ႏြားႏွင့္ေရအိုး
ဒီမိုကေရစီတည္ၿငိမ္ေရးအတြက္ အေရးအႀကီးဆံုး လိုအပ္ခ်က္မွာ အင္စတီက်ဴးရွင္းျဖစ္သည္။ ပုဂၢိဳလ္မဟုတ္ေပ။ ဤအေျခခံမူကို ဦးတည္ စဥ္းစားၾကည့္လွ်င္ ျမန္မာ့႐ိုးရာျပက္လံုးပံုျပင္တစ္ခုကို သြားသတိရသည္။ ဤျပက္လံုးပံုျပင္က ဒီလိုပါ။ ႐ြာတစ္႐ြာတြင္ အဘိုးႀကီးတစ္ေယာက္ရွိသည္။ ဤအဘိုးႀကီးသည္ ရြာသားေတြအေပၚလည္း အေတာ္ၾသဇာရွိရာ သူ႔ကို ရြာ၏အေဖႀကီးလို႔ ေခၚၾကသည္။
ရြာမွာ ဘာကိစၥျဖစ္ျဖစ္ သူႏွင့္တုိင္ပင္ၾကသည္။ တစ္ေန႔ ႏြားတစ္ေကာင္က ေသာက္ေရအိုးထဲ ေခါင္းစြပ္ေသာက္ေနရာ ႏြားခ်ိဳႏွင့္ေရအိုး စြပ္မိသြားသည္။ ျပန္ထုတ္လို႔မရေပ။ ႏြားျဖစ္ပံုကို ျမင္ေသာ ရြာသားတို႔သည္ ဘာလုပ္ရမွန္းမသိဘဲ အႀကံအိုက္ၿပီး အဘိုးႀကီးအား ဘာလုပ္ရမလဲဟု သြားေမးသည္။
ဤတြင္အဘိုးႀကီးက "မင္းတို႔ရြာလည္း ငါမရွိရင္ ဘာမွမျဖစ္ေတာ့သလိုပဲ" ဟု ျမည္တြန္ေတာက္တီးကာ စိတ္တိုတိုျဖင့္ "ႏြားေခါင္းျဖတ္လိုက္ေပါ့" ဟု အႀကံေပးလိုက္သည္။ သူအႀကံေပးသည့္အတိုင္း ႏြားေခါင္းကိုျဖတ္လိုက္ရာ ႏြားလည္ျပတ္သြား၍ အမဲသားလုပ္လိုက္ၾကရသည္။
အင္စတီက်ဴးရွင္းအဓိက
ဒီမိုကေရစီတြင္ "ငါမရွိရင္ ဘာမွမျဖစ္ေတာ့သလို" ပုဂၢိဳလ္စြဲ မရွိထုိက္ၿပီ။ ဤေခတ္လည္း ကုန္သြားၿပီ။ အင္စတီက်ဴးရွင္းတို႔ကသာလွ်င္ အေရးႀကီးသည္။ ေပၚလာမည့္ လမ္းၫႊန္ဒီမိုကေရစီတြင္ (၁) လႊတ္ေတာ္မ်ား၊ (၂) စစ္တပ္ႏွင့္ (၃) ႏုိင္ငံေရးပါတီ စသည့္ အင္စတီက်ဴးရွင္းတို႔က အဓိက အေရးႀကီးသည္။ ဒီမိုကေရစီတည္ၿငိမ္ေရးသည္ ဤအင္စတီက်ဴးရွင္း သံုးပါးအေပၚ မူတည္သည္။ အင္စတီက်ဴးရွင္းေတြ ခုိင္ၿမဲေအာင္ ျပဳလုပ္ဖို႔ အေရးႀကီးသည္။ ပုဂၢိဳလ္ၾသဇာ၊ ပုဂၢိဳလ္အာဏာ ထူေထာင္ရန္ အေရးမႀကီးေပ။ ဤအခ်က္သည္ အရပ္ဘက္၊ စစ္ဘက္ ႏွစ္ဘက္စလံုးအတြက္ အက်ံဳး၀င္ဖို႔ေကာင္းသည္။
အလြဲသံုးစားမျပဳေရး
ေခတ္သည္ အိုင္ဒီအိုလုိဂ်ီလြန္ေခတ္ျဖစ္႐ံုမက သူရဲေကာင္းေတြ ေခတ္ကုန္ေသာကာလလည္း ျဖစ္သည္။ ဟီး႐ိုးတို႔က သမိုင္းကို ခါလႈပ္ပစ္ႏိုင္သည္ဆိုေသာေခတ္ မရွိၿပီ။ မဟာလူသားေခတ္ဟူ၍ မရွိၿပီ။ "ငါမရွိရင္ ဘာမွမျဖစ္ပါဘူး" လို႔ ေခါင္းေဆာင္တို႔က သေဘာမထားသင့္သလို ေနာက္လုိက္တို႔ကလည္း "သူမရွိရင္ ဘာမွမျဖစ္ပါဘူး" ဟူ၍ ပုဂၢိဳလ္စြဲစိတ္ မေမြးသင့္ၿပီ။ ယခုေခတ္သည္ ပညာေခတ္ျဖစ္သည္။ ပညာေခတ္သည္ လူသားတို႔၏ပါ၀ါကို ျမႇင့္တင္ေပးသည့္နည္းတူ အင္စတီက်ဴးရွင္းတို႔၏ ပါ၀ါကိုလည္း ျမႇင့္တင္ေပးသည္။
လူသားတို႔၏ပါ၀ါသည္ အင္စတီက်ဴးရွင္း၏ပါ၀ါကို အသံုးခ်ႏိုင္သလို အင္စတီက်ဴးရွင္း၏ပါ၀ါကို အလြဲသံုးစားမျပဳရန္လည္း ထိန္းရသည္။ အင္စတီက်ဴးရွင္းကို အလြဲသံုးစားမျပဳႏိုင္ရန္ ဖြဲ႔စည္းအုပ္ခ်ဳပ္ပံုအေျခခံဥပေဒက ထိန္းသိမ္းေပးသည္။ အင္စတီက်ဴးရွင္းတို႔သည္ လူသားတို႔၏ အခြင့္အေရးကို ကာကြယ္ေစာင့္ေရွာက္႐ံုသာမဟုတ္ဘဲ အင္စတီက်ဴးရွင္းတို႔ကို အလြဲသံုးစားမျပဳႏိုင္ေရးအတြက္လည္း ေစာင့္ေရွာက္ရသည္။
ကြာလတီသာေကာင္း
ဒီမိုကေရစီ တည္ၿငိမ္ေရးသည္ အင္စတီက်ဴးရွင္းတို႔အေပၚ၌ မူတည္သလို လုပ္ထံုးက်င့္ထံုးတို႔၏ အရည္အေသြးကြာလတီ (Quality of Procedures) တို႔အေပၚ၌လည္း မူတည္သည္။ ဒီမိုကေရစီသည္ အေျခခံအားျဖင့္ လုပ္နည္းလုပ္ထံုး က်င့္ထံုးတို႔အေၾကာင္း ျဖစ္ေပသည္။ ဒီမိုကေရစီဆုိင္ရာ လုပ္ထံုးလုပ္နည္းေတြ ကြာလတီျမင့္သည္ႏွင့္အမွ် ဒီမိုကေရစီတည္ၿငိမ္မည္။
ယခု တပ္မေတာ္ကာကြယ္ေရးဦးစီးခ်ဳပ္က လြတ္လပ္၍ တရားမွ်တေသာ ေရြးေကာက္ပြဲက်င္းပေပးရန္ ကတိက၀တ္ျပဳထားသည္။ လြတ္လပ္ေသာ တရားမွ်တသည့္ ေရြးေကာက္ပြဲ အမွန္တကယ္ ျဖစ္ထြန္းေရးသည္ လုပ္ထံုးလုပ္နည္းတို႔အေပၚ မူတည္သည္။ ႏိုင္ငံေရးသိပၸံပညာရွင္တစ္ဦးက ဒီမုိကေရစီလုပ္ထံုးလုပ္နည္းတို႔ကသာ လူအမ်ားျမင္သာ၍ ခန္႔မွန္းႏိုင္စြမ္းရွိလွ်င္ ေရြးေကာက္ပြဲရလဒ္ကို ႀကိဳတင္မခန္႔မွန္းႏိုင္ဟု ေထာက္ျပသည္။ ဆိုလိုသည္မွာ ဒီမိုကေရစီလုပ္ထံုးတို႔ကသာ ကြာလတီေကာင္းလွ်င္ ေရြးေကာက္ပြဲသည္ လုပ္ပြဲပါဟု စြပ္စြဲရန္ အလြန္ခက္မည္။ ဘယ္သူေတြႏိုင္မွာလဲဟု ႀကိဳတင္မေျပာႏိုင္ျခင္းျဖစ္သည္။
Monday, January 04, 2010
အင္စတီက်ဴးရွင္းႏွင့္ လုပ္ထံုးလုပ္နည္းကြာလတီတို႔၌ ဒီမိုကေရစီတည္ၿငိမ္မႈတည္ - ေမာင္စူးစမ္း
အၫႊန္း - The Limits of Electoral Engineering by Carrie Manning
(၂၀၀၉ ခုႏွစ္ ဒီဇင္ဘာလထုတ္ The Waves မဂၢဇင္း 8/09 မွ ျပန္လည္ကူးယူေဖာ္ျပပါသည္)
Posted by Ko Nyan Posted Time 8:40 AM
Labels 2010, Myanmar, Political, စာအုပ္မွတ္စုမ်ား, ျမန္မာ-Myanmar, ႏိုင္ငံေရး
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment