မလြတ္တမ္း အလံုးစံုသိလိုပါက ၿဗိတိသွ်ေခတ္ အစပိုင္းအေၾကာင္းအရာမ်ားကို ဒီေနရာမွာ ျပန္ဖတ္ႏုိင္ပါတယ္။ ခုေတာ့ က်န္ရွိေနေသးတဲ့ အေၾကာင္းအရာေတြကို ဆက္လက္ကူးယူ တင္ေပးလုိက္ပါတယ္။ တစ္ခုႀကိဳတင္ေျပာလုိတာက မူလစာအုပ္မွာကေတာ့ ယခုလိုမ်ိဳး အပိုင္းေတြခြဲၿပီး ေရးသားထားတာ မဟုတ္ဘူးဆိုတာပါပဲ။ အကုန္လံုးကို တစ္ခါတည္းနဲ႔ ျပန္လည္ကူးယူ႐ုိက္ၿပီး တင္ေပးဖို႔ဆိုတာ ကၽြန္ေတာ့္အတြက္ ဘယ္လိုမွ အဆင္မေျပတဲ့အတြက္ ကုိယ့္ဘာသာကိုယ္ အဆင္ေျပသလို ခြဲၿပီးတင္ေပးေနရျခင္းျဖစ္ပါေၾကာင္း။
ကိုဉာဏ္
အဂၤလိပ္အစိုးရလက္ေအာက္တြင္ အိႏၵိယႏုိင္ငံမွ အလုပ္သမားမ်ားသြင္းျခင္း၊ မီးရထားလမ္း ေဖာက္လုပ္ျခင္း၊ သေဘၤာလမ္းမ်ားဖြင့္ျခင္း၊ ႏုိင္ငံျခားႏွင့္ ကုန္သြယ္ျခင္းတို႔ေၾကာင့္ စီးပြားေရးအားျဖင့္ တိုးတက္လာေသာ္လည္း ကုမၸဏီႀကီးမ်ားသာလွ်င္ အက်ိဳးခံစားရ၍ စီးပြားေရးႏွင့္ အုပ္ခ်ဳပ္ေရး အာဏာမွာလည္း အဂၤလိပ္ဘုရင္ခံ လက္၀ယ္၌သာ ရွိေလသည္။ ျမန္မာ ေတာင္သူလယ္သမားမ်ားမွာ လူခြန္ေတာ္ႏွင့္ ခ်စ္တီးေႂကြးမ်ားေၾကာင့္ ဒုကၡပင္လယ္ေ၀လ်က္ အဂၤလိပ္ကုမၸဏီႀကီးမ်ားက စပါးေပၚခ်ိန္တြင္ စပါးေစ်းႏွိမ္၍ ၀ယ္သည့္အခါ တစ္ဖက္မွ အစိုးရက သြယ္၀ိုက္၍ အခြန္ေတာ္ကို အတင္းအက်ပ္ ေတာင္းခံေလသည္။ ဤနည္းျဖင့္ လယ္သမားမ်ား ဆင္းရဲဒုကၡေရာက္၍ လယ္မဲ့ယာမဲ့ ျဖစ္ရေလသည္။ အဂၤလိပ္အစိုးရသည္ မူလကပင္ စီးပြားေရးနယ္ခ်ဲ႕၍ ျပည္တြင္းထြက္ကုန္မ်ားကို မ်ိဳ၀ါးကာ ျမန္မာ့၀င္ေငြမွ အျမတ္ထုတ္ရန္အတြက္ နယ္ခ်ဲ႕ျခင္းျဖစ္ရာ ျမန္မာႏိုင္ငံကို အုပ္ခ်ဳပ္ရာ၌ ျမန္မာ့တိုးတက္မႈကို လ်စ္လ်ဴ႐ႈ၍ အရင္းရွင္းကုမၸဏီမ်ား အက်ိဳးရွိရန္အတြက္သာ ကာကြယ္ေစာင့္ေရွာက္ေပးသည္မွာ မထူးဆန္းလွေပ။ ဆန္စက္၊ လႊစက္၊ ၀ါဂြမ္းစက္ စေသာ စက္မႈလက္မႈမ်ား တိုးတက္လာေသာ္လည္း ႏုိင္ငံျခားသားပိုင္မ်ားသာ မ်ားေလသည္။ ကူးသန္းေရာင္း၀ယ္မႈတြင္ လူမ်ိဳးျခားတို႔ကသာ လက္၀ါးႀကီးအုပ္ခြင့္ရ၍ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕မွာပင္ လူမ်ိဳးျခား ၿမိဳ႕ႀကီးကဲ့သို႔ ျဖစ္လာေလသည္။
၁၂၇၀ ျပည့္ႏွစ္ေလာက္တြင္ ျမန္မာတို႔သည္ ခရစ္ယာန္လူငယ္အသင္းနည္းတူ ဗုဒၶဘာသာလူငယ္မ်ားအသင္းကို ဗုဒၶဘာသာ ကလ်ာဏယု၀အသင္း၊ ၀ိုင္အမ္ဘီေအ အမည္ျဖင့္ တည္ေထာင္ခဲ့ေလသည္။ ဘာသာေရးကို အေျချပဳေသာ္လည္း ႏိုင္ငံေရးကို စိတ္၀င္စားလာၾကသည့္အေလ်ာက္ အမ်ိဳးသားေရးကို ေဆာင္ရြက္လာခဲ့ၾကေလသည္။ နယ္မ်ားတြင္လည္း အသင္းခြဲမ်ား ေပၚလာ၍ တစ္ျပည္လံုးပင္ ႏိုးၾကားတက္ႂကြလာခဲ့ၾကေလသည္။ ၁၂၈၀ ျပည့္ႏွစ္တြင္ ဒုတိယဘုရင္ခံ ဆာရယ္ဂ်ီနယ္ ကရက္ေဒါက္သည္ ၿပိဳက်ေသာ ပဲခူးေရႊေမာ္ေဓာေစတီ ရင္ျပင္သို႔ ဖိနပ္စီးနင္း တက္ေရာက္သျဖင့္ မေက်မနပ္ျဖစ္ကာ ၀ိုင္အမ္ဘီေအ အသင္းက ရန္ကုန္ၿမိဳ႕ ဂ်ဴဘလီေဟာတြင္ ျပည္လံုးကၽြတ္ အစည္းအေ၀းႀကီး ေခၚယူ၍ ကန္႔ကြက္ခဲ့ေလသည္။ ဤနည္းျဖင့္ ႏိုးၾကားလႈပ္ရွားမႈႀကီးသည္ အသြင္ျပ၍ လာေလသည္။
၀ိုင္အမ္ဘီေအအသင္းႀကီးသည္ ႏွစ္စဥ္ပင္ ၿမိဳ႕ႀကီးမ်ား၌ အစည္းအေ၀းမ်ား က်င္းပကာ မသင္မေနရ ပညာေရးအတြက္လည္းေကာင္း၊ အဂၤလိပ္ျမန္မာ အထက္တန္းေက်ာင္းမ်ားတြင္ ၿဗိတိသွ် တိုင္းရင္းသားကိုသာ ေက်ာင္းအုပ္ခန္႔ရန္ ျပ႒ာန္းခ်က္ ပယ္ဖ်က္ေရးကိုလည္းေကာင္း၊ ျမန္မာလူမ်ိဳးႏွင့္ ဥေရာပတုိက္သားမ်ားအတြက္ ပညာသင္ၾကားေရး ဥပေဒႏွစ္မ်ိဳး ခြဲျခားထားရွိျခင္းကို ပယ္ဖ်က္ရန္လည္းေကာင္း အသီးသီး ေတာင္းဆို ဆံုးျဖတ္ခဲ့ၾကေလသည္။ ထိုဆံုးျဖတ္ခ်က္မ်ားတြင္ ျမန္မာတို႔သည္ အႏွိမ္မခံေတာ့ေၾကာင္းကို ပြင့္လင္းစြာ ထုတ္ေဖာ္ရာေရာက္ေလသည္။
ထိုသို႔ အမ်ိဳးသားေရးစိတ္ တက္ႂကြခ်ိန္တြင္ ႏုိင္ငံေရးေျပာင္းလဲ လႈပ္ရွားမႈမ်ားလည္း ေပၚေပါက္ေနေလသည္။ ၁၂၇၉ ခုႏွစ္ေလာက္ကပင္ အိႏၵိယႏိုင္ငံဆုိင္ရာ အတြင္း၀န္ႀကီး မြန္ေတဂူက ျမန္မာႏိုင္ငံအပါအ၀င္ အိႏၵိယႏုိင္ငံ တာ၀န္ခံ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးအဆင့္တိုးေပးရန္ စီစဥ္၍ အိႏၵိယႏိုင္ငံသို႔ လာေရာက္စံုစမ္းသည့္အခါ ျမန္မာႏိုင္ငံကလည္း ဦးေဖ၊ ဦးေမေအာင္၊ ဦးဘေဖ၊ ဦးစု၊ ဦးဘတူ၊ ဦးဘုိးသာ၊ ဦးသင္း၊ ဦးစံ၀၊ မစၥတာဆစ္ဒနီလူနီတို႔ကို အိႏၵိယႏိုင္ငံသို႔ ကုိယ္စားလွယ္အျဖစ္ ေစလႊတ္ခဲ့ၾကေလသည္။ ထိုမွ်ႏွင့္ မေက်နပ္ဘဲ ဘိလပ္လႊတ္ေတာ္အေရာက္ ျမန္မာတို႔၏ ဆႏၵကို တင္ျပရန္ ၁၂၈၁ ခုႏွစ္တြင္ ဦးဘေဖ၊ ဦးပု၊ ဦးထြန္းရွိန္တို႔ကို ေစလႊတ္ခဲ့ေလသည္။ သို႔ရာတြင္ ၁၉၁၉ ခုႏွစ္ အိႏၵိယျပည္ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးဆုိင္ရာဥပေဒ ထြက္ေပၚလာေသာအခါ ျမန္မာႏုိင္ငံကို ခ်န္လွပ္ထားခဲ့သျဖင့္ အိႏၵိယႏိုင္ငံႏွင့္ တန္းတူအခြင့္အေရး ရေစရန္ ဦးပု၊ ဦးဘေဖ၊ ဦးသိမ္းေမာင္တို႔အား ဘိလပ္သို႔ ေစလႊတ္အေရးဆိုေစခဲ့ရျပန္ေလသည္။ ထိုအခ်ိန္တြင္ ျမန္မာႏိုင္ငံ၌ အမ်ိဳးသားစိတ္ ႏိုးႂကြလ်က္ရွိသည္ျဖစ္ရာ ၀ိုင္အမ္ဘီေအႏွင့္ အျခား ျမန္မာအသင္းအဖြဲ႔ကို စုေပါင္းကာ ျမန္မာႏိုင္ငံလံုးဆုိင္ရာ ျမန္မာအသင္းခ်ဳပ္ႀကီး ဂ်ီစီဘီေအကို ဖြဲ႔စည္းခဲ့ၿပီျဖစ္၍ ႏုိင္ငံေရးေဆာင္ရြက္မႈအရွိန္မွာ ႏိုးႂကြျပင္းထန္လာေလသည္။
ထိုႏွစ္တြင္ပင္ ရန္ကုန္ေကာလိပ္ႏွင့္ ယုဒသန္ေကာလိပ္တို႔ကို တကၠသိုလ္ အဆင့္ျမႇင့္ရန္အတြက္ တကၠသိုလ္ဥပေဒကို ဘုရင္ခံ ဆာရယ္ဂ်ီနယ္ကရက္ေဒါက္က ျပ႒ာန္းလုိက္ေလရာ ထိုဥပေဒမွာ ျမန္မာအမ်ိဳးသားတို႔ တကၠသိုလ္သို႔ မေရာက္ရွိႏိုင္ေလာက္ေအာင္ ကန္႔သတ္ခ်က္မ်ား သြယ္၀ိုက္ပါရွိေနသျဖင့္ တစ္ျပည္လံုးကပင္ မႏွစ္သက္ႏိုင္ဘဲ ရွိၾကေပသည္။ အဂၤလိပ္အစိုးရကမူ မိမိ သေဘာအတုိင္းသာ ထိုဥပေဒကို ျပ႒ာန္းေလရာ တကၠသိုလ္ေက်ာင္းသားတို႔သည္ မေက်မနပ္ျဖစ္ၾက၍ ဥပေဒပါ နစ္နာခ်က္မ်ားကို ပယ္ဖ်က္ေပးရန္ ထပ္မံေတာင္းဆိုၾကရန္ႏွင့္ ထိုေတာင္းဆိုခ်က္မ်ား မရမခ်င္း ေက်ာင္းမတက္ဘဲေနရန္ ဆံုးျဖတ္ကာ ၁၂၈၂ ခုႏွစ္၊ တန္ေဆာင္မုန္းလဆုတ္ ၁၀ ရက္ေန႔တြင္ သပိတ္ေမွာက္လုိက္ၾကေလသည္။ ထိုသပိတ္မွာ တစ္ျပည္လံုးရွိ ေက်ာင္းမ်ားသို႔ ကူးစက္သြားေလရာ ေက်ာင္းသားမိဘမ်ားကလည္း အားေပးကူညီၾကေလသည္။ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕တြင္ အမ်ိဳးသားေကာလိပ္ေက်ာင္းႀကီးကိုလည္း ထူေထာင္လုိက္ၾကေလသည္။ ဤနည္းျဖင့္ ၿဗိတိသွ် အဂၤလိပ္အစိုးရကို အႏုနည္း ဆႏၵျပတုိက္ပြဲဆင္ေသာ ေျခလွမ္းကို ရဲရင့္စြာ စတင္ခဲ့ၾကေလသည္။ ထိုတန္ေဆာင္မုန္းလဆုတ္ ၁၀ ရက္ေန႔ကို န၀မအႀကိမ္ ျမန္မာအသင္းႀကီး၏ ႏွစ္ပတ္လည္အစည္းအေ၀းမွ အမ်ိဳးသားေန႔အျဖစ္ သတ္မွတ္ခဲ့ၾကေလသည္။
အမ်ိဳးသားတကၠသိုလ္သပိတ္ႀကီးသည္ ဘိလပ္၌ အေရးဆိုလ်က္ရွိေသာ ျမန္မာကုိယ္စားလွယ္ႀကီးမ်ားအား ေထာက္ခံအားေပးေနသကဲ့သို႔ ရွိေလသည္။ ထို႔ေၾကာင့္လည္း ၁၂၈၃ ခုႏွစ္တြင္ ဘိလပ္လႊတ္ေတာ္မွ ျမန္မာႏုိင္ငံ အက္ဥပေဒကို ျပ႒ာန္းကာ အိႏၵိယနည္းတူ ႏုိင္ငံသားတို႔ တစ္စိတ္တစ္ေဒသ ပါ၀င္စြက္ဖက္ႏုိင္ခြင့္ရေသာ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးကို တိုး၍ေပးခဲ့ေလသည္။ ထိုဥပေဒအရ ၁၂၈၅ ခုႏွစ္မွစ၍ ျမန္မာႏိုင္ငံကို ဒိုင္အာခီ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးျဖင့္ စတင္အုပ္ခ်ဳပ္ေလသည္။ ထိုအုပ္ခ်ဳပ္ေရးအတြက္ ဘုရင္ခံသစ္ ဆာဟာကုတ္ဘတၱလာကို ေစလႊတ္ေပးေလသည္။
(က်န္ရွိေနသည္မ်ားကို ဆက္လက္ေဖာ္ျပေပးပါမည္)
No comments:
Post a Comment