Monday, December 21, 2009

ယံုၾကည္မႈဆယ္ပါး၊ ဒီမုိကေရစီႏွင့္ပံုရိပ္ - ေမာင္စူးစမ္း


အင္စတီက်ဴးရွင္းႏွင့္ လူ႔အဖြဲ႔အစည္း
ဒီမိုကေရစီထူေထာင္ျမႇင့္တင္ေရးကိစၥတြင္ Trust ယံုၾကည္မႈ တည္ေဆာက္ေရးသည္ အလြန္အေရးႀကီးသည္။ ႏိုင္ငံေရးသိပၸံပညာရွင္တို႔က ယံုၾကည္မႈၿမဲမွ ဒီမိုကေရစီၿမဲမည္ဟု ေျပာသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ႏုိင္ငံေရးသိပၸံပညာရွင္တို႔က ယံုၾကည္မႈဆယ္ပါးအေၾကာင္း ရွင္းျပသည္။ ယံုၾကည္မႈဆိုရာ၌ အင္စတီက်ဴးရွင္း (အဖြဲ႔အစည္းအေဆာက္အဦ) တို႔အေပၚ ယံုၾကည္မႈကို အဓိကၫႊန္းသည္။ အင္စတီက်ဴးရွင္းတို႔၌လည္း ႏိုင္ငံေတာ္ဆုိင္ရာ အင္စတီက်ဴးရွင္း Institution of the State ႏွင့္ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းဆိုင္ရာ အင္စတီက်ဴးရွင္း Institution of the Society ဆုိၿပီး ႏွစ္မ်ိဳးရွိသည္။ ယံုၾကည္မႈ Trust သည္ ႏွစ္မ်ိဳးစလံုးအေပၚ၌ ခုိင္ၿမဲရမည္။

ခုနစ္ပါးႏွင့္ သံုးပါး
ယံုၾကည္မႈဆယ္ပါးထဲတြင္ ႏို္င္ငံေတာ္ဆိုင္ရာ အင္စတီက်ဴးရွင္းက ခုနစ္ပါး၊ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းဆုိင္ရာ အင္စတီက်ဴးရွင္းက သံုးပါး ေပါင္းဆယ္ပါး ေအာက္ပါအတုိင္းရွိသည္။

ႏိုင္ငံေတာ္ဆိုင္ရာ အင္စတီက်ဴးရွင္းအေပၚ ယံုၾကည္မႈ
(၁) စစ္တပ္အေပၚ ဘယ္ေလာက္ယံုၾကည္ၾကသလဲ။
(၂) ေဒသအစိုးရအေပၚ ဘယ္ေလာက္ယံုၾကည္ၾကသလဲ။
(၃) ရဲအေပၚ ဘယ္ေလာက္ယံုၾကည္ၾကသလဲ။
(၄) ႏိုင္ငံလံုးဆိုင္ရာ ဗဟိုအစိုးရအေပၚ ဘယ္ေလာက္ယံုၾကည္ၾကသလဲ။
(၅) သမၼတအေပၚ ဘယ္ေလာက္ယံုၾကည္ၾကသလဲ။
(၆) ပါလီမန္လႊတ္ေတာ္အေပၚ ဘယ္ေလာက္ယံုၾကည္ၾကသလဲ။
(၇) တရားဥပေဒစနစ္အေပၚ ဘယ္ေလာက္ယံုၾကည္ၾကသလဲ။

လူ႔အဖြဲ႔အစည္းဆုိင္ရာ အင္စတီက်ဴးရွင္းအေပၚ ယံုၾကည္မႈ
(၈) ဘာသာေရးအဖြဲ႔အစည္းအေပၚ ဘယ္ေလာက္ယံုၾကည္ၾကသလဲ။
(၉) မီဒီယာအေပၚ ဘယ္ေလာက္ယံုၾကည္ၾကသလဲ။
(၁၀) အလုပ္သမား၊ ႏိုင္ငံေရးပါတီတို႔အေပၚ ဘယ္ေလာက္ယံုၾကည္ၾကသလဲ။

ေစ်းကြက္
အဆိုပါ ၁၀ မ်ိဳးေသာ အင္စတီက်ဴးရွင္းတို႔အေၾကာင္း ပံုရိပ္တို႔ျဖင့္ သ႐ုပ္ေဖာ္ျပေလ့ရွိရာ မ်က္ႏွာစာတစ္ဖက္တည္းရွိေသာ ပံုရိပ္ကို အခ်ိဳ႕ႏိုင္ငံတို႔၌ အသံုးျပဳတတ္ၾကသည္။ ဥပမာ - ႐ုရွား၌ သမၼတေဟာင္း ယာစင္ကိုသာလွ်င္ ဒီမိုကေရစီ၏ သေကၤတအျဖစ္ နားလည္ၿပီး ဒီမိုကေရစီသည္ ယာစင္၊ ယာစင္သည္ ဒီမုိကေရစီဟု ေႂကြးေၾကာ္သံ ထုတ္ခဲ့ဖူးသည္။ ဤလိုပံုရိပ္တစ္ခုတည္းပါ မ်က္ႏွာစာကို ႐ုရွားတို႔က မေထာက္ခံခဲ့ၾကေပ။ ဤလိုပံုရိပ္တစ္ခုတည္း မ်က္ႏွာစာသည္လည္း ယခုလို ပို႔စ္ေမာ္ဒန္ေခတ္၌ မဆီေလ်ာ္ၿပီ။ ေခတ္ေရစီးေၾကာင္းႏွင့္ ဆန္႔က်င္သြားသည္။

ယံုၾကည္မႈပ်က္ျပားေနလွ်င္ မည္သည့္အင္စတီက်ဴးရွင္း၌ အဓိကပ်က္ျပားေနသနည္းဟု စံုစမ္းသင့္သည္။ အထက္ပါ အင္စတီက်ဴးရွင္းဆယ္ပါးတြင္ ေစ်းကြက္ (Market)ကို ထည့္မတြက္ထားေပ။ စင္စစ္၌ ေစ်းကြက္အေပၚ လူထု၏ သေဘာထားအျမင္ကလည္း အလြန္အေရးႀကီးသည္။ ဗဟိုစီမံကိန္းစနစ္မွ ေစ်းကြက္စီးပြားေရးစနစ္ဆီသို႔ အသြင္ကူးေျပာင္းေနရေသာ ႏိုင္ငံတို႔၌ ေစ်းကြက္အေပၚ လူတို႔၏ ယံုၾကည္မႈကလည္း အခ်က္အခ်ာက်ေနေလရာ ဗဟိုခ်ဳပ္ကိုင္မႈ အမိန္႔ေပးစီးပြားေရးကို ႏွစ္သက္သလား သို႔တည္းမဟုတ္ ေစ်းကြက္စီးပြားေရးကို ႏွစ္သက္သလားဆိုေသာ ေမးခြန္းကို ေမးထုိက္သည္ဟု အခ်ိဳ႕ကဆိုသည္။

ေရြးစရာမဟုတ္
အခ်ိဳ႕က ဤသို႔ ေမးရန္မလိုပါဟု ေျပာသည္။ အေၾကာင္းမူ ေစ်းကြက္စီးပြားေရးသည္ လူအမ်ား၏ ဆႏၵႏွင့္ကင္းၿပီး မလြဲမေသြ ျဖစ္ထြန္းရမည့္စနစ္ ျဖစ္ေသာေၾကာင့္ ျဖစ္သည္ဟု ဆိုသည္။ ေစ်းကြက္ယႏၱရားသည္ ေရြးခ်ယ္ရန္မဟုတ္၊ လက္ခံရန္သာျဖစ္သည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ယံုၾကည္မႈကို စစ္ေဆးရန္အေၾကာင္းမရွိပါဟု ဆိုသည္။ အခ်ိဳ႕က ေစ်းကြက္သည္ အင္စတီက်ဴးရွင္းမဟုတ္၊ စနစ္ျဖစ္သည္ဟု ျခားနားေျပာဆိုသည္။

ေမာင္စူးစမ္း
အၫႊန္း - International Social Science Journal

(The Voice Weekly ဂ်ာနယ္ အတြဲ ၆၊ အမွတ္ ၇ မွ ျပန္လည္ကူးယူေဖာ္ျပပါသည္)

No comments:

Post a Comment

 
Web Statistics