ပို႔စ္ေမာ္ဒန္အျမင္
ႏိုင္ငံေရးေ၀ါဟာရတို႔၌ ပံုေသအနက္အဓိပၸါယ္မ်ားရွိသလို အေျခအေနလိုက္ၿပီး အနက္အဓိပၸါယ္ ေျပာင္းေပးရေသာ အနက္အဓိပၸါယ္တို႔လည္း ရွိၾကသည္။ ကာလေဒသပေယာကလိုက္ၿပီး ေျပာင္းလဲရေသာသေဘာသည္ ပို႔စ္ေမာ္ဒန္ေခတ္၌ ပိုၿပီးစိုးမိုးသည္။ ပို႔စ္ေမာ္ဒန္အယူအရ မည္သည့္အရာ၌မွ် တစ္ခုတည္းေသာ အနက္အဓိပၸါယ္ဟူ၍ မရွိေတာ့ၿပီ။ No Single Meaning ဟုဆိုသည့္ အရာတုိင္း၏ အနက္အဓိပၸါယ္ကို ႐ႈေထာင့္အသီးသီးမွ နားလည္သည္။ ပုဂၢိဳလ္လိုက္၍လည္း အနက္အဓိပၸါယ္ အေရာင္ေျပာင္းသည္။ ၀န္းက်င္ေရွ႕ေနာက္ အဆက္အစပ္ Context ျဖင့္လည္း အနက္အဓိပၸါယ္ကို နားလည္သည္။
ဥပမာ - ရယ္ဒီကဲလ္ (အစြန္းေရာက္)ဆိုေသာ ေ၀ါဟာရ၏ အဓိပၸါယ္သည္ ရင္ဆိုင္ေနရေသာ ၀န္းက်င္အေျခအေနလိုက္ၿပီး ထင္ဟပ္ေပၚလြင္သည္။ ယခု ျမန္မာႏိုင္ငံ၌ ေတြ႔ႀကံဳေနရေသာ ၀န္းက်င္အေျခအေနသည္ တပ္မေတာ္အုပ္စိုးမႈမွ ပဲ့ကိုင္ဒီမုိကေရစီသို႔ အသြင္ကူးေျပာင္းေနေသာ အေျခအေနျဖစ္သည္။ တစ္နည္းေျပာလွ်င္ ၂၀၁၀ ေရြးေကာက္ပြဲျဖင့္ ႏိုင္ငံေရးစနစ္သစ္သို႔ အသြင္ကူးေျပာင္းမည့္ အေျခအေနျဖစ္သည္။ ထို႔ေၾကာင့္ အစြန္းေရာက္ဆိုေသာ ေ၀ါဟာရကို ပဲ့ကိုင္ဒီမိုကေရစီ တစ္နည္းေျပာလွ်င္ ဖြဲ႔စည္းပံုအေျခခံဥပေဒ၏ အနက္အဓိပၸါယ္အတြင္း နားလည္ရေတာ့မည္။ ဥပမာေမးခြန္းမွာ- ေရြးေကာက္ပြဲဆန္႔က်င္မႈသည္ အစြန္းေရာက္ျခင္းလား ဟူ၍ျဖစ္သည္။
ညႇိႏိႈင္းမႈ
ဒီမိုကေရစီသည္ ရွိသည့္စနစ္တို႔ထဲတြင္ အေကာင္းဆံုးျဖစ္ေသာ္လည္း အလံုးစံုေသာ အက်ပ္အတည္းတို႔ကို ေခ်ာေခ်ာေမာေမာ မျဖည့္ေပးႏိုင္သည္အထိကား အစြမ္းမထက္ေသာ မည္သည့္ဒီမိုကေရစီ ပံုစံမ်ိဳးမဆို အက်ပ္အတည္းတို႔ႏွင့္ ရင္ဆုိင္ရသည္။ အက်ပ္အတည္းတို႔ကို ဒီမိုကေရစီနည္း တစ္နည္းဆိုလွ်င္ ဖြဲ႔စည္းပံုအေျခခံဥပေဒ ေဘာင္အတြင္း၌ ေျဖရွင္းရမည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ဖြဲ႔စည္းပံုအေျခခံဥပေဒသည္ မည္သည့္ႏုိင္ငံေရး အက်ပ္အတည္းကိုမဆို ေျဖရွင္းႏိုင္ေလာက္ေအာင္ လံုေလာက္မႈ သို႔မဟုတ္ ေပ်ာ့ေပ်ာင္းမႈရွိရမည္။
ဤေနရာ၌ ဖြဲ႔စည္းပံုအေျခခံဥပေဒသာ ေပ်ာ့ေပ်ာင္းမႈရွိရန္ လိုအပ္သည္မဟုတ္။ မ႑ိဳင္ႏွစ္ပါးျဖစ္သည့္ စစ္ဘက္ကုိယ္စားျပဳမႈ၊ အရပ္ဘက္ကုိယ္စားျပဳမႈႏွင့္ သက္ဆုိင္ေသာ ေခါင္းေဆာင္တို႔ကလည္း ေပ်ာ့ေပ်ာင္းမႈရွိရန္ လိုသည္။ စစ္ဘက္ကုိယ္စားျပဳမႈကို ေဘာင္က်ဥ္းက်ဥ္းႏွင့္နားလည္ၿပီး တရားေသမစြဲကုိင္ရန္ လိုသည္။ အေျခအေနအသစ္တို႔ မည္သို႔ျဖစ္ထြန္းမည္ကို မသိႏိုင္ေသးေသာ အေျခအေနသစ္ႏွင့္ ဆီေလ်ာ္အပ္စပ္သည့္ အေပးအယူညႇိႏိႈင္းမႈ Adjustments တို႔ လိုဦးမည္။
သံုးခ်က္
ထို႔ေၾကာင့္ အရပ္ဘက္၊ စစ္ဘက္ႏွစ္ရပ္စလံုးသည္ မိမိတို႔ရရွိထားေသာ အေနအထားသည္ ထာ၀ရတည္ရမည္ဟု မယူဆအပ္ေပ။ အေျခအေနသစ္ေပၚလွ်င္ အခါအားေလ်ာ္စြာ အေျပာင္းအလဲျပဳလုပ္ေပးရမည္ဟု နဂိုကတည္းက မွတ္သားထားရမည္ျဖစ္သည္။ တစ္နည္းဆိုလွ်င္ အေျပာင္းအလဲအတြက္ အဆင္သင့္ျပင္ဆင္ထားရန္ လိုျခင္းျဖစ္သည္။ ဤအတြက္ ခုိင္လံုေသာအေၾကာင္းျပခ်က္ သံုးခ်က္ရွိသည္။ ပထမအေၾကာင္းျပခ်က္မွာ စနစ္သစ္၏ ကံၾကမၼာသည္ လက္ရွိမ်ိဳးဆက္လက္ထဲတြင္ မရွိ။ မ်ိဳးဆက္သစ္တို႔လက္ထဲ ၀ကြက္အပ္ထားရမည့္ အခ်က္ျဖစ္သည္။ ဒုတိယအေၾကာင္းျပခ်က္သည္ စနစ္ျဖစ္သည္။ မေသခ်ာမေရရာမႈႏွင့္ ႐ႈပ္ေထြးမႈတို႔ကို ျဖတ္သန္းသြားရမည့္ အခ်က္ျဖစ္သည္။ တတိယအေၾကာင္းျပခ်က္သည္ လက္ရွိမ်ိဳးဆက္က ေပၚေပါက္မည့္ မ်ိဳးဆက္သစ္တို႔အေပၚ မည္မွ် ၾသဇာေညာင္းႏိုင္သည္ ဆိုေသာ အခ်က္တြင္ မခန္႔မွန္းႏုိင္ေသာ အခ်က္ျဖစ္သည္။ ေနာက္မ်ိဳးဆက္သစ္တို႔ ဘယ္လိုစဥ္းစားေတြးေခၚမည္ကို ခန္႔မွန္းရခက္ျခင္းျဖစ္သည္။
ၫႊန္႔ေပါင္းပံုေလာင္း
ဤတြင္ ေခါင္းေဆာင္မႈ၏တာ၀န္ ေပၚလာသည္။ ဤတာ၀န္မွာ မေရရာမေသခ်ာမႈ၊ တစ္နည္းဆိုလွ်င္ အေကြ႔အေကာက္လမ္းေၾကာင္းကို တတ္ႏိုင္သမွ် ျဖဴးျဖဴးေျဖာင့္ေျဖာင့္ျဖစ္ရန္ လမ္းေၾကာင္းေပးႏုိင္ေရး ျဖစ္လာသည္။ ႐ႈပ္ေထြးမႈကို ရင္ဆုိင္၍ တတ္ႏိုင္သမွ် ၿငိမ္းခ်မ္းစြာေျဖရွင္းေပးႏိုင္ရမည္။ ႏုိင္ငံေရးသည္ အာဏာျပႆနာေပၚတြင္ ဗဟိုျပဳအားစိုက္ရသည္မွာ မွန္ေသာ္လည္း ဤအာ႐ံုစိုက္မႈသည္ ၿငိမ္းခ်မ္းစြာ အာဏာလႊဲေျပာင္းေရးကို ဦးတည္ရသည့္အျပင္ ႐ႈပ္ေထြးမႈတို႔ၾကားထဲ၌ တည္ၿငိမ္မႈကို ေပၚထြန္းေစရန္လည္း ဦးေဆာင္ႏိုင္ၾကရမည္။ ႏိုင္ငံေရး၏ သဘာ၀၌ အေျပာင္းအလဲရွိသည္။ လိုရင္းမွာ ႏိုင္ငံေရးသည္ ပိုၿပီး ပညာသားပါမည္။ ပို၍ သိမ္ေမြ႔လာမည္။ အၾကမ္းထည္ႏိုင္ငံေရး ျဖစ္သည္မဟုတ္ေပ။
တစ္နည္းေျပာလွ်င္ အနာဂတ္ျမန္မာ့ႏိုင္ငံေရး ပံုသဏၭာန္သည္ ၂၀၁၀ ျပည့္ႏွစ္ေရြးေကာက္ပြဲအၿပီး ေပၚေပါက္မည့္ လႊတ္ေတာ္တို႔ကို ဗဟိုျပဳ၍ ျဖစ္ထြန္းလာေသာ ဒီမိုကေရစီကို ၿငိမ္းၿငိမ္းခ်မ္းခ်မ္းႏွင့္ ထိန္းႏိုင္ရန္ ျဖစ္သည္။ ျမန္မာ့ႏိုင္ငံေရး၏ အေတြ႔အႀကံဳတြင္ လစ္ဘရယ္ဒီမိုကေရစီကိုလည္း ျဖတ္သန္းခဲ့ဖူးၿပီ။ ဆိုရွယ္ဒီမိုကေရစီကိုလည္း ျဖတ္သန္းဖူးသည္။ တပ္မေတာ္အုပ္ခ်ဳပ္မႈစနစ္ကိုလည္း ျဖတ္သန္းဖူးသည္။ ယခုပံုစံသစ္ တပ္မေတာ္က ႏိုင္ငံေရးတြင္ ပါ၀င္ပတ္သက္မႈရွိေသာ ႏုိင္ငံေရးစနစ္ကို စမ္းသပ္ၾကည့္ေတာ့မည္ျဖစ္သည္။ ႏိုင္ငံေရးျဖစ္စဥ္သစ္ ေပၚမည္။ ဤႏိုင္ငံေရးျဖစ္စဥ္၏ ပံုရိပ္ႏွင့္ ကံၾကမၼာကို တည္ဆဲမ်ိဳးဆက္ႏွင့္ မ်ိဳးဆက္သစ္တို႔ ေပါင္းစပ္၍ ပံုေလာင္းပါလိမ့္မည္။
By Glenn Ward
No comments:
Post a Comment