အားရက္ တနဂၤေႏြတစ္ရက္မွာ အမ်ိဳးသမီးရဲ႕ တူမတစ္ေယာက္ဆီ အလည္အပတ္ သြားခဲ့တယ္။ အမ်ိဳးသမီးတူမက သားႏွစ္ေယာက္မိခင္ပါ။ သားအႀကီးက (၅)တန္း၊ အငယ္က (၃)တန္း ေက်ာင္းသား။ စာေရးသူေရာက္ေတာ့ သူတို႔ႏွစ္ေယာက္က စားပြဲမွာ စာေရးေနဖတ္ေနၾကတယ္။ စာေရးသူကိုေတြ႔ေတာ့ "ဘဘ လာလည္တာလား" လို႔ လာႏႈတ္ဆက္ၾကၿပီး စာဆက္လုပ္ေနၾကတယ္။ တစ္နာရီၾကာေလာက္ စာလုပ္ၿပီးတဲ့အခါ က်ဴရွင္သြားဖို႔ ျပင္ဆင္ၾကျပန္တယ္။ သူ႔အေမက စာေရးသူႏွင့္ အေဒၚကို ထားခဲ့ၿပီး ကားေမာင္းထြက္သြားတယ္။ က်ဴရွင္မွာ သားႏွစ္ေယာက္ထားခဲ့ၿပီး သူမက အေျပးျပန္ေပါက္ခ်လာတယ္။ ဒီက်ဴရွင္ၿပီးရင္ ေနာက္က်ဴရွင္တစ္ခုကို ပို႔ရဦးမွာျဖစ္ေၾကာင္း၊ သူ႔မွာလည္း ကေလးမ်ားနည္းတူ တစ္ေန႔လံုး ၀လခ်ီးလည္ေအာင္ ေျပးလႊားေနရေၾကာင္း ညည္းညဴရွာပါတယ္။ ကေလးေတြ ဘယ္အခ်ိန္မွာ ကစားရသလဲလို႔ ေမးေတာ့ "ဘယ္လာ ကစားခ်ိန္ရွိမွာလဲ ဦးရယ္" တဲ့။ စာက်က္၊ အိမ္စာေတြၿပီးတဲ့အခါက်ျပန္ေတာ့ တီဗီၾကည့္၊ ဂိမ္းကစားနဲ႔ ကေလးေတြႏွင့္ ကစားခ်ိန္ဆိုတာ သူစိမ္းျပင္ျပင္လို ျဖစ္ေနၾကပါၿပီတဲ့။ ဒါက ယခု လက္ရွိ ၿမိဳ႕ေနလူတန္းစားေတြရဲ႕ လူေနမႈစတုိင္ရဲ႕ ျပယုဂ္လို႔ ဆိုရမလားပဲ။
မိဘေတြက သားသမီးေတြအတြက္ ပညာလိုလားတာကေတာ့ ေကာင္းပါတယ္။ အားေပးရမွာပါ။ ဒါေပမယ့္ ေန႔စဥ္ရက္ဆက္ စာခ်ည္းလုပ္ေနရၿပီး ကစားခ်ိန္ (တစ္နည္း) ကိုယ္လက္လႈပ္ရွားမႈ (Physical activity) အလ်ဥ္းမရွိသေလာက္ အေျခအေနမ်ိဳးက ေကာင္းပါ့မလားဆိုတာ စဥ္းစားသင့္ပါတယ္။ "All work and no play makes Jack a dull boy" ဆိုတဲ့ စာေရးသူတို႔ ငယ္စဥ္က မွတ္သားလာခဲ့တဲ့ စကားပံုလည္း ရွိသားမဟုတ္ဘူးလား။ အလုပ္ခ်ည္း၊ စာခ်ည္း လုပ္ေနၿပီး ကစားခ်ိန္မရွိတဲ့ ကေလးက ဉာဏ္ထိုင္းမယ့္ကေလး ျဖစ္လာမယ္လို႔ ဆိုထားတာပါ။ ဒီစကားပံုေလးက သာမန္လို႔ ထင္ရေပမယ့္ တိုးတက္လာေနတဲ့ ေဆးပညာနယ္ပယ္မွာ ေခတ္သစ္သုေတသနေတြေၾကာင့္ အလြန္ေလးနက္တဲ့ အဓိပၸါယ္ေဆာင္လာပါတယ္။ စကားပံုရဲ႕ ဆုိလိုရင္းအဓိပၸါယ္ မွန္ကန္ေၾကာင္း ေထာက္ခံခ်က္အသစ္ အသစ္ေတြက တိုးပြားလို႔သာ လာေနပါတယ္။ ဒါကလည္း လတ္တေလာ ျပဳလုပ္ရရွိလာတဲ့ သုေတသနရလဒ္မ်ားေၾကာင့္ ေျပာႏုိင္ျခင္း ျဖစ္ပါတယ္။
ခြန္အားဗလႏွင့္ ဦးေႏွာက္အၾကား အေရးႀကီးတဲ့၊ လွ်မ္းသြားႏုိင္တဲ့ ဆက္ႏြယ္မႈ ရွိမလားဆိုတဲ့အခ်က္ကို စတင္ေတြးမိသူကေတာ့ အီလီႏြိဳက္တကၠသိုလ္ ဦးေႏွာက္ႏွင့္ အာ႐ံုေၾကာ ဓာတ္ခြဲခန္းမွ ခ်ားလ္စ္ဟီလ္မန္ပဲ ျဖစ္တယ္။ အားကစား႐ံုမွာ နာရီမ်ားစြာ ေလ့က်င့္ခန္းလုပ္ျခင္းက ႂကြက္သားမ်ားကို တည္ေဆာက္ေပးႏိုင္႐ံုပဲလား။ ဦးေႏွာက္ကိုလည္း ဖြံ႔ၿဖိဳးေအာင္ မလုပ္ႏုိင္ေပဘူးလား။ ဒါႏွင့္ဟီလ္မန္က သူ႔လုပ္ေဖာ္ကုိင္ဖက္မ်ားႏွင့္အတူ ၃ တန္းႏွင့္ ၅ တန္း ေက်ာင္းသားေလးမ်ားကို စုစည္းၿပီး သူတို႔ကို ပံုမွန္လုပ္ေနက် ကာယေလ့က်င့္ခန္းမ်ားကို လုပ္ေစတယ္။ ထုိင္ထ၊ ခပ္ျမန္ျမန္ေျပး စသည္တို႔ ပါ၀င္တယ္။ ယင္းေနာက္ ဟီလ္မန္က ေက်ာင္းသားေလးေတြရဲ႕ ကိုယ္ကာယစြမ္းရည္ႏွင့္ ျပည္နယ္တစ္၀န္း ပံုမွန္စစ္ေဆးတဲ့ စာေမးပြဲေတြမွာ သူ႔ကေလးေတြရဲ႕ သခ်ၤာနဲ႔ စာဖတ္စြမ္းရည္ ရမွတ္မ်ားကို ႏိႈင္းယွဥ္စစ္ေဆးၾကည့္တယ္။ အားလံုးၿခံဳၾကည့္လုိက္တဲ့အခါ ခႏၶာကုိယ္ အႀကံ့ခုိင္ဆံုး ကေလးေတြက ဉာဏ္စြမ္းရည္ အေကာင္းဆံုးျဖစ္ေနတာ ေတြ႔ရတယ္။ ဒီေတာ့ ဟီလ္မန္က အားကစား (Sports) က ေက်ာင္းသားမ်ားရဲ႕ ဉာဏ္စြမ္းရည္ကို တိုးျမႇင့္ေပးႏုိင္ပံုရတယ္လို႔ ေကာက္ခ်က္ခ်ခဲ့တယ္။
ေလ့က်င့္ခန္း (Exercise) က ကေလးေတြရဲ႕ ဖြံ႔ၿဖိဳးဆဲ ဦးေႏွာက္အေပၚ ပိုမိုတာရွည္ခံတဲ့ အက်ိဳးဆက္မ်ိဳး ရွိႏိုင္ဖြယ္ ရွိတတ္တယ္လို႔ ေဂ်ာ္ဂ်ီယာတကၠသိုလ္ ေလ့က်င့္ခန္းသိပၸံပညာ ပါေမာကၡက ေျပာပါတယ္။ လူႀကီးမ်ားမွာလို ကေလးမ်ားမွာလည္း ဦးေႏွာက္ထဲရွိ ဟစ္ပ္ပိုကင္ပတ္စ္ (Hippocampus) ေနရာက ေလ့က်င့္ခန္းမွ အက်ိဳးေက်းဇူး အမ်ားအျပားကို ရရွိခံစားရပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္လည္း ADHD ေ၀ဒနာ ခံစားရတဲ့ ကေလးမ်ားရဲ႕ မိဘမ်ားက ကိုယ္လက္လႈပ္ရွားမႈ (Physical activity) ကို ေဆး၀ါးမ်ားအစား ဒါမွမဟုတ္ ျဖည့္စြက္အေနနဲ႔ အသံုးခ်ေနၿပီ ျဖစ္ပါတယ္။ ADHD ေ၀ဒနာသည္ ကေလးမ်ားရဲ႕ ဟစ္ပ္ပိုကင္ပတ္စ္ အရြယ္အစားက ႀကီးလာၿပီး က်န္ဦးေႏွာက္ အစိတ္အပိုင္းမ်ားႏွင့္ မူမမွန္ ဆက္သြယ္ထားမႈေၾကာင့္ ယင္းရဲ႕လုပ္ေဆာင္ခ်က္ ထိခိုက္တာပဲ ျဖစ္တယ္။
သို႔ေသာ္ ကာယေလ့က်င့္ခန္းကို ေကာင္းေကာင္းလုပ္မယ္ဆိုရင္ ဒီေနရာမွာ ဆူဆူညံညံ ေပ်ာ္ေပ်ာ္ပါးပါး ေဘာလံုးကန္ျခင္းကလည္း ကေလးရဲ႕ ဦးေႏွာက္အေပၚ ပိုမိုက်ယ္ျပန္႔တဲ့ အက်ိဳးသက္ေရာက္မႈမ်ား ရွိႏုိင္ပါတယ္။ အသက္ ၂၀ မျပည့္မီမွာ ကေလးမ်ားရဲ႕ ဦးေႏွာက္အေရွ႕ျခမ္း ဖုလံုး (Frontal Lobes) က အျပည့္အ၀ ဖြံ႔ၿဖိဳးမႈ မရွိေသးဘူး။ ဒါေၾကာင့္ လိုအပ္တဲ့ လုပ္ေဆာင္မႈမ်ားကို လုပ္ႏုိင္ဖို႔ရာ ဦးေႏွာက္ရဲ႕ အျခားအစိတ္အပုိင္းမ်ားကို စုေဆာင္းသိမ္းသြင္း အသံုးခ်ရတယ္။ ဒီအထဲမွာ စာေပပညာ သင္ၾကားမွတ္ယူမႈလည္း ပါ၀င္တယ္။
သိပၸံပညာနယ္ပယ္မွာ အထက္ပါ ေတြ႔ရွိမႈေတြေၾကာင့္ ယခုအခါ ပညာသင္ၾကားေရးပိုင္း ပုဂၢိဳလ္အမ်ားအျပားက အစိုးရေက်ာင္းမ်ားမွာရွိတဲ့ "ကာယပညာ" (Physical Education, P.E) ႏွင့္ ပတ္သက္ၿပီး ျပန္လည္ျပင္ဆင္ဖို႔ တုိက္တြန္းေနၾကတယ္။ ဒီမွာက (PT) လို႔ ေခၚတဲ့ "ကာလေလ့က်င့္ခန္း" (PE) အခ်ိန္ကို ပိုအခ်ိန္ေပးၿပီး ဦးေႏွာက္ကုိ သန္စြမ္းအားေကာင္းေစမယ့္ ႏွလံုးေသြးေၾကာဆုိင္ရာ ေလ့က်င့္ခန္းကို ပိုမိုဦးတည္ေပးျခင္းျဖင့္ ဆရာေတြက ယင္းတို႔ရဲ႕ တပည့္မ်ား အျခားဘာသာရပ္ေတြမွာ ထူးခၽြန္ေအာင္ျမင္ဖို႔ ပိုမုိလုပ္ေဆာင္ႏိုင္ပါတယ္လို႔ ပညာေရးပိုင္းပုဂၢိဳလ္ေတြက ေျပာဆိုေနၾကတယ္။ ဟီလ္မန္ရဲ႕ သုေတသနအေပၚ အားရမႈရွိတာေၾကာင့္ ၈ တန္း ေက်ာင္းသားမ်ားအထိ "ကာလေလ့က်င့္ခန္း" အခ်ိန္ကို ေန႔စဥ္ နာရီ၀က္ မလုပ္မေနရ ဥပေဒၾကမ္းကို ကင္တာကီျပည္နယ္၊ ဆီနိတ္တာတစ္ဦးက တင္သြင္းခဲ့တယ္။ ယင္းဥပေဒၾကမ္း ၿပီးခဲ့တဲ့လက ဆီးနိတ္ရဲ႕ အတည္ျပဳခ်က္ ရရွိခဲ့တယ္။ အီလီႏြိဳက္ျပည္နယ္၊ ေနပါဗီးလ္ေဒသရွိ ေက်ာင္းေတြမွာ စကားေျပာရာမွာ အခက္အခဲရွိတဲ့ ေက်ာင္းသူေက်ာင္းသားမ်ားကို စာသင္ခန္းထဲ သင္ၾကားမႈ မစတင္မီ "ကာလေလ့က်င့္ခန္းမ်ား" ကို လုပ္ေဆာင္ေစတယ္။ အဲဒီကေလးေတြရဲ႕ တိုးတက္မႈ အစီရင္ခံစာမွာက အေျခအေန ပိုမိုေကာင္းမြန္ေၾကာင္း ျပသထားတာ ရွိတယ္။
ပညာေရးပိုင္းပုဂၢိဳလ္မ်ားရဲ႕ ေမွ်ာ္လင့္ခ်က္က ေက်ာင္းသားလူငယ္မ်ားကို စာေပပညာဘက္မွာသာ ေတာ္ေစ႐ံုမွ်မကဘူး။ ေရရွည္ရည္မွန္းခ်က္မ်ားလည္း ရွိေနေသးတယ္။ ကေလးေတြ ငယ္စဥ္ကာလကတည္းက အားကစားကို ခံုမင္လာခဲ့ရင္ ႀကီးလာတဲ့အခါမွာ တက္ႂကြတဲ့ လူႀကီးေတြျဖစ္လာဖို႔ အလားအလာ ပိုရွိႏိုင္တယ္ဆိုတဲ့ အခ်က္ပါ။ အဲဒီလိုသာ ျဖစ္လာမယ္ဆိုရင္ သူတို႔တစ္ေတြက သူတို႔ရဲ႕ ဘိုးဘြားဘီဘင္မ်ား ရင္ဆုိင္ခံစားေနရတဲ့ ကံၾကမၼာမ်ိဳးကို ေရွာင္လႊဲႏုိင္ပါလိမ့္မယ္။ ဒီကံၾကမၼာ ဆိုတာကေတာ့ အသက္ႀကီးလာတာနဲ႔အမွ် မွတ္ဉာဏ္ တျဖည္းျဖည္း ဆုတ္ယုတ္ယိုယြင္း ပ်က္စီးလာၿပီး ေနာက္ပိုင္းမွာ "အယ္လ္ဇိုင္းမားေရာဂါ" (Alzheimer disease) က်ေရာက္လာျခင္းပဲ ျဖစ္တယ္။ အေမရိကန္ျပည္ေထာင္စုမွာ ယင္းေရာဂါ အျဖစ္မ်ားတာက လႈပ္ရွားမႈနည္း၊ အပ်င္းဖက္တဲ့ အေမရိကန္ လူေနမႈပံုစံေၾကာင့္ပဲ ျဖစ္တယ္လို႔ ပညာရွင္တစ္ဦးက ေျပာပါတယ္။
ဒါေၾကာင့္ မိဘမ်ားအေနႏွင့္ မိမိသားသမီးမ်ားရဲ႕ ဉာဏ္ရည္ဉာဏ္ေသြး တိုးတက္ဖြံ႔ၿဖိဳးေရးႏွင့္ ေရရွည္မွာ ကုိယ္ခႏၶာက်န္းမာႀကံ့ခုိင္ေရး ႏွစ္မ်ိဳးစလံုးအတြက္ မိမိသားသမီးမ်ားကို စာေပပညာ ေလ့လာမႈႏွင့္ အားကစားလႈပ္ရွားမႈအၾကား အခ်ိန္ကို မွ်တေအာင္ စီမံလုပ္ေဆာင္ ေပးသင့္ပါေၾကာင္း တင္ျပလုိက္ရပါတယ္။
No comments:
Post a Comment