Wednesday, December 30, 2009

ေရြးေကာက္ပြဲႏွင့္ ပဋိညာဥ္မ်ား - မွဴးေဇာ္


ႏိုင္ငံသားႏွင့္ ႏိုင္ငံေရးသမားအၾကားမွ ပဋိညာဥ္မ်ား
၂၀၁၀ သို႔ ခ်ဥ္းနင္း၀င္ေရာက္မည့္ မၾကာေတာ့သည့္ အခ်ိန္ကာလအတြင္း လြတ္လပ္၍ တရားမွ်တေသာ ေရြးေကာက္ပြဲမ်ား က်င္းပေတာ့မည္။ ႏိုင္ငံသားမ်ားအေနျဖင့္ ႏိုင္ငံေရးသမားမ်ား၏ အၿပိဳင္အဆုိင္ စည္း႐ံုးဆြဲေဆာင္မႈမ်ားအၾကား ေရြးခ်ယ္မႈတစ္ရပ္ ျပဳလုပ္ၾကရပါလိမ့္မည္။ ထိုသို႔ ေရြးခ်ယ္ရာတြင္ မိမိဘက္၊ မိမိပါတီဘက္သို႔ ေရာက္ရွိလာေစရန္ နည္းဗ်ဴဟာ၊ မဟာဗ်ဴဟာအမ်ိဳးမ်ိဳး ခ်မွတ္က်င့္သံုးၾကရပါလိမ့္မည္။

ႏိုင္ငံေရးသမားမ်ားသည္ လႊတ္ေတာ္အသီးသီးသို႔ ခြဲေ၀ေရာက္ရွိသြားမည့္သူမ်ား၊ အစိုးရအဖြဲ႔အသီးသီးသို႔ ေရာက္ရွိသြားမည့္သူမ်ား၊ အတိုက္အခံအျဖစ္ ထိန္းေက်ာင္းေရးက႑ိဳင္ႀကီးကို ကုိယ္စားျပဳမည့္သူမ်ား၊ အာဏာရပါတီအျဖစ္ အဓိကေဒါက္တုိင္ႀကီးအျဖစ္ ေရာက္ရွိသြားမည့္သူမ်ား စသည္အားျဖင့္ ျဖစ္ႏုိင္ေျခ အလားအလာမ်ားအရ ေျပာင္းလဲေရာက္ရွိသြားၾကေတာ့မည္ ျဖစ္သည္။ ဤတြင္ ႏုိင္ငံသားမ်ားႏွင့္ ႏိုင္ငံေရးသမားမ်ားအၾကား ဆက္ႏႊယ္ပတ္သက္မႈ၊ ဆက္ဆံေရးကို မျမင္ရေသာ ပဋိညာဥ္မ်ားႏွင့္ ျမင္ရေသာ ပဋိညာဥ္မ်ားျဖင့္ စည္းေႏွာင္ထားၾကသည္ကို ေတြ႔ရွိႏိုင္သည္။

ပဋိညာဥ္ငါးပါး
မိမိတို႔ကို ေရြးခ်ယ္လုိက္ေသာ မိမိတို႔ ကုိယ္စားျပဳေသာ ျပည္သူျပည္သား၊ ႏိုင္ငံသားအားလံုး၏ အက်ိဳးစီးပြားကို စြမ္းအားကုန္ျမႇင့္တင္ေပးရမည့္ တာ၀န္သည္ အဆိုပါပုဂၢိဳလ္မ်ားအားလံုး၏ ပခံုးထက္တြင္ ရွိေနရပါမည္။ ဤအခ်က္သည္ပင္ ပထမဦးဆံုးေသာ ပဋိညာဥ္ႀကီးျဖစ္သည္။ စာခ်ဳပ္စာတမ္း၊ အေထာက္အထားမ်ားျဖင့္ လက္မွတ္ေရးထိုး ခ်ဳပ္ဆိုထားျခင္း မဟုတ္ေသာ္လည္း မည္သို႔မွ် လြဲေခ်ာ္၍ မရႏုိင္သည့္ ပဋိညာဥ္ႀကီးျဖစ္သည္။ လူထုအက်ိဳးကိုသာ ေရွး႐ႈရမည္၊ ပါတီအက်ိဳး၊ ပုဂၢိဳလ္ေရးအက်ိဳးကို ေရွး႐ႈျခင္းမျပဳရ။ ဤသည္ပင္ ေခတ္အဆက္ဆက္ ထားရွိအပ္ေသာ ပဋိညာဥ္ပင္ျဖစ္သည္။ အတိတ္ကာလ၊ မ်က္ေမွာက္ကာလတြင္ ရွိရွိသမွ်ေသာ ႏိုင္ငံမ်ားအားလံုးကိုၾကည့္လွ်င္ မည္သည့္အစိုးရမဆို အမ်ိဳးသားအက်ိဳးစီးပြားကို ဦးထိပ္ထားၾကသည္သာ ျဖစ္သည္။ ႏိုင္ငံတကာ ႏိုင္ငံေရး၊ စီးပြားေရး၊ စစ္ေရးမ်က္ႏွာစာကို ေလ့လာၾကည့္လွ်င္လည္း အမ်ိဳးသားအက်ိဳးစီးပြားသည္သာ အႏၱိမရည္မွန္းခ်က္ျဖစ္ေၾကာင္း ေတြ႔ရွိႏိုင္သည္။

ႏိုင္ငံသားမ်ား မွီတင္းေနထုိင္ရာ နယ္ေျမအက်ယ္အ၀န္းႏွင့္ ႏိုင္ငံသားမ်ားကို ကုိယ္စားျပဳသည့္ ႏုိင္ငံေတာ္အတြက္ ႏုိင္ငံေရးသမားမ်ား အေလးအနက္ခံယူထားရမည့္ ဒုတိယပဋိညာဥ္မွာ အမ်ိဳးသားေရးစိတ္ဓာတ္ပင္ျဖစ္သည္။ ႏိုင္ငံေရး၊ စီးပြားေရး၊ လူမႈေရး ဘက္စံုေထာင့္စံုတြင္ တတ္ႏိုင္ရာက႑အသီးသီးမွ ေဖာ္ေဆာင္ၾကရသူမ်ားအေနျဖင့္ ႏုိင္ငံေတာ္ႏွင့္ ႏုိင္ငံသားမ်ားအတြက္ အမ်ိဳးသားေရးစိတ္ဓာတ္ ျပင္းျပင္းထန္ထန္ ထက္သန္ေနၾကဖို႔ လိုပါလိမ့္မည္။ ႏုိင္ငံသူႏုိင္ငံသား၊ တုိင္းရင္းသားျပည္သူမ်ား အားလံုး၏ အခ်င္းခ်င္းၾကားတြင္ ဤပဋိညာဥ္ႀကီး ရွိေနသလို ႏိုင္ငံေရးသမားမ်ားႏွင့္ ျပည္သူလူထု၏ ဆက္ဆံေရးတြင္ ဤပဋိညာဥ္ႀကီး ရွိေနမည္ျဖစ္သည္။

ႏုိင္ငံသားမ်ားႏွင့္ ႏုိင္ငံေရးသမားမ်ားအၾကား လိုက္နာေဆာင္ရြက္ၾကရမည့္ တရားဥပေဒအရ စည္းေႏွာင္မႈရွိေသာ အဓိကပဋိညာဥ္မွာ ဖြဲ႔စည္းပံုအေျခခံဥပေဒပင္ျဖစ္သည္။ ဤျပ႒ာန္းခ်က္မ်ားကို မည္သူကမွ် ေက်ာ္လြန္၍မရ၊ လ်စ္လ်ဴ႐ႈ၍ မရ။ အနာဂတ္ႏိုင္ငံေတာ္ကို ဤဖြဲ႔စည္းပံုအေျခခံဥပေဒျဖင့္ ျပ႒ာန္းသတ္မွတ္ထားျခင္းျဖစ္ရာ ၎ျပ႒ာန္းထားခ်က္မ်ားအတိုင္း လုိက္နာေဆာင္ရြက္ၾကရန္သာျဖစ္သည္။ ဖြဲ႔စည္းပံုအေျခခံဥပေဒသည္ ႏိုင္ငံေတာ္အတြင္း မွီတင္းေနထိုင္ၾကကုန္ေသာ ႏိုင္ငံသားအားလံုးႏွင့္ အစိုးရ၊ ႏိုင္ငံေရးပါတီမ်ားအားလံုး လုိက္နာေဆာင္ရြက္ၾကရမည့္ တတိယပဋိညာဥ္ႀကီးျဖစ္သည္။

ျဖစ္ေပၚလာမည့္ ပဋိညာဥ္မ်ားတြင္ ႏိုင္ငံေရးသမားမ်ား ေရြးေကာက္ပြဲ၀င္ရာတြင္ မည္သည္တို႔ကို လုပ္ေဆာင္မည္၊ မည္သည့္က႑ကို မည္သို႔ျဖစ္လာေအာင္ ႀကိဳးပမ္းမည္၊ မည္သို႔ရည္မွန္းခ်က္ထား၍ ေဆာင္ရြက္မည္ စသည္အားျဖင့္ အမ်ိဳးမ်ိဳးအဖံုဖံု ျပဳလာၾကမည့္ ကတိက၀တ္မ်ား ပါ၀င္ေနသည္။ ႏုိင္ငံေရးသမားမ်ားသည္ မည္သူ႔ကိုမွ် ကတိက၀တ္ျပဳသည္မဟုတ္၊ မဲဆႏၵရွင္ျပည္သူမ်ားကို ကတိက၀တ္ျပဳၾကရျခင္းပင္ ျဖစ္သည္။ ဤသည္မွာ ႏိုင္ငံေရးသမားမ်ားကိုယ္တိုင္ တရား၀င္ထုတ္ေဖာ္ေၾကညာ ကတိျပဳၾကေသာ ပဋိညာဥ္သာျဖစ္သည္။ တစ္နည္းဆိုရလွ်င္ ျပည္သူလူထုႏွင့္ စာခ်ဳပ္ခ်ဳပ္ဆိုျခင္းပင္ ျဖစ္သည္။ ၎ႏိုင္ငံေရးသမားမ်ား ကမ္းလွမ္းလာေသာ ကတိက၀တ္မ်ားကိုၾကည့္၍ မဲဆႏၵရွင္ျပည္သူမ်ားအေနျဖင့္ မိမိကုိယ္တုိင္၏ အခြင့္အလမ္း၊ အက်ိဳးစီးပြား၊ တစ္ဆင့္တက္ေသာ္ မိမိ မိသားစု၊ မိမိေနထိုင္ရာ ပတ္၀န္းက်င္၊ မိမိတိုင္းေဒသႀကီး/ျပည္နယ္၊ မိမိႏိုင္ငံေတာ္အတြက္ အသင့္ေလ်ာ္ဆံုးဟု ယူဆထားေသာ ကတိက၀တ္ျပဳသူမ်ားကို ေရြးခ်ယ္ဆံုးျဖတ္ကာ မဲေပးျခင္းျပဳၾကမည္ျဖစ္သည္။ ႏိုင္ငံေရးသမားမ်ားအေနျဖင့္လည္း ေရြးေကာက္ပြဲအႀကိဳကာလတြင္ မိမိတို႔ေျပာၾကားထားသည့္ ကတိက၀တ္မ်ားအတိုင္း ျဖည့္ဆည္းႏိုင္ရန္ ႀကိဳးပမ္းေဆာင္ရြက္ရမည္သာ ျဖစ္သည္။ ႏိုင္ငံေရးသမားမ်ား၊ ႏုိင္ငံေရးပါတီမ်ား၏ ကတိက၀တ္သည္ စတုတၳပဋိညာဥ္ပင္ျဖစ္သည္။

ေနာက္ဆံုးေသာ ပဥၥမေျမာက္ ပဋိညာဥ္မွာ Social Contract ဟုေခၚေသာ လူမႈပဋိညာဥ္ပင္ျဖစ္သည္။ ဤပဋိညာဥ္မွာ အေကာင္အထည္ျဖင့္ ျမင္ေတြ႔၍မရႏုိင္ေသာ ပဋိညာဥ္ျဖစ္သည္။ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းမ်ား၏ ယဥ္ေက်းမႈ၊ သမိုင္းေၾကာင္း၊ လူေနမႈစနစ္၊ ေတြးေခၚဆင္ျခင္မႈ စသည္တို႔အေပၚ မူတည္၍ လူမႈပဋိညာဥ္သည္လည္း တစ္ႏိုင္ငံႏွင့္တစ္ႏုိင္ငံ ထပ္တူထပ္မွ် တူညီႏုိင္မည္မဟုတ္ပါ။ ႏိုင္ငံေရးပါတီမ်ားႏွင့္ ႏိုင္ငံသားမ်ားအၾကား ထားရွိအပ္ေသာ လူမႈပဋိညာဥ္ႏွင့္ အစိုးရႏွင့္ ႏိုင္ငံသားမ်ားအၾကား ထားရွိအပ္ေသာ လူမႈပဋိညာဥ္မ်ားသည္လည္း တသီးတျခားကြဲျပားေနမည္ျဖစ္သည္။ အာရွႏိုင္ငံမ်ား၏ လူမႈပဋိညာဥ္ႏွင့္ အေနာက္ႏိုင္ငံမ်ား၏ လူမႈပဋိညာဥ္သည္လည္း တူညီႏိုင္မည္မဟုတ္ပါ။ လူမႈပဋိညာဥ္သည္ ေစ့ေစ့ေတြးလွ်င္ ေရးေရးေပၚဆိုသလို မ်ားစြာက်ယ္ျပန္႔နက္႐ိႈင္းေနသည္ကို ေတြ႔ႏိုင္သည္။

လူမႈပဋိညာဥ္
ျပည္သူလူထုၾကားမွ ေပါက္ဖြားလာေသာ အစိုးရ၊ ျပည္သူလူထုက ေရြးခ်ယ္တင္ေျမႇာက္လုိက္ေသာ အစိုးရ၊ ျပည္သူလူထုအတြက္ ဦးေဆာင္မႈျပဳရမည့္အစိုးရသည္ ႏိုင္ငံေတာ္ႏွင့္ ျပည္သူလူထုကို အလုပ္အေကၽြးျပဳရန္ တာ၀န္ရွိသည္။ ျပည္သူလူထုအတြက္ အစြမ္းကုန္ေဆာင္ရြက္ေပးရမည္။ တတ္ႏိုင္သမွ် ႀကိဳးပမ္းေဆာင္ရြက္ေပးရမည္။ ဤသည္ပင္ အစိုးရႏွင့္ ႏိုင္ငံသားမ်ားအၾကား ထားရွိအပ္ေသာ လူမႈပဋိညာဥ္ပင္ျဖစ္သည္။

အလားတူပင္ ႏိုင္ငံေရးသမားမ်ား၊ ႏိုင္ငံေရးပါတီမ်ားသည္လည္း မိမိတို႔အာဏာရရွိေရး၊ မိမိတို႔ပါတီ အာဏာရရွိေရးအတြက္ ႏိုင္ငံေတာ္ႏွင့္ ျပည္သူလူထုအက်ိဳးကို ပ်က္ျပားေအာင္ ေဆာင္ရြက္ျခင္းမျပဳရ။ အတိုက္အခံအျဖစ္ ရပ္တည္ေနေစကာမူ ျပည္သူလူထုအက်ိဳးစီးပြားကို ေရွ႕တန္းတင္ရမည္။ အာဏာရပါတီ၏ အမွားအယြင္းမ်ားကို ေထာက္ျပျခင္း၊ ဆန္႔က်င္ျခင္း။ ကန္႔ကြက္႐ႈတ္ခ်ျခင္း ျပဳႏုိင္သည္မွန္ေသာ္လည္း မိမိတို႔ပါတီ ေကာင္းစားေရးအလို႔ငွာ ျပည္သူလူထုအက်ိဳး နစ္နာဆုတ္ယုတ္ေစေသာ လုပ္ေဆာင္ခ်က္မ်ားကို သတိႀကီးႀကီးျဖင့္ ဆင္ျခင္ေဆာင္ရြက္ရန္ လုိအပ္သည္။ ျပည္သူလူထုအတြက္ အမွန္တကယ္ အက်ိဳးစီးပြားျဖစ္ထြန္းေစႏိုင္ေသာ ကိစၥရပ္မ်ားကို မိမိတို႔အက်ိဳးစီးပြားအတြက္ အလဟႆအခ်ည္းႏွီး မျဖစ္ေစရ။ ဤသည္ပင္ ႏိုင္ငံေရးသမားမ်ားႏွင့္ ႏုိင္ငံသားမ်ားအၾကား ထားရွိအပ္ေသာ လူမႈပဋိညာဥ္ပင္ျဖစ္သည္။

အလားတူပင္ ႏိုင္ငံေရးသမားအခ်င္းခ်င္း အျပင္းအထန္၀ါဒျဖန္႔ခ်ိၾကရာ၌ တိုက္ခိုက္ထိုးႏွက္ၾကသည္မ်ား ရွိတတ္သည္မွန္ေသာ္လည္း ႏိုင္ငံေတာ္ႏွင့္ ႏိုင္ငံသားအားလံုး ထိခိုက္နစ္နာေစေသာ၊ ဂုဏ္သိကၡာညစ္ႏြမ္းေစေသာ လုပ္ေဆာင္ခ်က္မ်ားကို ေရွာင္ၾကဥ္ၾကရမည္ျဖစ္သည္။ ႏိုင္ငံေတာ္ႏွင့္ ျပည္သူလူထု၏ အက်ိဳးစီးပြားဆုတ္ယုတ္ေစႏိုင္သည့္ လုပ္ေဆာင္ခ်က္မွန္သမွ်ကို ေရွာင္ၾကဥ္ၾကဖို႔လိုသည္။ ဤသည္ပင္ ႏိုင္ငံေရးသမားမ်ား အခ်င္းခ်င္း ဆက္ဆံရာတြင္ ထားရွိအပ္ေသာ လူမႈပဋိညာဥ္ပင္ျဖစ္သည္။

မိမိတို႔ႏုိင္ငံ၏ လူမႈပဋိညာဥ္ကို မိမိတို႔ႏိုင္ငံသားမ်ားကသာ နားလည္ႏိုင္ပါလိမ့္မည္။ မိမိတို႔ႏိုင္ငံ၏ ကာလရွည္ၾကာ ျဖတ္သန္းလာခဲ့ေသာ သမုိင္းေၾကာင္းအစဥ္အလာ ယဥ္ေက်းမႈမ်ားအရသာ သတ္မွတ္ႏိုင္ပါလိမ့္မည္။ အိုင္ဒီယိုလိုဂ်ီမ်ား၊ သေဘာတရားမ်ား၊ ပံုတူကူးအေတြးအေခၚမ်ားျဖင့္ အထက္ေဖာ္ျပပါ လူမႈပဋိညာဥ္မ်ားကို ပ်က္ျပားေအာင္ ေဆာင္ရြက္ျခင္းသည္ ႏို္င္ငံသားႏွင့္ ႏိုင္ငံေရးသမားမ်ားအၾကား ထားရွိအပ္ေသာ ပဋိညာဥ္ကို ခ်ိဳးေဖာက္သူမ်ား ျဖစ္လာပါလိမ့္မည္။

သံုးသပ္
မ်က္ေမွာက္ကာလအေျခအေနမ်ားအရ အိမ္နီးခ်င္းႏိုင္ငံမ်ား၊ ေဒသတြင္းႏုိင္ငံမ်ားကို အမွီလိုက္ႏိုင္ရန္၊ ေက်ာ္ျဖတ္ႏိုင္ရန္မွာ ၎တို႔ေျခတစ္လွမ္းလွမ္းလွ်င္ မိမိတို႔အေနျဖင့္ ေျခလွမ္းမ်ားစြာ လွမ္းရမည္၊ ပံုမွန္လမ္းေလွ်ာက္႐ံုသာမက အေျပးတစ္ပုိင္းျဖင့္ ႐ုန္းကန္ရမည့္သေဘာ ရွိေနပါသည္။ ေရြးေကာက္ပြဲမ်ားသို႔ ၀င္လာလတၱံ႔ေသာ ႏိုင္ငံေရးသမားမ်ား သတိျပဳေလ့လာ သံုးသပ္ၾကည့္လွ်င္ ၂၀၁၀ အလြန္ ႏို္င္ငံေတာ္သစ္၏ အလားအလာသည္ မ်က္ေမွာက္ကာလ ရွိထားႏွင့္ၿပီးျဖစ္ေသာ ျပည္တြင္း၊ ျပည္ပ အခင္းအက်င္းမ်ားအရ လြန္စြာေကာင္းမြန္ေနသည္ကို ေတြ႔ရွိႏိုင္ပါလိမ့္မည္။ ႏိုင္ငံတကာ ပထ၀ီႏိုင္ငံေရးဗဟိုခ်က္ အေရြ႕ႏွင့္ ႏုိင္ငံတကာဘ႑ာေရးအက်ပ္အတည္းမွ ႐ုန္းထလြတ္ေျမာက္ႏိုင္မႈ၊ အနာဂတ္အလားအလာမ်ားအရ ၂၀၁၀ အလြန္တြင္ ျဖစ္ေပၚလာမည့္ မိမိတို႔ႏိုင္ငံေတာ္၏ အခင္းအက်င္းသစ္သည္ မ်က္ေမွာက္ကာလ စိန္ေခၚမႈမ်ားကို ႀကံ့ႀကံ့ခံရင္ဆုိင္ေျဖရွင္းႏုိင္စြမ္းရွိၿပီး စိန္ေခၚမႈမ်ားတြင္ တစ္ပါတည္းတြဲလ်က္ ပါရွိေနေသာ အခြင့္အလမ္းမ်ားအားလံုးကို ရယူကာ အရွိန္အဟုန္ျဖင့္ ထြန္းသစ္ေပၚထြန္းလာႏိုင္ရန္ အေရးႀကီးသည္။

၂၀၁၀ အလြန္တြင္ ဥပေဒျပဳေရး၊ အုပ္ခ်ဳပ္ေရး၊ တရားစီရင္ေရးဟူေသာ ႏိုင္ငံေတာ္၏ မ႑ိဳင္ႀကီးမ်ား ေျပာင္းလဲသြားမည့္ အေျပာင္းအလဲကို ႏိုင္ငံတကာႏိုင္ငံေရး၊ စီးပြားေရးပါ၀ါခ်ိန္ခြင့္လွ်ာအေရြ႕မ်ား၊ မဟာဗ်ဴဟာ ပထ၀ီႏိုင္ငံေရးအေရြ႕မ်ား၊ အနာဂတ္အလားအလာအေရြ႕မ်ားႏွင့္ ဟန္ခ်က္ညီ ထိန္းေက်ာင္းေဆာင္ရြက္သြားႏိုင္လွ်င္ အေျမာ္အျမင္ရွိရွိ ခ်ိန္ဆႀကိဳးပမ္းေဆာင္ရြက္သြားႏိုင္လွ်င္ ေဒသတြင္းႏွင့္ ႏုိင္ငံတကာႏိုင္ငံေရး၊ စီးပြားေရး မ်က္ႏွာစာရွိ မိမိတို႔ႏုိင္ငံ၏ ထိုက္တန္ေသာေနရာမွန္ကို အလ်င္အျမန္  ရရွိလာမည္မွာ ေသခ်ာေပါက္ပင္ျဖစ္သည္။ သို႔ေသာ္ ဆိုခဲ့ပါ ပဋိညာဥ္မ်ားကိုေတာ့ မေမ့မေလ်ာ့ေသာ သတိတရားျဖ္င့ ဦးထိပ္ထားၾကရန္၊ မခ်ိဳးေဖာက္မိရန္ လိုပါလိမ့္မည္။

(ရန္ကုန္တုိင္းမ္ဂ်ာနယ္ အတြဲ ၅၊ အမွတ္ ၅၁ ႏိုင္ငံေရးအခ်ပ္ပိုမွ ျပန္လည္ကူးယူေဖာ္ျပပါသည္)

No comments:

Post a Comment

 
Web Statistics