ဗုဒၶဘာသာကို စိတ္ဝင္စားေသာ ႏိုင္ငံျခားသားမ်ားက ျမန္မာလူမ်ဳိးမ်ားဟာ စကားေျပာလိုက္ရင္ "ကံ- ကံ" နဲ႔ တယ္ေျပာၾကသတဲ့။ ကံေကာင္းလို႔ ကံမေကာင္းလို႔ စသည္ျဖင့္ေပါ့ေလ။ အဲဒီေတာ့ ကံဆိုတာ ဘာကို ေျပာတာလဲ။
ကံဆိုတာ ကာယကံ၊ ဝစီကံ၊ မေနာကံ ပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ ကိုင္း … အဲဒါေတြကေရာ ဘာေတြတုန္း။
ကာယကံ သံုးပါး၊ ဝစီကံ ေလးပါး၊ မေနာကံ သံုးပါး ပါပဲ။ ကာယကံ သံုးပါး ဆိုတာကေတာ့ သူ႔ အသက္ သတ္ျခင္း၊ သူမေပးဘဲ ယူျခင္း၊ သူတပါး သားမယားကို ျပစ္မွားျခင္း ေတြပါပဲ။ အဲဒီ ကံသံုးပါးကို ႏႈတ္ျဖင့္ ေသာ္လည္းေကာင္း၊ စိတ္ျဖင့္ေသာ္လည္းေကာင္း က်ဳးလြန္ႏုိင္ျခင္းမရိွဘဲ ကုိယ္ကာယ ျဖင့္သာ က်ဳးလြန္မွ ျဖစ္တာမို႔ ကာယကံလို႔ ေခၚပါတယ္။
ဝစီကံ ေလးပါး ဆိုတာကေတာ့ လိမ္ေျပာတာ၊ ကုန္းေခ်ာေျပာတာ၊ ႐ုတ္ရင္းၾကမ္းတမ္းေသာ စကားကို ေျပာတာ၊ အက်ဳိးမရိွေသာ စကားကို ေျပာတာ ျဖစ္ၿပီး ႏႈတ္ျဖင့္သာ က်ဳးလြန္ ႏုိင္၍ ဝစီကံလို႔ ေခၚပါတယ္။
သူမ်ားပစၥည္းကို လိုခ်င္တာ၊ သူမ်ားကို ပ်က္စီးေစခ်င္တာ၊ အမွန္ကို အမွား၊ အမွားကို အမွန္လို႔ ယူဆတာ ေတြဟာ စိတ္နဲ႔သာ လုပ္ေဆာင္ႏုိင္သမို႔ မေနာကံ သံုးပါးလို႔ ေခၚပါတယ္။
ဒါေတြအားလံုးကို ေပါင္းလိုက္ေတာ့ ဒုစ႐ိုက္ ဆယ္ပါး ျဖစ္သြားပါတယ္။ အဲဒီ မေကာင္းတာေတြကို လုပ္ရင္ မေကာင္းတာေတြပဲ ျဖစ္ပါလိမ့္မယ္။ ေကာင္းတာေတြကို လုပ္ရင္ေတာ့ ေကာင္းက်ဳိးေတြ ရပါလိမ့္မယ္။ အဲဒါဟာ ကံနဲ႔ ကံ၏ အက်ဳိးကို ယံုၾကည္တာ ျဖစ္ပါတယ္။
ဒီအေၾကာင္းအရာေတြဟာ အလြန္ သိသာပါတယ္။ အဲဒီလို သိတာကို ဝိဇၨာလို႔ ေခၚၿပီး မသိတာကို အဝိဇၨာလို႔ ေခၚပါတယ္။ မသိတဲ့အတြက္ အကုသိုလ္ မေကာင္းမႈေတြကို လုပ္မိၾကပါလိမ့္မယ္။ သိရင္ေတာ့ လုပ္ျဖစ္မွာ မဟုတ္ပါဘူး။
မေကာင္းတဲ့ အာ႐ံုမ်ားဟာ ေလာဘ၊ ေဒါသ၊ ေမာဟ အေၾကာင္းသံုးပါး ေၾကာင့္သာ ေပၚလာရတာပါ။ ျမင္လို႔၊ ၾကားလို႔၊ အနံ႔ရလို႔၊ အရသာခံလို႔၊ ေတြ႔ထိလို႔၊ စိတ္ပ်ံ႕လြင့္တာကို မထိန္းႏုိင္လို႔ ဒီအေၾကာင္းသံုးပါး ျဖစ္ေပၚျခင္းပါပဲ။
ျမင္တာကို ႏွစ္သက္ရင္ ေလာဘ၊ မႏွစ္သက္ရင္ ေဒါသ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒီေတာ့ ျမင္တာကို "ျမင္တယ္" လို႔ အသိစိတ္ ဝင္ၿပီး အဲဒီမွာတင္ ရပ္ထားႏုိင္ရင္ ေလာဘနဲ႔ ေဒါသ ဝင္မလာႏုိင္ပါဘူး။ ရပ္ေနတုန္း၊ ထုိင္ေနတုန္း၊ သြားေနတုန္း၊ အိပ္ေနတုန္း အခ်ိန္ေတြမွာ "ျမင္တယ္၊ ၾကားတယ္၊ ရပ္တယ္၊ ထိတယ္၊ နံတယ္" ဆိုတာ ေလာက္မွာပဲ သတိထားေနရင္ ေလာဘ ေဒါသေတြ ဝင္မလာႏုိင္ေတာ့ပါဘူး။ အဲဒီလို ႏွလံုးသြင္းေနတာကို "သမၸဇည ပဗၺ" တရားအားထုတ္နည္း လို႔ ေခၚပါတယ္။ ျမန္မာလိုေတာ့ သတိ သမၸဇဥ္နဲ႔ ေနနည္းေပါ့။
အဲဒီလိုသာ လူတုိင္း ေနႏုိင္ၾကရင္ သူမ်ားအသက္ကို သတ္ျခင္း၊ ခိုးယူတုိက္ခုိက္ျခင္း၊ ႏုိင့္ထက္စီးနင္း လုပ္ခ်င္ၾကေတာ့မွာ မဟုတ္ပါဘူး။ တကမၻာလံုးကသာ က်င့္သံုးႏုို္င္ရင္ေတာ့ တကမၻာလံုး ၿငိမ္းခ်မ္းၾကမွာမို႔လို႔ ကမၻာေအး တရားဟု မွတ္ၾကပါေလာ့။
( ၀န္ခံခ်က္။ ။ေတာင္ပုလု ကမၻာေအး ဆရာေတာ္ဘုရားႀကီး မွ ဆရာႀကီး ဦးသုခ အပါအ၀င္ ပါရမီရပ္ကြက္မွ ဒကာ ဒကာမ မ်ားကို ေဟာၾကားေသာ ကမၻာေအး တရားေတာ္ကို ဓမၼရသ အလွမ်ဳိးစံု စာမ်ဳိးစံု စာအုပ္မွ အက်ဥ္းခ်ဳံး ကူးယူ ေဖၚျပထားျခင္း ျဖစ္ပါသည္ )
ကံဆိုတာ ကာယကံ၊ ဝစီကံ၊ မေနာကံ ပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ ကိုင္း … အဲဒါေတြကေရာ ဘာေတြတုန္း။
ကာယကံ သံုးပါး၊ ဝစီကံ ေလးပါး၊ မေနာကံ သံုးပါး ပါပဲ။ ကာယကံ သံုးပါး ဆိုတာကေတာ့ သူ႔ အသက္ သတ္ျခင္း၊ သူမေပးဘဲ ယူျခင္း၊ သူတပါး သားမယားကို ျပစ္မွားျခင္း ေတြပါပဲ။ အဲဒီ ကံသံုးပါးကို ႏႈတ္ျဖင့္ ေသာ္လည္းေကာင္း၊ စိတ္ျဖင့္ေသာ္လည္းေကာင္း က်ဳးလြန္ႏုိင္ျခင္းမရိွဘဲ ကုိယ္ကာယ ျဖင့္သာ က်ဳးလြန္မွ ျဖစ္တာမို႔ ကာယကံလို႔ ေခၚပါတယ္။
ဝစီကံ ေလးပါး ဆိုတာကေတာ့ လိမ္ေျပာတာ၊ ကုန္းေခ်ာေျပာတာ၊ ႐ုတ္ရင္းၾကမ္းတမ္းေသာ စကားကို ေျပာတာ၊ အက်ဳိးမရိွေသာ စကားကို ေျပာတာ ျဖစ္ၿပီး ႏႈတ္ျဖင့္သာ က်ဳးလြန္ ႏုိင္၍ ဝစီကံလို႔ ေခၚပါတယ္။
သူမ်ားပစၥည္းကို လိုခ်င္တာ၊ သူမ်ားကို ပ်က္စီးေစခ်င္တာ၊ အမွန္ကို အမွား၊ အမွားကို အမွန္လို႔ ယူဆတာ ေတြဟာ စိတ္နဲ႔သာ လုပ္ေဆာင္ႏုိင္သမို႔ မေနာကံ သံုးပါးလို႔ ေခၚပါတယ္။
ဒါေတြအားလံုးကို ေပါင္းလိုက္ေတာ့ ဒုစ႐ိုက္ ဆယ္ပါး ျဖစ္သြားပါတယ္။ အဲဒီ မေကာင္းတာေတြကို လုပ္ရင္ မေကာင္းတာေတြပဲ ျဖစ္ပါလိမ့္မယ္။ ေကာင္းတာေတြကို လုပ္ရင္ေတာ့ ေကာင္းက်ဳိးေတြ ရပါလိမ့္မယ္။ အဲဒါဟာ ကံနဲ႔ ကံ၏ အက်ဳိးကို ယံုၾကည္တာ ျဖစ္ပါတယ္။
ဒီအေၾကာင္းအရာေတြဟာ အလြန္ သိသာပါတယ္။ အဲဒီလို သိတာကို ဝိဇၨာလို႔ ေခၚၿပီး မသိတာကို အဝိဇၨာလို႔ ေခၚပါတယ္။ မသိတဲ့အတြက္ အကုသိုလ္ မေကာင္းမႈေတြကို လုပ္မိၾကပါလိမ့္မယ္။ သိရင္ေတာ့ လုပ္ျဖစ္မွာ မဟုတ္ပါဘူး။
မေကာင္းတဲ့ အာ႐ံုမ်ားဟာ ေလာဘ၊ ေဒါသ၊ ေမာဟ အေၾကာင္းသံုးပါး ေၾကာင့္သာ ေပၚလာရတာပါ။ ျမင္လို႔၊ ၾကားလို႔၊ အနံ႔ရလို႔၊ အရသာခံလို႔၊ ေတြ႔ထိလို႔၊ စိတ္ပ်ံ႕လြင့္တာကို မထိန္းႏုိင္လို႔ ဒီအေၾကာင္းသံုးပါး ျဖစ္ေပၚျခင္းပါပဲ။
ျမင္တာကို ႏွစ္သက္ရင္ ေလာဘ၊ မႏွစ္သက္ရင္ ေဒါသ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒီေတာ့ ျမင္တာကို "ျမင္တယ္" လို႔ အသိစိတ္ ဝင္ၿပီး အဲဒီမွာတင္ ရပ္ထားႏုိင္ရင္ ေလာဘနဲ႔ ေဒါသ ဝင္မလာႏုိင္ပါဘူး။ ရပ္ေနတုန္း၊ ထုိင္ေနတုန္း၊ သြားေနတုန္း၊ အိပ္ေနတုန္း အခ်ိန္ေတြမွာ "ျမင္တယ္၊ ၾကားတယ္၊ ရပ္တယ္၊ ထိတယ္၊ နံတယ္" ဆိုတာ ေလာက္မွာပဲ သတိထားေနရင္ ေလာဘ ေဒါသေတြ ဝင္မလာႏုိင္ေတာ့ပါဘူး။ အဲဒီလို ႏွလံုးသြင္းေနတာကို "သမၸဇည ပဗၺ" တရားအားထုတ္နည္း လို႔ ေခၚပါတယ္။ ျမန္မာလိုေတာ့ သတိ သမၸဇဥ္နဲ႔ ေနနည္းေပါ့။
အဲဒီလိုသာ လူတုိင္း ေနႏုိင္ၾကရင္ သူမ်ားအသက္ကို သတ္ျခင္း၊ ခိုးယူတုိက္ခုိက္ျခင္း၊ ႏုိင့္ထက္စီးနင္း လုပ္ခ်င္ၾကေတာ့မွာ မဟုတ္ပါဘူး။ တကမၻာလံုးကသာ က်င့္သံုးႏုို္င္ရင္ေတာ့ တကမၻာလံုး ၿငိမ္းခ်မ္းၾကမွာမို႔လို႔ ကမၻာေအး တရားဟု မွတ္ၾကပါေလာ့။
( ၀န္ခံခ်က္။ ။ေတာင္ပုလု ကမၻာေအး ဆရာေတာ္ဘုရားႀကီး မွ ဆရာႀကီး ဦးသုခ အပါအ၀င္ ပါရမီရပ္ကြက္မွ ဒကာ ဒကာမ မ်ားကို ေဟာၾကားေသာ ကမၻာေအး တရားေတာ္ကို ဓမၼရသ အလွမ်ဳိးစံု စာမ်ဳိးစံု စာအုပ္မွ အက်ဥ္းခ်ဳံး ကူးယူ ေဖၚျပထားျခင္း ျဖစ္ပါသည္ )
No comments:
Post a Comment