Friday, February 05, 2010

ဆရာ သူရေဇာ္ (စာေပေဟာေျပာပြဲ)


စာေပေဟာေျပာပြဲမွာ စာေရးဆရာႀကီးေတြ ေဟာေျပာသြားသမွ်ေတြထဲက ကၽြန္ေတာ္မွတ္မိေနတာေလးေတြ၊ မွတ္သားထားမိတာေတြကို ျပန္ေရးထားတာျဖစ္ပါတယ္။ အသံဖမ္းထားတာကို ျပန္ေရးျပတာ မဟုတ္တဲ့အတြက္ အကုန္လံုးမပါႏိုင္သလို၊ တခ်ိဳ႕စကားလံုးေတြမွာ အသံုးအႏႈန္းကြဲျပားေနႏုိင္ပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ ဆရာႀကီးေတြ ေျပာခဲ့တဲ့ မူလအရသာ ပ်က္မသြားရေအာင္၊ အဓိပၸါယ္ေျပာင္းမသြားရေအာင္ အတတ္ႏိုင္ဆံုး ႀကိဳးစားထားပါတယ္။ နားမေထာင္လုိက္ရတဲ့သူေတြအတြက္ ျပန္လည္ေဖာက္သည္ခ်႐ံု သက္သက္မွ်သာ ျဖစ္ပါေၾကာင္း။

ေဟာေျပာသူ - သူရေဇာ္ (အမ်ိဳးသားစာေပဆုရ ကဗ်ာဆရာႀကီး)
ကေလာင္ခြဲ - ဦးစိန္လိႈင္ (မဟာ၀ိဇၨာ)
ေခါင္းစဥ္ - ကဗ်ာေတြအေၾကာင္း ေျပာရေအာင္

"လူတစ္ေယာက္ရဲ႕ တန္ဖိုးကို အဲဒီလူ ပရဟိတ ဘယ္ေလာက္လုပ္သလဲ ဆိုတဲ့အေပၚမွာ တိုင္းတာတယ္"

"ကၽြန္ေတာ္ေရာက္ေလရာ ၿမိဳ႕တုိင္းမွာ ကဗ်ာေလးေတြ ဖြဲ႔ေလးရွိပါတယ္။ ကေလာေရာက္ရင္ ကေလာနဲ႔ပတ္သက္လို႔၊ ေမၿမိဳ႕ေရာက္ရင္ ေမၿမိဳ႕နဲ႔ပတ္သက္လို႔၊ စသျဖင့္ေပါ့။ ဒါေပမယ့္ ကၽြန္ေတာ္လံုး၀ကို ကဗ်ာစပ္လို႔ မရခဲ့တဲ့ ၿမိဳ႕ေတြလည္း ရွိခဲ့ပါရဲ႕။ ဘယ္လုိမွကို ကာရန္ယူလို႔ မရခဲ့တဲ့ ၿမိဳ႕ေတြေပါ့ဗ်ာ။ ဥပမာ -
(၁) ႏြားထိုးႀကီး (မႏၱေလးတုိင္း)
(၂) ရမ္းၿဗဲ (ရခုိင္ျပည္နယ္)"
(ပရိသတ္ရယ္သံမ်ား)

ကဗ်ာေတြကို ဘယ္လိုဖြဲ႔သလဲ
(၁) စကားလံုးမ်ားႏွင့္ ဖြဲ႔သည္
(၂) ကာရန္ႏွင့္ ဖြဲ႔သည္ (အယ္ဒီတာ လုပ္ေနသူဆိုေတာ့ တစ္ေန႔တစ္ေန႔ စားပြဲေပၚကို အနယ္နယ္အရပ္ရပ္က ပို႔လာၾကတဲ့ စာမူေတြ အမ်ားႀကီးကို ဖတ္ရပါတယ္။ အဲဒီထဲမွာ ကဗ်ာနဲ႔ပတ္သက္လို႔ ေရးလာၾကတာေတြက ကာရန္ေတြနဲ႔ပါသလို၊ ေခတ္သစ္ ကာရန္မဲ့ဆိုတဲ့ ကဗ်ာေတြလည္း အမ်ားႀကီးပါတာကို ေတြ႔ရပါတယ္။)
(၃) အသံႏွင့္ ဖြဲ႔သည္ (ကဗ်ာမွာ ကာရန္ကုိပဲ လူေတြက သတိထားမိၾကတယ္။ ကဗ်ာေတြမွာ မျမင္ႏိုင္တဲ့ အသံေတြပါတယ္။ အဲဒီလို အသံေတြပါမွလည္း ကဗ်ာေကာင္းျဖစ္တယ္၊ လူတုိင္းသေဘာက်တယ္၊ ဖတ္ရ၊ ရြတ္ရလြယ္တယ္။ ဆရာေဇာ္ဂ်ီ၊ ဆရာမင္းသု၀ဏ္တို႔ရဲ႕ ကဗ်ာေတြ ဒီေန႔အထိ တသသရြတ္ဆိုေနၾကရတာဟာ အဲဒီအသံေတြ ပါေနလို႔၊ ရြတ္ဆိုရတာ အသံခ်ိဳေနလို႔ ျဖစ္ပါတယ္။)

စကားလံုးေတြေရြးခ်ယ္တဲ့ေနရာမွာ သူ႔ေနရာနဲ႔သူ အံ၀င္ဂြင္က်ျဖစ္မွ ေကာင္းတယ္။ မဟုတ္ရင္ အဆင္မေျပျဖစ္တတ္တယ္။ ရယ္စရာႀကီး ျဖစ္တတ္တယ္။ ကၽြန္ေတာ္ႀကံဳဖူးတာေလးေတြ ေျပာဦးမယ္။ ကၽြန္ေတာ္တို႔ လူမ်ိဳးေတြက ဆိုင္နာမည္ေတြဘာေတြအတြက္ ဆုိင္းဘုတ္ေရးတဲ့အခါ ထိပ္ဆံုးမွာ "ဗုဒၶံ ဓမၼံ သံဃံ" စသျဖင့္ ေခါင္းစီးတပ္ေလ့ရွိတယ္။

တစ္ေနရာမွာ ဆိုင္းဘုတ္တစ္ခု ဖတ္ခဲ့ရတယ္။ ထိပ္ဆံုးမွာ "အနႏၱေမတၱာ" လို႔ ေရးထားတယ္။ ေၾသာ္.. ေကာင္းလိုက္တာေပါ့။ ငါတို႔လူမ်ိဳးဟာ အနေႏၱာ၊ အနႏၱငါးပါးကို ဦးထိပ္ထားတတ္တယ္ ဘာညာေပါ့။ ေအာက္မွာေရးထားတာကို ဖတ္လိုက္ေတာ့မွ ေသၿပီဆရာ ျဖစ္သြားတယ္။ ေရးထားတာက ဒီလိုပါ-
"အနႏၱေမတၱာ
ပိုးသတ္ေဆးေရာင္းမည္
"တဲ့။ ကဲ... ေကာင္းေရာ။
(ပရိသတ္ရယ္သံမ်ား)

ေနာက္ထပ္ႀကံဳရတာတစ္ခုက ဦးဇင္းေလးတစ္ပါး ဆြမ္းခံႂကြတယ္။ အိမ္တစ္အိမ္ေရွ႕မွာ ဆြမ္းရပ္တာေပါ့။ အဲဒီအိမ္ေရွ႕မွာ ဆုိင္းဘုတ္တစ္ခု ခ်ိတ္ထားတယ္။ ဦးဇင္းေလးချမာ အဲဒီဆုိင္းဘုတ္ကိုလည္း ဖတ္ၿပီးေရာ သပိတ္ခ်ၿပီး ေျပးပါေလေရာလား။ ေရးထားတဲ့ ဆုိင္းဘုတ္က ဒီလိုဒီလို-
"ဗုဒၶံ ဓမၼံ သံဃံ
အမႈန္႔ႀကိတ္သည္
" တဲ့။
(ပရိသတ္ရယ္သံမ်ား) (ဆရာသူရေဇာ္လည္း လုိက္ရယ္သည္။)
ဟုတ္ေတာ့လည္း ဟုတ္သားပဲ။ အဲဒီနားမွာ ဗုဒၶလည္းမရွိဘူး၊ ဓမၼလည္းရွိတာမဟုတ္ဘူး။ အဲဒီေတာ့ သံဃာဆိုလို႔ သူပဲရွိတာဆိုေတာ့ ငါ့ကိုေတာ့ အမႈန္႔ႀကိတ္ေတာ့မွာပဲဆိုၿပီး ေၾကာက္လန္႔တၾကား ထြက္ေျပးတာျဖစ္မွာပါ။
(ပရိသတ္မ်ား ပတ္တုပ္မရေအာင္ ရယ္ၾကသည္)

ရန္ကုန္က ေဆးကုခန္းတစ္ခုရဲ႕ နာမည္ကလည္း စိတ္၀င္စားဖို႔ ေကာင္းသဗ်။ ေဆးကုခန္းေတြကို နာမည္ေတြ ေပးၾကပါတယ္ဗ်ာ။ အာေရာဂ်ံ၊ ေစတနာ၊ ေမတၱာေရာင္ျခည္၊ စိတၱသုခ စသည္ျဖင့္ေပါ့။ ဒါေပမယ့္ အဲဒီေဆးခန္းနာမည္က ဒီလိုခင္ဗ်-
"ထာ၀ရ
အထူးကု ေဆးခန္း
" တဲ့။ ပရိသတ္မ်ားသာ စဥ္းစားၾကည့္ပါေတာ့ဗ်ာ။
(ပရိသတ္ရယ္သံမ်ား)

ေနာက္ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေစ်းထဲမွာရွိတဲ့ ဆိုင္တစ္ဆုိင္နာမည္လည္း ရွိေသးတယ္။ အရင္ဆံုးနာမည္ေလးကို ေျပာျပမယ္။ "ၾကည္ျပာ" တဲ့။ ဘယ္ေလာက္လွသလဲ။ ၾကည္ျပာဆိုတဲ့ နာမည္က လွတယ္မလား။ (ပရိသတ္မ်ားမွ လွပါတယ္ဟု ေျဖၾကသည္) ဟုတ္တယ္။ နာမည္ေလးက တအားလွတယ္။ ဒါေပမယ့္ သူ႔ရဲ႕ ဆုိင္နာမည္ကို ဖတ္ၾကည့္ပါဦး။
"ၾကည္ျပာ
အပ္ခ်ဳပ္ဆုိင္
" တဲ့။
ၾကည္ျပာဆိုမွေတာ့ ၾကာၿပီေပါ့ဗ်ာ။ ဘယ္သူက အပ္ေတာ့မလဲ။
(ပရိသတ္မ်ား ရယ္ၾကသည္)

ကၽြန္ေတာ္က ငယ္ငယ္ေလးကတည္းက ဟိုးအစြန္အဖ်ားက ေတာရြာမွာ ေနခဲ့ရတာ။ ရြာျပင္ထြက္လုိက္ရင္ ဗြက္က ဒူးေခါင္းေလာက္အထိ ေရာက္တယ္။ ဘုန္းႀကီးေက်ာင္းမွာ စာသင္ရတယ္။ အဲဒီလို ဘုန္းႀကီးေက်ာင္းမွာ ေနရတဲ့အတြက္ ဘာအျမတ္ရလဲဆိုေတာ့ ဘုန္းႀကီးဆီကေန ကဗ်ာစပ္နည္းေတြ ရလုိက္တယ္။

ကၽြန္ေတာ့္အခန္းရဲ႕ လက္လွမ္းမီရာေနရာမွာ အၿမဲတမ္းထားတာက ျမန္မာစာလံုးေပါင္း သတ္ပံုက်မ္းျဖစ္တဲ့ "က၀ိလကၡဏာ သံေပါက္က်မ္း" ဆိုတာျဖစ္တယ္။ အဲဒီအထဲမွာ ကာရန္ေတြ အမ်ားႀကီးပါတယ္။ တစ္ခုခုကာရန္ မေတြ႔ေတာ့ဘူးဆိုရင္ ကၽြန္ေတာ္ကေတာ့ အဲဒီက်မ္းကို ဖြင့္ၿပီးရွာတာပဲ။ အဲဒီအထဲမွာ အဲကာရန္၊ အြန္ကာရန္၊ အံုကာရန္၊ အုကာရန္ စသျဖင့္ တကယ့္ကို ရွားရွားပါးပါး ကာရန္ေတြကို ေတြ႔ႏိုင္တယ္။ ေရးတဲ့လူကေတာ့ သတ္ပံုအတြက္ ေရးထားတာပဲ။ ဒါေပမယ့္ ကၽြန္ေတာ့္အတြက္က တကယ့္ကို ကာရန္ရွာတဲ့ေနရာႀကီး ျဖစ္ေနတယ္။

ကၽြန္ေတာ္တို႔ေတြ ကဗ်ာေတြနဲ႔ ဘယ္လိုရင္းႏွီးခဲ့ၾကသလဲ။
ပထမဆံုးရင္းႏွီးရတာက
အေမေျပာတဲ့ ကဗ်ာ ေပါ့။
ကၽြန္ေတာ္တို႔ငယ္ငယ္ေလးကတည္းက အေမေတြဟာ သူတို႔ျမင္ေနရတဲ့ဟာေလးေတြကို သားငယ္ကို ေျပာျပခ်င္တဲ့အခါ သူတို႔ေျပာတတ္သလို ေျပာျပတတ္ၾကတယ္။ ဗ်ိဳင္းအုပ္ႀကီးပ်ံသြားတာကိုလည္း သားငယ္ကို ေျပာျပခ်င္တယ္။ ေရွ႕မွာ ျမင္ေနရတဲ့ ဖားေလးေတြအေၾကာင္းလည္း ေျပာျပခ်င္တယ္။ အဲဒီလိုနဲ႔ "လူကေလးရယ္ အိပ္ခ်ိန္တန္၊ ဗ်ိဳင္းႀကီး ေရွ႕ကပ်ံ" "လူကေလးရယ္ငို၊ ခိုဖမ္းလို႔ေပး" "ဖားပါရင္ တစ္ေကာင္ႏွစ္ေကာင္ေပးပါ" စတဲ့ သားေခ်ာ့ေတးကဗ်ာေလးေတြ ျဖစ္လာၾကတယ္။ ဘယ္သူေရးခဲ့သလဲဆိုေတာ့ ဘယ္သူေရးခဲ့မွန္းကို မသိဘူး။ ဘယ္တုန္းကလဲဆိုေတာ့လည္း ဘယ္တုန္းကေရးခဲ့မွန္းကို မသိဘူး။ ကၽြန္ေတာ္တို႔ ကဗ်ာဆရာအုပ္စုက အဲဒီကဗ်ာေလးေတြကို နာမည္ေပးထားတယ္။
"မိဘမဲ့ ကေလးကဗ်ာမ်ား" လို႔။

ေနာက္တစ္ခုက ကေလးဘ၀ကဗ်ာေတြ။
နည္းနည္းေလး ကေလးဘ၀ေရာက္လာေတာ့ ရြာလယ္လမ္းမႀကီးမွာ၊ ရြာထိပ္ေညာင္ပင္ေအာက္မွာ ကေလးတို႔ဘာ၀ ေဆာ့ကစားၾကတာေပါ့။ အဲဒီမွာ ေရာက္ရာေပါက္ရာ၊ ဘယ္သူေရးမွန္းမသိတဲ့စာေတြကို ကေလးပီပီ ေအာ္ၾက၊ ေပ်ာ္ၾကတာေပါ့။ "ေရႊစြန္ညိဳ ဘာကိုလိုလို႔၀ဲပါတယ္" တို႔၊ "ငါတို႔ၾကက္ဖႏိုင္ႏုိင္" တို႔ေပါ့။

ကၽြန္ေတာ္အခု ကေလးကဗ်ာေတြ ေရးေတာ့လည္း ကေလးေတြ ေဆာ့ကစားတာကို ေလ့လာရ၊ ၾကည့္ရမွတ္ရတယ္။ ကေလးေတြ နားလည္ႏုိင္တဲ့ စကားလံုးေတြက ဘာေတြလဲ၊ ဘယ္ေလာက္အထိ သူတို႔နားလည္ လက္ခံႏိုင္သလဲဆိုတာမ်ိဳးေပါ့။ တေလာကေတာ့ ကၽြန္ေတာ့္ေျမးေလးေတြ ေဆာ့ေနတာကို ၾကည့္ေနရင္းနဲ႔ မ်က္လံုးျပဴးသြားတယ္။ သူတို႔က ၾကက္ဖခြပ္တမ္း ကစားေနၾကတာပါ။ သူတို႔ေအာ္ေနၾကတာေလးေတြကို နားေထာင္ၾကည့္ပါဦး။
"ၾကက္ဖတညင္ ေတာကို၀င္
ေမာင္ရင္လာ ေလးနဲ႔ပစ္
မပစ္ပါနဲ႔ ေမာင္ရင္ရယ္
ၾကက္တက္စူးလို႔ ေသပါ့မယ္
ဘယ္ဖက္က စူးစူး
ညာဖက္က စူးစူး
ခြပ္လိုက္ၾကစို႔ သူငယ္ခ်င္း
ေအာက္အီးအီးအြတ္
ၾကက္သြန္ျဖဴ ဆီခ်က္
နင္နဲ႔ငါနဲ႔ တက်က္က်က္
ပလာတာ ဆီဆြတ္
အားရပါးရ ခြပ္
" တဲ့။
(ပရိသတ္မ်ား အားပါးတရ ရယ္ေမာၾကသည္)
ကဲ... ၾကည့္စမ္းပါဦး။ သူတို႔လက္ထက္က်မွ ၾကက္သြန္ျဖဴလည္းပါလာၿပီ၊ ပလာတာလည္း ပါလာၿပီ။ ဘယ္သူက ေရးေပးလုိက္တယ္မသိဘူး။ ေရးတာေတာ့ ေရးၾကတာေပါ့။ အ႐ိုးကိုေတာ့ အရြက္တစ္ခုလံုး မဖံုးၾကပါနဲ႔။

ကၽြန္ေတာ္အခုတေလာ ဗုဒၶ၀င္ထဲက ဆႏၵအမတ္ကို အရမ္းစိတ္၀င္စားေနတယ္။ ေသခ်ာေလ့လာတဲ့အခါ ဆႏၵအမတ္ရဲ႕ အခန္းက႑ဟာ အရမ္းကို အေရးပါတာ ေတြ႔ရတယ္။ နိမိတ္ႀကီးေလးပါးကို ျမင္တဲ့အခါ ေမးသမွ်ကို ေျဖခဲ့တာလည္း ဆႏၵအမတ္။ အေလာင္းေတာ္ ေတာထြက္မယ္ဆိုေတာ့လည္း ေနာက္ေတာ္ကေန အပါလိုက္သြားခဲ့တာလည္း ဆႏၵအမတ္ပဲ။ တစ္ဖက္ကမ္းမွာ အရွင္သခင္ကို ထားခဲ့ၿပီး စိတ္ႏွလံုးေလးလံစြာ၊ စိတ္ဆင္းရဲျခင္းႀကီးစြာနဲ႔ နန္းေတာ္ကို ျပန္လာခဲ့ရတာလည္း ဆႏၵအမတ္ပဲ။ အဲဒီလို အခန္းက႑ေတြကေန ပါ၀င္ခဲ့တဲ့ ဖြားဖက္ေတာ္ ဆႏၵအမတ္ကို ကၽြန္ေတာ္စိတ္၀င္စားေနမိပါတယ္။

ဆႏၵအမတ္ႏွင့္ ပတ္သက္၍ ေရးထားသည့္ ကဗ်ာတစ္ပုဒ္ကို ရြတ္ဆိုျပၿပီး နိဂံုးခ်ဳပ္လုိက္သည္။
(ဘယ္ဂ်ာနယ္၊ မဂၢဇင္းမွာမွ မပါေသးပါဘူး။ ဦးဦးဖ်ားဖ်ား ရြတ္ျပသြားတာပါဟု ဆိုသည္)

(အျခားစာေရးဆရာႀကီၤးမ်ား၏ ေဟာေျပာမႈမ်ားကို ဆက္ပါဦးမည္)

အမွတ္တရ
ကိုဉာဏ္ (ပန္းေလာင္ေျမ)
၂၀၁၀ ျပည့္ႏွစ္ ေဖေဖာ္၀ါရီလ ၅ ရက္၊ ေသာၾကာေန႔။
ေန႔လည္ ၁၁ နာရီ ၁၇ မိနစ္တြင္ၿပီး၏။

No comments:

Post a Comment

 
Web Statistics