မႏၲေလးမွာေနတဲ့ ေက်ာင္းသားေဟာင္းတစ္ေယာက္က သူ႔ေမြးေန႔အတြက္ဆုိၿပီး တယ္လီဖုန္းနဲ႔ လွမ္းကန္ေတာ့တယ္။ ခဏေနရင္ ရန္ကုန္႐ံုးခြဲက သူ႔တပည့္တစ္ေယာက္ ကန္ေတာ့ျခင္း လာပို႔ပါလိမ့္မယ္လို႔ေျပာၿပီး ပါးစပ္နဲ႔ ကန္ေတာ့လို႔ ဖုန္းထဲကပဲ ဆုေပးလိုက္ရတယ္။
ေလးေလးစားစားနဲ႔
ဖုန္းခ်ၿပီး သိပ္မၾကာဘူး မြန္မြန္ရည္ရည္ရွိတဲ့ လူငယ္တစ္ေယာက္ ျခင္းဆြဲၿပီး တက္လာတယ္။ စာအိတ္နဲ႔ ထည့္ထားတဲ့ ပိုက္ဆံနဲ႔ ျခင္းကို ေရွ႕မွာခ်ၿပီး လူငယ္က ကန္ေတာ့တယ္။ ၿပီးေတာ့ သူ႔နာမည္ကတ္ေလး ထုတ္ေပးၿပီး အေၾကာင္းႀကီးငယ္ရွိရင္ ခုိင္းစရာရွိရင္ အခ်ိန္မေရြး ဖုန္းဆက္ေခၚပါ။ မႏၲေလးက သူ႔ဆရာက ဂ႐ုစိုက္ဖို႔ ေသေသခ်ာခ်ာ မွာထားပါတယ္လို႔ ေလးေလးစားစားနဲ႔ ေျပာသြားတယ္။ သူျပန္သြားမွ သူ႔ကတ္ကို ၾကည့္လုိက္ေတာ့ သူ႔နာမည္ေနာက္က အေထြေထြမန္ေနဂ်ာဆိုတဲ့ ရာထူးကို ေတြ႔ရတယ္။ ဘီအီးစက္မႈ အင္ဂ်င္နီယာဆိုတဲ့ ဘြဲ႔အျပင္ အမ္ဘီေအနဲ႔ ကြန္ပ်ဴတာ ဒီပလိုမာ ႏွစ္ခုလည္း ပါေသးတယ္။ မႏၲေလးက ေက်ာင္းသားေဟာင္းနဲ႔ အသက္အားျဖင့္ မတိမ္မယိမ္းေလာက္ပဲ ရွိလိမ့္မယ္။ ကြာလွေတာင္ သံုးေလးႏွစ္ထက္ ပိုမယ္မထင္ဘူး။
စိတ္ထဲမွာ က်လိက်လိျဖစ္
အေတာ္ေလးၾကာေတာ့ မႏၲေလးက ေက်ာင္းသားေဟာင္း ဖုန္းဆက္ၿပီး သူ႔တပည့္ လာသြားၿပီလားလို႔ ေမးရင္း ပိုက္ဆံ ၃ သိန္းကေတာ့ ဆရာ မလိုမွန္း သိေပမယ့္ တျခား ဆရာသံုးေနတဲ့ လူမႈေရးလုပ္ငန္းေတြမွာ သံုးဖို႔ပါလို႔ ေျပာတယ္။ သူ႔ေစတနာကို သာဓုေခၚလုိက္ၿပီး အက်ိဳးရွိတဲ့ေနရာေတြမွာ သံုးပါမယ္လို႔ ျပန္ေျပာလုိက္ရတယ္။ "ကၽြန္ေတာ့္တပည့္က ဆရာ့ပရိသတ္ပဲ။ ခုိင္းစရာရွိရင္ ေခၚလိုက္ပါ။ အားမနာပါနဲ႔" လို႔လည္း ေျပာပါတယ္။ သူနဲ႔ ဖုန္းေျပာၿပီးသြားေတာ့ ျမန္မာလူမ်ိဳးမ်ားရဲ႕ လုပ္ငန္းခြင္ဆက္ဆံေရး ပံုစံေတြအေၾကာင္းကို စဥ္းစားရင္း စိတ္ထဲမွာ က်လိက်လိ ျဖစ္လာတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ဒီစာ ေရးျဖစ္သြားတယ္။
ဆရာေခၚတဲ့အက်င့္
ျမန္မာျပည္က အလုပ္ခြင္ေတြမွာ အစိုးရ႐ံုးနဲ႔ ဌာနေတြပဲျဖစ္ျဖစ္၊ ပုဂၢလိက လုပ္ငန္းေတြပဲျဖစ္ျဖစ္ ဆရာေခၚတဲ့အက်င့္ ဘယ္ေခတ္က စခဲ့သလဲ မသိေပမယ့္ အေတာ္ႀကီး အျမစ္တြယ္ေနတာေတာ့ ေသခ်ာတယ္။ မန္ေနဂ်ာက အေထြေထြမန္ေနဂ်ာကုိ ဆရာေခၚတယ္။ လက္ေထာက္မန္ေနဂ်ာက မန္ေနဂ်ာကို ဆရာေခၚတယ္။ ႐ံုးအုပ္ႀကီးက လက္ေထာက္မန္ေနဂ်ာကို ဆရာေခၚတယ္။ စာေရးႀကီးက ႐ံုးအုပ္ႀကီးကို ဆရာေခၚတယ္။ စာေရးေလးက စာေရးႀကီးကို ဆရာေခၚတယ္။ စာေရးေလးကိုေတာ့ ႐ံုးလုလင္က ဆရာေခၚတယ္။ ႐ံုးလုလင္ကိုက်ေတာ့ ေန႔စဥ္ ဆက္ဆံေနတဲ့ ေဘာ္တယ္ကုလားက ဆရာေခၚတယ္ေလ။
ခုိင္းစရာလို႔ ျမင္လာၾက
အဆင့္ဆင့္ျမင္တဲ့သူကို ဆရာေခၚၾကသလို ျမင့္တဲ့သူေတြကလည္း သူ႔ထက္ အဆင့္နိမ့္သူေတြကို တပည့္လို႔ သေဘာထား ဆက္ဆံေလ့ရွိၾကတယ္။ အဲဒီလို ဆက္ဆံေရးပံုစံရဲ႕ အက်ိဳးဆက္က ဘာျဖစ္သလဲဆိုေတာ့ အထက္လူတစ္ေယာက္က လူတုိင္းကို လုပ္ေဖာ္ကိုင္ဖက္လို႔ သေဘာမထားဘဲ ခုိင္းစရာလို႔ ျမင္လာတာျဖစ္တယ္။ ႐ံုးလုပ္ငန္း ခိုင္းတာဆိုရင္ ေျပာစရာမရွိေပမယ့္ အမ်ားစုက ကုိယ္ေရးကိစၥေတြမွာပါ ခုိင္းေစတတ္ၾကတာကိုေတာ့ မသင့္ေတာ္ဘူးလို႔ ေျပာရမွာပဲ ျဖစ္တယ္။ အထက္လူက မခုိင္းရင္လည္း ေအာက္လူက ကုိယ့္ဆရာအတြက္ လုပ္ေပးရမွာ ၀တၱရားပဲလို႔ သေဘာထားၿပီး လုပ္ေပးေလ့ရွိၾကတယ္။
ဆရာေမြး တပည့္ေမြး
လုပ္ေဖာ္ကုိင္ဖက္ ဆက္ဆံေရး မဟုတ္ဘဲ ဆရာတပည့္ ဆက္ဆံေရးပံုစံေၾကာင့္ ႐ံုးတြင္းမွာ ဆရာေမြး တပည့္ေမြးတဲ့ ကိစၥေတြ ေပၚေပါက္လာရၿပီး ႐ံုးဌာနတြင္း ညီၫြတ္မႈ ပ်က္ျပားေစတယ္။ အက်ိဳးဆက္က လုပ္ငန္းကို ထိခုိက္လာျခင္း ျဖစ္တယ္။ တျခားႏုိင္ငံေတြရဲ႕ လုပ္ငန္းခြင္ဆက္ဆံေရး ပံုစံဟာ ဆရာနဲ႔ ေက်ာင္းသားလို ဆရာတပည့္ ဆက္ဆံေရးမ်ိဳး မဟုတ္ပါဘူး။ လုပ္ေဖာ္ကုိင္ဖက္ ဆက္ဆံေရးမ်ိဳးသာျဖစ္တယ္။ ႐ံုးလုလင္ေလးက ကုမၸဏီဒါ႐ုိက္တာႀကီးကိုျဖစ္ျဖစ္၊ ကုမၸဏီဥကၠ႒ႀကီးကိုျဖစ္ျဖစ္၊ မစၥတာ ဘယ္သူဘယ္၀ါလို႔ပဲ ေခၚပါတယ္။ ဆရာဆိုတဲ့ အဓိပၸါယ္ထြက္တဲ့ "မာစတာ"လို႔ မေခၚပါဘူး။ ကုမၸဏီဥကၠ႒ႀကီးကလည္း သူ႔လက္ေအာက္က ဒါ႐ုိက္တာကို တပည့္လို႔ ေျပာေလ့မရွိသလို စာေရးေလးနဲ႔ ႐ံုးလုလင္ကိုလည္း သူ႔တပည့္လို႔ ဘယ္ေတာ့မွ မေျပာပါဘူး။
လုပ္ေဖာ္ကိုင္ဖက္စိတ္ဓာတ္
အင္မတန္ ႏွိမ့္ခ်႐ိုက်ိဳးတတ္တဲ့ အေရွ႕တုိင္းသား တ႐ုတ္၊ ဂ်ပန္၊ ကိုရီးယားတုိ႔ေတာင္ အလုပ္ထဲမွာ ဆရာ မေခၚပါဘူး။ ဌာနမွဴး ၀မ္ တို႔၊ အဖြဲ႔မွဴး ကင္ တို႔၊၊ သတင္းေထာက္ ယြန္း တို႔လို အလုပ္နဲ႔နာမည္ တြဲစပ္ၿပီး ေခၚတာမ်ိဳးေတြ တ႐ုတ္၊ ကိုရီးယား ဇာတ္လမ္းတြဲေတြမွာ ေတြ႔ႏုိင္ၾကတယ္။ အားလံုးကို လုပ္ေဖာ္ကုိင္ဖက္အျဖစ္ သေဘာထားၿပီး အတူသြား အတူစား အတူေသာက္ၾကတယ္။ အလုပ္ခြင္ဆိုတာ ေက်ာင္းစာသင္ခန္း မဟုတ္ဘူး။ ဆရာနဲ႔တပည့္ ဆက္ဆံေရးမ်ိဳးနဲ႔ အလုပ္လုပ္လို႔ မျဖစ္ဘူး။ အလုပ္ခြင္ဟာ အလုပ္ခြင္နဲ႔ တူရမယ္။ ၀န္ထမ္းခ်င္း ဆက္ဆံေရးမွာ လုပ္ေဖာ္ကုိင္ဖက္ ဆက္ဆံေရး ျဖစ္ရမယ္။ ဒါမွ အလုပ္လုပ္ရတာ တြင္က်ယ္ၿပီး ေပ်ာ္စရာေကာင္းတယ္။
မိသားစုဆက္ဆံေရးတဲ့
၀န္ထမ္းအခ်င္းခ်င္း လုပ္ေဖာ္ကိုင္ဖက္လို သေဘာထားၿပီး အျပန္အလွန္ ႐ိုေသေလးစားမႈ ရွိတာကို ပေရာ္ဖက္ရွင္နယ္ စိတ္ဓာတ္လို႔ ေခၚတယ္။ သားအဖပဲ ျဖစ္ေစဦးေတာ့ အလုပ္ထဲမွာဆိုရင္ အလုပ္သေဘာနဲ႔ ပေရာ္ဖက္ရွင္နယ္လို ဆက္ဆံရမယ္။ ကိုရီးယားကားေတြထဲမွာလို အလုပ္ခြင္က်ရင္ အမ်ားေခၚသလို "မန္ေနဂ်င္း" တို႔ "သူေဌးႀကီး" တို႔ ေခၚၿပီး အိမ္က်မွ အေဖေခၚတာဟာ ပေရာ္ဖက္ရွင္နယ္ ပီသမႈကို ျပတာျဖစ္တယ္။ အတုယူၾကရမယ္။ ျမန္မာျပည္မွာ တခ်ိဳ႕အလုပ္ရွင္ေတြက အလုပ္သမားလို သေဘာမထားဘူး၊ မိသားစုသေဘာမ်ိဳး ဆက္ဆံတယ္လို႔ ေျပာေလ့ရွိတယ္။ ဒါဟာ အလုပ္ရွင္ မပီသရာ ေရာက္တယ္။ အလုပ္ခြင့္ဆိုတာ အိမ္ေထာင္စုႀကီးတစ္ခု မဟုတ္ဘူး။ အသြင္မတူတဲ့ လူေတြစုၿပီး အလုပ္လုပ္ေနၾကတဲ့ ေနရာတစ္ခုျဖစ္တယ္။
ပရဟိတသမား မဟုတ္ဘူး
သူတို႔အားလံုးဟာ ေစတနာနဲ႔ လုပ္အားလာေပးၾကတဲ့ ပရဟိတသမားေတြ မဟုတ္ဘူး။ သူတို႔ရဲ႕ လုပ္အားနဲ႔ ထိုက္တန္တဲ့ အေခေၾကးေငြရဖို႔ လာလုပ္ၾကတာ ျဖစ္တယ္။ အလုပ္ရွင္က လုပ္ငန္းတစ္ခု ထူေထာင္ထားတာလည္း ကုသိုလ္ရခ်င္လို႔ အလွဴဒါနေပးဖို႔ မဟုတ္ဘူး။ သင့္တင့္ေလ်ာက္ပတ္တဲ့ အျမတ္အစြန္း ရဖို႔ျဖစ္တယ္။ အလုပ္ရွင္နဲ႔ အလုပ္သမား ဆက္ဆံေရးဟာ လုပ္ငန္းသေဘာ ဆက္ဆံေရးပဲ ျဖစ္ရမယ္။ သားအဖပဲျဖစ္ေစ အလုပ္ထဲမွာေတာ့ အလုပ္ရွင္နဲ႔ အလုပ္သမားပဲ ျဖစ္ရမယ္။ လုပ္ငန္းသေဘာ ဆက္ဆံေရးပီသဖို႔ စည္းမ်ဥ္းစည္းကမ္း သတ္မွတ္ခ်က္ေတြ တိတိက်က် ရွိရမယ္။ အလုပ္သမားရဲ႕ ရပုိင္ခြင့္နဲ႔ လုပ္ပိုင္ခြင့္ေတြလည္း အတိအက် သတ္မွတ္ရမယ္။ အလုပ္ရွင္ရဲ႕ လုပ္ပိုင္ခြင့္နဲ႔ တာ၀န္ယူမႈေတြကိုလည္း အတိအက် သတ္မွတ္ရမယ္။ ဆုေၾကး အခ်ိန္ပိုေၾကးတို႔ကိုလည္း အလုပ္ရွင္က ေပးခ်င္သလိုေပးတာမ်ိဳး မျဖစ္ေစရဘူး။ အလုပ္ရွင္ အလုပ္သမား ဥပေဒသတ္မွတ္ခ်က္ မ်ားနဲ႔အညီ တိက်ျပတ္သားစြာ ေရးဆြဲသတ္မွတ္ရမယ္။
အလုပ္နဲ႔တူရမယ္
စည္းကမ္းသတ္မွတ္ခ်က္ မွန္သမွ်ကိုလည္း ပါးစပ္နဲ႔ေျပာၿပီး ေခါင္းထဲမွာ မွတ္ထားတာမ်ိဳး မျဖစ္ေစရဘူး။ အလုပ္၀င္ခ်ိန္ စာခ်ဳပ္လက္မွတ္ ေရးထိုးတဲ့အထဲမွာ အျပည့္အစံု ထည့္သြင္းေရးသားထားရမယ္။ ဒါမွ အလုပ္နဲ႔တူတယ္။ အလုပ္ဆိုတာ အလုပ္နဲ႔တူရမယ္။ စာသင္ေက်ာင္းနဲ႔ တူလို႔ မျဖစ္ဘူး။ လူေတြ႔တိုင္း တပည့္သတ္မွတ္ၿပီး ဆရာအေခၚခံခ်င္လို႔လည္း မျဖစ္ဘူးဆိုတာ ေကာင္းေကာင္းသိထားသင့္ပါတယ္။
No comments:
Post a Comment