ရဟန္းေတာ္မ်ားသည္ ဆြမ္းဘုဥ္းေပးၿပီးေနာက္ သပိတ္ကို စင္ၾကယ္ေအာင္ ေဆးေၾကာကာ ေမွာက္၍ ထားေလ့ရွိေလသည္။ သပိတ္ေမွာက္လုိက္ျခင္းသည္ ေနာက္တစ္ေန႔ အာ႐ံုမတက္မီအထိ ေနာက္ထပ္ ဆြမ္းေဘာဇဥ္ ဘုဥ္းေပးျခင္း မျပဳေတာ့ၿပီဟူ၍ ပဋိညာဥ္ျပဳသည္ႏွင့္ တူေသာေၾကာင့္ တစ္စံုတစ္ရာ မျပဳလုပ္လုိဘဲ ျငင္းပယ္ေရွာင္ၾကဥ္ေသာ ဆႏၵျပသည့္အခါ သပိတ္ေမွာက္သည္ဟု တင္စား၍ ဆိုၾကသည္။
သပြတ္သီး၏ အူတုိင္သည္ အသီးေျခာက္ေသြ႔ေသာအခါ အံုးဆံမွ်င္ကဲ့သို႔ ရစ္ဆုိင္းလ်က္ အိမ္မ်ားျဖင့္ အကန္႔ အကန္႔ ႐ႈပ္ေထြးေနသကဲ့သို႔ က်န္ရွိသည္။ ထိုပံုစံကို ပမာျပဳ၍ ႐ႈပ္ေထြးေသာ အရာတို႔ကို သပြတ္အူကဲ့သို႔ ျဖစ္ေနသည္။ သပြတ္အူလုိက္သည္ဟု သံုးသည္။ အေမဘုတ္၏ ခ်ည္ခင္ျဖစ္ေနသည္ ဟူ၍လည္း ဆိုၾကေသးသည္။
ေသြ၍ ထိုးသြားသည္ဟူေသာ စကားအစားလည္း သံုးၾကသည္။ သို႔ရာတြင္ စကားအရင္းမွာ (ေ) အေရးအသားႏွင့္ စပ္ဆုိင္ေလသည္။ သေ၀ထိုးေရးပံုႏွင့္ ၀လံုးေရးပံုသည္ အစရစ္ေခြပံု၌ တူညီေလသည္။ ေရးစ၌ ဆြဲေၾကာင္းသည္ ၀လံုးငယ္ ျဖစ္လာမည္ဟု ထင္စရာရွိေသာ္လည္း တစ္ပတ္ ပတ္မိလုနီးေသာအခါ အစဘက္သို႔ ဦးတည္ေျပာင္းဆက္ ရပ္တန္႔မသြားေလဘဲ အျပင္သို႔ ေသြစိုက္ ေရြ႕လြန္ လႊဲထြက္သြားေလသည္။ ဤသေဘာကိုရည္၍ ေရာက္ရွိမည္ကဲ့သို႔ ဟန္ျပင္ၿပီးမွ တန္းတန္းမတ္မတ္ တည့္တည့္ဆိုက္ဆုိက္ မေရာက္ရွိဘဲ ဖယ္ေခ်ာ္သြားသည့္အခါ တင္စား၍ ဆိုသည္။
သႀကၤန္အခါေတာ္ကို သိရန္ ျမန္မာဘုရင္လက္ထက္က အေျမာက္ပစ္ေဖာက္ေလ့ ရွိသည္။ ထိုအေျမာက္ ပစ္ေပါက္ပံုမွာ က်ည္ေစ့ မထည့္ဘဲ ယမ္းခ်ည္းသာထည့္၍ အသံျမည္႐ံု ပစ္ေဖာက္ျခင္း ျဖစ္သျဖင့္ ထိမွန္ေအာင္ ပစ္ခတ္ျခင္းမ်ိဳး မဟုတ္ေပ။ ထိုအေၾကာင္းကိုစြဲ၍ အသံသာျမည္ၿပီး အဆံမပါသည္ကို တင္စားလ်က္ အျပင္ဟန္သာရွိ၍ အတြင္းအႏွစ္ အရည္အခ်င္း မရွိသူမ်ိဳးကို ေခၚေ၀ၚသံုးသည္။
သံ၊ ေၾကး၊ ခဲ၊ ေငြ စေသာ သတၳဳ႐ုိင္းအတံုးမ်ားမွ သန္႔စင္ေသာ သံ၊ ေၾကး၊ ခဲ၊ ေငြ စသည္သက္သက္ကို သီးျခားထုတ္ယူလိုေသာအခါ သတၳဳ႐ုိင္းတံုးကို အစိတ္စိတ္ အမံႈ႔ျဖစ္ေစၿပီးမွ ေရာေႏွာပါရွိေသာ အျခားအရာ၀တၳဳမ်ားႏွင့္ ခြဲျခားရေလသည္။ ထိုသို႔ ျပဳလုပ္သည္ကို သတၳဳခ်သည္ဟု ဆိုသည္။ (ဆန္ကာခ်သည္၊ လွည္းမီးခ်သည္၊ အပုပ္ခ်သည္၊ ဆံခ်သည္ စသည္တို႔၌လည္း မလိုသည္ကို က်ေစျခင္း အနက္ပင္ျဖစ္သည္။) ထိုအေၾကာင္းကိုစြဲ၍ အေသးစိတ္ခြဲျခမ္း စိစစ္သံုးသပ္ျခင္းကို သတၳဳခ်သည္ဟု တင္စားသံုးစြဲၾကသည္။
လူမမာမ်ား၏ ေရာဂါအေျခအေနကို သိလိုေသာအခါ ေသြးတိုးႏႈန္း မည္မွ် လ်င္ျမန္လႈပ္ရွားသည္ကို လက္ေကာက္၀တ္၊ လက္၀ါးအလယ္၊ နားထင္ စသည္တို႔၌ ထိကုိင္၍ စမ္းသပ္ေလ့ရွိေလသည္။ ထိုသေဘာကို တင္စား၍ လူတစ္ဦးတစ္ေယာက္၏ စိတ္ေနသေဘာထား အယူအဆ၊ အလားအလာတို႔ကို အကဲခတ္ ေထာက္လွမ္းလိုေသာအခါ ေသြးစမ္းဘိသကဲ့သို႔ တစ္နည္းနည္းေသာ အျပဳအမူျဖင့္ ထိုသူအေပၚ၌ သေဘာစမ္းသပ္ အကဲခတ္ေလ့ ရွိသည္ကို ေသြးတိုးစမ္းသည္ဟုပင္ ဆုိသည္။
သဲထဲသို႔ ေရေလာင္းခ်ေသာအခါ ထိုေရသည္ မ်က္ႏွာျပင္ေပၚတြင္ တင္၍မေနဘဲ၊ သဲထဲသို႔ စုပ္၀င္သြားေသာ သေဘာရွိေလသည္။ ထိုသေဘာကို တင္စား၍ တစ္စံုတစ္ခုကို ႀကိဳးစားအားထုတ္ရာတြင္ ျဖစ္ေစ၊ ေက်းဇူးျပဳရာတြင္ျဖစ္ေစ၊ အက်ိဳးမထင္က်န္၊ အရာမတင္က်န္ဘဲ အခ်ည္းအႏွီး ျဖစ္ရသည့္အခါ သဲေရက်သည္ဟု ဆိုသည္။
မေဟာသဓာဇာတ္ေတာ္၌ ၀ိေဒဟရာဇ္မင္းႀကီးက မေဟာသဓာ၏ ဉာဏ္ကိုစမ္းရန္ မိမိ၏ယာဥ္အတြက္ သဲလြန္ႀကိဳးက်စ္ၿပီး ပို႔ရမည္ဟု ဒဏ္ထား၍ ေစသည္တြင္ မေဟာသဓာက လြန္က်စ္ရန္ မင္းႀကီးထံမွ သဲလြန္ႀကိဳးစ တစ္ထြာတစ္မိုက္ခန္႔ နမူနာေပးပါဟု စကားတံု႔တင္ ေလွ်ာက္ေစရာမွ သဲလြန္စ မေပးႏုိင္ဘဲ သဲလြန္ကို လြန္က်စ္၍ မရႏုိင္ပံုကို မင္းႀကီးက ၀န္ခံရေလသည္။ ဤသည္ကိုစြဲ၍ "သဲလြန္စမရ" ဟု ဆို႐ိုးျပဳလ်က္ တစ္စံုတစ္ရာ၊ အေျခအျမစ္၊ အရင္းအစကို စူးစမ္းေထာက္လွမ္း၍ မရသည့္အခါတြင္ သဲလြန္စ မရဟု တင္စားေျပာဆိုၿပီး အစအန၊ အေျခအျမစ္ စူးစမ္းေတြ႔သိရေသာ အခါ၌ သဲလြန္စရသည္ဟု ဆိုၾကေလသည္။ သဲႏြံစရသည္၊ ေျခရာမွ သဲစ၊ ရႊံ႕ႏြံစ ေတြ႔ရသည္ဟုလည္း သံုးႏႈန္းၾကသည္။
ေသတၱာကို ေမွာက္လုိက္ေသာအခါ အတြင္းရွိ အရာမ်ား အကုန္အစင္ တစ္ခုမက်န္ ထြက္က်ေစႏုိင္သျဖင့္ မခၽြင္းမခ်န္ ျပဳေသာသေဘာ၌ ေသတၱာေမွာက္ ေျပာသည္၊ ေသတၱာေမွာက္ေပးသည္၊ ေသတၱာေမွာက္ျပသည္ ဟူ၍ ဆိုသည္။ (အိတ္သြန္ ဖာေမွာက္ ဟူသကဲ့သို႔ပင္) ဤစကားမွတဆင့္ ဇာတ္သဘင္၌ မင္းသား၊ လူျပက္၊ ဘုရင္၊ ၀န္ႀကီး၊ ပုဏၰား၊ ရေသ့ စသည္ မခၽြင္းမခ်န္ အဖက္ဖက္ ဇာတ္ေဆာင္ဖြယ္ အခန္းမွန္သမွ်၌ စြမ္းေဆာင္ႏုိင္၍ အဖက္ဖက္တြင္ ကၽြမ္းက်င္စြာ ေရွ႕ေဆာင္မႈ ျပဳႏုိင္သူအား ေသတၱာေမွာက္ဟူ၍ တင္စားေခၚသည္။ အဖက္ဖက္၌ အလုပ္ကို ကၽြမ္းက်င္စြာ ခ်ယ္လွယ္ဦးေဆာင္သူကို လုပ္ငန္း၌လည္း ေသတၱာေမွာက္ဟူ၍ပင္ ဆိုသည္။ အခ်ိဳ႕က ဇာတ္သဘင္မ်ားတြင္ ဇာတ္ေသတၱာဟူ၍ ပစၥည္းလည္းထည့္၊ ပလႅင္၊ ေက်ာက္ေဆာင္၊ သူေဌးကုလားထုိင္၊ သစ္ငုတ္ စသည့္ အခန္းအလိုက္ အသြင္ အမ်ိဳးမ်ိဳးအားျဖင့္ အသံုးျပဳၾကရေသာ ေသတၱာကဲ့သို႔ပင္မက ထိုေသတၱာကိုပင္ ေမွာက္ႏုိင္ေလာက္ေအာင္ စြမ္းသူဟူ၍ ေကာက္ၾကသည္။ မူလစကားမွာ ဇာတ္သဘင္၌ အသံုးမ်ားသျဖင့္ ယုတၱိမကင္းလွေပ။
ထိုစကားမွာ ငါးပါးေမွာက္သည္ ဟူေသာစကားထက္ ပိုေအာင္ ေျခာက္ပါး၊ ခုနစ္ပါးမက သံဃာစင္တစ္ခုလံုး (အပါးေပါင္းမ်ားစြာ) ေမွာက္သည္ဟု တင္စားဆုိျခင္း ျဖစ္သည္။ မူလစကားရင္းမွာ သံဃာေတာ္ ငါးပါးဟု ဆိုျခင္းကား မဟုတ္ေပ။ သို႔ရာတြင္ တစ္ဖက္မွစကားကို တစ္ဖက္တြင္ သံတူေၾကာင္းကြဲ လြဲ၍ သံုးတတ္ၾကရာ၊ "အင္း၊ အုိင္၊ ေခ်ာင္းေျမာင္း" မွ (အုိင္)ကို အင္းအုိင္ ခါးလည္ လက္ဖြဲ႔ စသည္၌ မူလစကားကို လြဲအပ္၍လည္းေကာင္း၊ "အ႐ိုးအမွန္" ဟူေသာ စကားမွ (အ႐ိုး) ကုိ "အ႐ိုးကို အရြက္မဖံုးေစႏွင့္" စသည္၌ မူလစကားကို လႊဲ၍လည္းေကာင္း၊ အဓိပၸါယ္တစ္ခုခုသို႔ သံတူေၾကာင္းကြဲယူ၍ သံုးစြဲသည့္နည္းတူ ငါးပါးဟူေသာ စကားကိုလည္း "အေၾကာင္းအခ်က္" အဓိပၸါယ္မွ "သံဃာ" ဟူေသာ အဓိပၸါယ္သို႔ သံတူေၾကာင္းကြဲ စကားယူ၍ ဆုိျခင္းျဖစ္လသည္။ ထိုငါးပါးမွာ ပဥၥသီလဟု ဆိုအပ္ေသာ ကံငါးပါးေမွာက္မွား ပ်က္ျပားျခင္းကိုပင္ ဆုိသည္။ သို႔ရာတြင္ သစ္ပင္၌ အသီး၊ အပြင့္၊ အရြက္၊ ပင္စည္၊ အျမစ္ဟူေသာ ပဥၥငါးျဖာသည္ ျဒပ္အားလံုး၏ အခ်ဳပ္ျဖစ္သကဲ့သို႔လည္းေကာင္း လူ၌ ကိုယ္၊ လက္ႏွစ္ဖက္၊ ေျခႏွစ္ဖက္ ဟူေသာ ခက္မငါးျဖာသည္ ခႏၶာအလံုးစံု၏ အခ်ဳပ္ျဖစ္သကဲ့သို႔လည္းေကာင္း၊ ျမတ္စြာဘုရား၌ ေဥယ်ဓံတရား ငါးပါး သခ်ၤာအေရအတြက္သည္ အခ်ဳပ္ျဖစ္သကဲ့သို႔လည္းေကာင္း၊ ငါးပါးသခ်ၤာအေရအတြက္သည္ "သဗၺာ အားလံုး" ဟူေသာ အေနက သခ်ၤာအတြက္ တင္စား၍ သံုးသည့္စကားမ်ိဳး အျဖစ္လည္း ယူဆႏုိင္သည္။
ေရွးအခါက ေႂကြးေခ်းငွားသူ အိမ္ရွင္မမ်ားသည္ စာရင္းစာအုပ္မရွိဘဲ သင္ပုန္းတစ္ခ်ပ္တြင္ ေရးမွတ္ထားေလ့ ရွိေပသည္။ အရင္း အခ်ိဳ႕အ၀က္ႏွင့္ အတိုးကို ဖဲ့၍ေပးေသာအခါ သင္ပုန္းေပၚတြင္ ဖ်က္၍ ျပင္ဆင္ေရးရျပန္သည္။ အကယ္၍ အတိုးေရာ အရင္းပါ အေျပအလည္ အၿပီးအျပတ္ ေပးဆပ္ရွင္းလင္းေသာ အခါ၌မူကား မွတ္သားထားသမွ်ကို အားလံုး ေခ်ဖ်က္ပစ္လုိက္ရေလသည္။ ေပးဆပ္ရန္ ရွင္းလင္းၿပီး တစ္စံုတစ္ရာ အေတးအမွတ္ မရွိေတာ့ဟု ဆိုလိုသည္။ သက္ညႇာလိုလွ်င္လည္း ေႂကြးအက်န္ကို ေတးမွတ္မထားဘဲ သင္ပုန္းေပၚတြင္ မွတ္သမွ်ကို လံုး၀ ေခ်ဖ်က္ပစ္လိုက္ ႏုိင္ေလသည္။ ဤကဲ့သို႔ အစြဲျပဳ၍ ၿငိတင္ေနေသာ တာ၀န္ကို ခြင့္လႊတ္ေလွ်ာ္ဖ်က္ ေပးေသာအခါ၊ သုိ႔မဟုတ္ အၿငိဳးအာဃာတ အေတးအမွတ္ စသည္တို႔ကို ေဖ်ာက္ပယ္လုိက္ေသာအခါ သင္ပုန္းေခ်သည္ဟု တင္စား၍ သံုးၾကသည္။
စာေပစီကံုးရာတြင္ ပမာဏ၊ ပဋိညာဥ္။ နိဒါန္း၊ ဟိတ္၊ ဥပမာ၊ သက္၊ နိဂံုး စသည္တို႔ ပါ၀င္ေလ့ရွိရာ ေရးသားလိုရင္း ပဓာနအေၾကာင္းအခ်က္၊ ဟိတ္အပိုင္း (ေဟတြ) ကို ဖြင့္ထုတ္ေရးသားသည္ကို ဟိတ္ထုတ္သည္ဟု ဆိုရာ၊ ထိုစကားကို စြဲ၍ မိမိအစြမ္းအစ၊ ဂုဏ္ပကာသနကို ဖြင့္ထုတ္ ႂကြား၀င့္ျခင္းကို ဟိတ္ထုတ္သည္ဟု တင္စားဆိုသည္။
ဘုန္းေတာ္ႀကီးေက်ာင္းမ်ားတြင္ တစ္အိမ္တစ္မ်ိဳး ေလာင္းလွဴေသာ ဆြမ္းဟင္း အမ်ိဳးမ်ိဳးတို႔ကို ဆြမ္းဘုဥ္းေပးၿပီး၍ မ်ားျပားစြာ ႂကြင္းက်န္လွ်င္ ညပိုင္းတြင္ ေက်ာင္းသားသူငယ္တို႔ စားေသာက္ႏုိင္ရန္ စုေပါင္းေရာေႏွာ၍ က်ိဳခ်က္ေႏႊးထားေလ့ ရွိသည္ကို ဟင္းေလးက်ိဳသည္၊ ဟင္းေလးဟု ေခၚဆိုၾကသည္။ ေကာင္းျမတ္ေသာ အရသာေပါင္းစံု ေလးပင္စြာ ေရာ၀င္ေနေသာ ဟင္းပင္ ျဖစ္သည္။ ထိုသေဘာကို တင္စား၍ အေကာင္းစုေသာအရာ စာေပ က်မ္းဂန္ႏွင့္ စြယ္စံုပညာရွိသည္ကို သံုးႏႈန္းသည္။
လူတို႔သည္ ဟန္အမူအရာ အသြင္အျပင္ ေဆာင္ရာ၌ ေအာင္ျမင္ေသာအခါ လုိအပ္သလုိ ဟန္ပီသက်နသည္ကို အေၾကာင္းျပဳ၍ ဟန္က်သည္ဟု ဆိုၾကသည္။ ထိုအေၾကာင္းကိုစြဲ၍ မည္သည့္ကိစၥ၌မဆို ေခ်ာေမာၿပီးေျပ ေပါက္ေျမာက္သည့္အခါ တင္စား၍ သံုးႏႈန္းၾကသည္။
RELATED:
အသံုးမ်ားေသာ ျမန္မာဗန္းစကားမ်ား (က)
အသံုးမ်ားေသာ ျမန္မာဗန္းစကားမ်ား (ခ)
အသံုးမ်ားေသာ ျမန္မာဗန္းစကားမ်ား (ဂ)
အသံုးမ်ားေသာ ျမန္မာဗန္းစကားမ်ား (င)
အသံုးမ်ားေသာ ျမန္မာဗန္းစကားမ်ား (စ)
အသံုးမ်ားေသာ ျမန္မာဗန္းစကားမ်ား (ဆ)
အသံုးမ်ားေသာ ျမန္မာဗန္းစကားမ်ား (ဇ၊ စ်၊ ည၊ ဋ)
အသံုးမ်ားေသာ ျမန္မာဗန္းစကားမ်ား (တ)
အသံုးမ်ားေသာ ျမန္မာဗန္းစကားမ်ား (ထ၊ ဒ)
အသံုးမ်ားေသာ ျမန္မာဗန္းစကားမ်ား (ဓ၊ န)
အသံုးမ်ားေသာ ျမန္မာဗန္းစကားမ်ား (ပ)
အသံုးမ်ားေသာ ျမန္မာဗန္းစကားမ်ား (ဖ)
အသံုးမ်ားေသာ ျမန္မာဗန္းစကားမ်ား (ဗ)
အသံုးမ်ားေသာ ျမန္မာဗန္းစကားမ်ား (ဘ)
အသံုးမ်ားေသာ ျမန္မာဗန္းစကားမ်ား (မ)
အသံုးမ်ားေသာ ျမန္မာဗန္းစကားမ်ား (ယ၊ ရ)
အသံုးမ်ားေသာ ျမန္မာဗန္းစကားမ်ား (လ)
အသံုးမ်ားေသာ ျမန္မာဗန္းစကားမ်ား (၀)
No comments:
Post a Comment