ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ ႏိုင္ငံေရးကို ပံုသဏၭာန္သစ္တစ္ရပ္ဆီသို႔ ေျပာင္းေရႊ႕ရန္ တပ္မေတာ္က ဆံုးျဖတ္ခဲ့ၿပီး ေရြးေကာက္ပြဲမ်ား က်င္းပေပးရန္ ျပင္ဆင္လာခဲ့ခ်ိန္တြင္ ႏိုင္ငံေရးနယ္ပယ္၌ အင္အားစုႀကီးသံုးမ်ိဳး ေပၚထြက္လာခဲ့သည္ကို ေတြ႔ရသည္။
အမ်ိဳးအစား (၁) | အမ်ိဳးအစား (၂) | အမ်ိဳးအစား (၃) |
အာဏာရပါတီႏွင့္ မိတ္ဖက္ပါတီမ်ား၊ တစ္သီးပုဂၢလမ်ား | တတိယအုပ္စုဟု ေခၚၾကသည့္ ပါတီမ်ား၊ တစ္သီးပုဂၢလမ်ား၊ အုပ္စုအျဖစ္ ရွိေနသည္ မဟုတ္ပါ။ | အတိုက္အခံဟု ေခၚၾကမည့္ ပါတီႏွင့္ မိတ္ဖက္ ပါတီမ်ား၊ တစ္သီးပုဂၢလမ်ား |
မေျပာင္း၊ တည္ၿငိမ္ေရး (Pro-status-quo Players) | ေျပာင္း (Pro-change Players) | ႏိုင္ (Pro-zerosum Players) |
စနစ္ေျပာင္း အုပ္ခ်ဳပ္သူမေျပာင္း၊ အာဏာရ ပါတီအျဖစ္ ဆက္လက္ အုပ္ခ်ဳပ္ေရး | အားေကာင္းေသာ အျပန္အလွန္ ထိန္းေက်ာင္းမႈ ရွိသည့္ အရပ္သား အုပ္ခ်ဳပ္ေရး စနစ္သို႔ ေျပာင္းေရႊ႕ရန္ လိုအပ္သည္ | စနစ္ေျပာင္း အုပ္ခ်ဳပ္သူေျပာင္း၊ ဒီမိုကေရစီ စံႏႈန္းမ်ားႏွင့္ ကိုက္ညီေသာ ေရြးေကာက္ပြဲ လိုသည္။ ေရြးေကာက္ပြဲ အႏိုင္ရမွ ဒီမိုကေရစီရမည္ |
ႏုိင္ငံဖြံ႔ၿဖိဳးတိုးတက္ေနသည္။ ရွိေနသည့္ ျပႆနာမ်ားသည္ အတိုက္အခံႏွင့္ ကုိလိုနီ နယ္ခ်ဲ႕ လက္သစ္မ်ားတြင္ တာ၀န္ရွိသည္။ | ျပႆနာမ်ားသည္ အမ်ိဳးသားေရး ျပႆနာ ျဖစ္သည္။ | ျပႆနာမ်ားသည္ အစိုးရတြင္ တာ၀န္ ရွိသည္။ |
ပူးတြဲပါဇယားတြင္ အဆိုပါ အင္အားစုသံုးမ်ိဳးႏွင့္ ၎တို႔၏ ရပ္တည္ခ်က္အမ်ိဳးမ်ိဳးကို ျမင္ေတြ႔ႏိုင္ပါသည္။ ယေန႔ျမန္မာႏုိင္ငံေရးတြင္ အသံအက်ယ္ဆံုး ၾကားရေသာ ႏိုင္ငံေရးအင္အားစုမ်ားသည္ ဇယားတြင္ ေဖာ္ျပထားေသာ အမ်ိဳးအစား (၃) ျဖစ္ၿပီး ျမန္မာႏိုင္ငံျပင္ပတြင္ရွိေသာ မီဒီယာမ်ားက တစ္သားတည္း ရပ္တည္ေပးေသာ အင္အားစုလည္း ျဖစ္သည္။ ၎တို႔ထဲတြင္ လမ္းၫႊန္ေျမပံု၊ ၂၀၀၈ အေျခခံဥပေဒႏွင့္ ၂၀၁၀ ေရြးေကာက္ပြဲမ်ားကို လံုး၀လက္မခံႏိုင္ေသာ ျပည္ပေရာက္ အင္အားစုမ်ားႏွင့္ ျပည္တြင္းမွ အခက္အခဲနည္းေသာ လူလတ္တန္းစား အခ်ိဳ႕လည္း ပါ၀င္ေပသည္။ ထိုသို႔ လက္မခံရန္လည္း ၎တို႔တြင္ အေျခအေနေပးသည္ကို ေတြ႔ရသည္။
ျမန္မာႏိုင္ငံျပင္ပတြင္ ေရာက္ရွိေနေသာ အဓိကႏုိင္ငံေရးအင္အားစုမ်ား၏ ရပ္တည္ခ်က္မွာ ရွင္းပါသည္။ ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ ျဖစ္ေပၚေသာ အေျပာင္းအလဲမ်ားသည္ ၎တို႔အေနျဖင့္ ဒီမိုကေရစီ သူရဲေကာင္းမ်ားအျဖစ္ ျပည္ေတာ္ျပန္လာၿပီး ႏိုင္ငံကို စီမံအုပ္ခ်ဳပ္ခြင့္မရေသာ အေျခအေနမွန္သမွ် လက္မခံႏိုင္ဟူေသာ သေဘာျဖစ္သည္။ သို႔ေသာ္ ဤရပ္တည္ခ်က္ကို ပြင့္ပြင့္လင္းလင္း မေျပာဘဲ ဓမၼႏွင့္ အဓမၼတို႔၏ ဒီမိုကေရစီတိုက္ပြဲတြင္ ဓမၼဘက္ေတာ္သားမ်ားအျဖစ္ လွလွပပ ပံုေဖာ္လိုက္ရာ ျပည္သူလူထုႀကီးက မေထာက္ခံလွ်င္ မျဖစ္ေသာအေျခအေန ျဖစ္သြားသည္ကို ေတြ႔ရသည္။ ၀မ္းနည္းစြာပင္ေျပာရလွ်င္ ျမန္မာႏုိင္ငံ၏ အေျခအေနအရပ္ရပ္ Stakeholder မ်ား၏ အင္အားအမ်ိဳးမ်ိဳးတို႔ကို ခ်င့္ခ်ိန္ၾကည့္ပါက ထိုအိပ္မက္မျဖစ္ႏုိင္ေတာ့ေၾကာင္း ေတြ႔ရပါလိမ့္မည္။ ေဘးလူအျဖစ္ ျမင္သမွ်ေျပာရပါလွ်င္ ႀကိဳက္သည္ျဖစ္ေစ၊ မႀကိဳက္သည္ျဖစ္ေစ ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ တပ္မေတာ္က သေဘာမတူႏိုင္ေသာ မည္သည့္ႏုိင္ငံေရးမ်ိဳးမွ် အစပ်ိဳးရန္ မျဖစ္ႏုိင္သည္ျဖစ္ရာ ၎တို႔အေနျဖင့္ ရပ္တည္ခ်က္မေျပာင္းႏုိင္လွ်င္ ႏိုင္ငံႏွင့္လူမ်ိဳးအက်ိဳး ေဆာင္ၾကဥ္းေပးရန္ ေနရာမရွိေတာ့ဟု ေျပာရမည္ထင္ပါသည္။ ဆိုလိုသည္မွာ တပ္မေတာ္ပါ၀င္ေသာ အသြင္ကူးေျပာင္းေရးကို လက္မခံႏိုင္လွ်င္ တစ္သက္တာ မည္သူ႔ကိုမဆို အတိုက္အခံ ျပဳရေတာ့မည္ဆိုေသာ သေဘာျဖစ္သည္။
အဓိကအခ်က္မွာ ျမန္မာႏိုင္ငံျပင္ပရွိ ဒီမိုကေရစီအင္အားစုအခ်ိဳ႕သည္ အေၾကာင္းေၾကာင္းေၾကာင့္ တစ္ဖက္စြန္းသို႔ ေရာက္ရွိသြားေသာ္လည္း ၎တို႔၏ ရပ္တည္ခ်က္မ်ားကို မျပင္ဘဲ အေျခအေနက ၎တို႔ရပ္တည္ခ်က္ႏွင့္ ကိုက္ညီလာေအာင္ ျဖစ္ေပၚလာေရး ေမွ်ာ္လင့္ေနၾကေသာ အခ်က္ျဖစ္သည္။ အစိုးရတစ္ရပ္ရပ္က အမ်ိဳးသားစည္းလံုးညီၫြတ္ေရးကို မဟာဗ်ဴဟာေျမာက္ စဥ္းစားလာသည့္တစ္ေန႔တြင္ ရည္တည္ခ်က္ကို အေျခအေနႏွင့္ ကိုက္ညီေအာင္ ျပင္ႏုိင္ေသာ ေပ်ာ့ေပ်ာင္းသည့္ အင္အားစုမ်ားကို ျမန္မာႏိုင္ငံသို႔ ဖိတ္ေခၚလာပါလိမ့္မည္။ ဤကိစၥသည္ ေရြးေကာက္ပြဲမတုိင္မီေသာ္လည္းေကာင္း၊ ေရြးေကာက္ပြဲအၿပီး တက္လာေသာ အစိုးရကေသာ္လည္းေကာင္း လုပ္ႏုိင္ေျခရွိေသာ ကိစၥရပ္မ်ား ျဖစ္ေပသည္။
ဤေနရာတြင္ စာေရးသူေျပာလိုသည္မွာ ငါမွန္သည္၊ သူမွန္သည္ စကားႏိုင္လုေရး မဟုတ္ပါ။ ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ ႏိုင္ငံေရးအေျခအေန အရပ္ရပ္ကို စကားႏုိင္လုပြဲရလဒ္မ်ားက ျပ႒ာန္းမည္မဟုတ္ဘဲ လက္ေတြ႔ႏုိင္ငံေရးက ျပ႒ာန္းမည္ျဖစ္၍ လက္ေတြ႔ႏိုင္ငံေရးကို ခန္႔မွန္းေျပာၾကားျခင္း ျဖစ္ပါသည္။ စာေရးသူ၏ အယူအဆမွန္၊ မမွန္ကို သမုိင္းက သက္ေသျပမည္ျဖစ္ၿပီး ထိုကိစၥသည္ အရွိတရားျဖစ္ပါလိမ့္မည္။ ထိုအရွိတရားကို စာေရးသူတို႔အားလံုး လက္ခံရပါလိမ့္မည္။ စာေရးသူ၏ ခန္႔မွန္းခ်က္မွားခဲ့လွ်င္ စာေရးသူ၏ ကေလာင္ၾသဇာ ထိခိုက္မည္သာ ျဖစ္ေပသည္။ ထိုအရွိတရားကို ခန္႔မွန္းသံုးသပ္၍ အလုပ္လုပ္ၾကရပါလိမ့္မည္။ ေနာင္ ၁၀ ႏွစ္အၾကာတြင္ အရွိတရားကို အနီးစပ္ဆံုး ခန္႔မွန္း၍ အလုပ္လုပ္သူမ်ားေၾကာင့္ လူ႔အဖြဲ႔အစည္း၏ အေရြ႕ကို ေတြ႔ရမည္ျဖစ္ၿပီး အရွိတရားကို မခန္႔မွန္းႏိုင္သူမ်ား ဆႏၵမျပည့္ႏုိင္ဘဲ ရွိၾကရသည္ကို ေတြ႔ရပါလိမ့္ဦးမည္။
၀မ္းနည္းဖြယ္ေကာင္းသည္မွာ ၎တို႔၏ ဒီမိုကေရစီသူရဲေကာင္းႀကီးမ်ား ျပည္ေတာ္ျပန္ခရီးအတြက္ ႏိုင္ငံသားမ်ားကို လမ္းေပၚသို႔ထြက္၍ တပ္မေတာ္ကို ရင္ဆုိင္ခုိင္းသည့္ ဇာတ္ကြက္ကို မျမင္ႏိုင္ဘဲ ဓမၼ၊ အဓမၼ တုိက္ပြဲအျဖစ္ျမင္ကာ ပံ့ပိုးေထာက္ခံေပးေနသူ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းအတြင္းမွ အစိတ္အပိုင္းအခ်ိဳ႕ႏွင့္ ပတ္သက္၍ ျဖစ္ပါသည္။ ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္းမွေန၍ လူထုႀကီးကို လမ္းေပၚသို႔ ပို႔ေဆာင္ေရးစီမံခ်က္ကို ကူညီေဆာင္ရြက္ေပးေနသူ အခ်ိဳ႕မွာ Opinion Leader မ်ား ျဖစ္ေနရာ ေတြေ၀သူအခ်ိဳ႕မွာ ထို Opinion Leader မ်ားကုိယ္တုိင္ လမ္းေပၚမထြက္ဘဲ၊ ျပည္သူလူထုႀကီးကို လမ္းေပၚသုိ႔ ပို႔ေဆာင္ေနသည့္ကိစၥကို မျမင္ႏုိင္ဘဲ ရွိသည္ကိုေတြ႔ရသည္။ ယခုအခါ ထိုသို႔ တုိက္တြန္းမႈမ်ား ခပ္စိတ္စိတ္ေတြ႔ျမင္ေနရၿပီ ျဖစ္ေသာေၾကာင့္ သတိေပးရျခင္း ျဖစ္ပါသည္။
အဓိကအခ်က္မွာ ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္းမွ မီဒီယာမ်ားႏွင့္ ျမန္မာႏုိင္ငံျပင္ပရွိ မီဒီယာမ်ား လြတ္လပ္မႈ မတူညီျခင္းေၾကာင့္ ျဖစ္သည္။ ျမန္မာႏုိင္ငံျပင္ပရွိ မီဒီယာမ်ားသည္ စိတ္ႀကိဳက္ဇာတ္နာေအာင္ ေျပာခြင့္ရွိေသာ အေျခအေနျဖစ္ရာ ၎တို႔၏အသံသည္ ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္းရွိ ျပည္သူမ်ားကို အလြယ္တကူ လႊမ္းမိုးသြားသည့္သေဘာ ျဖစ္သည္။ ျမန္မာႏိုင္ငံျပင္ပရွိ ေရဒီယိုအသံလႊင့္ အစီအစဥ္မ်ားတြင္ မည္သည့္အယ္ဒီတာ၊ မည္သည့္အသံလႊင့္သူကမွ် ေရြးေကာက္ပြဲမ်ားကို လက္ခံသည့္သေဘာထားကို မေဖာ္ျပရဲၾကသည္ကိုၾကည့္လွ်င္ ေျမေအာက္လႈပ္ရွားမႈ၀ါရင့္မ်ား မည္မွ် လူထုဆက္သြယ္ေရးသေဘာတရား ေၾကညက္သည္ကို ေတြ႔ႏုိင္ပါသည္။ ၎တို႔တစ္ဦးစႏွစ္ဦးစ၏ သေဘာထားသည္ ျပည္သူလူထု၏ သေဘာထားအျဖစ္ ႏုိင္ငံေရးေခါင္းေဆာင္အခ်ိဳ႕ကပင္ ယူဆသြားခဲ့သည္ကို ၀မ္းနည္းဖြယ္ ေတြ႔ခဲ့ရေပသည္။
ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္း ေရြးေကာက္ပြဲ၀င္ေရး၊ မ၀င္ေရးကိစၥမ်ားကို ၀င္ေရာက္ျခယ္လွယ္ၿပီးေနာက္ လူထုဆက္သြယ္ေရး ပါရဂူမ်ားသည္ တိုက္ပြဲကို ဆက္လက္ေဖာ္ေဆာင္ရန္ ယခုအခါ ကုန္ေစ်းႏႈန္းကိစၥ၊ အေထြေထြအခက္အခဲမ်ားကို ပိုစတာတိုက္ပြဲသဖြယ္ ေဆာင္ရြက္လာသည္ကို ေတြ႔ျမင္ေနရသည္။ မဲဆႏၵတစ္ျပားျဖင့္ ဥပေဒေဘာင္အတြင္းမွ အႏၲရာယ္ကင္းစြာ ဆႏၵေဖာ္ထုတ္ႏုိင္သည့္ အေျခအေနကို အသံုးမ၀င္သကဲ့သို႔ေျပာဆို၍ လူထုကို လမ္းေပၚသို႔ ပို႔ေဆာင္ရန္ ႀကိဳးစားမႈမ်ား တျဖည္းျဖည္းျဖစ္ေပၚလာေတာ့မည္ကို ရိပ္စားမိေသာေၾကာင့္ ယခုကဲ့သုိ႔ ေျပာရျခင္းျဖစ္ပါသည္။ စာရြက္စာတမ္းမ်ား ေ၀ငွျခင္း၊ ၎တို႔တစ္ဆင့္ခံ စည္း႐ံုးရရွိေသာ လူအနည္းငယ္ကုိ လမ္းမမ်ားေပၚသို႔ ထြက္ခုိင္းျခင္းမ်ား မၾကာမီ ျမင္ေတြ႔ရေတာ့မည္ ျဖစ္ေပသည္။
ျပည္သူလူထုအေနျဖင့္ ၎တို႔၏ မဲတစ္ျပားစီကို သတၱိရွိရွိ အႏၲရာယ္ကင္းစြာ ထုတ္ေဖာ္ႏုိင္ခဲ့လွ်င္ ျဖစ္ေပၚလာႏိုင္သည့္ ႏိုင္ငံေရးအေျခအေနသစ္တစ္ရပ္ ရွိပါသည္။ ၂၀၀၈ အေျခခံဥပေဒသည္ အလံုးစံုေကာင္းမြန္ေသာ အရာတစ္ခုျဖစ္သည္ဟု ဆိုလိုျခင္း မဟုတ္ပါ။ ၁၉၇၄ အေျခခံဥပေဒႏွင့္ မ်ားစြာကြာျခားသည္ ဆုိေသာအခ်က္မွာ ေသခ်ာပါသည္။ ျပည္သူလူထုကို လမ္းမေပၚသို႔ ပို႔ေဆာင္သူတစ္ဦးက ၁၉၇၄ အေျခခံဥပေဒကို ဥပမာေပးခဲ့ပါသည္။ အတုိက္အခံႏိုင္ငံေရး အင္အားစုမ်ား တည္ရွိျခင္းကို ခြင့္မျပဳေသာ ၁၉၇၄ အေျခခံဥပေဒႏွင့္ ႏိႈင္းယွဥ္ေရးသားျခင္းကို နားေယာင္သူမ်ား ရွိသည္ကိုၾကည့္လွ်င္ စာေရးသူတို႔အားလံုး မ်ားစြာႀကိဳးစားရဦးမည္ဟု သိသာထင္ရွားပါသည္။
အမွန္အားျဖင့္ ျမန္မာႏိုင္ငံျပင္ပရွိ မီဒီယာမ်ားသည္ မ်ားစြာလြတ္လပ္ၾကသည္ျဖစ္ရာ ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ ႏိုင္ငံေရးႏွင့္ပတ္သက္၍ တိုက္ပြဲသေဘာေဆာင္သည့္ ေဘာင္မ၀င္ အႏၲရာယ္မ်ားေသာ ႏိုင္ငံေရးအစား ေရြးေကာက္ပြဲ Voter Education၊ ေရြးေကာက္ပြဲအၿပီး စတင္မည့္ အင္အားခ်ိန္ခြင္ညႇာ၊ ျဖစ္ႏိုင္ေျခရွိေသာ အေကာင္းဆံုးႏိုင္ငံေရး ပံုသဏၭာန္ စသည္မ်ားကို ႐ႈေထာင့္စံုမွ သံုးသပ္ျပႏုိင္ခဲ့လွ်င္ ျမန္မာႏိုင္ငံအႏွံ႔မွ ႏိုင္ငံေရးတြင္ ပါ၀င္ပတ္သက္မည့္သူမ်ား မ်ားစြာအသိအျမင္ တိုးေပလိမ့္မည္။ ယေန႔ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ ျပဳလုပ္မည့္ ေရြးေကာက္ပြဲမ်ားတြင္ ပါ၀င္ယွဥ္ၿပိဳင္မည့္သူမ်ား၊ မဲထည့္မည့္ ျပည္သူမ်ားစြာတို႔သည္ အေျခခံဥပေဒျပ႒ာန္းခ်က္မ်ား၊ အထူးသျဖင့္ မျဖစ္မေနသိရွိရမည့္ Structure ကိစၥမ်ားကို သိရွိၾကသည္ မဟုတ္ပါ။ Structure မ်ား၏ ေနာက္ကြယ္က သေဘာတရားမ်ားဆိုလွ်င္ ေျပာဖြယ္မရွိပါ။ သို႔ေသာ္ ၀မ္းနည္းဖြယ္ေကာင္းသည္မွာ ျမန္မာႏိုင္ငံျပင္ပရွိ မီဒီယာအခ်ိဳ႕ေပၚတြင္ ေရြးေကာက္ပြဲကို လက္ခံသည့္ အင္အားစုမ်ား၊ ႏိုင္ငံေရးသမားမ်ားကို အခြင့္အေရးသမားမ်ား၊ ပြဲလန္႔တုန္း ဖ်ာခင္းသူမ်ားအျဖစ္ စနစ္တက် အကြက္ခ်၍ ပံုေဖာ္လာခဲ့ေသာ အခ်က္ျဖစ္ေပသည္။
ယခုရက္ပုိင္းမ်ားတြင္ ႏုိင္ငံေရးပါတီသစ္ ထူေထာင္မည့္သူမ်ား၊ ေရြးေကာက္ပြဲ၀င္မည့္သူမ်ားႏွင့္ ေတြ႔ဆံုျဖစ္၍ ၎တို႔အားလံုး တညီတၫြတ္တည္း ေျပာၾကားသည့္ စိုးရိမ္မႈမွာ ျပည္ပအသံလႊင့္ဌာနမ်ားမွ ဒီမိုကေရစီေရး သစၥာေဖာက္မ်ားအျဖစ္ တံဆိပ္ကပ္ခံရမည့္အေရး ျဖစ္သည္။ ဗံုးကိစၥမ်ိဳးတြင္ပင္ အလြယ္တကူ ေတြေ၀သူမ်ားစြာ ရွိေနခဲ့ရာ ယခုကိစၥမ်ိဳးကို ျပင္ပမွ လူတစ္ဦးနာမည္သံုးၿပီး အလြယ္တကူ သိမ္းသြင္းႏိုင္သည့္အတြက္ အျမင္မွန္ရရန္ မလြယ္ေၾကာင္း တညီတၫြတ္တည္း ေျပာၾကသည္ကို ေတြ႔ရသည္။
ေရြးေကာက္ပြဲသည္ ႏုိင္ငံေရးတြင္ ပါ၀င္ၾကမည့္သူမ်ားကို သင္ ဘယ္ေနရာက ကျပပါဟု ဆံုးျဖတ္ေပးမည့္ပြဲ ျဖစ္သည္ဟု နားလည္ႏိုင္လွ်င္ ရင္ခုန္စရာ ေကာင္းပါေသးသည္။ ေရြးေကာက္ပြဲအၿပီးတြင္ ကုိယ္ပါ၀င္ကျပခ်င္သည့္ေနရာက ကျပခြင့္ရသူမ်ား ရွိသကဲ့သို႔ ကိုယ္ပါ၀င္ကျပခ်င္သည့္ေနရာက ကျပခြင့္မရသူမ်ားလည္း ရွိႏုိင္ပါသည္။ ကုိယ့္သေဘာႏွင့္ကိုယ္ အဆင့္ခ်လိုက္သူမ်ားလည္း ေတြ႔ရသည္။ ဇာတ္ၫႊန္းမွာမူ အသင့္ရွိၿပီး ျဖစ္ေပသည္။ လက္ေတြ႔ဇာတ္လမ္း ဇာတ္ၫႊန္းအတုိင္း ျဖစ္၊ မျဖစ္သည္ ပါ၀င္ကျပည္မည့္သူမ်ားအေပၚ မ်ားစြာမူတည္ေပလိမ့္မည္။
ျပည္သူလူထု၏ လုိလားခ်က္မ်ားကိုၾကည့္လွ်င္ ျဖစ္ႏုိင္ေျခမ်ားလည္း ေတြ႔ႏုိင္ပါသည္။ ႏုိင္ငံသားတစ္ဦးခ်င္း ကံ၊ ဉာဏ္၊ ၀ီရိယ ရွိသေလာက္ အလုပ္လုပ္ခြင့္ႏွင့္ ႀကီးပြားခ်မ္းသာ ၀င္ေငြတိုးေရး၊ တင့္ေတာင့္တင့္တယ္ အလုပ္အကိုင္ႏွင့္ ၀င္ေငြရရွိေရး၊ သင့္တင့္ေသာေစ်းႏႈန္းျဖင့္ အုိးအိမ္၊ ေမာ္ေတာ္ယာဥ္၊ တယ္လီဖုန္း စသည္မ်ား ၀ယ္ယူႏုိင္ေရး၊ စသည္မ်ားႏွင့္ ေရမွန္၊ မီးမွန္ ကိစၥမ်ားသာျဖစ္ရာ လႊတ္ေတာ္ေပၚတြင္ ျပည္သူလူထုအေပၚ ေစတနာေကာင္းရွိသူ တစ္ဦးစ ႏွစ္ဦးစက အသံထြက္ေန႐ံုျဖင့္ ေျပလည္ႏုိင္ေသာ ကိစၥမ်ားျဖစ္ေပသည္။ ဤကိစၥမ်ားသည္ တပ္မေတာ္က မေပးႏိုင္ေသာ ဒီမိုကေရစီ အခြင့္အေရးမ်ား မဟုတ္ေပ။ သို႔ေသာ္ ဤကိစၥမ်ားသည္ ႏိုင္ငံတကာ ၿမိဳ႕ေတာ္ႀကီးမ်ားတြင္ ေနထိုင္ေသာ စာေရးသူ၏ သူငယ္ခ်င္း ဒီမိုကေရစီသူရဲေကာင္းႀကီးမ်ားအတြက္ ထူးျခားမႈမဟုတ္ႏုိင္ေပ။
အေျခခံဥပေဒသစ္အရ ဤေရြးေကာက္ပြဲတြင္ အႏုိင္ရသည္ဟု ေျပာရမည့္ပါတီသည္ အစိုးရဖြဲ႔ခြင့္ရွိေသာ စနစ္မဟုတ္ပါ။ လႊတ္ေတာ္ႏွစ္ရပ္တြင္ ေထာက္ခံမဲ ၃၃၃ မဲ ရွိခဲ့မွသာ သမၼတျဖစ္ႏုိင္ဖြယ္ရွိၿပီး အစိုးရကို ထိုသမၼတစိတ္ႀကိဳက္ ဖြဲ႔စည္းႏိုင္ေၾကာင္း အေျခခံဥပေဒ ဆန္႔က်င္ေရး၊ ေရြးေကာက္ပြဲဆန္႔က်င္ေရးေျပာေနသူ အမ်ားစု ကြဲျပားျခင္းမရွိသည္ကို ေတြ႔ရသည္။ ႏိုင္ငံေရးဆိုရာတြင္လည္း အႏၲရာယ္မ်ားသည့္ ေတြ႔ေနက် ႏုိင္ငံေရးႏွင့္ အစိုးရဘက္က ၀င္ပါသည့္ႏုိင္ငံေရး ႏွစ္မ်ိဳးသာရွိသည္ဟု ထင္ေနၾကသည္က အမ်ားစု ျဖစ္ေနသည္ကို ေတြ႔ရသည္။
ေရြးေကာက္ပြဲ မဲသြားမေပးရန္ လံႈ႔ေဆာ္သူမ်ားသည္လည္း လာေပးသူတစ္ဦးရွိလွ်င္ ထိုတစ္ဦးတည္း၏ မဲျဖင့္ အမတ္ျဖစ္ႏိုင္သည့္ ေရြးေကာက္ပြဲစနစ္အေၾကာင္း မသိဘဲ ေျပာေနျခင္းျဖစ္သည္ကို ေတြ႔ရသည္။
အမွန္ေျပာရလွ်င္ ေရြးေကာက္ပြဲအၿပီး ေပၚေပါက္လာမည့္ ႏုိင္ငံေရးပံုသဏၭာန္အသစ္သည္ ႏိုင္ငံအတြက္ အေရးႀကီးေနေသာ ယေန႔အခ်ိန္ ႏိုင္ငံေရးရာသီဥတု မည္သို႔ရွိေနသနည္းဆိုေသာ အခ်က္ေပၚတြင္ မ်ာစြာတည္ေနျခင္း ျဖစ္ပါသည္။ ျဖစ္ႏုိင္ေျခရွိေသာ ႏိုင္ငံေရးပံုသဏၭာန္ သံုးမ်ိဳးမွာ ေအာက္ပါအတုိင္း ျဖစ္ပါသည္။
၁။ Unrest ေခၚ တည္ၿငိမ္ေအးခ်မ္းမႈ ပ်က္ျပားေအာင္ ျပဳလုပ္မႈမ်ားျပားခဲ့လွ်င္ ထိုအေၾကာင္းျပခ်က္ျဖင့္ ႏုိင္ငံေရးပါတီမ်ား၏ စည္း႐ံုးေရး၊ ေဆာ္ၾသေရးႏွင့္ မဲဆြယ္စည္း႐ံုးမႈမ်ားတြင္ မ်ားစြာ အကန္႔အသတ္ရွိသြားၿပီး ေရြးေကာက္ပြဲရလဒ္မ်ားကိုလည္း ျပည္သူလူထုက လက္ခံရန္ ခက္ခဲသြားလိမ့္မည္ျဖစ္သည္။ ထိုသို႔ျဖစ္ခဲ့လွ်င္ ျပည္ပရွိ အစြန္းေရာက္ ႏိုင္ငံေရးအင္အားစုမ်ားက “ေတြ႔တယ္မို႔လား” ဟု ေအာင္ပြဲခံေပလိမ့္မည္။
၂။ ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ ႏုိင္ငံေရးသည္ စနစ္ေျပာင္း အုပ္ခ်ဳပ္သူမေျပာင္း ေအာက္ထစ္ဆံုး ျဖစ္ေပၚေစရန္အလို႔ငွာ အသစ္ေပၚထြက္လာေသာ ႏုိင္ငံေရးအင္အားစုမ်ားအတြက္ စည္း႐ံုးလႈပ္ရွားမႈကို ယခင္စနစ္ေဟာင္း၏ လံုၿခံဳေရး႐ႈေထာင့္မွ ေျပာင္းေရႊ႕၍ ခြင့္ျပဳရန္လိုအပ္ပါသည္။ လံုၿခံဳေရးကိစၥကို ယခင္စနစ္ေဟာင္းကအတုိင္း စဥ္းစားလွ်င္ ေရြးေကာက္ပြဲရလဒ္မ်ားႏွင့္ ပတ္သက္၍ ျပတ္ျပတ္သားသားသံုးသပ္ရန္ ခက္ခဲသည့္ ရလဒ္မ်ားကို ရရွိမည္။ အုပ္ခ်ဳပ္သူမေျပာင္းဘဲ စနစ္ေျပာင္းျခင္း ျဖစ္ေပၚမည္။ ႏိုင္ငံေရးအင္အားစုအခ်ိဳ႕ လႊတ္ေတာ္ထဲသို႔ ေရာက္ရွိမည္။ ေျမစမ္းခရမ္းပ်ိဳးေနျခင္းေၾကာင့္ အစြန္းေရာက္အတုိက္အခံမ်ားက ေတြ႔တယ္မို႔လား မထူးပါဘူးဟု ေျပာမည္။ ဇယားတြင္ ေဖာ္ျပထားသည့္ အမ်ိဳးအစား သံုးမ်ိဳးလံုးက ၎တို႔၏ ေအာင္ပြဲဟု ေျပာၾကေပလိမ့္မည္။
၃။ ႏုိင္ငံျပင္ပေရာက္ ျမန္မာႏုိင္ငံသားမ်ား ႏုိင္ငံသို႔ ျပန္လာခြင့္၊ ႏုိင္ငံေရးအင္အားစုမ်ား စည္း႐ံုးလႈပ္ရွားခြင့္၊ ႏုိင္ငံသားအားလံုး ႏိုင္ငံေရးတြင္ ပါ၀င္ေဆာင္ရြက္ခြင့္၊ မီဒီယာလြတ္လပ္ခြင့္မ်ား စနစ္ေျပာင္းခ်ိန္ ျဖစ္သည္ႏွင့္အညီ အနာဂတ္ကို ေမွ်ာ္မွန္း၍ ခြင့္ျပဳျခင္းေၾကာင့္ ေရြးေကာက္ပြဲအၿပီးတြင္ တပ္မေတာ္လိုလားသည့္ စနစ္ေျပာင္း အုပ္ခ်ဳပ္သူမေျပာင္း ျဖစ္ေပၚၿပီး လႊတ္ေတာ္ေပၚတြင္ အတုိက္အခံ (ဟု ေျပာၾကမည့္) Check and Balance ျပဳလုပ္မည့္ အင္အားစုမ်ား Majority အျဖစ္ ရွိေနသည္။ စိတ္လႈပ္ရွားဖြယ္ေကာင္းေသာ Political Process စတင္ေသာေၾကာင့္ ႏုိင္ငံတကာက ထင္မွတ္ထားသည္ထက္ ေကာင္းမြန္ေသာ အေျခအေနျဖစ္ေၾကာင္း လက္ခံလိမ့္မည္။ အမ်ိဳးအစား (၁) ႏွင့္ အမ်ိဳးအစား (၂) တို႔၏ အျပဳသေဘာ ဆက္ဆံေရးေအာင္ပြဲအျဖစ္ ႏိုင္ငံတကာက အသိအမွတ္ျပဳပါလိမ့္မည္။
မည္သို႔ပင္ျဖစ္ေစ ေရြးေကာက္ပြဲမ်ား မျဖစ္မေန က်င္းပမည္ျဖစ္ၿပီး ၂၀၁၀ တြင္ အေျခခံဥပေဒသစ္အရ ေရြးခ်ယ္တင္ေျမႇာက္ခံရေသာ အစိုးရသစ္တစ္ရပ္ ေပၚေပါက္ေနမည္ျဖစ္ရာ “ဘယ္သူအုပ္ခ်ဳပ္တယ္ဆိုတာ အေရးမႀကီး၊ ဘယ္လိုအုပ္ခ်ဳပ္တယ္ဆိုတာ အေရးႀကီးသည္” ဆိုသည့္ ခံယူခ်က္ျဖင့္ အျပန္အလွန္ ထိန္းေက်ာင္းမႈရွိေသာ စနစ္တစ္ရပ္ ေပၚေပါက္ေရးကို ျမန္မာအားလံုး တစ္ခဲနက္ ၀ိုင္း၀န္းလုပ္ေဆာင္ခဲ့လွ်င္ တပ္မေတာ္အပါအ၀င္ Stakeholder အားလံုး လက္ခံႏုိင္ေသာ ႏုိင္ငံေရးတစ္ရပ္ ရွိေနပါေၾကာင္း ေဖာ္ျပလိုပါသည္။ (ရီပတ္ဘလီကန္ သမၼတႏွင့္ ဒီမိုကရက္တစ္ Majority House & Senate ပံုသဏၭာန္မ်ိဳးကို နားလည္ႏုိင္လွ်င္ စာေရးသူေျပာၾကားေသာ သေဘာတရားကို နားလည္ရန္ လြယ္ကူပါသည္။)
The Voice Weekly ဂ်ာနယ္
အတြဲ (၆) အမွတ္ (၂၅)၊ Monday, May 3 – 9 , 2010
စာမ်က္ႏွာ - ၁၆၊ ၁၇
No comments:
Post a Comment