(၁)
ႏိုင္ငံေရးဆိုတာ impossible ဟု တင္းတင္းမာမာဆိုလာေသာ္လည္း ထိုသူတို႔၏ လက္ထဲ၌ ၀ီစကီပုလင္းကိုသာ ေတြ႔ရၿပီး တရား၀င္မဲျပားကိုမေတြ႔ရ၊ အျခားဘာမွလည္း ဆုပ္ဆုပ္ကိုင္ကိုင္ ျပစရာမရွိ၊ ပါေဖာမင့္ အင္စေတာ္ေလးရွင္း မရွိ။ သေဘာတရားမရွိ၊ လက္ေတြ႔မရွိ၊ ဘာမွ မရွိ။
(၂)
ေရြးေကာက္ပြဲအေၾကာင္းေတြ ေလွ်ာက္ေရးမေနနဲ႔၊ ေရြးေကာက္ပြဲက uncertain ဟု ေျပာလာသူလည္းရွိ၊ သူ႔ၾကည့္ေတာ့ သေဘာတရားအုိင္ဒီယာ "စာ" ေတြ ေရးစားသူ။
(၃)
ခင္ဗ်ားၾကားညပ္သြားမယ္… ၾကည့္ေနဟု သတိေပးသူကေပး၊ သူတို႔လည္း မီဒီယာႏွင့္ လုပ္ကိုင္စားရသူပဲ၊ ေစတနာကိုေတာ့ ေလးစားပါ၏။
(၄)
ဆရာက တုိက္တာ၊ တယ္လီဖုန္း၊ ကားလည္းမစီးရဘဲ အိေႁႏၵရေနတာ ဆရာ့မွာ ေနာက္ခံတစ္ခုခုရွိလို႔လားဟု ေျပာင္လာေမးသူကေမး၊ ကၽြန္ေတာ့္ေနာက္ခံကေတာ့ Zero သုညအနတၱ။
(၅)
ေမာင္စူးစမ္း၊ ေက်ာ္၀င္းတို႔ကို မႀကိဳက္တဲ့လူေတြ ဒုနဲ႔ေဒးပဲဟု ကၽြန္ေတာ့္ကိုပါ တစ္ခ်က္ခုတ္ သံုးခ်က္ျပတ္ လာေျပာသူကေျပာ၊ သူ႔ၾကည့္လုိက္ေတာ့ တုန္တုန္ရီရီ ဟိုလိုလိုဒီလုိလို ေရမ်ားေရႏိုင္ ယုိင္နဲ႔သူ…။
(၆)
စိုးျမင့္သိန္းေဆာင္းပါးေတြဟာ ျမန္မာျပည္မွာ အညံ့ဆံုးဟု သူ႔စာအုပ္ "မီဒီယာအဘိဓာန္" ဆိုတာႀကီးထဲ ထည့္ေရးသူကေရး၊ သူ႔ၾကည့္လုိက္ေတာ့ ေမ်ာက္သစ္ကိုင္းသံုးခါခုန္ထားသူ သူလွ်ိဳ၀တၳဳဗီလိန္။
(၇)
ထားလိုက္ပါေတာ့…၊ ေမာင္စူးစမ္းက ၁၆-၉-၂၀၀၉ ရန္ကုန္တိုင္းမ္ ဂ်ာနယ္မွာ ေရြးေကာက္ပြဲကို အခ်ိန္ေရႊ႔သြားေအာင္၊ ဆြဲသြားေအာင္၊ ၾကန္႔ၾကာသြားေအာင္ မေျပာၾက မလုပ္ၾက မေရးၾကဖို႔ သတိေပးေရးသားလိုက္သည္။ မီဒီယာသမားေတြ လိမၼာပါးနပ္ဉာဏ္ပြင့္ၾကဖို႔၊ ပိန္းမက်ဖို႔ ႏိႈးေဆာ္ပါသည္။ ျပည္သူ႔အခြင့္အေရးပါတီေတြ၊ ပုဂၢိဳလ္ေတြ လြတ္လပ္စြာ ေရြးၾကဖို႔ အႀကံျပဳပါသည္။ သူရဲေကာင္းႏွင့္ သတၱိက႑ ေမာလ်သြားၿပီး၊ ဉာဏ္ကိစၥျဖစ္လာၿပီဟု လွပပြင့္လင္းစြာ ေျပာပါသည္။
ထို႔ေနာက္ ၂၁-၉-၂၀၀၉ The Voice Weekly တြင္ ျပည္သူေရြးခြင့္ႏွင့္ ပါတီေရြးေကာက္ပြဲ၀င္ခြင့္ ေခါင္းတပ္၍ ေအာက္ပါအတုိင္း ေရးျပန္ပါသည္။
သံခိပ္ၫႊန္း
ေရြးေကာက္ပြဲႏိုင္ငံေရး၌ မ်က္ႏွာစာ ႏွစ္မ်ိဳးရွိသည္။ ႏိုင္ငံေရးပါတီမ်ား ေရြးေကာက္ပြဲ၀င္ခြင့္၊ အမ်ားျဖစ္သူက ႏွစ္သက္ရာပုဂၢိဳလ္ကို ေရြးခ်ယ္ခြင့္၊ ဒုတိယမ်က္ႏွာစာကို Public Choice ဟု ေခၚသည္။ ယင္းႏွစ္ခုတြင္ ျပည္သူလူထု ေရြးခ်ယ္ခြင့္ရျခင္းသည္ ပို၍တန္ဖိုးရွိေၾကာင္း ပညာရွင္တို႔သံုးသပ္ၾက။
ယင္း Public Choice ကို ႏုိင္ငံေရးပါတီေတြက ေလးစားရမည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ႏုိင္ငံေရးကို ေ၀ဖန္လွ်င္ ေရြးေကာက္ပြဲကိစၥ၌ လူထုေရြးခ်ယ္ခြင့္ရျခင္းကို ဗဟိုမ႑ိဳင္ထား စဥ္းစားျခင္းပါရမည္။ ျပည္သူလူတု ေရြးခြင့္က်ယ္ျပန္႔ၿပီး ႏုိင္ငံေရးပါတီတို႔ လႈပ္ရွားခြင့္ က်ဥ္းေျမာင္းေနတတ္သည္။ ႀကိဳးကိုင္ဒီမိုကေရစီ၌ ပို၍ ေပၚလြင္သည္။ မည္သူျဖစ္ျဖစ္ (မီဒီယာ၊ ပါတီ၊ စပြန္စာ ႀကိဳးကိုင္သူအားလံုး) လူထုကို ေလးစားဖို႔လိုမည္။ Conventional Wisdom ေရွး႐ိုးအျမင္ ကိုင္ထားလို႔ မရ။
စာျဖင့္ခ်ဳပ္ဆိုေရးသားခ်ဳပ္ဆိုထားေသာ အခ်က္မရွိေသာ္ျငား… ပါတီႏိုင္ငံေရးသမားသည္ ပါတီကိုမစေတးရ၊ မိမိေကဒါကို မျဖဳန္းတီးရ၊ မိမိ၀င့္၀ါမႈအတြက္ ပါတီကို ခုတံုးမလုပ္ရဟူေသာ နားလည္မႈ "မူ"ကို ကိုင္ထားရမည္။ ယင္းသည္ ေခါင္းေဆာင္ေကာင္းပညာျဖစ္သည္။ အသံေၾကာင့္ ဖားမေသေစရ၊ Decisive Moment အဆံုးအျဖတ္အခ်ိန္ကို ပါးနပ္လိမၼာစိတ္ရွည္စြာ ေစာင့္အပ္သည္။ မိမိစကား ကၽြံၿပီး မိမိကုိယ္တုိင္ ေခ်ာင္ပိတ္ေခ်ာက္က် မျဖစ္ဖို႔လုိမည္။
ႏိုင္ငံေရးနည္းလမ္းတစ္ခုကို ျငင္းဆိုလွ်င္ မိမိ၌ ေလာက္ေလာက္လားလား အျခားနည္းလမ္း Alternative အစားထိုး ျပႏုိင္ရမည္။ What you deliver သင္ဘာေပးမလဲ။ ကုိယ္ကေပးတာ "ေလ" မျဖစ္ဖို႔ လိုသည္။ ႏိုင္ငံေရးပါတီတစ္ရပ္ ေရြးေကာက္ပြဲမ၀င္လွ်င္ ဘာျဖစ္သြားမလဲ။ လမ္းေဘးေရာက္ကံၾကမၼာ ျဖစ္သြားမည္။ ပါတီေခါင္းေဆာင္သည္ ပါတီလမ္းေဘးေရာက္ေအာင္ လုပ္သင့္သလား။ ပါတီေခါင္းေဆာင္သည္ မိမိအတၱစိတၱဇဗီဇ Instinct ျဖင့္ ေခါင္းေဆာင္ေသာေခတ္ကုန္ၿပီဟု ယူဆမိသည္။
ေမာင္စူးစမ္း ၁၀-၉-၂၀၀၉
Ref: New statesman
မဟုတ္ပါဘူး၊ ပရိတ္ရွိလို႔ အမႊန္းရွိတာပါ။ ပရိတ္မူရင္းက ေကာင္းလို႔ပါဟု ကၽြန္ေတာ္က ျပန္ေျပာရသည္။
No comments:
Post a Comment