဖို႔လည္း လိုသည္။
အစြဲကင္းဖို႔လည္း လိုသည္။ ျပႆနာကို အေသးစိတ္ သိသကဲ့သို႔ ဆက္စပ္ေနေသာ ပံုကားခ်ပ္ႀကီး တစ္ရပ္လံုးကုိလည္း ျမင္ဖို႔လိုသည္။

အဲဒါမွသာ အနီးစပ္ အမွန္ကန္ဆံုး ပိုင္းျခားေ၀ဖန္မႈ ျပဳႏုိင္မည္။ ယင္းမွ ဆက္၍ အေကာင္းဆံုး ဆံုးျဖတ္ခ်က္ သို႔မဟုတ္ လုပ္ငန္း အစီအစဥ္ ခ်မွတ္ႏိုင္မည္။
အဲသည္ အခါမွသာ ေအာင္ျမင္မႈ ရရွိႏိုင္ေပမည္။
ျပည္သူ႔ေခတ္ အယ္ဒီတာ
၁၀-၉-၂၀၁၀

No comments:

Post a Comment

 
Web Statistics