တစ္ေန႔ကေတာ့ စကား၀ုိင္းတစ္ခု နားေထာင္လို္က္ရတယ္။ အဲဒီကေန သိလိုက္တာက ႏိုင္ငံေရးသမားတခ်ိဳ႕နဲ႔ ႏိုင္ငံေရးေလ့လာသူအခ်ိဳ႕ဟာ အေျခခံဥပေဒကိုလည္း ေသေသခ်ာခ်ာ မဖတ္ဖူးဘူး။ ေရြးေကာက္ပြဲဥပေဒ၊ နည္းဥပေဒေတြကိုလည္း ေသေသခ်ာခ်ာ မဖတ္ဖူးဘဲ ႀကိဳတင္တြက္ဆထားတဲ့ ထင္ေၾကးေတြနဲ႔ ေျပာေနေရးေနၾကတယ္ ဆိုတာပါပဲ။
မၾကာေသးခင္က ေတြ႔ဆုံေမးျမန္းခန္းတစ္ခုမွာ "၂၀၁၀ ေရြးေကာက္ပြဲမွာ အႏိုင္ရတဲ့ပါတီကုိ အာဏာလႊဲမယ္လုိ႔ ယုံၾကည္ပါသလား" လုိ႔ ေမးတယ္။ ေမးသူစာနယ္ဇင္းသမားဟာ ၂၀၀၈ အေျခခံဥပေဒအရ ေပၚလာမယ့္ ႏုိင္ငံေရးစနစ္ဟာ ပါလီမန္ဒီမုိကေရစီလား၊ သမၼတအုပ္ခ်ဳပ္ေရးလား၊ ကြဲကြဲျပားျပား နားလည္ဟန္မတူဘူး။ ေျဖဆုိတဲ့ ႏိုင္ငံေရးသမားႀကီး ဆုိသူကလည္း "ဟုတ္ကဲ့ အႏိုင္ရတဲ့ပါတီကုိ အာဏာလႊဲအပ္မယ္လုိ႔ ယုံၾကည္ပါတယ္" လို႔ ေျဖလုိက္တာၾကားရတယ္။ တယ္ခြက်ပါလားဗ်ာ။ ၂၀၀၈ အေျခခံဥပေဒဟာ ပါလီမန္ဒီမုိကေရစီစနစ္ မဟုတ္ဘူး။ သမၼတအုပ္ခ်ဳပ္ေရး ဆုိတာေလာက္ေတာ့ သိဖုိ႔ေကာင္းပါတယ္။ အႏိုင္ရတဲ့ပါတီကုိ အာဏာလႊဲအပ္တဲ့ ျဖစ္စဥ္မ်ိဳးနဲ႔ ဘာမွမဆုိင္ဘူးေလ။ အေမရိကန္ျပည္ေထာင္စုမွာ ရီပတ္ဗလီကင္ပါတီအစုိးရက ေရြးေကာက္ပြဲမွာ ရွဳံးသြားၿပီး ဒီမုိကရက္တစ္ပါတီကုိ အာဏာလႊဲေျပာင္း ေပးအပ္လုိက္တယ္ဆုိတာမ်ိဳးမွ မရွိတာ။
ပါလီမန္ဒီမိုကေရစီက်င့္သံုးမႈ
၀က္စ္မင္စတာပုံစံလုိ႔ေခၚတဲ့ ပါလီမန္စနစ္က ၿဗိတိသွ်စနစ္ပါ။ အာဏာရပါတီဟာ ေလဘာပါတီ ျဖစ္ခ်င္ျဖစ္မယ္။ ကြန္ဆာေဗးတစ္ပါတီ ျဖစ္ခ်င္ျဖစ္မယ္။ သည္ေတာ့ ပါလီမန္ (ေအာက္လႊတ္ေတာ္)မွာ အမတ္အမ်ားစုရထားတဲ ့ ပါတီရဲ႕ေခါင္းေဆာင္က ၀န္ႀကီးခ်ဳပ္တာ၀န္ယူၿပီး ၀န္ႀကီးအဖြဲ႔ကုိ ဖြဲ႔စည္းတယ္။ အဲဒီေနာက္ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးအာဏာကုိ အာဏာရပါတီရဲ႕ မူ၀ါဒမ်ားနဲ႔အညီ က်င့္သုံးသြားတာပါ။ အာဏာရပါတီဟာ ကုိယ့္တစ္ပါတီတည္း အမ်ားစုမဲမရခဲ့ရင္ ပါတီငယ္အခ်ိဳ႕ကုိ ၀န္ႀကီးရာထူးခြဲတမ္း ေ၀မွ်ေပးၿပီး သိမ္းသြင္းရတယ္။ အဲသလုိ ညြန္႔ေပါင္းအစုိးရအျဖစ္ အာဏာယူထားရာက တစ္ခ်ိန္ခ်ိန္ အမွားအယြင္းရွိလာၿပီဆုိရင္ အတုိက္အခံပါတီေတြက ညီညြတ္ေရးရယူၿပီး လက္ရွိအစုိးရကုိ အယုံအၾကည္မရွိ အဆုိတင္သြင္းႏိုင္တယ္။ အစုိးရ ျပဳတ္က်သြားႏိုင္တယ္။ ျပဳတ္မက်ရင္ေတာင္မွ ေရြးေကာက္ပြဲကုိ ေစာၿပီးက်င္းပေပးရတာမ်ိဳး ျဖစ္လာတတ္တယ္။ ဂ်ာမနီ၊ အီတလီ၊ အိႏၵိယ၊ ဂ်ပန္၊ ထုိင္း စသည္တုိ႔ဟာ ၿဗိတိသွ်ပံုစံ ပါလီမန္ဒီမုိကေရစီစနစ္နဲ႔ သြားေနၾကတာပါ။ ျမန္မာႏုိင္ငံမွာလည္း ၁၉၄၈- ၁၉၆၂ ကာလတစ္ေလွ်ာက္လုံး အဲဒီအတုိင္းပါပဲ။
သမၼတေရြးေကာက္တင္ေျမႇာက္တဲ့စနစ္
အခု ၂၀၀၈ ဖြဲ႔စည္းပုံအေျခခံဥပေဒအရ ေပၚေပါက္လာမွာက သမၼတစနစ္ ျဖစ္တယ္။ လႊတ္ေတာ္ႏွစ္ရပ္က ေရြးေကာက္ခံ ကုိယ္စားလွယ္မ်ားက ဒုတိယသမၼတ တစ္ေယာက္စီေရြးေပးမယ္။ လႊတ္ေတာ္ႏွစ္ရပ္က တပ္မေတာ္သား ကုိယ္စားလွယ္မ်ားက ဒုတိယသမၼတတစ္ေယာက္ ေရြးေပးမယ္။ ဒုတိယသမၼတသုံးဦးဟာ လႊတ္ေတာ္ကုိယ္စားလွယ္ ဟုတ္ခ်င္ဟုတ္မယ္။ လႊတ္ေတာ္ကုိယ္စားလွယ္မဟုတ္သူ ျဖစ္ခ်င္လည္း ျဖစ္မယ္။ အဲဒီသုံးဦးထဲက တစ္ေယာက္ကုိ လႊတ္ေတာ္ႏွစ္ရပ္ေပါင္းက်င္းပတဲ့ ျပည္ေထာင္စုလႊတ္ေတာ္က သမၼတအျဖစ္ ေရြးေကာက္တင္ေျမႇာက္ရမွာ ျဖစ္တယ္။ က်န္ႏွစ္ေယာက္က ဒုတိယသမၼတမ်ားအျဖစ္ ဆက္လက္တာ၀န္ယူရမယ္။ အေရြးခံၿပီးခ်ိန္ကစၿပီး သူတုိ႔သုံးဦးဟာ လႊတ္ေတာ္ကုိယ္စားလွယ္ ျဖစ္ခဲ့ရင္လည္း ႏုတ္ထြက္ၿပီးသား ျဖစ္ရမယ္။ ႏိုင္ငံေရးပါတီကဆုိရင္လည္း ရာထူးသက္တမ္းအတြင္း သက္ဆုိင္ရာ ပါတီလုပ္ငန္းေတြကုိ ေဆာင္ရြက္ျခင္းမျပဳရလုိ႔ ပါရွိတယ္။
အစုိးရအဖြဲ႔၀င္ေတြျဖစ္တဲ့ ျပည္ေထာင္စု၀န္ႀကီးမ်ားကုိ ႏိုုင္ငံေတာ္သမၼတက ခန္႔အပ္မွာျဖစ္တယ္။ လႊတ္ေတာ္ကုိယ္စားလွယ္ မဟုတ္သူကုိလည္း ၀န္ႀကီးခန္႔့ႏိုင္တယ္။ တကယ္လုိ႔ လႊတ္ေတာ္ကုိယ္စားလွယ္ တစ္ေယာက္ကုိ ၀န္ႀကီးခန္႔လုိက္ရင္ အဲဒီအခ်ိန္ကစလုိ႔ လႊတ္ေတာ္ကုိယ္စားလွယ္အျဖစ္က ႏုတ္ထြက္ၿပီးသားျဖစ္မယ္။ ႏိုင္ငံေရးပါတီ၀င္တစ္ေယာက္ ၀န္ႀကီးျဖစ္လာရင္ ရာထူးသက္တမ္္းအတြင္း ယင္းပါတီ၏ လုပ္ငန္းမ်ားတြင္ ပါ၀င္ေဆာင္ရြက္ျခင္း မျပဳရလုိ႔ ပါရွိတယ္။
အာဏာရပါတီဆိုတာ မရွိဘူး
အထက္ပါအေၾကာင္းမ်ားေၾကာင့္ ၂၀၁၀ ေရြးေကာက္ပြဲအၿပီး ေပၚေပါက္လာမည့္ ႏိုင္ငံေရးပုံစံမွာ အာဏာရပါတီဆုိတာ မရွိပါဘူး။ လႊတ္ေတာ္ဟာ ဥပေဒျပဳေရး အလုပ္ကုိသာ ပဓာနတာ၀န္အျဖစ္ ေဆာင္ရြက္ရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။
အုပ္ခ်ဳပ္ေရးမ႑ိဳင္ဆုိတဲ့ အစုိးရလုပ္ငန္းနဲ႔ ဘာမွမဆုိင္ေတာ့ပါဘူး။ အေမရိကန္၊ ဖိလစ္ပုိင္၊ ေတာင္ကုိရီးယား၊ အင္ဒုိနီးရွားတုိ႔လုိ သမၼတအုပ္ခ်ဳပ္ေရးစနစ္မွာ သမၼတျဖစ္လာသူရဲ႕ ေနာက္ခံပါတီက အေရးမႀကီးဘဲ သမၼတရဲ႕ ကုိယ္ရည္ကုိယ္ေသြးက ပုိအေရးႀကီးပါတယ္။ (ေတာင္ကုိရီးယား၊ အင္ဒုိနီးရွားတုိ႔ဟာ သမၼတေရြးခ်ယ္ေရးအဖြဲ႔နဲ႔ ေရြးခ်ယ္ရာကေန လူထု တုိက္႐ုိက္ဆႏၵမဲေပး ေရြးခ်ယ္တဲ့စနစ္သုိ႔ ေျပာင္းလဲခဲ့ပါတယ္)
၂၀၁၀ ေရြးေကာက္ပြဲမွာ ပါ၀င္ယွဥ္ၿပိဳင္ၾကတဲ့ ႏုိင္ငံေရးပါတီမ်ားမွ ေရြးေကာက္တင္ေျမႇာက္ခံရမယ့္ လႊတ္ေတာ္ကုိယ္စားလွယ္မ်ားရဲ႕ အဓိကတာ၀န္ပုိင္းဟာ တုိင္းျပည္အတြက္ ထူးထူးျခားျခား အက်ိဳးျဖစ္ထြန္းေစမယ့္ ဥပေဒမ်ားကုိ အဆုိျပဳတင္သြင္းျခင္း၊ အျခားကုိယ္စားလွယ္မ်ားက တင္သြင္းလာမည့္ ဥပေဒၾကမ္းမ်ားကုိ ပါ၀င္ေဆြးေႏြးျခင္းတုိ႔သာလွ်င္ ျဖစ္ပါလိမ့္မယ္။ ဥပေဒျပဳေရးမ႑ိဳင္နဲ႔သာ သက္ဆုိင္ပါတယ္။
၀န္ႀကီးျဖစ္ဖုိ႔ကေတာ့ လႊတ္ေတာ္ကုိယ္စားလွယ္ထဲက ေရြးခ်င္မွေရြးမယ္။ တကၠသုိလ္ပါေမာကၡတစ္ေယာက္ကုိ သမၼတက မ်က္စိက်ၿပီး ခန္႔ခ်င္ခန္႔မယ္။ ( ၁၉၆၉ ခုမွာ ဟားဗတ္ပါေမာကၡ ေဒါက္တာဟင္နရီကစ္ဆင္ဂ်ားကုိ နစ္ဆင္ကဖိတ္ေခၚၿပီး အမ်ိဳးသားလုံၿခဳံေရး အႀကံေပးပုဂၢိဳလ္၊ ေနာက္ေတာ့ ႏိုင္ငံျခားေရး၀န္ႀကီး ခန္႔ခဲ့တာမ်ိဳး) စီးပြားေရး လုပ္ငန္းရွင္ႀကီးမ်ားထဲက သင့္ေတာ္မယ္ထင္သူကုိ ေခၚၿပီး ၀န္ႀကီးလုပ္ခုိင္းခ်င္ခုိင္းမယ္။ တပ္မေတာ္ကုိယ္စားလွယ္ထဲကေရြးၿပီး ေခၚခ်င္ေခၚမယ္။
ကမၻာမွာ သမၼတအုပ္ခ်ဳပ္ေရးပုံစံနဲ ့ ပါလီမန္ဒီမုိကေရစီပုံစံ ႏွစ္မ်ိဳးစလုံးကုိ ကုိယ့္ႏိုင္ငံကုိယ္လူမ်ိဳးနဲ႔ လုိက္ဖက္ေအာင္ ေရြးခ်ယ္က်င့္သုံးေနၾကတာပါပဲ။
သမၼတစနစ္က လူပုဂၢိဳလ္တစ္ဦးခ်င္းရဲ႕ အရည္အေသြးနဲ႔ ၾသဇာတိကၠမအေပၚ အားျပဳတာမ်ားတယ္။ ၁၉၄၅ ခုႏွစ္ ၾသဂုတ္လက ဂ်ပန္ၿမိဳ႕ႀကီးႏွစ္ၿမိဳ႕ေပၚ အႏုျမဴဗုံး ႀကဲခ်ခုိင္းတာ အေမရိကန္သမၼတ ထ႐ူးမင္းရဲ႕ ဆုံးျဖတ္ခ်က္ပဲ။ တကယ္လုိ႔ ၁၉၇၇ မွာ သမၼတျဖစ္ခဲ့တဲ့ ဂ်င္မီကာတာလုိ လူမ်ိဳးသာ အဲဒီအခ်ိန္က သမၼတဆိုရင္ အႏုျမဴဗုံး အသုံးျပဳခြင့္ေပးမွာ မဟုတ္ဘူးလုိ႔ တြက္ဆၾကတယ္။ အလားတူပဲ ေဂ်ာ့ဒဗလ်ဴဘုရွ္ေနရာမွာ အုိဘားမားရွိခဲ့ရင္ အီရတ္ကို စစ္တုိက္ခဲ့မွာ မဟုတ္ဘူးလုိ႔ မွန္းဆၾကတယ္။
ဆုိလုိတာက သမၼတစနစ္ဟာ တာ၀န္ယူတဲ့ လူပုဂၢိဳလ္တစ္ဦးခ်င္းမွာ အာဏာေတြ အမ်ားႀကီးရွိေလေတာ့ ေကာင္းျခင္း-ဆုိးျခင္းဟာ အဲဒီပုဂၢိဳလ္ တစ္ေယာက္တည္းအေပၚမွာ အမ်ားဆံုးတည္တယ္လုိ႔ ေျပာခ်င္တာပါ။ အေမရိကန္သမၼတ တစ္ေယာက္ဟာ ရွင္ဘုရင္တစ္ပါးရဲ႕ အာဏာထက္ပုိၿပီး ျပင္းထန္တဲ့အာဏာရွိတယ္လုိ႔ အဆုိရွိတယ္ မဟုတ္လားဗ်ာ။
ႏိုင္ငံေရးေဆာင္ရြက္မည့္သူမ်ား စာဖတ္ၾကေစခ်င္ပါတယ္။ အထူးသျဖင့္ ဖြဲ႔စည္းပုံအေျခခံဥပေဒနဲ႔ ေရြးေကာက္ပြဲဥပေဒေတြကုိေတာ့ ေၾကညက္ေအာင္ ဖတ္သင့္ပါတယ္။ တလြဲတေခ်ာ္ေတြ ေျပာေနၾကတာၾကားရၿပီး မေနသာလုိ႔ ခုလုိေရးလုိက္ရတာပါ။
(Popular News ဂ်ာနယ္၊ တြဲ ၂၊ မွတ္ ၁၃၊ ၁ ဧၿပီ ၂၀၁၀)
thanks for your blog
ReplyDelete