ပေရာ္ဖက္ရွင္နယ္
ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ တတိယေျမာက္ ဖြဲ႔စည္းပံု အေျခခံဥပေဒတြင္ အရပ္ဘက္ စစ္ဘက္ဆက္ဆံေရး Civilian Military Relations ကို အတိအလင္း ထည့္သြင္းျပ႒ာန္းထားၿပီး ျဖစ္သည္။ ေခတ္သစ္ႏိုင္ငံတို႔၏ သမုိင္းဆိုသည္မွာ အရပ္ဘက္ စစ္ဘက္ဆက္ဆံေရးသမိုင္းပင္ ျဖစ္သည္။ အရပ္ဘက္ စစ္ဘက္ႏုိင္ငံေရးတြင္ ခ်ိန္ခြင္လွ်ာမွ်ရေသာ Equilibrium သေဘာရွိသည္။ အာဏာသိမ္းမႈတို႔ ဆိုသည္မွာ အရပ္ဘက္စစ္ဘက္ ဆက္ဆံေရးခ်ိန္ခြင္လွ်ာ ပ်က္သြားျခင္းကို ထင္ဟပ္သည္။
အရပ္ဘက္စစ္ဘက္ ဆက္ဆံေရးတြင္ စစ္ဘက္မ်က္ႏွာစာ၌ ျဖစ္ထြန္းမႈႏွစ္ရပ္ေပၚရန္ လိုအပ္သည္။ ပထမျဖစ္ထြန္းမႈသည္ စစ္ဘက္အရာရွိအဖြဲ႔ Officer Corps ေပၚျခင္းျဖစ္၍ ဒုတိယျဖစ္ထြန္းမႈသည္ သက္ဆုိင္ရာလုပ္ငန္း ပိုင္ႏုိင္ကၽြမ္းက်င္မႈရွိျခင္း Professionalism ေပၚျခင္းျဖစ္ရာ အရာရွိအဖြဲ႔ႏွင့္ ပေရာ္ဖက္ရွင္နယ္လစ္ဇင္တို႔သည္ စစ္ဘက္မွရွိေသာ ၀ိေသသတို႔ျဖစ္သည္။
အရပ္ဘက္ စစ္ဘက္ဆက္ဆံေရး၌ အရပ္ဘက္မ်က္ႏွာစာတြင္ ႏိုင္ငံေရးပါတီ၊ အရပ္ဘက္အဖြဲ႔အစည္း၊ လူမႈေရးယဥ္ေက်းမႈအဖြဲ႔အစည္းႏွင့္ ပညာေရးတို႔ ပါ၀င္ၾကသည္။ စစ္ဘက္မ်က္ႏွာစာ၌ အရာရွိအဖြဲ႔ႏွင့္ ပေရာ္ဖက္ရွင္နယ္စနစ္ ေပၚေပါက္လာပံုမွာ သိပ္မ႐ႈပ္ေထြးလွေပ။ အရပ္ဘက္မ်က္ႏွာစာ၌ ျဖစ္ထြန္းမႈတို႔က ႐ႈပ္ေထြးသည္။
ငါးမ်ိဳး
လူ႔အဖြဲ႔အစည္းတို႔တြင္ စစ္ဘက္ကိုလိုလားသည္ သို႔မဟုတ္ ဆန္႔က်င္သည္ဟူ၍ ရွိစၿမဲျဖစ္ေလရာ အရပ္ဘက္စစ္ဘက္ ဆက္ဆံေရးအေၾကာင္းကိုလည္း ဤခံစားမႈကို အေျခခံ၍ အရပ္ဘက္ကြပ္ကဲမႈ Civilian Control အေၾကာင္းကို သ႐ုပ္ခြဲၾကည့္သည့္ အရပ္ဘက္ကြပ္ကဲမႈ ပံုသ႑ာန္ (၅)မ်ိဳး ရွိသည္။
(၁) Subjective Civilian Control (ကတၱားပိုင္း အရပ္ဘက္ကြပ္ကဲမႈ)
ကတၱားပိုင္းဆိုသည္မွာ ေခါင္းေဆာင္အရပ္ဘက္၏ ပါ၀ါကို ျမႇင့္တင္ရန္ ႀကိဳးပမ္းမႈကို ၫႊန္းသည္။
(၂) Civilian Control by Government Institutions (အစိုးရအဖြဲ႔အစည္းတို႔ျဖင့္ စီမံေသာ အရပ္ဘက္ကြပ္ကဲမႈ)
အေမရိကန္ႏွင့္ ၿဗိတိန္တို႔တြင္ သမၼတ၊ ရွင္ဘုရင္၊ လႊတ္ေတာ္တို႔မွတစ္ဆင့္ အရပ္ဘက္ကြပ္ကဲမႈကို ႀကိဳးပမ္းသည္။
(၃) Civilian Control by Social Class
လူမ်ိဳးလူတန္းစားတို႔က အရပ္ဘက္ကြပ္ကဲမႈကို ထူေထာင္ျခင္းကို ရည္ၫႊန္းသည္။ ၁၉ ရာစုႏွစ္တြင္ မင္းမ်ိဳးမွဴးမတ္ရာဇာ တို႔ကလည္းေကာင္း၊ ဘူဇြာလူတန္းစားတို႔ကလည္းေကာင္း၊ အရပ္ဘက္ကြပ္ကဲမႈကို ရယူၾကသည္။
(၄) Civilian Control by Constitutional Form (ဖြဲ႔စည္းအုပ္ခ်ဳပ္ပံု အေျခခံဥပေဒ ပံုသဏၭာန္ျဖင့္ အရပ္ဘက္ကြပ္ကဲမႈကို ထူေထာင္သည္)
(၅) Objective Civilian Control (ပကတိအရွိတရားျဖင့္ အရပ္ဘက္ဆက္ဆံေရး ကြပ္ကဲမႈကို ထူေထာင္သည္)
စစ္ဘက္ ပေရာ္ဖက္ရွင္နယ္လစ္ဇင္ကို ျမႇင့္တင္ၿပီး အရပ္ဘက္ႏွင့္ စစ္ဘက္ၾကား ပါ၀ါျဖန္႔ျဖဴးသည္။
ခြဲေ၀ေရး
က်င္းပေတာ့မည့္ လႊတ္ေတာ္မ်ား ေရြးေကာက္ပြဲသည္ အရပ္ဘက္ဆက္ဆံေရးပံုစံသစ္ကို ထူေထာင္၍ စမ္းသပ္ၾကည့္ေတာ့မည္ျဖစ္ေလရာ မည္သို႔ သက္ေရာက္လာမည္ကို လက္ေတြ႔ျဖင့္ ေစာင့္ၾကည့္ရမည္။ ပါေမာကၡဟန္တင္တန္က အရပ္ဘက္စစ္ဘက္ဆက္ဆံေရးကို အရပ္ဘက္ကြပ္ကဲမႈ႐ႈေထာင့္မွ ၾကည့္သည္။ မွန္ေသာပံုသဏၭာန္သည္ အရပ္ဘက္ကြပ္ကဲမႈ ပံုသဏၭာန္က လႊမ္းမိုးမလား၊ သို႔တည္းမဟုတ္ စစ္ဘက္ကြပ္ကဲမႈပံုသဏၭာန္က လႊမ္းမိုးမလားဟူ၍ မသိႏိုင္ေသးေပ။ သိႏုိင္ေသာအခ်က္တစ္ခု ရွိသည္။ ဤအခ်က္မွာ ပါေမာကၡဟန္တင္တန္ၫႊန္းသလို အရပ္ဘက္ႏွင့္ စစ္ဘက္အာဏာခြဲေ၀မႈသာ ျဖစ္ေတာ့သည္။
ေရြးေကာက္ပြဲႏိုင္ငံေရး
စာမ်က္ႏွာ - ၁၁၁ မွ ၁၁၅
No comments:
Post a Comment